Tiga Tuntutan Ph Kepada Speaker Jika Tidak Sama Derhaka Titah Raja


 
Majlis Presiden Pakatan Harapan terkejut membaca kenyataan media Yang di-Pertua Dewan Rakyat yang mendakwa Pakatan Harapan cuba melagakan beliau dengan Istana Negara.
Ini bukanlah satu kenyataan yang patut dikeluarkan seorang Yang di-Pertua Dewan Rakyat, dan menggunakan bahasa yang tidak mengikut peraturan Parlimen (‘unparliamentary language’).
Isu pokok di sini ialah keputusan-keputusan Kerajaan Perikatan Nasional berkenaan perjalanan sidang khas Parlimen tidak mencapai maksud penuh titah pandangan yang dizahir KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Pemerintah.
Sidang khas ini tiada perbahasan ke atas sebarang usul, hanya setakat mendengar kuliah Menteri, dengan kehadiran jumlah Ahli Dewan Rakyat yang tidak lengkap, dan tanpa sebarang undian terutama berkait Proklamasi Darurat.
Maka jika Yang di-Pertua Dewan Rakyat tetap melaksanakan keputusan-keputusan Kerajaan itu, pada ketika beliau menyedari ianya tidak mencapai maksud sebenar Duli-Duli Tuanku, maka Yang di-Pertua Dewan Rakyat telah turut sama mengingkari titah tersebut.
Pakatan Harapan menegaskan bahawa titah pandangan Seri Paduka Baginda mesti dijunjung oleh Kerajaan dan juga Yang di-Pertua Dewan Rakyat.
Yang di-Pertua Dewan Rakyat tidak perlu bimbang kerana Pakatan Harapan tidak memasukkan sebarang usul undi tidak percaya ke atas Perdana Menteri.
Kami hanya mahu menumpukan perhatian sidang khas ini kepada perkara-perkara penting pandemik COVID-19 dan kesusahan rakyat dalam krisis ekonomi masakini.
Untuk mencapai maksud penuh titah tersebut, Yang di-Pertua mesti melakukan tiga perkara berikut:
1. Tidak meletakkan had 80 orang dan membenarkan semua Ahli Parlimen hadir dan berada di dalam Dewan Rakyat pada bila-bila masa mesyuarat berjalan. Ini untuk memastikan semua Ahli Parlimen yang ingin berbahas boleh berbuat sedemikian.
2. Membenarkan perbahasan penuh berasaskan usul Menteri untuk semua isu-isu yang telah dinyatakan dalam titah pandangan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Pemerintah, termasuk Pelan Pemulihan Negara, Proklamasi Darurat dan Ordinan-Ordinan Darurat, pelaksanaan program vaksinasi, langkah-langkah mencegah COVID-19, serta usaha memulihkan ekonomi serta menjamin kelangsungan hidup rakyat. Kami tidak boleh terima sidang Parlimen yang dipanggil hanya untuk mendengar ceramah atau kuliah Menteri tanpa perbahasan penuh.
3. Yang di-Pertua Dewan Rakyat perlu putuskan sama ada beliau menjunjung penuh titah pandangan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Pemerintah, atau sekadar mengikut arahan Kabinet.
Jika Yang di-Pertua Dewan Rakyat merasakan beliau tidak mampu melaksana tiga perubahan ini, beliau dipelawa untuk meletakkan jawatan.
YB DS Anwar Ibrahim
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)
YB Hj Mohamad Sabu
Parti Amanah Negara (AMANAH)
YB Lim Guan Eng
Parti Tindakan Demokratik (DAP)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/tiga-tuntutan-ph-kepada-speaker-jika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Perbahasan Parlimen Jangan Angkuh Derhaka Titah Agong Ph

Tiada Perbahasan Parlimen Jangan Angkuh Derhaka Titah Agong Ph

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 159 hits
Kerajaan Perikatan Nasional digesa tidak menderhakai titah Yang di Pertuan Agong dengan membuka Parlimen hanya bagi mendengar taklimat daripada para menteri Majli Presiden Pakatan Harapan memberi amaran agar kerajaan PN berhenti mencabul in...
Rentasan 934 Gempar Speaker Dewan Rakyat Cabar Titah Ydp Agong Demi

Rentasan 934 Gempar Speaker Dewan Rakyat Cabar Titah Ydp Agong Demi

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 207 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9341 TERIAKAN DERHAKA BERGEMA DI PARLIMEN 2 HARAP PEMIMPIN POLITIK TEGAS JIKA ADA HATI PERUT 3 MAJLIS PEMULIHAN NEGARA JANGAN HIPOKRIT 4 PENDAKWAAN POLITIK BILAKAH AKAN BERAKHIR
Speaker Perlu Letak Jawatan Jika Tidak Penuhi 3 Tuntutan

Speaker Perlu Letak Jawatan Jika Tidak Penuhi 3 Tuntutan

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 231 hits
Speaker perlu letak jawatan jika tidak penuhi 3 tuntutan Majlis Presiden Pakatan Harapan menggesa Yang di Pertua Dewan Rakyat supaya menjunjung maksud sebenar titah Yang di Pertuan Agong dan Raja Raja Pemerintah dengan membenarkan perbahasa...
Jangan Derhaka Titah Agong Tolak Soal Jawab Di Parlimen

Jangan Derhaka Titah Agong Tolak Soal Jawab Di Parlimen

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 242 hits
Tiada perbahasan Parlimen Jangan derhaka titah Agong PH Kerajaan Perikatan Nasional digesa tidak menderhakai titah Yang di Pertuan Agong dengan membuka Parlimen hanya bagi mendengar taklimat daripada para menteri Majli Presiden Pakatan Hara...
Speaker Nafi Zahid Dan Tiga Lagi Pohon Pindah Ke Kerusi Bebas

Speaker Nafi Zahid Dan Tiga Lagi Pohon Pindah Ke Kerusi Bebas

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 241 hits
MALAYSIA DATELINESpeaker Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun menafikan laporan bahawa Ahli Parlimen Bagan Datuk Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan empat lagi wakil rakyat ditolak permohonannya untuk dipindahkan kedudukan ke blok Bebas Azha...
Deputy Speaker Parliament May Only Allow 80 Mps In Hall For Upcoming Meeting

Deputy Speaker Parliament May Only Allow 80 Mps In Hall For Upcoming Meeting

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 298 hits
JOHOR BARU Parliament is looking at limiting the number of MPs at each sitting to 80 when it reconvenes for five days from July 26 says Deputy Speaker Datuk Mohd Rashid Hasnon He added that the matter was suggested by the Dewan Rakyat commi...
Jom Sama Sama Doakan Adam Yang Positive Covid 19

Jom Sama Sama Doakan Adam Yang Positive Covid 19

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 197 hits
Assalamualaikum Hi korang Petang semalam SA menerima perkhabaran dari Adam yang dia positif Covid 19 dan dah 2 hari kuarantin di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur Adam tidak mengalami gejala teruk cumanya dia rasa lemah segala badan Allahu...
Jengkel Sama Sales Internet Service Provider

Jengkel Sama Sales Internet Service Provider

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 223 hits
Kebutuhan jaringan internet di jaman sekarang bisa dibilang sebagai kebutuhan pokok Karena sekarang mayoritas aktivitas harus dilakukan secara online Apalagi di masa seperti saat tulisan ini ditulis Sekedar informasi aja tulisan ini dibuat ...
Bukan Hanya Caprice Tapi Ebit Lew Pun Sama Apa Keperluan Mereka Ke G4za

Bukan Hanya Caprice Tapi Ebit Lew Pun Sama Apa Keperluan Mereka Ke G4za

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 354 hits
July 19 2021 1 Bulan lepas Masa baca laporan Caprice nak berangkat ke Gaza Kata Caprice Maafkan makan minum dia Kata dia sekali melangkah Dia takkan berpatah balik Dia minta Doa kononnya ke Gaza demi Ummah dan Negara Masa tu aku komen Kalau...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars