Terobos Laut Indonesia 2 Kapal Komunis Vietnam Disergap Tni




 Keeksotisan dan kekayaan alam yang dimiliki Indonesia, menjadi daya tarik tersendiri bagi pihak asing. Tidak mengherankan jika begitu banyak negara asing yang ingin mencoba mengambil kekayaan Ibu Pertiwi dengan cara menerobos batas wilayah kedaulatan NKRI secara ilegal.


Salah satunyaa dalah dari Negeri Vietnam. Berdasarkan siaran resmi TNI AL yang didapat pada Minggu 20 September 2020, Kapal Perang Republik Indonesia (KRI) Usman Harun 359, baru saja menangkap dua kapal berbendera Vietnam.


Ini bukan kali pertama kapal-kapal dari negara beraliaran komunis itu menerobos wilayah laut Indonesia, untuk mencuri ikan . Tercatat sudah sebanyak tujuh kali Kapal Ikan Asing (KIA) milik Vietnam yang selalu mencuri ikan di Perairan Laut Natuna Utara.


Penangkapan kapal Vietnam bermula ketika KRI Usman Harun (USH) 359, sedang melaksanakan patroli rutin. Ini dilakukan guna dalam upaya penegakan hukum dan kedaulatan di Perairan Laut Natuna Utara, di Bawah Kendali Operasi (BKO) Gusus Tempur Laut Koarmada I (Guspurla Koarmada I).


Saat melakukan patroli, KRI USH 359 mendeteksi adanya dua kontak KIA pada pukul 12.55. Kapal itu diketahui sedang menangkap ikan dengan menggunakan jaring, tapi setelah didekati, kapal itu berusaha melarikan diri dan membuang jaring ke laut.


Kapal Vietnam berusaha melarikan diri dari kapal berjenis korvet yang memiliki empat mesin MAN B&W atau Ruston diesel engine. Mesin pendorong ini, mampu membuat KRI USH 359 melaju secepat 56 kilometer per jam. 


Komandan KRI Usman Harun 359, Kolonel Laut Binsar Alfret Syaiful Sitorus meminta kepada kapal Vietnam untuk segera berhenti. Tapi KIA itu sempat tidak mengikuti arahan, hingga akhirnya menyerah dan berhenti.


Selanjutnya, KRI USH 359 menurunkan Rubber Inflatable Boat (RIB) atau perahu karet, yang berisikan tim Visit Board Search and Seizure (VBSS) guna melaksanakan pemeriksaan serta penggeledahan.


Hasil pemeriksaan diketahui bahwa KIA Vietnam itu memiliki nomor lambung BV5075TS dengan jumlah Anak Buah Kapal (ABK) sebanyak 10 orang. Ini adalah kapal Vietnam pertama yang berhasil ditangkap KRI USH.


Tidak memerlukan waktu lama, KRI USH 359 kembali menangkap kapal kedua yang dengan nomor lambung BV92658TS. Di kapal kedua ini, hanya terdapat 3 orang ABK. Kedua kapal ini diduga melaksanakan penangkapan ikan di Perairan Landas Kontinen Indonesia tanpa memiliki izin.


“TNI AL dalam hal ini Koarmad I tetap memberikan jaminan dan menjaga keamanan dan kedaulatan di laut yurisdiksi nasional, wilayah kerja Koarmada I. Tidak ada keraguan untuk menindak segala bentuk pelanggaran dan tindak kejahatan,” kata Panglima Koarmada I Laksamana Muda TNI Abdul Rasyid K.


Rasyid juga mengungkapkan bahwa ilegal fishing masih sering terjadi, khususnya di Natuna. Jadi penangkapan KIA ini adalah bentuk tanggung jawab Koarmada I kepada masyarakat dan bangsa.


Meski masih berada di tengah pendemi COVID-19, tentu bukan menjadi alasan untuk menjaga keamanan dan kedaulatan yang dibebankan kepada Koarmada I. Lalu, kedua kapal Vietnam tertangkap selanjutnya dikawal menuju Lanal Ranal untuk dilakukan pemeriksaan lebih lanjut. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bagibagi.info/2020/09/terobos-laut-indonesia-2-kapal-komunis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kri Usman Harun Tangkap Dua Kapal Berbendera Vietnam Diduga Curi Ikan Di Laut Natuna

Kri Usman Harun Tangkap Dua Kapal Berbendera Vietnam Diduga Curi Ikan Di Laut Natuna

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 288 hits
Dua kapal Ikan Asing berbendera Vietnam diduga telah melakukan praktik pencurian ikan Insiden ini terjadi Sabtu di Laut Natuna Utara
Bakamla Usir Kapal Coast Guard China Berulah Di Laut Natuna

Bakamla Usir Kapal Coast Guard China Berulah Di Laut Natuna

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 220 hits
Insiden pengusiran dilakukan KN Nipah 321 milik Bakamla RI terhadap Kapal Coast Guard China
Jom Lepak Sat Duo Singa Laut Takluk Kapal Layar Kecil Hingga Nak Tenggelam Video

Jom Lepak Sat Duo Singa Laut Takluk Kapal Layar Kecil Hingga Nak Tenggelam Video

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 1692 hits
Ketika Joshua Phillips seorang pengguna Facebook dari Washington Amerika Syarikat menaiki kapal layar menyusuri Puget Sound tiba tiba dia telah terserempak dua ekor singa laut jantan bersaiz besar sedang duduk menumpang di atas kapal layar ...
Tentera Laut Thai Jadikan Malaysia Alasan Beli Kapal Selam Kata Pakar

Tentera Laut Thai Jadikan Malaysia Alasan Beli Kapal Selam Kata Pakar

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 510 hits
Berdasarkan syarat perjanjian kerajaan dengan kerajaan sebuah konglomerat pembinaan kapal milik kerajaan China akan membina dan menjual 3 kapal selam pada harga 2 atau 36 bilion baht PETALING JAYA Malaysia dijadikan alasan oleh tentera laut...
Keputusan Prn Sabah Kapal Shafie Karam Grs Sah Tubuh Kerajaan

Keputusan Prn Sabah Kapal Shafie Karam Grs Sah Tubuh Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 602 hits
Gabungan Rakyat Sabah membabitkan kerjasama Perikatan Nasional BN dan Parti Bersatu Sabah berjaya merampas Sabah daripada Warisan Berdasarkan kiraan tidak rasmi Malaysiakini setakat ini gabungan itu sehingga kini telah berjaya memenangi sek...
Pbs Dakwa Parti Kapal Hubungi Pemimpinnya Untuk Beli Kerusi Tawar Duit Jawatan

Pbs Dakwa Parti Kapal Hubungi Pemimpinnya Untuk Beli Kerusi Tawar Duit Jawatan

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 322 hits
freemalaysiatoday com September 27 2020 11 11 PMPBS mendakwa disebabkan mahukan jawatan dan kuasa terdapat pihak tertentu daripada parti kapal mula menghubungi pemimpin parti itu bertujuan untuk membeli kerusi PETALING JAYA PBS hari ini men...
Covid 19 196 989 Kes Di Indonesia

Covid 19 196 989 Kes Di Indonesia

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 200 hits
JAKARTA 19 Muharram 1442H Isnin Indonesia mencatatkan 2 880 kes positif baharu COVID 19 dalam tempoh 24 jam menjadikan kes positif keseluruhan di republik itu kini meningkat kepada 196 989 Berdasarkan data yang disiarkan di laman sesawang r...
Indonesia Bantu Etnik Rohingya Dapatkan Kerja Di Aceh

Indonesia Bantu Etnik Rohingya Dapatkan Kerja Di Aceh

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 238 hits
Aceh Indonesia akan memastikan hampir 300 etnik Rohingya yang tiba di Aceh semalam berada dalam keadaan baik dan sihat di tempat perlindungan sementara menanti perbincangan untuk mendapatkan peluang pekerjaan di sana Ketika ini pihak Pertub...
Jangkitan Covid 19 Cecah 3 Angka Malaysia Perlu Contohi Indonesia Hukuman Langgar Sop

Jangkitan Covid 19 Cecah 3 Angka Malaysia Perlu Contohi Indonesia Hukuman Langgar Sop

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 434 hits
Hari ini 8 September 2020 jangkitan harian Covid 19 mencecah 3 angka untuk kes tempatan dan import Nampaknya orang ramai sudah mula melupakan SOP yang telah ditetapkan KKM dan Kerajaan Sudah tiba masanya kita mencontohi negara jiran kita In...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bendi Goreng Bersambal

Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar