Tidak Mampu Tunai Janji



Pemimpin mesti berusaha menunaikan janji yang dibuat dengan bersungguh-sungguh. Jika ada janji yang tidak mampu ditunai, perlulah dijelaskan agar rakyat tidak ternanti-nanti. 

Mengakulah bahawa apa yang dijanjikan itu sebenarnya sekadar janji yang tidak mampu ditunaikan. Pada masa sama jangan sekali-kali menyalahkan rakyat atas untuk menutup kelemahan sendiri.  

Perbuatan sengaja berjanji sedangkan tidak mampu untuk dilaksanakan perlu dielak sama sekali. Setiap pemimpin hanya boleh berjanji jika yakin dapat menunaiknnya. Ingatlah tentang dosa dan pahala.    

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Tanda-tanda seorang munafik itu adalah tiga perkara ialah apabila berjanji tidak ditunaikan, apabila bercakap dia berdusta dan apabila diberi amanah dia mengkhianati.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Amat malang sekali terdapat pemimpin yang sengaja berjanji demi untuk meraih undi. Mereka tahu perkara yang dijanjikan itu tidak mungkin dapat dilaksanakan. Tetapi, pemimpin sedemikan berbangga dapat menaburkan janji dan memperbodohkan rakyat. 

Perkara ini berlaku disebabkan merasakan rakyat mudah diperbodohkan kerana ketaatan membabi buta. Buktinya, biarpun sudah banyak janji tidak ditepati, rakyat masih percaya kepda janji baru.  

Malah mana-mana pihak yang mengatakan janji itu tidak mampu ditunaikan akan dianggap sebagai musuh. Orang yang ingin menegakkan kebenaran dikatakan mengganggu urusan pentadbiran. 

Setiap pemimpin perlu ikhlas melihat dan menilai keupayaan sendiri. Jika perlu berundur, lepaskan jawatan dengan terhormat. Itu lebih baik daripada terus membiarkan diri menanggung beban yang nyata tidak mampu ditanggung.

Firman Allah SWT  dalam surah al-Anfaal bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan keatas kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)." 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/klo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peluang Ph Menang Prk Semenyih Tergugat Akibat Gagal Tunai Janji

Peluang Ph Menang Prk Semenyih Tergugat Akibat Gagal Tunai Janji

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 301 hits
Pengundi di Semenyih memberi amaran kepada Pakatan Harapan menjelang pilihan raya kecil 2 Mac ini atas kegagalan gabungan itu menunaikan janji pilihan raya umum lalu dan menangani isu kenaikan kos sara hidup Penduduk Flat Bandar Tasek Kesum...
Sepatutnya Tunai Janji Manifesto Bukan Curi Pemimpin Umno Najib

Sepatutnya Tunai Janji Manifesto Bukan Curi Pemimpin Umno Najib

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 300 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak membidas kerajaan Pakatan Harapan yang tidak memberi keutamaan menunaikan janji manifesto sebaliknya sibuk menarik wakil rakyat Barisan Nasional untuk menyertai mereka Ahli Parlimen Pekan itu berkata tindakan mene...
Dr Mahathir Bimbang Kerajaan Ph Tumbang Dakwa Bn Punca Ph Gagal Tunai Janji

Dr Mahathir Bimbang Kerajaan Ph Tumbang Dakwa Bn Punca Ph Gagal Tunai Janji

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 514 hits
KUALA LUMPUR Rakyat akan menukarkan kerajaan Pakatan Harapan sekiranya gagal memenuhi janji yang dibuat dalam Pilihan Raya Umum ke 14 Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata berdasarkan senario semasa rakyat kini sedang memerhatikan...
Ph Gagal Tunai Janji Sebab Menanggung Masalah Kerajaan Terdahulu

Ph Gagal Tunai Janji Sebab Menanggung Masalah Kerajaan Terdahulu

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 243 hits
HULU LANGAT Pakatan Harapan tidak lagi berani menabur janji kepada rakyat kerana takut tidak dapat ditunaikan Presiden Pakatan Harapan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata ini kerana pembangkang tidak menyedari bahawa terpaksa menang...
Tunai Janji Rajin Berkerja

Tunai Janji Rajin Berkerja

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 256 hits
Orang yang belum mempunyai pekerjaan tentu mengharapkan sangat peluang pekerjaan untuknya Ketika memohon pekerjaan sudah tentu janji yang diberikan ialah ingin bekerja dengan penuh dedikasi dan produktiviti Dengan kata lain seseorang yang d...
Buang Masa Ph Janji Br1m Bujang Pun Kencing

Buang Masa Ph Janji Br1m Bujang Pun Kencing

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 334 hits
Khas untuk PRK Semenyih Din Pagoh tiba2 cakap yang dia akan usulkan pada kerajaan PH supaya warga bujang di beri bantuan BR1M Dua tiga hari lepas tu Nabita pula umumkan yang kerajaan PH bersetuju untuk berikan nilai yang cukup lumayan pada ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran