Terusan Segenting Kra Thai Kaji Bina Mumtaz


 
Dato' Mumtaz Md Nawi
1. Pelabuhan Tumpat rintis limpahan ekonomi di Pantai Timur
KUALA LUMPUR: Kerajaan Persekutuan disaran membuat kajian untuk membina semula Pelabuhan Tumpat dengan mengambil kira perkembangan terkini terusan Segenting Kra di Thailand.
Dato’ Mumtaz Md Nawi (PN-Tumpat) berkata, kajian bagi membuka semula ‘Tumpat Port’ sebagai satu pelabuhan kontena diyakini boleh memberi limpahan ekonomi di Pantai Timur.
“Kalau di Forest City ada pelabuhan, di Tumpat dicadang diberi perhatian semula cadangan membina Pelabuhan Tumpat,” katanya dalam perbahasan Rang Undang-undang Zon Bebas (Pindaan) 2024 bagi membolehkan Pulau Satu Forest City ditukar status sebagai kawasan bebas cukai.
Tambah beliau saranan pembinaan Tumpat Port dibuka semula supaya kemajuan di Johor atau selatan Semenanjung boleh dikembang ke Pantai Timur.
Contohnya kata beliau sebuah kampung di China bertukar menjadi metropolis setelah dipacu dengan aktiviti ekonomi berimpak tinggi.
Kata beliau kedudukan geografi Pantai Timur memerlukan fasiliti sepatutnya bagi membolehkan membangun dengan lebih pesat.
“Usaha untuk memajukan zon bebas memerlukan suntikan kerajaan Persekutuan iaitu Lebuh Raya Pantai Timur 3 (LPT3) dan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) perlu sampai ke Pengkalan Kubur, Tumpat.
“Kerajaan boleh membantu untuk memastikan zon bebas cukai di tempat-tempat lain juga disediakan kemudahan bagi menggalakkan pelaburan dan pembangunan hotel,” ujarnya.
Oleh itu katanya pembangunan di Pantai Timur perlu diberi perhatian kerajaan seperti projek zon bebas cukai di Forest City. – HARAKAHDAILY 17/7/2024
2. Rakyat terjejas projek Forest City perlu dibayar pampasan 
Wan Hassan Mohd Ramli
KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu menyatakan jumlah pampasan kepada rakyat yang terjejas akibat pembangunan Pulau Satu Forest City sebagai kawasan bebas cukai.
Wan Hassan Mohd Ramli (PN-Dungun) berkata, nasib penduduk yang terjejas akibat projek tersebut perlu diambil kira serius oleh kerajaan.
Katanya, hasrat kerajaan hendak menjadikan Pulau Satu Forest City sebagai kawasan eksklusif zon pembangunan perlu diteliti bagi mengelakkan penduduk tempatan terjejas. 
(Sila rujuk 'Rakyat terjejas projek Forest City perlu dibayar pampasan' HARAKAHDAILY 17/7/2024)
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, banyak ide-ide bernas dibongkar. Tetapi bila ia dikemukakan oleh bukan puak pemerintah Persekutuan, ianya ditolak dengan berbagai alasan.
Antara alasannya ialah 'Pluralisme'. Sebenarnya Pluralisme agama merupakan suatu konsep yang luas tentang penerimaan agama-agama yang pelbagai. Antara asas fahaman ini ialah:
1. Tiada satu pun agama yang tunggal dan eksklusif untuk menjadi sumber kebenaran, atau setidak-tidaknya terdapat kebenaran dan nilai yang benar dalam agama lain.
2. Penerimaan terhadap kebenaran itu wujud dalam berbagai-bagai agama, bukan dalam satu agama sahaja. Di samping penekanan terhadap aspek-aspek yang diterima oleh agama-agama tersebut.
3. Menggalakkan kerjasama dan dialog antara agama-agama yang berbeza bagi meningkatkan persefahaman melalui persamaan dasar dan konsep.
4. Pluralisme digunakan sebagai suatu istilah untuk merujuk kepada keadaan hidup bersama secara harmoni antara penganut agama yang berbeza.
Pandangan terhadap agama mengikut fahaman pluralisme adalah sangat bercanggah dengan Islam, dan ia sangat sesuai atau selari dengan fahaman liberalisme dan sekularisme.
Islam membawa konsep tidak ada paksaan dalam beragama dan toleransi antara agama, tetapi tidak pernah sekali-kali menganggap semua agama adalah sama. Islam berbeza dengan agama lain dari segi aqidah atau iman, begitu juga dari sudut dasar dan hukum syariat yang menentukan sesuatu perkara itu sama ada benar atau batil, adil atau zalim. Islam ialah ajaran yang berwawasan dunia sehingga akhirat.
Penyelesaian Islam terhadap soal kepelbagaian agama adalah dengan mengakui perbezaan dan identiti agama masing-masing, sebagaimana firman Allah SWT:
لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِيَ دِينِ ٦
“Untuk kamu agama kamu, dan untuk aku agamaku.” [Surah al-Kafirun: 6]
Pada masa yang sama, Islam tetap ditegaskan sebagai agama yang betul dan benar. Adapun agama-agama yang lain itu salah dan tidak benar kerana ia bukanlah agama sebenar yang dibawa oleh para rasul dan anbiya’ AS. Perkara ini dijelaskan oleh firman Allah SWT:  
(Ikuti selanjutnya 'ABDUL HADI AWANG  Presiden PAS Bertarikh: 10 Muharram 1446 / 16 Julai 2024 – HARAKAHDAILY 16/7/2024')
Begitulah, kita berharap semoga Allah SWT memberi taufik dan hidayah, membuka mata hati mereka apabila melihat kebenaran.
Insya Allah!  


Iklan: Lihat juga 'Orang Cina, kembalilah kepada Islam..' 
Di negara ini, tidak mustahil pemimpin-pemimpin DAP Malaysia boleh menjadi pemimpin rakyat Malaysia, kalau pemimpin Melayu kini masih kekal tebal dengan najis assobiah perkauman sempitnya itu.





....


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/07/terusan-segenting-kra-thai-kaji-bina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Deklarasi Beijing Bukti Hamas Fatah Bersatu Bina Semula Palestin Kata Ismail

Deklarasi Beijing Bukti Hamas Fatah Bersatu Bina Semula Palestin Kata Ismail

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 135 hits
Semalam dilaporkan 14 kumpulan Palestin termasuk Fatah dan Hamas menghadiri rundingan perdamaian dan menandatangani Deklarasi Beijing untuk bersama sama membina kembali Palestin selepas diceroboh Israel PETALING JAYA Bekas perdana menteri I...
Terkait Cuti Ayah Kemenko Pmk Kaji Peraturan Turunan Uu Kia

Terkait Cuti Ayah Kemenko Pmk Kaji Peraturan Turunan Uu Kia

papar berkaitan - pada 15/7/2024 - jumlah : 96 hits
Implementasi UU KIA juga perlu persiapan dan sosialisasi secara berkelanjutan
Kerajaan Akan Bina Semula Jambatan Yang Runtuh

Kerajaan Akan Bina Semula Jambatan Yang Runtuh

papar berkaitan - pada 22/7/2024 - jumlah : 94 hits
Kerajaan Persekutuan bersetuju membina semula jambatan gantung di Penampang dan Tuaran yang rosak akibat banjir dengan peruntukan RM1 juta menerusi Tabung Kumpulan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad...
Pemerintah Didorong Segera Bina Eks Anggota Jemaah Islamiyah Agar Tak Kembali Radikal

Pemerintah Didorong Segera Bina Eks Anggota Jemaah Islamiyah Agar Tak Kembali Radikal

papar berkaitan - pada 13/7/2024 - jumlah : 99 hits
Keberlanjutan pembinaan resmi dari Pemerintah inilah yang akan memperkuat komitmen mantan anggota JI
Orang Gila Mana Bina Kubur Di Tepi Rumah Jiran

Orang Gila Mana Bina Kubur Di Tepi Rumah Jiran

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 137 hits
KOSMOKubur itu berada di kawasan kebun sekitar rumah wanita tersebut TikTokJAKARTA nbsp Seorang wanita di Purbalingga wilayah Jawa Tengah meluahkan rasa marah selepas jirannya mengebumikan jenazah di sebelah rumahnya lapor laman berita Trib...
5 Restoran Makanan Thai Terbaik Di Johor Bahru Salah Satunya Korang Kena Cuba

5 Restoran Makanan Thai Terbaik Di Johor Bahru Salah Satunya Korang Kena Cuba

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 167 hits
nbsp 5 RESTORAN MAKANAN THAI TERBAIK DI JOHOR BAHRU SALAH SATUNYA KORANG KENA CUBA Kalau korang peminat makanan Thai mesti ke mana mana pun korang tetap akan cari makanan Thai untuk korang rasa adakah ia sama dengan restoran makanan Thai ya...
Resepi Pencicah Thai Sedap

Resepi Pencicah Thai Sedap

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 162 hits
Assalamualaikum Siapa suka buat BBQ atau makanan macam seafood rebus rebus SA antara yang suka SA x pandai buat sos pencicah yang ni ternampak resepi terus cepat2 copy simpan kat sini senang nak refer Korang kalau nak cuba pun boleh amik je...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Sepiring Celebrates 9 Years Of Uniting Malaysians Through Authentic Local Flavours


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Generate Unique Brand Names

Sesekali Belanja Anak Anak Fruit

Pencarian Bakat Penulis Muda

Filem Reeza Gtr

Tip Masak Ketam Telur Masin Sedap Tak Guna Banyak Bahan

Perubahan Gred Sspa Senarai Jawatan Disatukan Ditukar