Tiada Salahnya Tun M Dan Ahli Ahli Bersatu Mahu Sokong Ph Atas Kapasiti Individu






Di dalam politik, kita mesti mencari seramai mungkin kawan dan mengurangkan seramai mungkin musuh.  Di dalam politik juga kena ada percaturan dan strategi serta maslahahnya, tetapi setiap percaturan itu mesti dilakukan dengan penuh kebijaksanaan.

Semua tahu, Bersatu kini bukan lagi di dalam gabungan PH setelah Presidennya mengistiharkan Bersatu keluar dari PH.  Ertinya, bukan PH yang membuang Bersatu.  Sama juga sewaktu di dalam PR dulu, Pas istihar keluar dari PR apabila menolak kerjasama dengan Dap dan Keadilan, atas alasan kita menentang Hudud.  Pas mahu bersama Umno kerana Umno pasti akan membantu Pas buat Hudud.  Begitu juga, Bersatu keluar dari PH atas alasan tidak mahu bersama Dap, tetapi bersedia untuk bersama Umno, Pas dan MCA, demi mahu tubuhkan kerajaan Melayu Islam yang lebih baik dari PH.

Terbukti sekarang, kerajaan pintu belakang hasil pengkhianatan ini lebih baik dari PH. Ekonomi bertambah baik, pengangguran bertambah kurang, pelaburan rancak, perkembangan Islam bertambah hebat, semua masjid penuh dengan berbagai kuliah, dan semua tempat maksiat telah ditutup. Mak Cik Kiah dari seorang penjual goreng pisang kini telah menjadi jutawan.  Tengok jumlah para menteri seramai 70 orang tidak termasuk beberapa duta khas bertaraf menteri dan para penasihat, itu pun sudah jauh mengatasi PH.  Kita dulu tidak mampu miliki seramai itu menteri dan duta khas kita dulu pun tidak bertaraf menteri.   Hebat kerajaan PKPB (Pemerintahan Kerajaan Pintu Belakang) !!

Berbalik kepada maudhuk asal.  Ada yang bertanya, wajarkah Tun M dan para pemimpin dan penyokong Bersatu menyokong PH?  Jawapannya, Tun M dan sesiapa pun dari Bersatu boleh sahaja untuk menyokong PH atas nama peribadi masing-masing, bukan atas nama parti Bersatu.  Bukan sahaja pemimpin atau ahli Bersatu, jika ada pemimpin atau ahli Umno atau Pas yang ingin menyokong PH, tiada masalah asalkan atas nama individu.  

Ertinya, sokongan mereka tidak membabitkan parti mereka kerana secara resminya Bersatu bukan lagi gabungan di dalam PH.  Tun M mengaku beliau masih lagi Pengerusi Bersatu, tetapi beliau juga tahu Presiden Bersatu telah membawa majoriti MPT  Bersatu untuk keluar dari PH.  Mana mungkin suku badan Bersatu bersama PH, sebahagian besar badan bersama kerajaan pengkhianat?  PH sebuah parti bermaruah tidak boleh terima kerjasama politik sedemikian.  Jangan perlekehkan PH. 

Untuk menjadikan Bersatu sebagai rakan kerjasama dengan PH seperti parti Warisan Sabah juga tidak masuk akal, selagi Bersatu masih bersama kerajaan pintu belakang sekarang.  Warisan Sabah tidak berpecah, partinya solid menyokong PH semenjak PRU14 yang lalu walaupun Warisan tidak berada di dalam gabungan PH.  Berbeza dengan Bersatu, batang tubuh parti tersebut kini berada di dalam kerajaan pintu belakang.  Hanya Tun M dan empat lima orang sahaja pemimpin Bersatu yang mahu bersama PH.  Mana mungkin PH boleh terima satu parti gabungan yang hanya ada empat lima orang pemimpin? 

Atas sebab itu, PH harus terbuka menerima sokongan dari beberapa individu dari Bersatu bukannya atas nama Bersatu.  Apabila mereka menyokong PH atas kapasiti individu, maka mereka tidak terikat dengan PH dalam apa jua bentuk rundingan di dalam Majlis Presiden PH. Tidak timbul soal PH perlu tabalkan Tun M sebagai bakal PM lagi atau sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen.   

PH harus tegas di dalam soal ini.  Maksud saya, jangan sesekali anggap sokongan Tun M kepada PH itu merupakan sokongan Bersatu kepada PH.  Bagaimana kita mahu angkat Tun M sebagai pemimpin kita sedangkan parti beliau sendiri berada di pihak pengkhianat?  Bagaimana Tun M boleh berfungsi sebagai Ketua Pembangkang sedangkan Presiden partinya berada di pihak pengkhianat?  Tidak masuk akal langsung.  

Kesimpulannya, saya setuju agar PH terima sokongan dari sesiapa pun atas kapasiti individu bagi memperkuatkan sokongan kepada PH tanpa syarat.  Kita tahu, tidak semua ahli dan penyokong Bersatu itu setuju dan terima tindakan Presiden mereka untuk mengkhianati kerajaan PH.  Justeru itu, jika benar mereka tidak setuju, apa yang mesti mereka buat?  Biar mereka tentukan dan buat keputusan yang bijak.  Kita teruskan kerjasama sesama kita di dalam gabungan PH dan perkuatkan PH.  

Tidak perlu kita berselisih pendapat hanya kerana memikirkan masalah parti lain yang telah meninggalkan kita.  Biar mereka tentukan hala tuju mereka sendiri.  

WFAUZDIN NS

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/tiada-salahnya-tun-m-dan-ahli-ahli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parti Bersatu Pening Kepala Mana Satu Nak Sokong

Ahli Parti Bersatu Pening Kepala Mana Satu Nak Sokong

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 271 hits
MPT Bersatu tak pernah buat keputusan keluar PH KEMASKINI 11 34PM Penambahan kenyataan Marzuki Yahya berkenaan keputusan mesyuarat MPT Bersatu pada akhir Februari lalu serta kuasa Dr Mahathir Mohamad selaku pengerusi parti Seorang pemimpin ...
Akar Umbi Sokong Tun M Pimpinan Sokong Muhyiddin

Akar Umbi Sokong Tun M Pimpinan Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 320 hits
Krisis Bersatu masuk ke dimensi baru apabila sokongan akar umbi dikatakan memihak kepada Tun Mahathir sebaliknya sokongan pimpinan dan mereka yang mendapat laba berpihak kepada Muhyiddin Yassin Hal itu terbukti apabila Srikandi Akar Umbi me...
Why Debate Ge Seats Now As Gov T Focuses On Health Economic Crises Bersatu Man

Why Debate Ge Seats Now As Gov T Focuses On Health Economic Crises Bersatu Man

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 322 hits
Bersatu supreme council member Dr Muhammad Faiz Na aman took aim at fellow Bersatu leader and party deputy president Mukhriz Mahathir for allegedly politicking at a time when the Perikatan Nasional government was focussed on overcoming the ...
Anwar Kita Sokong Untuk Bantu Rohingya Atas Dasar Prinsip

Anwar Kita Sokong Untuk Bantu Rohingya Atas Dasar Prinsip

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 271 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata nasib yang menimpa pelarian Rohingya adalah lebih kurang sama dengan apa yang menimpa penduduk Palestin di Asia Barat Menurut Presiden PKR itu sokongan yang diberikan kepada pelarian Rohingya adalah sama den...
Kita Tak Bisa Lagi Bersatu Sajak Untuk Tun Dari Tan Sri Pm

Kita Tak Bisa Lagi Bersatu Sajak Untuk Tun Dari Tan Sri Pm

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 218 hits
Seribu kali kucuba menghindariSeribu kali kucuba untuk kembali padamuNamun langkahku menjadi kian pastiMelihat bayangmu dalam gerak yang kaku Seribu kali kumenatap gambarmuSeribu kali kumenyebut namamuHasrat padamu kian mendesak kalbuNamun ...
Kesemua Ahli Bersatu Yang Kini Menyertai Kerajaan Perikatan Nasional Gugur Keahliannya

Kesemua Ahli Bersatu Yang Kini Menyertai Kerajaan Perikatan Nasional Gugur Keahliannya

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 401 hits
Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi Pengasas Bersatu tinggal lima daripada tujuh yang asal di mana salah seorang yang hilang awal dahulu pun antaranya akibat perebutan kuasa tetapi pada masa itu kita belum berkuasa dalam kerajaan Kini kuasa d...
Shafie Apdal Sahkan Surat Usul Percaya Ke Atas Tun M

Shafie Apdal Sahkan Surat Usul Percaya Ke Atas Tun M

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 576 hits
Ahli Parlimen Semporna Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengesahkan mengenai surat yang tular mengenai sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad Bagaimanapun Ketua Menteri Sabah itu yang ditanya ketika sidang media s...
Kalau Bersatu Tak Keluar Ph Melayu Akan Dihancurkan Dap Tun M Dakwa Muhyiddin

Kalau Bersatu Tak Keluar Ph Melayu Akan Dihancurkan Dap Tun M Dakwa Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 479 hits
DR MAHATHIR Saya tidak yakin bahawa DAP dengan begitu mudah boleh hancurkan orang Melayu Sebab itu saya berkata tunggulah Gambar failPUTRAJAYA Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau tidak boleh menerima alasan yang...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis