Terkesan Walaupun Sangat Kaya Dan Berharta Pakcik Ni Malu Nak Bergambar Apatah Lagi Menunjukkan Kemewahannya


Tulisan Dato Roslan Abd Hamid.Saya jumpa lelaki tua ini..Selalu lepas Asar, dia iktikaf di Masjid..Baca al Quran..Umur dlm 70an..Duduk rumah dkt masjid..
Rumah agam besar & menarik..Hartanya di sana sini..Ada bangunan komesil tengah bandar, bernilai dlm RM 35 juta..Pendapatan pasif kutip sewa dlm RM70k sebln…Belanja RM 20k & baki RM50k, dia sedekah & infaq..
Dia tenang bersendirian melayani anak cucu..Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..Katanya malu..Saya minta 1 formula, dia berikan 10…
TERKESAN….Walaupun sangat kaya dan berharta.. pakcik ni malu nak bergambar apatah lagi menunjukkan kemewahannya..

Saya catat & mahu kongsikan..
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa..
Doa ibubapa adalah segala galanya..Ia tiada hijab, terus termakbul..Raikan ibubapa & jaga mereka sepanjang usia..Doakan mereka apabila telah tiada..
2. Jaga masa.. Ia datang & berakhir..
Urus masa antara 5 waktu solat.. Atur kerja dgn sebaik cara..Pada setiap waktu, ada perkara yg kita mulakan..Berada di masjid, sebelum azan..Masuk waktu, terus lah solat.. Selepas solat, bertebaran lah berusaha cari rezeki..
3. Berdoa dgn khusyuk..
Berserah pada Allah & bertawakal lah.. Allah tahu apa yg terbaik utk kita..
4. Namun begitu, kena lah berusaha..
Usaha pagi ptg siang & mlm.. Usaha lah bersungguh2..Usaha bermula dgn berniat.. Lepas itu buat, sampai dpt..Kalau tak dpt, usaha yg lain pula..
Adakan masa utk baca Al-Quran..Maka dia pun nasihatkan saya..
“Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran..
Jadi jika membaca surahAl-Ikhlas 3 kali, mendpt ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran..Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas..Kadang2 sampai 1000 kali sehari..
5. Jaga Kesihatan..
Banyak kan berjalan kaki..Banyaknkan minum air masak atau air mineral..Jaga pemakanan..
6. Hidup kena buat target & kena ada wawasan..
Ikat perut & usah membazir..Makanan & minuman mesti lah dihabiskan..Usah berlagak org kaya, padahal kita teman pada syaitan..Sentiasa lah belanja org mkn & minum..Apabila mkn di kedai yg kecil, perhatikan kebersihan kedai itu..Apabila bersih masuk..Disitu kita akan temui ramai org susah..Belanja mereka mkn & minum..
7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jln…
Apabila dlm perjalanan, berhenti..Cari lah masjid..Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..Malam, buang sampah sarap..Basuh pinggan mangkuk..Pastikan semua teratur sebelum tidur..Gunakan waktu antara maghrib & isyak utk tuntut ilmu agama..Boleh dgr org mengajar..Boleh juga baca kitab..Lepas Isyak, buat kira2 untung & rugi..Siapkan bahan utk kerja esok hari..
8. Usah takut jumpa org..
Walau pun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri..Usah pakai posmen apabila depani soal penting..Biar kita merangkak panjat bangunan..Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..Yg penting, sampaikan dgn tgn sendiri..
TERKESAN….Walaupun sangat kaya dan berharta.. pakcik ni malu nak bergambar apatah lagi menunjukkan kemewahannya..
9. Balik mlm, usah cakap penat, usah cakap letih..
Usah cakap sakit..Apabila sakit, senyum..Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga..Siapakah dlm dunia nie yg tidak pernah rasa sakit, jatuh & dihina..Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..Namun, baginda ajar kita utk maafkan semua org..
10. Niat kan mahu kaya..
Niat kan mahu bantu ramai org..Niat mahu jadi manusia berguna..Niat itu macam tulis surat..Dulu tiada internet, mcm tulis surat lah..Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu..Maka tulis alamat betul2…
Rezeki, Allah yang pegang. Minta dengan Dia dulu..
Ramai diantara kita mungkin pernah mengalami masalah kewangan atau kesuntukan duit dalam hidup. Selain dari usaha yang bersungguh, ada beberapa amalan yang boleh dilakukan untuk memudahkan kita dikurniakan rezeki.
Artikel ini bukan bertujuan untuk mengajar pembaca tentang bagaimana mendapat rezeki, tetapi sekadar perkongsian pengalaman lalu penulis yang mungkin boleh sama-sama memberi panduan manfaat. Yang penting, kita kena yakin dengan rezeki Allah..
1. Menarik Rezeki Dengan Bersedekah
Ramai yang tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu untuk membawa rezeki yang melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki.
Amalan yang digalakkan oleh Islam ini bukanlah bermaksud sama sekali mengurangkan wang kita, malah menambah rezeki dan kekayaan kita.
Bersedekahlah tanpa perlu mengharapkan sebarang balasan.
Pernahkah kita didatangi oleh seorang peminta sedekah yang mengharapkan sedikit wang untuk membeli makanan?
Bagaimana respons kita terhadapnya?
Berapa jumlah wang yang kita berikan?
Bersedekah bukanlah memberikan sekecil-kecil wang yang kita miliki, Memberi RM0.10 contohnya untuk diberikan kepada peminta sedekah itu sambil dalam hati berkata “Tentu ada orang lain lagi yang akan memberikan wang kepada dia.“
Usah bersedekah dengan cara ini kerana ia salah.
Kerana niat kita bukanalah untuk bersedekah, sebaliknya memberi sedikit wang kepada orang tersebut.Bersedekah dengan semampu yang boleh. Fahamkah perkataan “semampu” itu.

Tidak mungkin kita hanya mampu menghulurkan hanya 10sen sahaja, kan?.
Lakukanlah sedekah dengan ikhlas. ikhlaskan dalam hati sehabis mungkin.
Jangan pula ketika memberi sedekah tetapi dalam hati kita berniat agar orang peminta sedekah itu segera beredar. Atau berasa rugi dan merungut dalam hati ketika memberikan wang itu.
Ketika menghulurkan sedekah, janganlah disusuli dengan sesuatu perkataan yang menyakitkan hati si penerima sedekah tersebut. Contohnya dengan mengatakan. “Gunakan duit ini untuk perkara baik-baik, jangan pula pergi membazir.”
Walaupun niat kita baik, tetapi dalam masa yang sama kita telah menyakiti hati si penerima tersebut. Maka membuatkan sedekah kita tadi bukan lagi berupa sedekah.. rugi bukan?
Jangan mengharapkan balasan
Kita sering kali tersilap dalam memberi sedekah dan berkata dalam hati, semoga sedekah yang dilakukan oleh aku ini akan mendapat balasan setimpal.
Sesungguhnya memberikan sesuatu tanpa mengharapkan balasan adalah lebih mulia disisi Tuhan berbanding mengharapkan balasan.
Allah menyatakan dalam firmanNya;
Orang yang menafkahkan hartanya pada malam dan siang hari secara sembunyi dan terang-terangan, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kebimbangan pada mereka dan tidak pula mereka bersedih.” — Al-Bakarah: 274
Memberikan sesuatu yang berguna
Pernah terlihat amalan masyarakat kita yang memberikan barangan pakaian-pakaian buruk dan lama atau buku-buku yang ingin dibuang?
Seeloknya, bersedekahlah dengan wang atau barangan yang masih baik dalam keadaan elok.
Bukannya dari barangan yang ingin dibuang. Kita hendak bersedekah, bukan menolak “sampah” kita kepada mereka yang tidak bernasib baik.
Saya pernah terbaca catatan dari Rumah Pengasih (Saiful Nang) yang menceritakan rumah kebajikan seliaannya pernah menerima sumbangan seluar dalam yang koyak rabak dan dalam keadaan menjijikkan.
Bagaimana kita boleh mengharapkan rahmat Allah kepada kita sedangkan kita membuat perbuatan seperti itu?
Buatlah si penerima berasa gembira. Walaupun kita tidak mampu bersedekah lebih, sekurang-kurangnya buatlah hati mereka merasa gembira.
Insyaallah, jauh disudut hati mereka akan mendoakan kita kembali agar mendapat kebaikan dunia dan akhirat.
2. Menarik Rezeki Dengan Berdoa
Selepas berusaha melakukan kerja, jangan lupa untuk berdoa.
Apa sahaja tindakan yang diiringi doa, akan diperkenankan oleh Allah SWT.
Berdoa dan meminta adalah sifat semula jadi manusia.
Hanya dengan doa, segala permintaan dapat didengari oleh-Nya. Insyaallah, rezeki akan tiba kepada kita cepat atau lambat sahaja.
Sebelum memulakan kerja, lakukan sedikit doa memohon keberkatan dari pekerjaan yang kita jalankan dan tanamkan niat berkerja mencari rezeki yang halal. Yang kita mahukan adalah dilimpahkan rezeki yang halal dan berkat.
3. Mengamalkan Solat Sunat Dhuha
Solat ini sering diamalkan oleh ahli perniagaan Muslim.Sehinggakan ada yang mengamalkan solat sunat ini seperti sebahagian solat wajib.
Solat Dhuha ini satu-satunya solat yang memberikan limpahan rezeki dari Allah SWT. Jika diamalkan selalu, InsyaAllah pintu rezeki akan terbuka luas.
Solat dhuha sering dikatakan magnet rezeki. Dengan melakukan solat ini, rezeki yang dipohon akan segera menjengah kita.
Dari pengalaman saya sendiri, jika diikutkan duit elaun saya (saya masih seorang pelajar) sememangnya tidak cukup untuk menampung kos hidup dan pelajaran saya. Apatah lagi untuk membuat simpanan wang.
Namun, setakat ini Allah masih mencukupkan rezeki saya tanpa perlu meminta dari ibubapa saya atau orang lain.
Semoga kita semua memperolehi manfaat dari nasihat ini.
#SyukurSelalu
sumber : Hamba Allah via FB Azamiah Mohamad via petuadanresepibonda.com
The post TERKESAN….Walaupun sangat kaya dan berharta.. pakcik ni malu nak bergambar apatah lagi menunjukkan kemewahannya appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/inspirasi/terkesan-walaupun-sangat-kaya-dan-berharta-pakcik-ni-malu-nak-bergambar-apatah-lagi-menunjukkan-kemewahannya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bermain Di Taman Syurga Ya Nak 5 Kali Keguguran Luahan Wanita Ini Sangat Meruntun Hati

Bermain Di Taman Syurga Ya Nak 5 Kali Keguguran Luahan Wanita Ini Sangat Meruntun Hati

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 460 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti mengimpikan kehadiran zuriat yang bakal mengukuhkan lagi kebahagiaan berumahtangga Namun sayangnya tidak semua manusia yang memiliki kurnian tersebut ada yang masih menunggu dan terus sabar berdoa berhar...
Hai Jib Kesian Pakcik Tu Nak Salam Jerr Kot

Hai Jib Kesian Pakcik Tu Nak Salam Jerr Kot

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 438 hits
Depan kamera je nampak mesra Masih angkuh Cuba tonton betul3 ni betul ke x tu SOKONG JOM MASYARAKAT 1MALAYSIA Najib tak nampak kot Kehkehkeh
Teringin Sangat Nak Pulang Ke Kampung Halaman Dekat Mana Tu

Teringin Sangat Nak Pulang Ke Kampung Halaman Dekat Mana Tu

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 494 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Syukur Alhamdulillah Kita masih lagi dipanjangkan umur dan diberi kesempatan untuk terus bernafas di muka bumi ini Tanpa kita sedari sekejap sahaja masa berlalu Seperti baru semalam kita melangkah ke tahu...
Resepi Udang Galah Kari Kering Yang Sangat Sedap Dan Mudah Nak Buat

Resepi Udang Galah Kari Kering Yang Sangat Sedap Dan Mudah Nak Buat

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 421 hits
Resepi Udang Galah Kari Kering Yang Sangat Sedap Dan Mudah Nak Buat Salam semua nak penghujung bulan 7 dah dalam beberapa hari lagi nak masuk bulan merdeka nak masuk raya haji dah pulak Rasa letih puasa sebulan pun tak hilang lagi nak raya ...
Agenda Sulit Dap Lantik Orang Sendiri Nak Kaut Kekayaan Negara

Agenda Sulit Dap Lantik Orang Sendiri Nak Kaut Kekayaan Negara

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 514 hits
Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia memandang serius tindakan Menteri MESTECC YB Yeo Bee Yin untuk melantik YB Wong Kah Woh sebagai Pengerusi Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari Keputusan ini secara jelasnya menyerlahkan lagi kerakusan DA...
Bila Isteri Kata Penat Maksudnya Bukan Tak Larat Tapi Dia Cuma Nak Kita Tahu Suami Tolonglah Faham

Bila Isteri Kata Penat Maksudnya Bukan Tak Larat Tapi Dia Cuma Nak Kita Tahu Suami Tolonglah Faham

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 432 hits
Hidup suami isteri haruslah saling bantu membantu dan banyak bertolak ansur dalam segala hal Lebih lebih lagi hal melibatkan urusan rumah tangga dan anak anak Adakalanya isteri kita penat seharian uruskan anak anak tetapi suami buat tak fah...
Apa Nak Jadi Malaysia Ni Hakim Pendakwaraya Dan Polis Pun Dah Tak Boleh Nak Dipercayai

Apa Nak Jadi Malaysia Ni Hakim Pendakwaraya Dan Polis Pun Dah Tak Boleh Nak Dipercayai

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 277 hits
SPRM berkas hakim mahkamah sesyen Seorang hakim ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia petang tadi bagi membantu siasatan berhubung kes membabitkan pendatang asing Ketua Pesuruhjaya SPRM Latheefa Koya dalam kenyataannya berkata haki...
Cara Nak Buang Iklan Yang Muncul Di Skrin Popup Ads

Cara Nak Buang Iklan Yang Muncul Di Skrin Popup Ads

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 618 hits
Hi semua Korang yang selalu online guna pc atau komputer mesti pernah alami keadaan di mana tiba tiba je keluar ads atau iklan tak senonoh kat pc korang Malu la kalau orang nampak iklan macam tu muncul kat pc kita Padahal kita tak de pun bu...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment