Tidak Akan Berlaku Di Indonesia Thailand Filipina


Papan tanda jalan bahasa Cina: Selangor jangan beri mesej salah
TIGA hari sudah berlalu selepas isu papan tanda jalan di Tanjung Sepat yang tidak mengikut titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dilaporkan, tetapi apa yang mendukacitakan hingga kini tiada sebarang tindakan bersungguh dari pihak berkuasa.

Baik di peringkat Menteri Besar, Exco berkaitan mahu pun pihak berkuasa tempatan (PBT), semua dilihat tidak begitu cakna dalam isu tersebut. Apa yang ada setakat ini hanya kenyataan bersifat ‘bangau oh bangau’ dari Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL).

Sedangkan, isu papan tanda jalan dalam bahasa Cina tersebut besar implikasinya kepada Selangor dan seharusnya, semua pihak sedar bahawa titah Sultan Salahuddin perlu dihormati serta diterjemahkan melalui pelaksanaan, bukan dengan mencari pelbagai alasan.

Ini kerana hal itu sudah diketahui umum atau dengan kata lain, ingkar kepada titah baginda. Sekalipun MDKL memberi alasan ia dibuat atas arahan bekas Exco, Ean Yong Hian, pada 2016, ia tidak lebih dilihat sebagai perbuatan saling menuding jari setelah terngadah.

Apa yang rakyat Selangor hendak tahu sekarang bilakah papan tanda jalan tersebut hendak diturun dan digantikan dengan bahasa Melayu sepenuhnya. Tapi malangnya tiada sebarang jawapan diberikan Exco berkaitan ketika dihubungi sejak tiga hari lalu.

Pejabat Menteri Besar juga seperti membiarkan PBT menyelesaikan isu berkenaan, sedangkan ia boleh diselesaikan secara amat mudah dengan hanya satu arahan ringkas daripada Menteri Besar, Amirudin Shari kepada MDKL, sepertimana dalam kes di Shah Alam tahun lalu.

Amirudin sendiri tentunya tidak mahu kepimpinannya dilemparkan dengan persepsi yang kurang enak disebabkan isu papan tanda jalan, yang keputusannya dibuat Yong Hian sebelum beliau mengambil alih jawatan Menteri Besar.

Padahal, prestasi pentadbirannya secara keseluruhan adalah amat baik termasuk membawa pelaburan tempatan dan luar negeri berjumlah RM18.947 bilion ke Selangor, sekaligus membolehkan kerajaan negeri memperoleh hasil sebanyak RM1.214 bilion sehingga 7 Jun lalu.

Oleh itu YB, bertindaklah segera dan laksanakanlah titah Sultan Selangor dengan tegas, janganlah sampai rakyat resah. Jangan ulangi atau biarkan keadaan hingga ada yang merasakan seperti cacing naik ke mata. - UTUSAN ONLINE
Alasan lapuk tak faham bahasa Melayu
Tiada alasan untuk bahasa selain bahasa kebangsaan, bahasa Melayu digunakan di papan tanda jalan di seluruh negara.

Penasihat Persatuan Linguistik Malaysia, Prof. Datuk Dr. Awang Sariyan berkata, bagi rakyat yang telah lebih 60 tahun menjadi warganegara, tidak sepatutnya ada tidak faham akan nama jalan dan tempat dalam bahasa kebangsaan.

“Selagi alasan lapuk itu diterima, selama itulah bahasa negara tidak diendahkan oleh golongan yang tidak menghargai taraf kewarganegaraan yang diberikan kepadanya.

“Daripada segi undang-undang khas, ada Undang-undang Kecil Pengiklanan yang menetapkan penggunaan bahasa di tempat awam seperti nama bangunan, premis, jalan, iklan dan lain-lain.

“Berkaitan dengan nama jalan, tidak wajar digunakan bahasa lain daripada bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi kerana nama jalan turut mewakili citra atau imej negara,” katanya ketika dihubungi Utusan Online di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini yang mendapati hampir keseluruhan papan tanda jalan dalam kawasan pekan Tanjong Sepat, Selangor yang mempunyai lebih 10 lorong memaparkan tulisan Cina.

Tambah Awang, pihak berkusa tempatan (PBT) tidak wajar berdiam diri atau memandang ringan akan tanggungjawab dalam melaksanakan salah satu dasar negara, iaitu Dasar Bahasa Kebangsaan.

“Langkah penting ialah penguatkuasaan oleh PBT yang bidang kuasanya meliputi penguatkuasaan Undang-undang Kecil Pengiklanan.

“Penyelarasan tugas yang telah dibuat dengan DBP patut ditingkatkan dalam bentuk Gerakan Badan Bertindak Bahasa Kebangsaan di Tempat Awam yang sentiasa melakukan pemantauan penggunaan bahasa di tempat awam.

“Selain itu, usaha DBP untuk memperoleh kuasa mengambil tindakan undang-undang patut diluluskan segera oleh kerajaan,” katanya. - UTUSAN ONLINE

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/06/tidak-akan-berlaku-di-indonesia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Dan Duterte Sepakati Garis Batas Zee Indonesia Filipina

Jokowi Dan Duterte Sepakati Garis Batas Zee Indonesia Filipina

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 257 hits
Tak hanya itu Jokowi juga menyampaikan apresiasi kepada Pemerintah Filipina dalam pembebasan sandera Indonesia
Ktt Ke 34 Di Thailand Adopsi Usulan Indonesia Soal Outlook Asean Indo Pasifik

Ktt Ke 34 Di Thailand Adopsi Usulan Indonesia Soal Outlook Asean Indo Pasifik

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 141 hits
Jokowi mengatakan Outlook ASEAN mengenai Indo Pasifik menjadi lebih penting di tengah perkembangan dunia saat ini di mana perang dagang AS China tengah berlangsung Perang dagang tersebut pun dikhawatirkan akan melibatkan banyak negara atau ...
Tangkap Ikan Di Perairan Indonesia Dua Nelayan Thailand Divonis Denda Rp 200 Juta

Tangkap Ikan Di Perairan Indonesia Dua Nelayan Thailand Divonis Denda Rp 200 Juta

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 218 hits
Saat ditangkap di kapal KHF 2598 ditemukan sekitar 250 kilogram ikan campuran sedangkan di kapal KHF 1980 turut diamankan kurang lebih 100 kilogram ikan campuran
Majikan Dera Pembantu Rumah Indonesia Kekal Dibebaskan

Majikan Dera Pembantu Rumah Indonesia Kekal Dibebaskan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 334 hits
PETALING JAYA Seorang majikan yang dibebaskan setelah tuduhan mendera sehingga menyebabkan kematian pembantu rumahnya ditarik balik oleh pendakwa raya tidak akan berdepan dengan sebarang tindakan lanjut kata peguamnya Anbananthan Yathiraju ...
Politisi Pdip Perebutan Kekuasaan Di Indonesia Melalui Pemilu Bukan Desing Mesiu

Politisi Pdip Perebutan Kekuasaan Di Indonesia Melalui Pemilu Bukan Desing Mesiu

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 107 hits
Indonesia tidak memiliki tradisi perebutan kekuasaan dengan cara cara pembunuhan tokoh politik seperti itu Perebutan kekuasaan dalam negara demokratis seperti Indonesia haruslah melalui pemilu bukan dengan desing mesiu
Ada Pihak Sengaja Buat Situasi Politik Indonesia Panas Terus

Ada Pihak Sengaja Buat Situasi Politik Indonesia Panas Terus

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 132 hits
Koordinator Komite Pemilih Indonesia Jerry Sumampouw berharap Kepolisian segera mengusut tuntas Orang yang sengaja membuat kerusuhan kekacauan politik di Indonesia Dan ini yang menjadi tugas dari kepolisian untuk mencari orang orang itu ya ...
Bandara Internasional Soekarno Hatta Jadi Merek Termahal Di Indonesia

Bandara Internasional Soekarno Hatta Jadi Merek Termahal Di Indonesia

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 162 hits
Bandara Internasional Soekarno Hatta menjadi salah satu merek paling mahal di Indonesia mencapai USD 72 juta berdasarkan kajian konsultan independen asal Inggris Brand Finance Dengan demikian Soekarno Hatta bercokol di posisi 71 dari daftar...
Waduk Muara Pertama Di Indonesia Ditargetkan Beroperasi Desember 2019

Waduk Muara Pertama Di Indonesia Ditargetkan Beroperasi Desember 2019

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 165 hits
Waduk seluas 35 hektare tersebut selain digunakan untuk menampung sumber air baku untuk kebutuhan air di Denpasar dan sekitarnya juga akan menjadi obyek wisata dan akan dibangun restoran dan cafe untuk kenyamanan para pengunjung dan targetn...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free