Tiba Tiba Lose Control Anak Pulak Teriak Bantu Ibu Burn Out Cepat Cepat Pulihkan Emosi


Masalah burn out ibu bukan masalah biasa yang perlu dibiarkan. Emosi ibu terganggu, anak-anak akan turut terkesan. Malah anak-anak bakal menerima kesan jangka masa panjang.
Jadi jangan dibiarkan berlarutan. Berusaha sebaik mungkin untuk memulihkan diri sendiri sebaiknya. Perkongsian tip yang dikongsikan oleh saudari Fatihahsidek ini wajar dijadikan panduan dan inspirasi untuk menjadi yang lebih baik untuk diri sendiri dan anak-anak. Kita pulihkan diri kita dahulu, demi anak-anak.

Saya tak nak bincang punca isteri burnt out. Sebab punca boleh datang dari pelbagai sebab. Cuma, sebagai orang yang pernah mengalami anxiety & depresi saya belajar sesuatu.
Kadang, kita rasa kita dah amalkan positive minded, tapi kadang tekanan tu boleh datang dari segi lain pula. Mungkin financial, mungkin terlalu push diri, mungkin persefahaman tak sampai dengan pasangan atau orang sekeliling dan bermacam tekanan lain yang menjadi punca.

Cuma, bila kita dah jadi parents— banyakkanlah ilmu untuk parenting. Sebab bila dah jadi parents, ianya bukan hanya tentang diri kita. Tapi hidup makhluk kecil yang Allah amanahkan kepada kita juga.
Banyak ilmu yang kita boleh gunakan untuk improve skills parenting kita. Jangan sebab surrounding kita pemarah, kita pun besarkan anak dengan kemarahan. Kita tak rasa salah pun. Yelah mak pak kita marah kita, pukul kita pun kita rasa kita tetap jadi orang. Kita rasa.
Padahal, jadi orang ke kita bila kita selamba belasah anak dalam bas. Kita marah anak supaya jangan menyusahkan. Kita kurung anak dalam bilik bila anak teriak. Kita rantai kaki anak sebab anak buas. Banyakkanlah mencari ilmu.

Dan. Kalaulah tiba tiba kita dok belajar dah ilmu ilmu hidup dengan positive, ilmu anger management, ilmu parenting ke apa— kita tetap diuji dapat mental illess macam anxiety or depresi. Dapatkanlah support. Rawat diri cepat cepat.
Saya tau macam mana kita tiba tiba boleh lose control bila macam macam dalam kepala, dalam masa sama anak teriak.
Sekelip mata kita boleh buat benda yang bukan bukan.

Apa yang saya buat, bila saya rasa saya bukan lagi diri saya dulu?
1. Saya banyak bercakap dengan suami— saya rasa saya tak sihat. Saya rasa saya dah bukan diri saya.
2. Saya banyak bercakap dengan anak— sayang, boleh ke sayang tolong ibu? Sayang kalau nak apa apa sayang cakap elok elok ya. Jangan menjerit jerit ya. Ibu takut ibu jadi tak ok. Ibu sayang kakak. Kakak tolong ibu ya.
3. Saya dapatkan support daripada family— banyak masa anak, family yang bawak diorang main. Naik motor. Bawak jalan. So banyak masa saya duduk sendiri dan cuba faham “ apa sebenarnya jadi kepada diri saya masa tu”
Mungkin ada yang tak bernasib baik seperti saya yang ada support system yang baik. Tapi, cubalah. Cuba sedaya upaya dapatkan orang untuk support.

4. Saya juga selalu cuba untuk stay concious. Which is saya cuba sangat untuk kawal minda saya. Banyak ingatkan diri untuk tak terbawa bawa oleh pemikiran yang “ lagi satu”. Banyakkan mengunci kata kata dalam kepala. Biar dia stay sebagai kata kata sahaja.
Jangan biarkan kata kata tu menguasai diri. Stay concious! Bila mula je diri kita yang satu lagi tu bercakap, bangun! Jangan layan.
Bangun, bercakap dengan orang yang positive.
Bangun, buat pergerakan yang boleh distract pemikiran yang bukan bukan.
Betulkan breathing. Betulkan posture badan.Bersenam, packing, kemas rumah, apa apa saja yang melibatkan pergerakan.
Kadang, disebabkan mental breakdown. Benda yang kecik pun boleh memusnahkan diri kita.
Kita jadi oversensitive.
Kita jadi overthinking.
Bukan setakat demotivated.
Malah rasa diri tak guna.
Bila rasa diri tak guna, buat apa lagi hidup?

 
So, luahkan. Bercakap pada orang yang tepat. Bila kita cakap, at the end nanti kita akan sedar yang masalah yang sangat besar tadi tu sebenarnya kecik sahaja. Keep cakap. Sampailah dah stabil balik.
5. Ubah environment.
Please ubah environment. Jauh daripada benda yang mengganggu fikiran kita. Jauh daripada trauma kita. Bila ubah environment, kita ada ruang baiki semula diri kita. Dan paling penting, kita boleh nampak semula hidup kita dari perspektif yang lain pula.
And the last one, kalau kita perasan diri kita dah tahap yang fikirkan suicide, mula mencederakan anak anak— ambiklah langkah drastik.

Walaupun sukar, tapi itulah yang terbaik untuk diri dan juga anak. Serahkan mereka kepada pihak yang lebih baik. Tak kiralah, family members, cari family angkat, ataupun Jkm.
Serahkanlah mereka, sementara kalian kembali sihat. Berpisahlah sementara demi penyatuan yang lebih baik dikemudian hari.
Itu adalah langkah sukar bagi sesiapa sahaja yang bergelar ibu. Tapi, itu saja yang tinggal. Demi mengekalkan takhta kalian sebagai ibu yang baik.
Take care semua ibu ibu. Please take care ❤️
Menarik: Satu Bilik Dia Tawaf, Demam Pun Aktif, Anak Kedua Dato’ Siti Nurhaliza Dah Pandai Berjalan

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Tiba-tiba Lose Control, Anak Pulak Teriak” Bantu Ibu Burn Out, Cepat-Cepat Pulihkan Emosi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tiba-tiba-lose-control-anak-pulak-teriak-bantu-ibu-burn-out-cepat-cepat-pulihkan-emosi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Tak Sangka Anak Lahir Pramatang Cepat Belajar Ajar 3 Kali Dah Pandai Jahit Beg Untuk Berniaga Semuanya Demi Ps4

Ibu Tak Sangka Anak Lahir Pramatang Cepat Belajar Ajar 3 Kali Dah Pandai Jahit Beg Untuk Berniaga Semuanya Demi Ps4

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 131 hits
MEMAHAMI kesusahan ibu dan bapa mendorong seorang kanak kanak berusia lapan tahun menjana pendapatan sendiri Malah Wan Ahmad Ridhwan Wan Nabil Hazim juga dikatakan gemar berniaga sejak berumur enam tahun Bermula dengan menjual kek ais krim ...
Weh Ko Dengar Jela Dia Luah Pemanggil Share Rasa Burn Out Jaga Anak Netizen Bengang Cara Dj Respon

Weh Ko Dengar Jela Dia Luah Pemanggil Share Rasa Burn Out Jaga Anak Netizen Bengang Cara Dj Respon

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 164 hits
Tular di aplikasi TikTok sebuah rakaman memperdengarkan seorang wanita yang menghubungi sebuah stesen radio untuk meluahkan isi hatinya Menerusi perbualannya dengan DJ radio wanita tersebut berkata dia berasa sangat penat menguruskan anak s...
Bukan Tak Kesian Tapi Mama Perlu Waktu Bertenang Ibu Burn Out Ramai Wanita Setuju

Bukan Tak Kesian Tapi Mama Perlu Waktu Bertenang Ibu Burn Out Ramai Wanita Setuju

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 111 hits
Bukan mudah nak bertenang setelah penat menguruskan rumah ditambah pula anak anak masih kecil Ada anak yang 24jam nak melekap dengan ibu ada yang tak berhenti menangis Mungkin pada pandangan orang lain cara ibu ini kejam kerana membiarkan a...
Ibu Sedih Lihat Anak Oku Tantrum Lepas Emosi Dimarah Bapa Rakan Sebab Botol Air

Ibu Sedih Lihat Anak Oku Tantrum Lepas Emosi Dimarah Bapa Rakan Sebab Botol Air

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 186 hits
Mempunyai anak kelainan upaya merupakan satu anugerah yang tidak terhingga Walaupun pelbagai tanggapan negatif diberikan ia bukanlah satu alasan untuk kita tidak memberikan pendidikan terbaik buat mereka di sekolah supaya sama sama mampu me...
Ibu Ayah Ada Nama Panggilan Manja Untuk Anak Bagus Ini Manfaatnya

Ibu Ayah Ada Nama Panggilan Manja Untuk Anak Bagus Ini Manfaatnya

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 199 hits
Biasanya dalam sesebuah keluarga akan ada nama panggilan manja untuk anak perempuan dan lelaki seperti baby atau boy Tetapi elok ke tidak sebenarnya penggunaan nama panggilan ini Ada apa dengan nama panggilan manja Menariknya asal perkataan...
Anak Shuib Menangis Kena Ejek Rakan Sekolah Padan Muka Ibu Dah Meninggal

Anak Shuib Menangis Kena Ejek Rakan Sekolah Padan Muka Ibu Dah Meninggal

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 197 hits
Kehilangan orang tersayang sememangnya sangat berbekas dalam diri setiap yang menghadapinya Lebih lebih lagi jika perlu melalui hal tersebut dalam usia yang cukup muda Hal ini dirasai ramai kanak kanak diluar sana termasuklah anak anak pasa...
Amalkan 10 Pesanan Prof Muhaya Untuk Kita Jadi Ibu Bapa Terbaik Pada Anak

Amalkan 10 Pesanan Prof Muhaya Untuk Kita Jadi Ibu Bapa Terbaik Pada Anak

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 145 hits
Untuk yang bergelar ummi ibu mak mama mummy tersayang ini pesanan dari Prof Muhaya Jom amalkan 10 tip untuk yang nak jadi ibu bapa dah jadi ibu bapa atau yang baru jadi ibu bapa semula Sama sama kita amalkan terutama tip yang no 6 tu ye 1 K...
Ibu Pemuda Viral Beri Warga Emas Selipar Kongsi Peribadi Mulia Anak

Ibu Pemuda Viral Beri Warga Emas Selipar Kongsi Peribadi Mulia Anak

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 207 hits
Sejak semalam tular di media sosial berkenaan satu video yang dikongsi pengguna TikTok dikenali sebagai judedina yang memaparkan kebaikan seorang pemuda bermotosikal yang sanggup menanggalkan selipar di kaki dan memberikannya kepada warga e...
Tiru Posing Ibu Nampak Muka Macam Ibu Gaya Anak Siti Nurhaliza Raih Perhatian Wargamaya

Tiru Posing Ibu Nampak Muka Macam Ibu Gaya Anak Siti Nurhaliza Raih Perhatian Wargamaya

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 153 hits
Tempias populariti ibunya penyanyi nombor satu negara Dato Sri Siti Nurhaliza apa sahaja yang dilakukan si comel Aafiyah pastinya menjadi perhatian Menerusi Instagram ibunya Aafiyah tampil bergaya comel persis ibunya Walau baru berusia empa...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Keputusan Ujian Penilaian Kelas Al Quran Dan Fardu Ain Tahun 2023

Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah