Terkini Akhirnya Menteri Agama Akan Membentangkan Akta 355


watandaily.com

Menteri di Jabatan Perdana menteri (Hal Ehwal Agama) Dr Zulkifli Mohamad berkata kerajaan akan memberi laluan kepada pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 , atau lebih dikenali sebagai Akta 355 sebelum melaksanakan penyeragaman undang-undang jenayah syariah di negeri-negeri.
Jelas Zulkifli, ini kerana pindaan Akta 355 akan meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah untuk membicarakan dan menghukum di bawah undang-undang jenayah syariah negeri.
“Penyeragaman undang-undang jenayah syariah tersebut masih tidak dapat dilaksanakan buat masa ini untuk memberi laluan kepada pindaan Akta 355 yang akan meningkatkan bidang kuasa membicara dan bidang kuasa menghukum Mahkamah Syariah yang akan memberi kesan secara langsung terhadap hukuman-hukuman yang diperuntukkan di bawah undang-undang jenayah syariah tersebut,” katanya menerusi jawapan bertulis Dewan Rakyat bertarikh 5 Nov.
Dia berkata demikian menjawab pertanyaan lisan Dewan Rakyat oleh Mohd Fasiah Mohd Fakeh (Bersatu – Sabak Bernam) yang bertanyakan mengapa dan setakat mana perbezaan undang-undang syariah di antara negeri-negeri di negara ini
Mohd Fasiah juga bertanya apakah langkah kerajaan bagi menyeragamkan undang-undang syariah di negara ini bagi mengelakkan salah faham dan kekeliruan di kalangan umat Islam dan melicinkan serta memperkemaskan pentadbiran undang-undang syariah.
Jelas Zulkifli, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengemuka cadangan untuk menyeragamkan undang-undang jenayah syariah kepada Majlis Raja-Raja dan ia telah diberi perkenan.
Untuk rekod, pada Julai tahun lalu, menteri agama ketika itu, Mujahid Yusof turut memaklumkan bahawa Majlis Raja-Raja secara asasnya bersetuju dengan langkah Jakim untuk menyeragamkan undang-undang jenayah syariah di negara ini.
Mujahid ketika itu berkata ia dijangka dapat direalisasikan tahun ini.
Sementara itu, Zulkifli dalam jawapan lisannya berkata, kerajaan melalui Jakim juga telah membentangkan cadangan untuk menyeragamkan undang-undang syariah lain termasuk undang-undang jenayah syariah dan undang-undang profesion guaman syarie kepada negeri-negeri melalui Majlis Dialog Undang-Undang dan Persidangan Penyelarasan Undang-Undang Syarak dan Sivil untuk mendapatkan pandangan dan maklum balas negeri-negeri.
“Cadangan tersebut telah dipersetujui oleh negeri-negeri. Cadangan tersebut juga telah dibentangkan oleh Jakim dalam Mesyuarat MKI (Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia) dan telah dipersetujui oleh MKI,” katanya.
Pada April 2017, kerajaan BN membenarkan anggota parlimen Marang merangkap Presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk membentangkan usul persendirian bagi meminda Akta 355. Sehingga kini RUU tersebut masih belum dibahaskan.
Memandangkan PAS kini sebahagian daripada kerajaan Perikatan Nasional, parti itu berhadapan gesaan supaya meneruskan usul RUU itu.
Untuk rekod, Abdul Hadi menggesa pindaan Akta 355 bagi meningkatkan hukuman Mahkamah Syariah berhubung kesalahan jenayah.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/terkiniakhirnya-menteri-agama-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Noor Hisham Sudah Buat Yang Terbaik Menteri Agama

Dr Noor Hisham Sudah Buat Yang Terbaik Menteri Agama

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 191 hits
Oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri KUALA LUMPUR Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri mempertahankan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah yang dianggap sudah melak...
Menteri Agama Pertahan Dr Noor Hisham Susulan Dakwaan Takut Mati Kami Yakin Kematian Menjengah Bila Bila Masa

Menteri Agama Pertahan Dr Noor Hisham Susulan Dakwaan Takut Mati Kami Yakin Kematian Menjengah Bila Bila Masa

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 241 hits
Menteri Agama pertahan Dr Noor Hisham susulan dakwaan takut mati Kami yakin kematian menjengah bila bila masa Khamis 12 November 2020 11 11 AMDr Zulkifli mempertahankan Dr Noor Hisham menerusi ciapan di Twitter susulan dakwaan takut mati se...
Takut Mati Amp Hanya Cari Publisiti Ini Jawapan Dr Hisham Amp Pandangan Menteri Agama

Takut Mati Amp Hanya Cari Publisiti Ini Jawapan Dr Hisham Amp Pandangan Menteri Agama

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 197 hits
Semalam kecoh dalam Dewan Rakyat mengenai perbahasan oleh Ahli Parlimen Bintulu Datuk Seri Tiong King Sing membabitkan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Dalam perbahasan tersebut beliau mendakwa Dr Noor Hisham nbsp ta...
Menteri Agama Jangan Nak Kelentong Lah

Menteri Agama Jangan Nak Kelentong Lah

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 229 hits
Bekas tok peti dan menteri agama kerajaan tebuk atap ni cakap dia terserempak dengn Anwar Ye ke terserempak atau memang sengaja tunggu Aku dah susah nak percaya dengan ugamawan tak kira la bekas tok peti ke berjubah atau berserban tebal man...
Panas Setakat Itu Saja Ker Otak Menteri Agama

Panas Setakat Itu Saja Ker Otak Menteri Agama

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 282 hits
Tak payah kalutlah bani Melayu dengan Muslim Pro tu Hangat hangat tahi ayam jer Sembanglah dulu ingat lagi Mufti Wilayah buat fatwa pasal haram main Game PokemonGO Apa jadi Masa aku kritik menteri Agama aku pulak kena bantai Bila mufti tu d...
Dr Maszlee Tanya Menteri Kenapa Tergesa Gesa Istihar Cuti

Dr Maszlee Tanya Menteri Kenapa Tergesa Gesa Istihar Cuti

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 174 hits
NIZAM AKADr Mazlee tanya Menteri Pendidikan kenapa bagi sekolah cuti mengejut Bagaimana anak anak B40 yang berada di asrama penuh sempatkah mereka cari duit nak pi jemput anak anak di asrama Saya setuju dengan persoalan ini sejauhmama Mente...
Bahas Rm81 Juta Jasa Di Parlimen Kata Menteri

Bahas Rm81 Juta Jasa Di Parlimen Kata Menteri

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 273 hits
Datuk Takiyuddin Hassan berkata lapan hari diperuntukkan kepada ahli Parlimen membahaskan inti pati Belanjawan 2021 Foto BernamaALOR STAR 8 Nov Pihak kerajaan atau pembangkang bebas untuk membahaskan Belanjawan 2021 di Parlimen jika mempuny...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega