Terjemah Kitab Bada Iuz Zuhur Mukaddimah


TERJEMAH KITAB BADA’IUZ ZUHUR
(MUKADDIMAH)


Kitab Bada’iuz Zuhur karya Syekh Muhammad bin Ahmad bin Iyas al-Hanafi ra, yang menceritakan kisah-kisah sepanjang masa, yang dimulai dari kisah terjadinya awal penciptaan hingga hari kiamat. Di dalam kitab ini juga diceritakan kisah-kisah para nabi, dari nabi Adam hingga nabi Isa, as. Bahkan terdapat juga kisah para nabi yang bukan rasul dan nabi-nabinya bani Israil.


Admin memohon maaf dan koreksinya jika ada salah dalam penulisan, dan penafsiran atau terjemah dalam artikel ini. semoga membawa berkah bagi kita semua. amin.بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله القديم الأول. الأزلي الذى لايتحول. ولاتغيره الدهور والأعصار. ولاينفيه حدثان الليل والنهار. هو الذى أنشأ الوجود من العدم. وقدر ماكان قبل أن يكون فى اللوح والقلم. وخلق آدم وجعل مِن نسله العرب والعجم. واصطفى منهم نبينا محمدا وكمل به ديوان الأنبيآء وختم.  ونسخ بشريعته جميع الشرائع. وأوجب طاعته على الخلائق مَن عاص وطائع. وجعل دول الإسلام مؤيدة بالخلفاء الراشدين. فهم ظل الله تعالى فى أرضه لكل طائع انتظم فى سلك الـمهتدين. (أحمده) حمدا يقتضى الـمزيد من النعم. وأشهد أن لا إله إلا الله  ولا نعبد إلا إياه ذو الفضل والكرم. وصلى الله على سيدنا محمد عبده ورسوله الذى كان نبيا وآدم بين الـماء والطين. وعلى آله وأصحابه الطيبين الطاهرين. وسلم تسليما إلى يوم الدين.
Dengan menyebut Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Segala puji bagi Allah, Dzat Yang Maha Terdahulu lagi Maha Awal. Dzat Yang Azali yang tidak akan pernah tergantikan. Dan yang tidak akan pernah berubah sepanjang masa. Yang tidak terpengaruh oleh pergantian siang dan malam.
Dia-lah Dzat yang mengadakan perwujudan dari ketiadaan dan menetapkan segala sesuatu sebelum perwujudan itu terwujud di lauh al-mahfudz dan qalam (pena). Dzat yang menciptakan nabi Adam as, dan menjadikan bangsa Arab dan ‘ajam (selain Arab) sebagai keturunannya. Dan memilih nabi kita (Nabi Muhammad ﷺ) dan menyempurnakannya dalam dewan kenabian dan penutup para nabi dari golongan mereka. Dimana syari’atnya berlaku bagi semua syari’at serta mewajibkan bagi setiap makhluk untuk mentaatinya, bai dari golongan ahli maksiat maupun ahli taat.
Dan Allah ﷻ menjadikan nabi Muhammad ﷺ Daulah Islamiyah (pemerintahan islam) yang dikuatkan oleh khulafaur rasyidin (para pemimpin yang mendapat petunjuk). Meraka adalah bayangan Tuhan di bumi bagi ahli taat dengan memberlakukan peraturan di jalan orang-orang yang mendapat petunjuk.
     Aku persembahkan sanjungan dengan pujian dengan harapan bertambahnya nikmat. Dan aku bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Allah dan tidak akan menyembah selain-Nya Dzat pemilik keagungan dan kemuliaan. Semoga kesejahteraan selalu terlimpahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad ﷺ sebagai hamba sekaligus utusan-Nya dimana Nabi Adam masih berada diantara tanah dan air. Beserta keluarga dan sahabatnya yang bersih dan suci dengan kesejahteraan yang sebenarnya hingga hari kiamat.



﴿وبعد﴾ فقد ألفتُ هذا التريخ والسير. فاخترت أحسن الأخيار من نفائس الدرر. ليكون نزهة لذو العقول فللمستخبر أن يسمع وللـمؤلف أن يقول, فإن فيه من الفوائد الغرائب. ومن الـمنقول العجائب. وقد أوردتُ فى هذا الكتاب من الوقائع الحميدة. واختصرتُ من الأشيآء الـمسائل الـمفيدة. وابتدأتُ فيه بذكر السموات والأرضين وما كان قبل وجود الوجود. وإظهار العالم الـموجود مِن مبدإ خلق آدم عليه السلام.
وسميتُه ﴿بدائع الزهور فى وقائع الدهور﴾ والـمستعان الله تعالى فى الـمبدإ والختام. ومن هنا نشرع فى كلام (قال) أبو زيد الـبلخى مجارج العلوم أربعة علم رافع وعلم ساطع وعلم نافع وعلم واضع. فأما الرافع فهو العلم الشريف من الأحاديث والفقه. وأما العلم الساطع فهو علم الأدبيات والأخبار الرقيقة. وأما العلم النافع فهو علم الطب ومعرفة الحساب. وأما العلم الواضع فهو علم الكَهَنة مِن السحر  وما أشبهه فأخبره ما ينتفع به دنيا وأخرى كما قيل :
Wa ba’du (setelah bacaan basmalah, hamdalah dan shalawat) saya menyusun (kitab ini yang membahas tentang) sejarah dan perjalanannya, saya memilih cerita terbaik dari untaian mutiara sejarah yang terindah sebagai hiburan bagi orang-orang yang berakal agar dia tahu dan mendengar sendiri dan penulis harus mengatakan, dan penulis berkata : sesunggunnya didalam kitab ini terdapat beberapa faedah yang asing dan nukilan yang ajaib.
Saya berharap dari kitab ini akan terwujud kejadian-kejadian yang indah, dan saya meringkasnya dari segala sesuatu kejadian-kejadian yang bermanfaat. Dan saya mmeulainya dengan menjelaskan tentang langit dan bumi serta apa yang ada sebelum wujudnya perwujudan diantaranya dari terciptanya nabi Adam as, dari para nabi dan orang-orang mulia dari keturunannya hingga kisah nabi Muhammad ﷺ semoga sebaik-baik kesejahteraan dan keselamatan selalu terlimpahkan kepada beliau  ﷺ. Dan saya memberi nama kitab ini dengan sebutan BADA’IUZ ZUHUR FII WAQOI’ID DUHUR
          Saya selalu berharap atas pertolongan Allah dari awal hingga akhir. Berikut ini adalah ucapan dari muallif /pengarang kitab yakni Syekh Muhammad bin Ahmad bin Iyas al-Hanafi ra,

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mbahkenyung.blogspot.com/2019/04/terjemah-kitab-badaiuz-zuhur-mukaddimah_12.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terjemah Kitab Ar Rohmatu Fi Tibbi Wal Hikmati Karya Syekh Jalaluddin As Suyuti

Terjemah Kitab Ar Rohmatu Fi Tibbi Wal Hikmati Karya Syekh Jalaluddin As Suyuti

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 3346 hits
KITAB ARROHMATU FI TIBBI WAL HIKMATIKARYA SYEKH JALALUDDIN AS SUYUTHIKitab Ar Rohmatu Fii Tibbi Wal Hikmati karya ulama besar dimasa kejayaan Islam sekitar tahun 900 hijriyah Pengarangnya adalah Syekh Jalaluddin Abdurrahman As Suyuthi Belia...
Azan Zuhur Berkumandang Ma Ruf Amin Hentikan Tausyiah

Azan Zuhur Berkumandang Ma Ruf Amin Hentikan Tausyiah

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 184 hits
Azan Zuhur Berkumandang Ma ruf Amin Hentikan Tausyiah Ketika tausiyahnya membicarakan hoaks dan fitnah terdengar suara azan karena sudah masuk waktu Zuhur Kurang lebih sudah 25 menit dia bicara Ma ruf berhenti bicara
Hukum Membaca Kitab Agama Lain Atau Buku Karangan Non Muslim

Hukum Membaca Kitab Agama Lain Atau Buku Karangan Non Muslim

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 330 hits
Soalan Apakah hukum kita membaca kitab kitab agama lain seperti New Testament atau kitab Veda Bagaimana pula jika kita membaca buku buku karangan penulis yang bukan beragama Islam Jawapan Dalam isu ini terdapat dua isu 1 Membaca kitab agama...
Kenali Pengarang Kitab Terkenal Penawar Bagi Hati Syeikh Abdul Qadir Al Mandili

Kenali Pengarang Kitab Terkenal Penawar Bagi Hati Syeikh Abdul Qadir Al Mandili

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 808 hits
Al Allamah Syeikh Abdul Qodir al Mandili Tuan Musonnif Kitab Penawar Bagi Hati As syeikh berasal dari keturunan kaum Mandailing di daerah Sumatera Utara Indonesia Beliau telah berhijrah ke Negeri Kedah pada tahun 1924 bagi mendalami ilmu ag...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis