Tidur Tak Lena Ibu Hamil Kerap Bangun Malam Semata Mata Ke Tandas


Masalah kerap kencing malam bukanlah sesuatu yang harus dipandang remeh. Ia merupakan sesuatu yang mengganggu, apatah lagi jika setiap malam seseorang itu harus ke tandas lebih dari dua kali. Jika seseorang wanita itu hamil, ia normal.
Melalui perkongsiannya di Facebook, Dr Zubaidi Hj Ahmad memberitahu bahawa individu yang sihat dan normal menghasilkan air kencing sebanyak satu hingga dua liter sehari.

KERAP KENCING MALAM Kerap kencing malam adalah gejala yang mengganggu apabila seseorang itu dikatakan mengalami kencing yang kerap apabila perlu membuang air kencing lebih daripada 6 kali sehari dan perlu bangun daripada tidur melebihi 2 kali semalam untuk ke tandas. Ia berlaku apabila tubuh menghasilkan kuantiti air kencing lebih daripada biasa.
Individu yang sihat dan normal akan menghasilkan air kencing sebanyak satu hingga dua liter sehari. Namun, seseorang yang mengalami keadaan kencing yang kerap pula, buah pinggang menghasilkan air kencing melebihi 3 liter sehari.
Artikel Menarik: [Jangan Terlalu Teruja Pamerkan Gambar Scan Bayi Untuk Tatapan Umum, Ini Hukumnya Menurut Islam]
PUNCA-PUNCA KERAP KENCING 1. Minum terlalu banyak
Minum air terlalu banyak daripada keperluan tubuh badan boleh menyebabkan penghasilan air kencing yang lebih banyak daripada biasa.
2. Kencing manis (diabetes)
Kencing yang kerap di dalam kuantiti yang besar pada kebiasaannya merupakan gejala awal bagi kedua-dua penyakit diabetes jenis 1 dan diabetes jenis 2 kerana tubuh sedang berusaha untuk membuang glukosa yang berlebihan melalui air kencing.
Artikel Menarik: [Sticker Pada Buku Pink Bukan Sekadar Hiasan, Setiap Warna Ada Maksudnya]
3. Kehamilan
Saiz perut yang semakin membesar sejak proses kehamilan bermula akan memberikan tekanan kepada pundi kencing. Tekanan yang meningkat ini akan menyebabkan seseorang itu mengeluarkan air kencing lebih kerap daripada biasa.
4. Penggunaan ubat diuretik
Ubat diuretik merupakan salah satu ubat yang digunakan untuk merawat tekanan darah tinggi. Ia akan menggalakkan pengeluaran cecair daripada tubuh badan dan menyebabkan seseorang itu kerap membuang air kecil.
5. Strok atau penyakit saraf
Kerosakan kepada saraf yang membekalkan pundi kencing boleh menyebabkan masalah kepada pundi kencing termasuklah peningkatan kekerapan untuk membuang air kencing. Keadaan ini digelar ‘neurogenik bladder’.

6. Masalah prostat
Prostat yang bengkak akan memberikan tekanan kepada uretra (tiub yang membawa air kencing keluar daripada pundi kencing) dan ia akan menghalang aliran keluar air kencing lantas menyebabkan dinding pundi kencing menjadi rengsa dan tidak selesa.
Ketidakselesaan ini akan menyebabkan pundi kencing mula mengecut walaupun ia mengandungi sedikit sahaja air kencing dan akan menyebabkan seseorang itu mengeluarkan air kencing dengan lebih kerap.
7. Interstitial Cystitis
Seseorang yang mengalami keadaan ini akan berasa sakit dan rengsa pada pundi kencing. Keadaan ini tidak diketahui puncanya. Antara gejala-gejala yang ditunjukkan termasuklah keperluan yang mendesak untuk membuang air kecil.
8. Pemanis tiruan, alkohol, kafein & makanan lain
Alkohol dan kafein boleh memberikan kesan seperti diuretik yang boleh menyebabkan seseorang itu kencing dengan lebih kerap. Minuman berkarbonat, pemanis buatan (seperti Splenda atau Equal) dan buah sitrus telah dikenal pasti dapat memberikan rasa rengsa kepada pundi kencing, menyebabkan seseorang itu kencing dengan lebih kerap.
RAWATAN UNTUK KEKERAPAN KENCING 1. Pengubahsuaian diet
Mengelakkan sebarang makanan yang mengganggu pundi kencing atau boleh memberikan kesan diuretik seperti kafein, alkohol, minuman berkarbonat, coklat, dan pemanis tiruan. Pengambilan makanan berserat tinggi juga penting kerana masalah seperti sembelit boleh turut menyebabkan pundi kencing menjadi lebih aktif.
2. Memantau pengambilan cecair
Pengambilan air yang cukup adalah penting untuk memastikan fungsi tubuh badan dapat dijalankan dengan baik. Namun, pengambilan juga haruslah dikawal dengan baik. Sebagai contoh, mengelakkan daripada meminum air satu jam sebelum tidur, untuk mengelakkan kencing pada waktu malam.

3. Latihan Kegel
Latihan ini akan membantu di dalam menguatkan otot-otot di sekeliling pundi kencing dan uretra untuk meningkatkan kawalan pundi kencing, mengurangkan urgensi dan kekerapan kencing. Melatih otot pelvis selama lima minit tiga kali sehari boleh membantu di dalam mengawal pundi kencing.
#HealthDrZubaidi
The post Tidur Tak Lena, Ibu Hamil Kerap Bangun Malam Semata-Mata Ke Tandas appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tidur-tak-lena-ibu-hamil-kerap-bangun-malam-semata-mata-ke-tandas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kajian Mendapati Penggunaan Penggera Pagi Yang Lebih Lembut Mengurangkan Rasa Mengantuk Selepas Bangun Tidur

Kajian Mendapati Penggunaan Penggera Pagi Yang Lebih Lembut Mengurangkan Rasa Mengantuk Selepas Bangun Tidur

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 281 hits
https ift tt 31o1CJ7 Sejak kecil kami menggunakan penggera jam yang berbunyi nyaring kerana ia memastikan kami akan terjaga dengan lebih mudah sehingga lewat ke sekolah Kerana kebiasaan ini sehingga sekarang kami menggunakan penggera jam ya...
Dap Berkuasa Untuk Kepentingan Mereka Semata Mata Berpuluh Janji Dimungkiri Hishammuddin

Dap Berkuasa Untuk Kepentingan Mereka Semata Mata Berpuluh Janji Dimungkiri Hishammuddin

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 282 hits
Ahli Parlimen Sembrong Datuk Seri Hishammuddin Hussein membidas Dap yang selama ini kemaruk mahu menjadi kerajaan bukanlah untuk membela rakyat tetapi semata mata demi kepentingan tertentu parti itu Dalam satu lontaran di Facebook dengan si...
Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 358 hits
Virus maut yang dijangkiti oleh golongan ibu mengandung berkemungkinan berpotensi dipindahkan kepada bayi dalam kandungan mereka sekali gus menyebabkan bayi mereka turut dijangkiti kata saintis di China yang bimbang dengan kes bayi yang bar...
Reuni Banjir Air Mata Ibu Bertemu Anaknya Yang Sudah Meninggal Lewat Teknologi Vr Siapin Tisu

Reuni Banjir Air Mata Ibu Bertemu Anaknya Yang Sudah Meninggal Lewat Teknologi Vr Siapin Tisu

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 287 hits
Tapi video ini munculkan kontroversi Orang banyak yang khawatir sama kondisi psikologis ibunya Takutnya malah nggak bisa move on
Nak Susukan Bayi Sampai 2 Tahun Bukan Senang Kering Air Mata Ibu Dibuatnya

Nak Susukan Bayi Sampai 2 Tahun Bukan Senang Kering Air Mata Ibu Dibuatnya

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 233 hits
Amalan penyusuan susu ibu bukanlah sesuatu yang mudah Namun ia tidak juga susah Asalkan anda tahu teknik yang betul amalan ini dapat dilaksanakan dengan tenang dan dan lancar Artikel Menarik Bagi anda yang berazam mahu menyusukan bayi denga...
Telinga Jadi Pekak Selepas Pakai Earphone Terlalu Lama Kerap Tidur Lewat

Telinga Jadi Pekak Selepas Pakai Earphone Terlalu Lama Kerap Tidur Lewat

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 242 hits
Seorang wanita berusia 28 tahun menjadi pekak sebelah telinga selepas menggunakan fon telinga untuk jangka masa lama dan kerap berjaga malam Xiao Jing dari Taiwan gemar menonton drama bersiri sebagai salah satu cara untuk menghilangkan stre...
Bf Lewat Malam Susu Ibu Banyak Lemak Bagus Untuk Naikkan Berat Bayi

Bf Lewat Malam Susu Ibu Banyak Lemak Bagus Untuk Naikkan Berat Bayi

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 388 hits
Biarlah mengantuk sekalipun bangunlah untuk menyusukan bayi anda pada waktu malam Banyak kelebihan menyusukan anak ketika orang lain sedang nyenyak tidur ni Salah satunya adalah kandungan hormon prolaktin yang tinggi itulah yang menjadi pen...
Hilang Tiga Anak Sekelip Mata Dilanggar Pemandu Mabuk Si Ibu Pilih Maafkan Pelakunya

Hilang Tiga Anak Sekelip Mata Dilanggar Pemandu Mabuk Si Ibu Pilih Maafkan Pelakunya

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 267 hits
Tiga kanak kanak malang bersama seorang sepupunya maut dilanggar oleh seorang pemandu yang didakwa mabuk ketika ingin membeli aiskrim Samuel William Davidson berusia 29 tahun telah didakwa atas kesalahan melanggar keempat empat kanak kanak ...
Bagi Ibu Hamil Ini Tips Yang Harus Dilakukan Untuk Cegah Persebaran Virus Corona

Bagi Ibu Hamil Ini Tips Yang Harus Dilakukan Untuk Cegah Persebaran Virus Corona

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 195 hits
Penting diketahui ibu hamil sangat rentan terhadap komplikasi infeksi pernapasan seperti coronavirus Sistem kekebalan tubuh tak bekerja optimal saat hamil kata dr Rajeev Fernando M D pakar penyakit infeksi di Amerika Serikat
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte