Tiada Halangan Beli Sendiri Vaksin Covid 19 Dilulus Npra Kata Pm


BernamaLIHAT VIDEO DI SINI

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan tiada halangan jika ada pihak di negara ini yang berhasrat membeli sendiri vaksin Covid-19 tetapi pihak itu mesti mendapat kelulusan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).
“Katalah sesetengah agensi, misalnya Petronas dan sebagainya (hendak membeli), kita tak boleh halang. Syaratnya ia mesti diuji selamat (oleh NPRA) dan kenalah ada lesen… tak boleh curi-curi, seludup bawa masuk,” katanya dalam Bicara Khas Cabaran Pandemik Covid-19 Eksklusif Bersama Perdana Menteri yang disiarkan di RTM dan Bernama TV malam tadi.
Beliau berkata kerajaan juga sedang berusaha membekalkan vaksin kepada hospital dan pihak swasta bagi mempercepat proses pemberian vaksin kepada rakyat.
“Ia (proses vaksin di fasiliti swasta) tak kena caj pasal ia tanggungan kerajaan. Kita minta mungkin hospital itu boleh caj RM14 (dibiayai kerajaan) sekali suntikan macam tu dan vaksin tu percuma,” katanya sambil melahirkan keyakinan bahawa sasaran mewujudkan imuniti kelompok di negara ini akan dapat dicapai berikutan jaminan penghantaran bekalan vaksin yang ditempah akan tiba sebelum akhir tahun ini.
“Saya diberitahu oleh menteri (berkaitan), bekalan ini (vaksin) dah mula sampai bahkan saya dimaklumkan akan sampai lebih awal daripada jadual. Dahulu kalau jadualnya tahun depan, 2022 baru dapat selesai, tetapi sekarang ini saya telah diberi jaminan katanya sebelum akhir tahun ini akan dapat semua bekalan.
“Maknanya kita boleh dapat capai imuniti kelompok atau 80% suntikan vaksin (untuk penduduk Malaysia) sebelum akhir tahun ini,” katanya.
Bagi melancarkan proses vaksinasi, Muhyiddin berkata lebih 600 pusat pemberian vaksin (PPV) disediakan setakat ini dengan PPV mega di Pusat Dagangan Dunia (WTC) yang boleh memuatkan 8,000 orang.
Katanya kerajaan juga menyasarkan seramai 150,000 orang mampu divaksin setiap hari tidak lama lagi dengan kemudahan PPV yang ada.
Beliau juga berkata negara akan mengikut panduan yang ditetapkan oleh pengeluar vaksin berhubung tempoh selang masa antara suntikan pertama dan kedua dalam proses pemberian vaksin Covid-19 kepada rakyat.
“Saya dinasihatkan oleh KKM (Kementerian Kesihatan) kita ikut cara yang diberi oleh pengeluar vaksin. Contohnya Pfizer tetapkan buat suntikan kedua lepas 21 hari, jadi kita ikut kata dia (Pfizer) kerana mereka ada pakar yang telah membuat kajian kenapa perlu disuntik selepas 21 hari, kita tidak ada masalah dengan ini.
“Bagi saya, tak kira apa pun setiap orang berhak dapat, jika Johnson&Johson sekali suntik sahaja kita ikut, jika dua dos kita ikut dua dos. Kita ikut dan patuh,” katanya.
Dilaporkan berkuat kuasa 19 Mei lepas, Singapura melaksanakan strategi melanjutkan selang masa antara suntikan 
aksin pertama dan kedua selama enam hingga lapan minggu berbanding tiga hingga empat minggu sebelum ini.
Strategi mengutamakan pemberian dos pertama seperti yang turut dilaksanakan oleh negara seperti United Kingdom dan Jerman itu adalah bagi melindungi lebih ramai orang menerusi pemberian dos pertama vaksin dengan lebih cepat.
Muhyiddin turut menasihatkan mereka yang sudah lengkap mendapatkan vaksin supaya terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan kerana jangkitan masih boleh berlaku.
“Jangan langgar SOP. Macam saya dah dua dos vaksin, setakat ini semua ujian saya negatif tapi saya tak boleh bangga diri kerana jangkitan di luar ini masih berlaku. Kita takkan rasa selamat di Malaysia kalau seluruh dunia masih belum selamat,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/tiada-halangan-beli-sendiri-vaksin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kasus Jual Beli Vaksin Covid 19 Polisi Geledah Kantor Dinkes Sumut

Kasus Jual Beli Vaksin Covid 19 Polisi Geledah Kantor Dinkes Sumut

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 234 hits
Penggeledahan di Kantor Dinas Kesehatan Sumut itu dilakukan usai polisi menemukan alat bukti bahwa KS telah beberapa kali memberikan vaksin kepada IW tanpa melalui prosedur dan surat resmi
Sebulan Jual Beli Vaksin Covid 19 Ilegal Asn Dinkes Sumut Raup Omzet Rp270 Juta

Sebulan Jual Beli Vaksin Covid 19 Ilegal Asn Dinkes Sumut Raup Omzet Rp270 Juta

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 228 hits
Kapolda Sumatera Utara Irjen Panca Putra mengungkapkan empat tersangka kasus dugaan jual beli vaksin Covid 19 secara ilegal di Kota Medan memasang tarif Rp250 000 bagi masyarakat yang ingin melakukan vaksinasi
Vaksinasi Terlalu Lambat Kerajaan Negeri Harus Dibenar Beli Vaksin Sendiri

Vaksinasi Terlalu Lambat Kerajaan Negeri Harus Dibenar Beli Vaksin Sendiri

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 197 hits
Malaysia adalah sebuah negara Persekutuan Perlembagaan Malaysia juga dipanggil Perlembagaan Persekutuan Dalam Senarai III iaitu Senarai Bersama Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan di bawah butiran No 7 disenaraikan bahawa Kesihatan a...
Satgas Covid 19 Sebut Pembekuan Darah Tak Terkait Dengan Vaksin

Satgas Covid 19 Sebut Pembekuan Darah Tak Terkait Dengan Vaksin

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 162 hits
Wiku menyebut trombo emboli atau pembekuan darah bisa terjadi bersamaan dengan proses vaksinasi Covid 19 Namun trombo emboli sama sekali tidak terjadi karena kandungan vaksin Covid 19
Ibu Hamil Menyusu Boleh Ambil Vaksin Covid 19 Doktor Beri Panduan Jenis Vaksin Yang Sesuai

Ibu Hamil Menyusu Boleh Ambil Vaksin Covid 19 Doktor Beri Panduan Jenis Vaksin Yang Sesuai

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 372 hits
Sejak akhir akhir ini ramai ibu hamil dan menyusukan tertanya tanya adakah selamat bagi mereka untuk mengambil suntikan vaksin Covid 19 bagi melindungi diri daripada virus berkenaan Ada juga yang menyatakan kegusaran akan kesan sampingan ya...
98 Kematian Akibat Covid 19 Satu Detik Hitam Buat Malaysia Kata Noor Hisham

98 Kematian Akibat Covid 19 Satu Detik Hitam Buat Malaysia Kata Noor Hisham

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 250 hits
May 30 2021 Pertambahan 98 kes kematian Covid 19 semalam menyaksikan angka korban akibat wabak tersebut kini berjumlah 2 650 kes KUALA LUMPUR Hari ini merupakan satu detik hitam apabila negara mencatatkan kes kematian harian Covid 19 yang t...
Video Ke Mana Perginya 66 7 Juta Dos Vaksin Covid 19

Video Ke Mana Perginya 66 7 Juta Dos Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 213 hits
Ia juga sebagai usaha menggerakkan sektor ekonomi dan sektor sokongan negeri iaitu pelancongan dan pengangkutan menurut kenyataan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Pahang dipetik Bernama Jawatankuasa yang dipengerusikan Setiausaha Kera...
Sindiket Jual Vaksin Covid 19 Secara Haram Tumpas

Sindiket Jual Vaksin Covid 19 Secara Haram Tumpas

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 369 hits
Polis Indonesia menumpaskan sindiket penjualan haram vaksin Covid 19 bernilai 271 250 000 rupiah dengan penahanan empat suspek Kegiatan haram itu didalangi dua doktor dan seorang pegawai perubatan kerajaan serta seorang ejen hartanah di Med...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet