Tidak Perlu Tubuh Rci Siasat Th Semuanya Sudah Jelas Kata Mujahid


AKMAL MANAFApril 9, 2019 7:44 pm

Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) tidak perlu ditubuhkan bagi menyiasat salah laku berkenaan pengurusan prestasi Lembaga Tabung Haji (TH), kerana segalanya sudah jelas.

Kenyataan itu dikeluarkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Datuk Seri Dr Mujahid Yusof yang mengatakan, isu membelenggu TH bukannya bermula ketika pihaknya mengambil alih pada 2017, malah amaran telah dikeluarkan sejak 2015 lagi.

Beliau berkata, amaran itu adalah, TH perlu berhenti daripada terus mengeluarkan hibah sedangkan aset semakin rendah berbanding liabiliti.

“Itu bermakna, waktu itu Datuk Seri Azeez Rahim, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Datuk Dr Asyraf Wajdi sudah pun mengetahui mengenai keadaan dan kedudukan TH defisit sebanyak RM4.1 bilion apabila kami mengambil alih institusi berkenaan.

“Kami menguruskan TH pada 2018, sehingga hujung tahun 2018 dan ianya sudah RM10.2 bilion maknanya, kami telah memulihkan TH dengan bantuan sokongan penyelamatan daripada kerajaan sebanyak RM17.8 bilion.

“Kami lakukan semua pemulihan ini dari 2018, mungkin dah suku ketiga.Sampai sekarang suku pertama 2019, lebih kurang enam bulan kami telah pulihkan defisit RM4.1 bilion dan RM10.2 bilion itu.

“Kami sudah pulihkannya, sekarang ini kita ada surplus (lebihan) RM1 bilion, maknanya pemulihan itu berjaya, dan kita sudah membersihkan akaun, termasuk polisi rosot nilai di mana kita telah mengikuti prosedur yang ditetapkan,” katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

Dalam perkembangan sama, Mujahid berkata, tiada keperluan untuk menubuhkan RCI kerana pihaknya sudah menjelaskan usaha pemulihan mereka terhadap institusi itu berkenaan.

“RCI ini ditubuhkan bertujuan untuk menyiasat sesuatu yang tidak jelas dan misteri. Isu TH ini tiada misteri apa pun, benda semua sudah jelas.

“Kerajaan juga bagi RM17.8 bilion.Apa guna RCI lagi, melainkan mereka (pembangkang) hanya nak tutup kelemahan yang telah dibuat, maka timbulah isu hendak menubuhkan RCI.

“Seperti yang anda sedia maklum, segala kewangan pada 2017 itu bukan daripada kami.Kami hanya ‘menerimanya’tahun 2018 kami sedang menjalankan proses pemulihan TH.Kalau kami gagal memulih, usah kata 1.25%, memang tiada langsung hibah.

“Ini bukan soal kita nak tuduh siapa.Tapi itulah yang kami warisi.Kami membaiki keadaan itu, supaya jadi seimbang untuk membayar hibah 2018,” katanya.

Semalam Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi mendesak kerajaan Pakatan Harapan segera menubuhkan RCI bagi menyiasat salah laku pengurusan TH, yang didakwa berlaku ketika pentadbiran terdahulu.

Asyraf berkata, RCI penting untuk menjernihkan kekusutan masyarakat terhadap fenomena saling tuduh-menuduh sehingga menjejaskan keyakinan rakyat terhadap TH, sekaligus mengelakkan institusi yang besar maknanya kepada umat Islam itu runtuh.

Berita penuh https://malaysiadateline.com/tidak-perlu-tubuh-rci-siasat-th-semuanya-sudah-jelas-kata-mujahid/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/04/tidak-perlu-tubuh-rci-siasat-th.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Ulangi Saranan Tubuh Rci Siasat Tabung Haji

Pas Ulangi Saranan Tubuh Rci Siasat Tabung Haji

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 250 hits
KUALA LUMPUR PAS mengulangi saranan agar satu penilaian bebas dan menyeluruh dibuat melalui Suruhanjaya Siasatan Diraja atau Jawatankuasa Kira kira Wang Negara Parlimen bagi menyiasat dakwaan dan salah laku dalam pengurusan Lembaga Tabung H...
Siasat Kesahihan Isu Terowong Dahulu Kata Najib

Siasat Kesahihan Isu Terowong Dahulu Kata Najib

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 285 hits
MALAYSIAKINI Kerajaan mesti mengesahkan kesahihan kertas siasatan sulit SPRM yang terbongkar dan tersebar luas mengenai projek terowong bawah laut Pulau Pinang dan menjelaskan mengapa tiada tindakan telah diambil sebelum terus mendakwa baha...
Saya Ada Kaedah Yang Paling Berkesan Untuk Kurangkan Tempoh Menunggu Haji Kata Mujahid Viralhancing

Saya Ada Kaedah Yang Paling Berkesan Untuk Kurangkan Tempoh Menunggu Haji Kata Mujahid Viralhancing

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 369 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof mempunyai kaedah untuk mengurangkan tempoh menunggu pendeposit Lembaga Tabung Haji mengerjakan ibadah haji kali pertama Gambar Malay MailMujahid memberi jaminan itu sebagai sala...
Tabung Haji Pemuda Umno Sepakat Desak Ph Tunaikan Janji Manifesto Tubuh Rci

Tabung Haji Pemuda Umno Sepakat Desak Ph Tunaikan Janji Manifesto Tubuh Rci

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 184 hits
KUALA LUMPUR 9 April Pemuda UMNO di seluruh negara sepakat mendesak kerajaan Pakatan Harapan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat segala dakwaan tuduhan dan salah laku yang berlaku di dalam pengurusan Tabung Haji yang
Giliran 100 Tahun Baru Dapat Pergi Haji Th Ada Cara Pendekkan Kata Mujahid

Giliran 100 Tahun Baru Dapat Pergi Haji Th Ada Cara Pendekkan Kata Mujahid

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 256 hits
Lembaga Tabung Haji akan mencari kaedah untuk memendekkan tempoh menunggu bagi pendepositnya mendapat giliran menunaikan ibadah haji kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Beliau berkata ini akan dilakukan pihak...
Hibah Tabung Haji Masih Belum Boleh Diisytiharkan Kata Mujahid Viralhancing

Hibah Tabung Haji Masih Belum Boleh Diisytiharkan Kata Mujahid Viralhancing

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 398 hits
KUALA LUMPUR Bayaran hibah bagi tahun kewangan 2018 kepada pendeposit Tabung Haji akan dimuktamadkan tidak lama lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa berkata pihaknya akan memastikan imbangan aset dan tabu...
Jualan Equanimity Balik Sini Dan Dakwa Saya Kata Tun M Kepada Jho Low

Jualan Equanimity Balik Sini Dan Dakwa Saya Kata Tun M Kepada Jho Low

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 263 hits
Astro Awani Dr Mahathir minta Jho Low kembali ke Malaysia dan mendakwanya di Mahkamah dan beliau akan mempertahakan diri Gambar fail PETALING JAYA Ahli perniagaan yang dikehendaki Low Taek Jho atau Jho Low boleh kembali ke Malaysia dan buat...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke