Terjumpa Budak Dalam Kontena Di Pelabuhan Klang



Terjumpa Budak Dalam Kontena Di Pelabuhan Klang . Berita tergempar, terjadi satu kejadian besar di pelabuhan Klang dimana pekerja menjumpai seorang kanak-kanak di dalam Kontena dan dikatakan dia telah berada didalam Kontena selama 6 bulan l.
JOHOR BAHRU – Kejadian seorang kanak-kanak lelaki warga asing yang ditemui di dalam sebuah kontena di dermaga Pelabuhan Barat, Pelabuhan Klang, Selangor pada hari Selasa lepas tidak mengandungi sebarang unsur jenayah pemerdagangan manusia bahkan dijumpai dalam keadaan sangat lemah kerana setelah beberapa hari berada didalam kontena.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, kanak-kanak lelaki yang dikenali sebagai Fahim itu ditemukan dalam sebuah kontena yang dibawa kapal dari Bangladesh.
“Dia satu-satunya yang ditemukan (dalam kontena) jadi laporan polis dibuat, disiasat dan dia dibawa ke pemeriksaan kesihatan. Kebetulan kanak-kanak ini demam dan kemudiannya proses dilakukan untuk dia dihantar pulang mengikut saluran undang-undang. “Kita dapati tiada aspek menjurus kepada unsur permerdagangan manusia, ini kerana siasatan awal dia masuk (kontena) kemudian tertidur dan tiba sampai sini. “Pihak berkuasa telah buat siasatan, pastikan dia sihat dan kemudian proses penghantaran pulang. Itu sahaja,” katanya. Kepada yang berminat ingin mengetahui berkaitan info bantuan atau kerjaya untuk maklumat daripada kerajaan anda boleh ikuti telegram kami

Terjumpa Budak Dalam Kontena Di Pelabuhan Klang   

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Penyelarasan Menangani Kesesakan di Tambak Johor di Bangunan Sultan Iskandar di sini pada Jumaat.
Media sebelum ini melaporkan kanak-kanak itu ditemukan di dalam sebuah kontena di Pelabuhan Klang dipercayai terkunci selama enam hari di dalam kontena yang berasal dari Chittagong, Bangladesh.
Sementara itu, Saifuddin Nasution berkata, beliau dijangka bertemu dengan rakan sejawatnya di Nepal, Bangladesh dan Indonesia hujung bulan ini bagi menerangkan Pelan Kelonggaran Penggajian Pekerja Asing yang akan dilaksanakan Kementerian Sumber Manusia.
Beliau berkata, pelan itu melibatkan lima sektor dan subsektor kritikal iaitu perkilangan, pembinaan, perladangan, pertanian dan perkhidmatan (restoran sahaja).
Kesian Melihat Keadaan Kanak-Kanak Tersebut  https://www.sistemguruonline.my/wp-content/uploads/2023/01/326416599_854948739072837_1132765567562014546_n.mp4  
Tiada unsur pemerdagangan manusia berhubung penemuan seorang kanak-kanak lelaki warga Bangladesh dalam kontena di pelabuhan barat pelabuhan Klang pada Khamis
Menteri Dalam Negeri datuk seri Saifuddin Nasution Ismail berkata laporan polis telah dibuat dan siasatan dijalankan bila dia tiba di pelabuhan kontena diturunkan dan didapati ada satu kontena yang ditemui seorang budak lelaki yang bernama fahim
tanda dia satu-satunya yang ditemui dalam laporan polis dibuat dan disiasat dia kemudian dibawa ke pemeriksaan kesihatan dengan dia demam dia tahu kesihatan dan kemudian dia proses untuk dihantar pulang untuk dibuat mengikut saluran undang-undang kita
Kes ini tak kepada setiap pemerdagangan manusia kerana siasatan awal mendapati dia   masuk ke kontena terus menjadi tertidur sampai ke sini semalam seorang kanak-kanak lelaki warga Bangladesh ditemui dalam kontena yang tiba di pelabuhan barat pelabuhan Klang kapal berkenaan dilaporkan berlepas dari sebuah pelabuhan di bangladash pada 13 Januari lalu video mengenai penemuan kanak-kanak ini dikesan tular di media sosial selepas terkunci dalam kontena berkenaan selama lebih kurang enam hari
Baca juga:
Dua Maut Lori Bawa Barang Lusuh Terbakar Hukum Salam Kaut Di Majlis Walimah Urus 6 Tip Tentang Keselamatan Di Tempat Kerja Disini kami kongsikan sedikit tips keselamatan di tempat kerja supaya kita berhati-hati dan tidak terjadi macam kes terjumpa nya budak Bangladesh dan kontena yang mana dia tertidur di dalam kontena.
Menurut statistik daripada Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, jumlah kemalangan pekerjaan yang dilaporkan sehingga April 2018 adalah sebanyak 1251 kes dengan kematian sebanyak 71 orang, sementara 58 orang hilang upaya kekal.
Kemalangan pekerjaan adalah sesuatu yang boleh dielakkan dan ia tidak seharusnya berlaku.
Langkah keselamatan di tempat kerja harus diambil untuk elak jadi perkara yang tidak diingini.
1. Peka dengan keadaan sekitar Anda harus mengetahui risiko serta bahaya yang mungkin berlaku di tempat kerja dengan cara mengetahui tempat, prosedur atau keadaan yang berisiko agar kemalangan akan dapat dielakkan.
Berikut adalah antara perkara yang paling penting:
Minyak yang tertumpah di atas lantai
Tangga di hadapan pintu. Jika pintu dibuka dari arah yang tidak dilihat, tangga tersebut berisiko untuk jatuh
Luka pada badan. Ia mungkin membawa kepada jangkitan yang serius. Sila dapatkan kit bantuan pertama (first aid) untuk mencuci luka tersebut
Pisau yang terdedah di pantri. Elakkan daripada membiarkan pisau terdedah. Seeloknya ia ditutup atau diletakkan terbalik di tempat yang sepatutnya.
2. Pastikan postur badan anda betul Jika pekerjaan anda memerlukan anda untuk duduk dalam tempoh yang lama seperti menghadap komputer, pastikan bahu anda sejajar dengan pinggul bagi mengelakkan masalah sakit belakang.
Apabila mengangkat barang, gunakan teknik yang betul dan elakkan daripada membongkok.
Sebaiknya, gunakan perabot dan perkakas yang mesra pengguna untuk mencegah daripada masalah kesihatan tertentu.
3. Berhenti rehat dari kerja seketika Antara punca berlaku kemalangan adalah kerana hilang fokus.
Bekerja dalam tempoh yang lama mendedahkan diri anda kepada hilang daya tumpuan.
Rehat yang singkat mampu mengembalikan semula tenaga dan membuatkan anda segar.
Antara tip yang boleh digunakan adalah melakukan tugas yang paling susah sewaktu tumpuan anda paling tinggi, contohnya di waktu pagi.
4. Kurangkan stres di tempat kerja Tekanan atau stres boleh membawa kepada kemurungan dan kurang fokus.
Antara perangsang stres adalah waktu bekerja yang lama, kerja yang terlalu banyak dan hubungan kurang baik antara pekerja dan majikan.
Kedua-dua pihak, pekerja dan majikan, harus bekerjasama mewujudkan suasana kerja yang positif dan seronok.
Semua orang harus bertimbang rasa dan tidak mementingkan diri sendiri.
Jika suasana seperti ini dapat diwujudkan, pastinya produktiviti kerja akan meningkat.
5. Laporkan sebarang keadaan yang tidak selamat Keadaan seperti mesin rosak, paip bocor atau kebakaran harus dilaporkan kepada penyelia atau pihak yang terbabit.
Ini adalah sangat penting bagi mengelakkan keadaan menjadi lebih parah.
Contohnya, jika ada kerosakan pada penghawa dingin di dalam pejabat, ia harus diperiksa oleh pihak tertentu.
Walaupun hanya melibatkan satu penghawa dingin, ia mungkin disebabkan oleh kebakaran kecil pada wayar yang boleh tersebar ke bahagian lain.
6. Gunakan pakaian keselamatan yang sepatutnya Pakaian keselamatan tidak direka melainkan untuk mengelakkan kemalangan berlaku.
Terutamanya bagi sektor pembuatan, yang mencatitkan angka tertinggi kemalangan pekerjaan seperti yang dilaporkan oleh Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, penyelia atau majikan harus memastikan semua pekerjanya mematuhi prosedur keselamatan yang betul.
Keselamatan di tempat kerja adalah tanggungjawab bersama antara pekerja dan majikan
Kesedaran harus dipupuk terlebih dahulu agar ia menjadi satu budaya yang sihat dan penting dalam aspek kesihatan dan keselamatan di tempat kerja.
Di sebalik keuntungan yang dikejar, keselamatan adalah perkara yang perlu menjadi keutamaan. Jangan disebabkan kecuaian kita, orang lain terpaksa menganggung derita.
Semoga Budak Ini Sihat Selalu Semoga pertemuan budak ini dalam kontena dapat memberi kita peringatan supaya berhati-hati semasa kerja jangan mudah tertidur dan selalu kenal  pasti masalah dikawasan kita, moga-moga Terjumpa Budak Dalam Kontena Di Pelabuhan Klang menjadi peringatan pada ibubapa supaya aware anak sendiri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/01/terjumpa-budak-dalam-kontena.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketukan Dalam Kontena Bongkar Penemuan Budak Lelaki Terperangkap 6 Hari Di Pelabuhan Klang

Ketukan Dalam Kontena Bongkar Penemuan Budak Lelaki Terperangkap 6 Hari Di Pelabuhan Klang

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 92 hits
Kanak kanak lelaki warga Bangladesh menggunakan bunyi ketukan untuk meminta tolong selepas terperangkap di dalam kontena di Pelabuhan Barat Pelabuhan Klang di Klang Selangor pada Rabu lalu Kapal berkenaan dilaporkan telah berlepas dari sebu...
2 Remaja Culik Amp Bunuh Budak 11 Tahun Untuk Jual Organ Tetapi Gagal Sebab Tidak Tahu Kedudukan Ginjal

2 Remaja Culik Amp Bunuh Budak 11 Tahun Untuk Jual Organ Tetapi Gagal Sebab Tidak Tahu Kedudukan Ginjal

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 101 hits
Dua remaja lelaki AR dan AF didakwa menculik dan membunuh seorang kanak kanak lelaki bernama Fadli berusia 11 tahun di Makassar Sulawesi Selatan Indonesia Suspek membunuh mangsa bagi mendapatkan organ badannya untuk dijual nbsp Polis pada
Budak 4 Tahun Penuh Kesan Kecederaan Di Seluruh Badan Ditemui Dibuang Di Tepi Jalan

Budak 4 Tahun Penuh Kesan Kecederaan Di Seluruh Badan Ditemui Dibuang Di Tepi Jalan

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 265 hits
Foto TikTok D BarohGarageMotorsportsSeorang kanak kanak lelaki dianggarkan berusia tiga hingga empat tahun ditemui dengan kesan kecederaan di bahagian badan tangan jari dan dahi di tepi jalan di Cheras Utama semalam Ketua Polis Daerah Kajan...
Video Gelagat Fazura Jadi Budak Sekolah Cuit Hati Ramai Harap Fatima Tak Tengok Ni

Video Gelagat Fazura Jadi Budak Sekolah Cuit Hati Ramai Harap Fatima Tak Tengok Ni

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 129 hits
Pelakon cantik Nur Fazura bukan sahaja berbakat dalam bidang lakonan malah turut terjvn ke dunia perniagaan Kini Fazura lebih menumpukan kepada perniagaan jenamanya sendiri selain menguruskan anak perempuan iaitu Nur Aisya Fatima yang kini ...
Budak 4 Tahun Lemas Dalam Takungan Air Depan Rumah

Budak 4 Tahun Lemas Dalam Takungan Air Depan Rumah

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 176 hits
Seorang anggota Angkatan Pertahanan Awam menunjukkan lokasi mangsa ditemukan lemas PETALING JAYA Kanak kanak lelaki berusia empat tahun ditemukan lemas dipercayai terjatuh dalam takungan air di hadapan rumah dalam kejadian di Tawau semalam ...
Video Profil Kombes Yulius Perwira Polisi Budak Narkoba Tertangkap Nyabu

Video Profil Kombes Yulius Perwira Polisi Budak Narkoba Tertangkap Nyabu

papar berkaitan - pada 9/1/2023 - jumlah : 130 hits
Saat ini Kombes Yulianto menjabat sebagai Baharkam Mabes Polri Kombes Yulius beberapa kali bertugas di Direktorat Polisi Air sejak 2009
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst