Tiada Justifikasi Kes Zahid Dihentikan Majlis Peguam



KUALA LUMPUR: Majlis Peguam menyifatkan kenyataan Pejabat Peguam Negara (AGC) mengenai keputusan bebas tanpa dilepaskan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai tidak mempunyai justifikasi sewajarnya.
Presidennya, Karen Cheah, berkata adalah tidak wajar bagi AGC untuk mengaitkan penarikan balik sepenuhnya kes Ahmad Zahid itu kepada Mahkamah Tinggi dan menggunakannya sebagai alasan dalam kenyataan media daripada memberikan penjelasan terperinci.
"Mahkamah Tinggi memberikan DNAA (dilepaskan tanpa dibebaskan) dan ini menyebabkan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Collin Lawrence Sequerah tidak mempunyai alternatif selain memutuskan sama ada DNAA atau pembebasan," katanya dalam kenyataan.
Karen berkata, banyak perkara tidak menyenangkan berlaku antaranya surat representasi pertama yang dihantar oleh pihak pembelaan bertarikh 8 Disember 2022 berlaku lebih tiga tahun selepas kes itu dimulakan di Mahkamah Tinggi.
"Selain itu, surat perwakilan ini dibentangkan selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), selepas pelantikan Perdana Menteri pada 24 November 2022 dan selepas senarai lengkap anggota Kabinet dikeluarkan pada 2 Disember 2022.
"Selanjutnya pada 8 Ogos 2023, kurang sebulan yang lalu, bekas Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Raja Rozela Raja Toran dilaporkan meminta untuk bersara awal sejak 3 April 2023, dan tidak dapat mengetuai pendakwaan untuk perbicaraan Ahmad Zahid.
"Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun dilaporkan berkata pada ketika itu bahawa Raja Rozela akan bercuti sebelum bersara bermula dari 30 Ogos 2023.
"Dalam masa yang sama tempoh jawatan Ketua Pesuruhjaya SPRM semasa dilanjutkan selama setahun lagi pada 10 Mei 2023, manakala tempoh perkhidmatan Idrus juga dilanjutkan selama enam bulan lagi mulai 6 Mac 2023," katanya.
Justeru, beliau berkata berdasarkan DNAA itu, ia menyifatkan pendakwaan yang berlaku hanya membuang masa kehakiman dan pembaziran sejumlah wang pembayar cukai.
"Dalam hal ini, Peguam Negara mesti bertanggungjawab dan sekiranya pihak pendakwaan memutuskan dalam masa terdekat untuk meneruskan apa-apa pertuduhan lanjut, maka ia harus memanfaatkan proses 'pengambilan semula perbicaraan selepas pelepasan' di bawah seksyen 254A Kanun Tatacara Jenayah.
"Di mana perbicaraan Ahmad Zahid akan dikembalikan semula dan berterusan seolah-olah tiada perintah DNAA sedemikian diberikan," katanya.
Beliau berkata sejak kebelakangan ini, terdapat kes di mana pertuduhan jenayah terhadap ahli politik tertentu digugurkan oleh AGC semasa perbicaraan dilaporkan mengikut 'arahan' atau berpunca daripada surat representasi.
"Kes ini diklasifikasikan sebagai kes berprofil tinggi kerana mereka memegang kepentingan negara dan awam terutamanya disebabkan oleh sejumlah besar wang yang didakwa diselewengkan oleh individu-individu yang mempunyai kuasa.
"Majlis Peguam berharap keadilan yang baik akan berlaku dan trend tidak sihat ini tidak akan berterusan terutamanya dalam kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang sedang berjalan.
Sebelum keputuan ini, Ahmad Zahid yang juga Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional berdepan 12 pertuduhan pecah amanah, lapan rasuah dan 27 pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi - BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/09/tiada-justifikasi-kes-zahid-dihentikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Mahkamah Zahid Hamidi Hanya Dihenti Sementara Untuk Siasat Bukti Baru Kata Peguam Negara

Kes Mahkamah Zahid Hamidi Hanya Dihenti Sementara Untuk Siasat Bukti Baru Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 10/9/2023 - jumlah : 261 hits
JABATAN Peguam Negara dengan bantuan pelbagai pihak terutama pihak penyiasatan masih menyiasat kesemua bukti baharu berkaitan kes dana Yayasan Akalbudi yang melibatkan Dr Ahmad Zahid Hamidi Peguam Negara Ahmad Terrirudin Mohd Salleh berkata...
Amanah Gesa Peguam Negara Beri Penjelasan Kes Zahid

Amanah Gesa Peguam Negara Beri Penjelasan Kes Zahid

papar berkaitan - pada 6/9/2023 - jumlah : 174 hits
HarapanDaily comSITI NUR ZAWANI AMANAH mahu Peguam Negara atau Jabatan Peguam Negara memberi penjelasan terperinci mengenai alasan yang menyebabkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melepas tanpa membebaskan Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zah...
Perbicaraan Zahid Dihentikan Sementara Siasatan Menyeluruh Dibuat Peguam Negara

Perbicaraan Zahid Dihentikan Sementara Siasatan Menyeluruh Dibuat Peguam Negara

papar berkaitan - pada 9/9/2023 - jumlah : 174 hits
MalaysiakiniPeguam Negara Ahmad Terrirudin Mohd Salleh berkata surat surat representasi dan perkembangan lain yang memberikan fakta baru berkatan perbicaraan kes Yayasan Akalbudi terhadap Ahmad Zahid Hamidi membuatkan perbicaraan perlu dihe...
Anwar Nafi Terlibat Gugur Kes Zahid Hamidi Macamlah Pm Tak Ada Kerja Lain Kata Saifuddin

Anwar Nafi Terlibat Gugur Kes Zahid Hamidi Macamlah Pm Tak Ada Kerja Lain Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 6/9/2023 - jumlah : 179 hits
Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata dia tidak terlibat dalam keputusan Pejabat Peguam Negara untuk memohon agar Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dilepas tanpa dibebaskan daripada 47 pertuduhan berkaitan Yayasan Akalbudi Anwar b...
Dulu Pas Pun Pertahan Kes Zahid Sekarang Sebar Naratif Lain

Dulu Pas Pun Pertahan Kes Zahid Sekarang Sebar Naratif Lain

papar berkaitan - pada 7/9/2023 - jumlah : 196 hits
HarapanDaily comSITI NUR ZAWANI Bekas pemimpin Pas Mohd Khairuddin Aman Razali menempelak parti itu yang cuba mencipta naratif berbeza terhadap Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak seperti ketika mereka berkawan dahulu Beliau b...
Pembebasan Zahid Keputusan Dihormati Peguam Negara Wajar Jelaskan Keadaan

Pembebasan Zahid Keputusan Dihormati Peguam Negara Wajar Jelaskan Keadaan

papar berkaitan - pada 5/9/2023 - jumlah : 224 hits
Parti Amanah Negara menghormati keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melepas tanpa membebaskan Presiden UMNO Datuk Seri Zahid Hamidi semalam Setiausaha Agung Amanah Datuk Dr Mohd Hatta Ramli berkata keputusan itu dihormati atas prinsip Ke...
Anuar Terlibat Glm Kes Zahid

Anuar Terlibat Glm Kes Zahid

papar berkaitan - pada 6/9/2023 - jumlah : 290 hits
YANG PENTING NAFIKAN DULUAnwar nafi terlibat dalam keputusan gugur kes ZahidAnwar berkata keputusan itu dibuat oleh peguam negara Peguam negara ada wewenang sepenuhnya dan dia berikan alasan itu Jadi saya serah kepada wewenang peguam negara...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Menjaga Ortu


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa