Tidak Mahu Lagi Anak Muda Berhijrah Demi Kerja Mukhriz




ALOR SETAR, 9 Mei (Bernama) -- Tidak mahu lagi anak-anak muda Kedah berhijrah ke negeri-negeri lain demi mencari kerja, merupakan antara harapan utama Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir sepanjang beliau menerajui kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan (PH) di negeri itu.

Mukhriz berkata bagi merealisasikan hasrat itu, beliau sering mengingatkan barisan exco serta jentera kerajaan negeri supaya meningkatkan usaha dan merancang suatu pelan yang mampu memberi manfaat dan faedah jangka masa panjang untuk rakyat.

"Rakyat perlu rasa manfaat itu sekarang dan nampak (usaha kerajaan), kita tidak mahu lagi anak-anak Kedah berhijrah untuk cari rezeki, mereka perlu duduk bersama keluarga dan mendapat gaji yang lumayan dan mempunyai kualiti hidup yang bagus di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam satu temu bual khas sempena setahun pentadbiran PH di Kedah di kediaman rasminya di Sri Mentaloon di sini, baru-baru ini.

Bagi memastikan peluang pekerjaan meningkat di Kedah, Mukhriz berkata beliau memberi tumpuan kepada sektor pelaburan yang inklusif dan menolak sebarang bentuk pelaburan yang boleh membebankan kerajaan negeri.

"Ia bukanlah pelaburan jika (membawa masuk) projek pembangunan infrastruktur seperti tambak laut buat perumahan atau landasan keretapi... bukan itu yang kita nak bawa ke Kedah, di sini nak buka kilang kena sedia peluang pekerjaan, itu erti pelaburan yang sebenar," kata Mukhriz.

Beliau berkata bagi memastikan anak muda mendapat peluang pengajian lebih baik serta menepati kehendak pemain industri di Kedah, kerajaan negeri kini dalam usaha untuk menarik mana-mana universiti yang menawarkan jurusan kejuruteraan untuk membuka cawangannya di Alor Setar.

"Kerajaan negeri juga ada berurusan melalui Universiti Utara Malaysia (UUM) untuk kenal pasti beberapa universiti di Jepun yang berminat untuk membuka cawangannya di Kedah dan setakat ini memang sudah ada yang menunjukkan minat mereka untuk ke sini," katanya.

Beliau berkata walaupun UUM berteraskan kepada universiti pengurusan, adalah tidak mustahil baginya untuk menawarkan pengajian dalam bidang teknikal atau kejuruteraan, malah ia dilihat akan memberi nilai tambah kepada universiti itu.

"Saya sering tekankan bahawa paling penting jurusan yang nak ditubuhkan di mana-mana universiti di negeri ini, mesti menepati permintaan pasaran iaitu pihak industri dan lebih baik melibatkan industri dalam akademik.

"Misalnya kalau nak buat jurusan aeroangkasa, boleh tarik minat syarikat besar seperti Boeing atau Airbus untuk turut serta dalam fakulti dan ini terbaik, maksudnya graduan dari universiti itu pasti akan dapat kerja," katanya.

Dalam pada itu Mukhriz berkata, beliau juga berharap agar sektor pertanian yang dominan di Kedah, iaitu tanaman padi dapat diperkasakan dengan penglibatan lebih ramai golongan muda dan penggunaan teknologi terkini.

"Keadaan sekarang sudah berubah, purata petani berumur lebih 60 tahun dan ramai yang dah tak usahakan bendang sendiri, walhal industri padi ini jika diusahakan dalam bentuk estet, ramai anak muda berminat... boleh guna jentera besar, lebih sistematik dan dapat meningkatkan hasil," katanya.

Beliau berkata, industri tanaman padi juga perlu ditambah nilai dengan mempelbagaikan hasil padi antaranya dengan menghasilkan beras wangi dan beras organik yang bukan sahaja mampu menampung permintaan dalam negara, malah dapat dieksport.

“Itulah perancangan yang sedang kita beri perhatian sekarang ini… dalam tempoh setahun kita mulakan kerja-kerja ini, saya yakin dalam tahun kedua atau ketiga sudah boleh nampak hasil usaha kita itu,” katanya.

-- BERNAMA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mukhrizmahathirfc.blogspot.com/2019/05/tidak-mahu-lagi-anak-muda-berhijrah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
14 Inspirasi Nama Bayi Laki Laki Islami Bermakna Pemimpin Demi Anak Tegas Dan Bijaksana Nantinya

14 Inspirasi Nama Bayi Laki Laki Islami Bermakna Pemimpin Demi Anak Tegas Dan Bijaksana Nantinya

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 272 hits
Biar anakmu menjadi pemimpin yang amanah dan nggak cuma ngasih janji janji palsu ke bawahannya kelak
Dua Anak Muda Raih Rm450 Sehari Jual Akok Pandan Sempena Ramadan

Dua Anak Muda Raih Rm450 Sehari Jual Akok Pandan Sempena Ramadan

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 381 hits
KUALA TERENGGANU Ramadan adalah bulan rezeki kepada peniaga yang bijak dan rajin berusaha untuk meraih pendapatan berlipat kali ganda Buktinya dua anak muda yang merupakan adik beradik mengusahakan perniagaan kuih akok pandan asli sejak dua...
5 Caleg Muda Anak Pengusaha Kaya Indonesia Lolos Ke Dpr Di Pemilu 2019

5 Caleg Muda Anak Pengusaha Kaya Indonesia Lolos Ke Dpr Di Pemilu 2019

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 244 hits
Caleg yang bertarung di Pemilu 2019 bukan anak muda biasa sebagian dari mereka merupakan anak dari seorang pengusaha ternama Tanah Air
Beringat Mak Ayah Si Pedo Minat Anak Pakai Legging Bulan Puasa Pun Sibuk Buat Kerja

Beringat Mak Ayah Si Pedo Minat Anak Pakai Legging Bulan Puasa Pun Sibuk Buat Kerja

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 817 hits
Pada zaman media sosial mak ayah kena beringat Ada yang ambil kesempatan apabila kita berkongsi gambar gambar anak untuk memuaskan nafsu songsang Pedofilia ialah sejenis gangguan psikologi di mana individu dewasa atau atau remaja yang lebih...
Video Anak Ayah Ke Ni Gelagat Siti Aafiyah Bila Datuk K Pulang Dari Kerja

Video Anak Ayah Ke Ni Gelagat Siti Aafiyah Bila Datuk K Pulang Dari Kerja

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 353 hits
Siti Aafiyah nama yang tidak asing lagi bagi netizen dan seluruh rakyat Malaysia kerana beliau ialah anak kepada pasangan Dato Siti Nurhaliza dan juga Datuk K Beliau ialah puteri sulung kepada Tokti yang dinanti selama ini Siti Aafiyah juga...
Mak Kerja Babah Tidur Tak Sedar Anak Keluar Nyaris Dilanggar Lori

Mak Kerja Babah Tidur Tak Sedar Anak Keluar Nyaris Dilanggar Lori

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 529 hits
Mak kerja babah tidur Itu jawpan yang diberikan anak kecil ini semasa ditemui merayau tidak jauh dari rumahnya Apa yang merisaukan netizen anak kecil ini nyaris dilanggar lori Semalam tular di media sosial seorang kanak kanak perempuan dite...
Kisah Melinda Lepas Pekerjaan Demi Urus Anak Buat Bill Gates Terperangah

Kisah Melinda Lepas Pekerjaan Demi Urus Anak Buat Bill Gates Terperangah

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 248 hits
Melinda mengatakan Gates bahkan hingga terperangah mendengar keputusannya tersebut Dia tak pernah menyangka sang istri dengan segala kecerdasannya berhenti bekerja demi mengurus anaknya
Letih Macam Mana Pun Kerja Suami Takkan Sama Penatnya Isteri Urus Anak Rumahtangga

Letih Macam Mana Pun Kerja Suami Takkan Sama Penatnya Isteri Urus Anak Rumahtangga

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 637 hits
Letihnya tidak dapat digambarkan dengan kata kata Saat anak masih kecil memerlukan perhatian rumah tangga dan suami perlu diuruskan Maafkanlah sikap isteri yang mungkin bersikap kasar tanpa sengaja Tidak kira isteri suri rumah atau isteri y...
Wow Anak Dah 4 Tapi Maintain Cun Aunty Awet Muda Sikit Pun Tak Lokek Kongsi Petua

Wow Anak Dah 4 Tapi Maintain Cun Aunty Awet Muda Sikit Pun Tak Lokek Kongsi Petua

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 1093 hits
Yasmin mencuri tumpuan ramai setelah foto wajahnya dimuat naik ke laman Twitter oleh anak perempuannya baru baru ini RAUT wajahnya yang jelita dan gaya penampilan cukup anggun siapa sangka wanita ini sudah menjengah usia 41 tahun Berasal da...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan