Ternyata Jin Tidak Takut Dengan Bacaan Ayat Kursi


Ayat ke 255 dari Surah al-Baqarah yang juga disebut Ayat Kursi merupakan Kalamullah yang sangat dikenal di kalangan umat Islam.
Karena menurut anggapan sebagian umat Islam Ayat ini memiliki khasiat untuk mengusir dan menakut-nakuti Jin yang suka menggangu yang biasa disebut “Hantu”, dengan cara membacakannya atau memajang tulisannya pada dinding atau pintu rumah.
Namun sayang sekali pada kenyataannya tidaklah demikian, berkali-kali membacakannya atau memajang tulisan bacaannya di bagian rumah manapun.
Gangguan demi gangguan tetap saja terjadi dialami banyak orang, dengan berbagai bentuk gangguan mulai dari gangguan kecil, semisal suara-suara aneh, penampakan, hingga merasuki seseorang (kesurupan).
Apakah ada yang salah dengan Ayat Kursi? tentu saja tidak! karena masalahnya terletak pada bagaimana kita memandang Ayat-ayat Suci al-Qur’an.
Jika kita memandang Ayat-ayat Suci al-Qur’an hanya sebatas bacaan dan tulisan maka tentu tidak akan mendatangkan manfaat apapun bagi kehidupan kita.
Al-Qur’an adalah Mukjizat yang Allah SWT turunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibril. Satu-satunya Mukjizat yang masih ada dan terpelihara kesuciannya hingga hari kiamat.
Merupakan suatu kewajiban yang mutlak bagi manusia untuk beriman kepada kitab suci al-Qur’an.
Ia adalah Petunjuk hidup, maka jadikanlah ia Petunjuk dalam setiap urusan hidup kita, dan ia adalah Pedoman hidup, maka jadikanlah ia Pedoman di setiap urusan hidup kita.
Mari kita gali petunjuk yang Allah sediakan dalam Kitab-Nya bagaimana bisa “membacakan atau memajang tulisan Ayat Kursi” tidak berhasil membuat Jin Pengganggu/Hantu terusir dan lari tebirit birit?
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ “Allah tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Maha Kekal lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak tidur KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat member syafa’at di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.“ (QS. al-Baqarah: 255)
Dan jawabannya ada pada firman Allah SWT:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ “Dan tidaklah Aku ciptakan Jin dan Manusia kecuali untuk beribadah kepadaKu” (QS. adz-Dzaariyaat : 56)
Tujuan penciptaan Jin dan Manusia adalah untuk beribadah kepada Allah, dan salah satu kewajiban ibadah bagi Jin dan Manusia adalah membaca dan mengamalkan apa-apa yang terkandung dalam Kitab Suci Al-Qur’an tidak terkecuali Ayat Kursi.
Merekapun (Jin) wajib beriman kepadanya, menjadikannya pedoman dan petunjuk dalam kehidupan sehari-hari, bukan dihindari atau ditakuti bacaannya.
قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا () يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ ۖ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا “Katakanlah (hai Muhammad): “Telah diwahyukan kepadamu bahwasanya: telah mendengarkan sekumpulan jin (akan al-Quran), lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengarkan al-Qur’an yang menakjubkan, (yang) memberi petunjuk kapada jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya. Dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan seseorangpun dengan Tuhan kami.” (QS. al-Jin: 1-2)
Jelas dalam QS. al-Jin: 1-2 di atas diceritakan bahwa ketka Nabi Muhammad SAW membacakan Ayat Suci Al-Qur’an sekumpulan Jin mendengarkannya dengan seksama dan mereka sama sekali tidaklah takut.
Bahkan sebaliknya mereka merasa takjub dan kemudian beriman. Apakah Rosulullah SAW melewatkan Surah al-Baqarah ayat 255?
Tentu tidak. Mereka mendengarkan pembacaan Ayat Suci al-Qur’an dari awal hingga selesai.
قَالُوا يَا قَوْمَنَا إِنَّا سَمِعْنَا كِتَابًا أُنزِلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَإِلَىٰ طَرِيقٍ مُّسْتَقِيمٍ () يَا قَوْمَنَا أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ “Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan al-Quran, maka tatkala mereka menghadiri pembacaan (nya) lalu mereka berkata: “Diamlah kamu (untuk mendengarkannya).” Ketika pembacaan telah selesai mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan. Mereka berkata: “ Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (al-Qur’an) yang telah diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus.” (QS. al-Ahqaf: 29-30).
Wallahu a’lam bish-shawabi.
Sumber: seruji.co.id


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/ternyata-jin-tidak-takut-dengan-bacaan-ayat-kursi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ayat Ini Boleh Bakar Jin

Ayat Ini Boleh Bakar Jin

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 447 hits
Ayat Ruqyah Perlindungan DiriDi Antara Tanda Tanda Yang Menunjukkan Seseorang Itu Ada Gangguan Jin Saka Adalah Seperti Yang Dinyatakan Berikut Gejala Pada Waktu Tidur Mimpi melihat budak kecil Bermimpi budak kecil menyusu dan rasa sayangkan...
Sinar Cahaya Ayat Kursi

Sinar Cahaya Ayat Kursi

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 150 hits
Sebuah hadis ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah Sebab ...
Ketahui Ayat Binasakan Syaitan Dan Jin

Ketahui Ayat Binasakan Syaitan Dan Jin

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 440 hits
Ketahui ayat binasakan syaitan dan jin ayat ini juga boleh dibacakan pada air caranya ialah dengan memasukkan sebagian tangan kita dalam air lalu setiap selesai satu surat kita hembuskan hawa dari mulut yang membaca ayat tersebut kedalam ai...
Cara Bacaan Isymam Pada Kalimah Dalam Surah Yusuf Ayat 11 8357

Cara Bacaan Isymam Pada Kalimah Dalam Surah Yusuf Ayat 11 8357

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 1780 hits
Islam Agama Ku Perkongsian rakaman yang diambil oleh pelajar Malaysia cara bacaan Isymam pada kalimah dalam Surah Yusuf ayat 11 oleh Syeikh Hasan Rejab Beliau merupakan tenaga pengajar di Maahad Qiraat Shoubra Mesir Seorang pencinta al Qura...
Bacaan Wirid Doa Selepas Solat

Bacaan Wirid Doa Selepas Solat

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 1395 hits
Ini adalah panduan wirid dan doa selepas solat Panduan ini disediakan secara lengkap dan tersusun untuk memudahkan anda belajar wirid zikir dan doa selepas solat fardhu Apa yang menarik Ejaan dalam rumi juga turut disertakan dalam doa terse...
Vle Frog Mudahnya Bacaan Nilam

Vle Frog Mudahnya Bacaan Nilam

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 243 hits
Tentu cikgu cikgu terutamanya cikgu bahasa sering menghadapi masalah ini Masalah untuk menyuruh murid membaca dan mengisi Buku Nilam Pelbagai alasan diberikan termasuklah alasan tiada buku untuk dibaca di rumah Jadi untuk mengatasi pelbagai...
Hafal Bacaan Sholat Tapi Tidak Tahu Maknanya Ini Pengaruhnya Pada Sholat Kita

Hafal Bacaan Sholat Tapi Tidak Tahu Maknanya Ini Pengaruhnya Pada Sholat Kita

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 222 hits
Sholat merupakan kewajiban bagi semua muslim Si seluruh dunia apapun bangsa dan negaranya bacaan dan gerakan shalat itu seragam Tak ada perbedaan kecuali hal hal yang furu Dalam satu hari muslim melakukan kewajiban shalat sebanyak 17 rakaat...
Ayat Pickup Line Terbaik Untuk Kenakan Orang

Ayat Pickup Line Terbaik Untuk Kenakan Orang

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 1315 hits
Mari saya kongsikan kepada anda beberapa ayat pick up line untuk anda guna kenakan orang lain atau mengorat chia chia chia Koleksi Ayat PickUp Line Terbaik 2018 A Bermula dari sekarang saya mahu jadi petani B Kenapa nak jadi petani A Supaya...
Ayat Cinta Yang Tidak Boleh Dipercayai

Ayat Cinta Yang Tidak Boleh Dipercayai

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 838 hits
Ayat cinta yang tidak boleh dipercayai Ayat cinta atau kata kata cinta Masa bercinta semuanya indah belaka Bak kata lirik lagu Haida Sesaat tak bersua bagai berabad tidak berjumpa Rindu merasuk diri kesetengah mati Buruk dimata orang pada m...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut

Mixue Boba Sundae

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J