Timbalan Menteri Kami Tak Pernah Berhenti Siasat Najib 1mdb


malaysiakini.com
Geraldine Tong
Diterbitkan: Mar 1, 2022 6:14 PM

PARLIMEN | Pihak berkuasa tidak pernah berhenti menyiasat bekas perdana menteri Najib Razak berhubung skandal kewangan 1MDB, kata timbalan menteri undang-undang Mas Ermieyati Samsudin.

Mas menjawab soalan Lim Guan Eng (Pakatan Harapan-Bagan) yang mempersoalkan perkembangan pasukan penyiasat khas yang terdiri daripada polis, SPRM, Jabatan Peguam Negara dan Bank Negara Malaysia (BNM) yang ditubuhkan pada 2018 untuk menyiasat kes 1MDB.

Lim sebelum ini juga bertanya mengapa pihak berkuasa tidak menyiasat semula Najib berhubung pendedahan baru yang dibuat oleh bekas pegawai bank Goldman Sachs Tim Leissner mengenai urusan 1MDB baru-baru ini.

“Kami tidak pernah menghentikan siasatan ke atas Najib, berhubung 1MDB dan Najib kini telah dijatuhkan hukuman,” jawab Mas.

Mas bercakap semasa mesyuarat kamar khas mengenai usul ketua pembangkang Anwar Ibrahim (Pakatan Harapan-Port Dickson) untuk membincangkan perkara yang didedahkan oleh Leissner semasa memberi keterangan saksi dalam perbicaraan rasuah bekas rakan sekerjanya Roger Ng. di New York.

“Berkenaan isu terkini dengan Leissner, kami masih dalam siasatan.

“Sebab itu apabila kami mendapat tahu mengenainya, kami terus menghubungi (bekas Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Astro Malaysia Holdings Bhd) Rohana Rozhan dan kami juga dalam proses memanggil beberapa orang lain supaya kami boleh menyiasat secara menyeluruh,” tambah Mas.

Dalam salah satu keterangannya, Leissner memberitahu mahkamah persekutuan AS bahawa Rohana, yang merupakan kekasihnya pada masa itu, telah mengugut untuk memberitahu pihak berkuasa tentang penglibatannya dalam skandal 1MDB melainkan dia membelikannya sebuah rumah di London.

Dia akhirnya membelanjakan kira-kira AS$10 juta (RM40 juta) untuk membelikan Rohana sebuah rumah di London.

Rohana sejak itu berkata dia akan memberi kerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa dalam siasatan dan telah disoal siasat oleh SPRM.

Dalam mesyuarat kamar khas hari ini, Fahmi Fadzil (Pakatan Harapan-Lembah Pantai) turut mempersoalkan sama ada kerajaan Malaysia sedar mengenai maklumat yang didedahkan oleh Leissner dan mengapa ia tidak didedahkan lebih awal.

Mas menyangkal perkara ini dengan berkata SPRM tidak mengetengahkan perkara ini selama ini kerana perkara ini tidak diketahui oleh mereka.

“Ia kerana kerajaan Malaysia hanya mengetahui apa yang berlaku apabila Leissner membuat pendedahan itu kerana selama ini, Jabatan Kehakiman (DOJ) AS menyimpan maklumat itu sendiri dan tidak berkongsi dengan kerajaan Malaysia,” katanya.

Dia mengalu-alukan pendedahan perkara-perkara berkenaan kerana menurutnya ia akan membantu pihak berkuasa Malaysia dalam siasatan.

Mas turut menyatakan bahawa bukan mudah bagi pihak berkuasa Malaysia untuk menyiasat dan mendapatkan maklumat apabila ia melibatkan negara asing yang dianggap kuasa besar global.

Lim sebelum ini menggesa Najib disiasat semula SPRM berhubung pendedahan terbaru bekas pegawai bank Goldman Sachs, Tim Leissner.

Lim berkata Najib selaku watak penting dalam skandal 1MDB seharusnya tidak terlepas daripada siasatan selepas pendedahan terbaru itu kerana rakyat ingin mengetahui kebenarannya.

"Itu satu pendedahan baru, kita nak tahu adakah SPRM akan panggil dan siasat Yang Berhormat Pekan (Najib).

"Jangan hanya siasat yang lain-lain, watak utama harus disiasat juga.

"Saya minta SPRM, minta kerajaan jawab perkara ini. Apakah petugas khas 1MDB telah dibubarkan atau sudah dikurangkan, ini harus diberi jawapan," katanya ketika membahas titah Yang di-Pertuan Agong, di Parlimen, hari ini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/timbalan-menteri-kami-tak-pernah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Curi Duit 1mdb Leissner Vs Najib

Curi Duit 1mdb Leissner Vs Najib

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 136 hits
CURI DUIT 1MDB Leissner vs Najib 1MDB bossku bosskur
Najib S 1mdb Audit Trial This Week Shelved As Lawyer Required To Quarantine After Overseas Trip

Najib S 1mdb Audit Trial This Week Shelved As Lawyer Required To Quarantine After Overseas Trip

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 186 hits
Datuk Seri Najib Razak is pictured at the Kuala Lumpur High Court March 7 2022 Picture by Firdaus LatifKUALA LUMPUR March 7 Former prime minister Datuk Seri Najib Razak s trial over the alleged tampering of the auditor general s audit repor...
Najib Diminta Perjelas Kenyataan Berkait 1mdb Dikata Kelirukan Dewan Rakyat

Najib Diminta Perjelas Kenyataan Berkait 1mdb Dikata Kelirukan Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 231 hits
malaysiatoday com March 7 2022 7 45 PMUcapan Najib Razak di Dewan Rakyat pada 2 Mac dikatakan mengandungi kenyataan mengelirukan berkaitan isu hutang 1MDB KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Najib Razak diminta memberi penjelasan kepada Dewa...
Blankfein Meeting Was To Get Najib S Kids Goldman Jobs 1mdb Jury Told

Blankfein Meeting Was To Get Najib S Kids Goldman Jobs 1mdb Jury Told

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 133 hits
THE STAR witness in the bribery trial of former Goldman Sachs Group Inc banker Roger Ng testified that ex Goldman chief Lloyd Blankfein met in 2009 with then Malaysian prime minister Datuk Seri Najib Razak ahead of US 6 5 billion in bond de...
Even Najib S Brother Asked Him To Take Action Against 1mdb Looters Says Mahathir

Even Najib S Brother Asked Him To Take Action Against 1mdb Looters Says Mahathir

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 178 hits
Dr Mahathir Mohamad has launched a scathing attack on Najib Razak in another letter to the voters of Johor ahead of the state elections In his second letter Mahathir said he felt embarrassed for having to repeatedly mention Najib calling hi...
Dakwaan Najib Hutang 1mdb Belum Dibayar Tak Berasas Zafrul

Dakwaan Najib Hutang 1mdb Belum Dibayar Tak Berasas Zafrul

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 183 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 3 2022 11 14 AMPARLIMEN l Dakwaan hutang prinsipal 1Malaysia Development Bhd masih belum dibayar sehingga kini adalah tidak berasas memandangkan ia hanya akan matang antara tahun 2022 hingga 2039 jelas Menter...
Najib Not A Single Sen Of Public Funds Used To Repay 1mdb Debts

Najib Not A Single Sen Of Public Funds Used To Repay 1mdb Debts

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 257 hits
PARLIAMENT Not a single sen of public funds has been used by the government to repay the principal amount of 1MDB debts argued former prime minister Najib Abdul Razak in the Dewan Rakyat today He said this is because various entities includ...
Speaker Orders Najib To Explain Misleading Statement On 1mdb Debt Repayment

Speaker Orders Najib To Explain Misleading Statement On 1mdb Debt Repayment

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 142 hits
Former prime minister Najib Razak has been ordered to explain the allegation of misleading the Dewan Rakyat when he claimed not a single sen of public funds was used by the government to repay the 1Malaysia Development Berhad principal debt...
1mdb S Debts Guaranteed By The Govt Muhyiddin Reminds Najib

1mdb S Debts Guaranteed By The Govt Muhyiddin Reminds Najib

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 499 hits
When 1MDB failed to pay its debts it was the government that had to step in says Muhyiddin Muhyiddin Yassin today continued to question Najib Razak s claim in the Dewan Rakyat last week that the people s money was not used to pay 1MDB s deb...
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta

Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Produk Gkb Lion S Mane Mushroom Baik Untuk Kesihatan Otak



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Alat Untuk Pendidikan Seni

Betting On Stock Lotteries A Guide To Click1234 S Offerings

Psychological Therapy In Wynnum Brisbane A Journey To Self Discovery

Gambar Pas Kabur Sepanduk Pn Jelas Tunjuk Perselisihan Dalaman

Jumpa Di Mahkamah Saya Tidak Takut Pertahankan Hak Rakyat

Aliff Aziz Ruhainies Tenang Hadir Ke Mahkamah