Teresek Kacang Panjang Kelantan




Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua follower saya. Jangan lupa selagi hayat dikandung badan, menyimpan duit sedikit sedikit supaya kita dapat mengerjakan ibadah ini. 
Bila kita dah mati, tidak lagi ianya boleh dikerjakan oleh orang lain bagi pihak kita. Tidak seperti haji dan umrah yang boleh dikerjakan oleh orang lain untuk orang yang telah meninggal dunia. Jadi sementara kita masih hidup, lakukan lah sendiri.
Seingat saya sekurangnya 10 tahun atau mungkin lebih sebelum pemergian arwah Bonda saya, arwah setiap tahun akan mengerjakan ibadah korban. Insya Allah kami adik beradik juga setiap tahun atau selang setahun akan mengerjakan ibadah korban ini. 
Saya juga kini mendidik anak anak saya untuk turut sama melakukan ibadah Korban. Alhamdulillah setakat ini, Juita setiap tahun akan ikut membuat ibadah korban sendiri untuk satu ekor kambing. Mudah mudahan Juita diberikan rezeki dan istiqomah untuk melakukan ibadah ini seumur hidup. Dan diajar pula untuk anak anak beliau kelak.
OK sekarang kita masuk bab resipi. Boleh klik video di SINI. Teresek ada dua jenis satu satu yang menggunakan kacang panjang dan satu yang menggunakan jantung pisang. 
Saya baca komen di facebook mengatakan resipi Kelantan saya tidak authentic berbanding seorang blogger yang tidak berasal dari Kelantan. 
Hmm tak mengapa kerana itu pandangan beliau. Saya pula, memang berasal dari Kelantan dan dibesarkan di kampung di Kelantan. Pastinya resipi masakan Kelantan yang rasa dari kecil, itulah tekak saya dapat membezakan masakan Kelantan asli yang dimasak oleh orang Kelantan atau bukan orang Kelantan. 
Malahan orang Kelantan yang berada di tempat lain juga tidak semua pandai memasak masakan Kelantan. Termasuk saya sendiri. Itu sebab saya juga belajar resipi turun termurun terutamanya untuk lauk pauk Kelantan dan kuih muih Kelantan. Kerana saya juga tidak sempurna dan tidak pandai dalam semua. 
Tapi saya tetap mahu abadikan masakan Kelantan supaya tetap kekal selamanya. Maklum sekarang tidak ramai yang tahu masakan Kelantan. Anak anak saya pun tidak semua suka masakan Kelantan kerana mereka lahir dan dibesarkan di Kuala Lumpur. 

Alhamdulillah sedap teresek saya hari ini. Kalau makan di majlis kenduri di Kelantan, inilah lauk yang saya cari. Nak lagi sedap, perbanyakkan leher, hati dan hempedal di dalamnya. Orang kata, keropeh ayam. Itu lagi sedap berbanding dengan isi ayam. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba... 


Teresek Ayam Dengan Kacang PanjangOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:½ ekor ayam - potong kecil 800 gram20 batang kacang panjang3 sudu besar rempah kari - 30 gram¼ kg santan segar2 sudu besar cili kering kisar - 40 gram1-2 keping asam keping2 sudu besar kerisik - 30 gram1 sudu besar Knor Pasti Sedap1 kiub pati ayam KnorrGaram 2 sudu besar gula - 30 gram4 biji lada hijau½ cawan minyak masak 
Bahan kisar:8 biji bawang merah - 150 gram2 ulas kecil bawang putih½ inci kunyit hidup - 10 gram½ inci lengkuas - 15 gram½ inci halia - 8 gram2 sudu besar biji ketumbar - sangai dan tumbuk - 10 gram
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan cili kering kisar sehingga naik bau. Masukkan rempah kari dan kacau rata. Masukkan sedikit air dan tumis sehingga terbit minyak.
Masukkan ayam. Kacau rata. Masukkan sedikit air untuk ayam masak.

Masukkan santan dan kacau sehingga mendidih. Masukkan asam keping, kiub pati ayam dan gula.

Setelah terbit minyak, masukkan kerisik dan serbuk Knorr Pasti Sedap. 
Akhir sekali masukkan kacang panjang dan cili hiris. Sesuaikan rasa dan kepekatan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2022/07/teresek-kacang-panjang-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Lakaran Perspective View Pawagam Kelantan Yang Gagal Dibuka Pada 2016

Ini Lakaran Perspective View Pawagam Kelantan Yang Gagal Dibuka Pada 2016

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 168 hits
Seperti mana yang diketahui pawagam di Kelantan sudah mula pupus sekitar 90an Kini Kelantan menjadi negeri tanpa pawagam selain Perlis Bagi rakyat negeri Kelantan pawagam paling dekat ialah pawagam di Kuala Terengganu dengan jarak perjalana...
Saman Ke 2 Penduduk Terhadap Kerajaan Negeri Kelantan

Saman Ke 2 Penduduk Terhadap Kerajaan Negeri Kelantan

papar berkaitan - pada 3/7/2022 - jumlah : 157 hits
Rumah Atas Paloh Save Kelantan Akan Bantu Penduduk SAMAN ke 2 Kerajaan Negeri Kelantan Dato Husam Musa menyebut ketika sesi dialog dua hala dengan penduduk jalan atas Paloh pagi tadi Saman ini membabitkan janji Kerajaan Negeri Kelantan tida...
Hegira Buka Butik Pertama Mereka Di Kelantan

Hegira Buka Butik Pertama Mereka Di Kelantan

papar berkaitan - pada 3/7/2022 - jumlah : 253 hits
KOTA BHARU DIPILIH SEBAGAI LOKASI PERTAMA PEMBUKAAN BUTIK HEGIRA Bagi peminat hijab jenama Hegira kini mereka telah selangkah ke hadapan dengan membuka butik pertama setelah tiga tahun berada dalam pasaran Apa yang lebih membanggakan saya p...
Geramm Condemns Manhandling Of Media Personnel At Kelantan Pn Event

Geramm Condemns Manhandling Of Media Personnel At Kelantan Pn Event

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 144 hits
Gerakan Media Merdeka has condemned an alleged act of violence against three media members by security personnel during an event organised by Kelantan Perikatan Nasional in Tanah Merah yesterday According to Geramm a male reporter was purpo...
Panas Kerajaan Pas Kelantan Tindas Rakyat Sendiri

Panas Kerajaan Pas Kelantan Tindas Rakyat Sendiri

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 171 hits
TAJUK BICARA YB KHALID ABDUL SAMAD PAS TERPESONG JANJI TGNA DIKHIANATI
Lebih 30 000 Rakyat Kelantan Hadir Majlis Pelancaran Pn Kelantan

Lebih 30 000 Rakyat Kelantan Hadir Majlis Pelancaran Pn Kelantan

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 171 hits
satuberita myBy July 3 2022SAMBUTAN rakyat Kelantan di Majlis Pelancaran Perikatan Nasional Peringkat Negeri Kelantan di Tanah Merah hari ini disifatkan sebagai luar biasa Pengarah Program Pelancaran PN Negeri Kelantan Datuk Seri Ikmal Hish...
Orang Kelantan Tak Perlu Pawagam Mereka Boleh Tengok Netflix Timb Menteri Besar

Orang Kelantan Tak Perlu Pawagam Mereka Boleh Tengok Netflix Timb Menteri Besar

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 154 hits
Orang Kelantan tak perlu pawagam mereka boleh tengok Netflix Timb Menteri BesarBiarpun dirayu atau didesak Kerajaan Kelantan tidak akan menarik balik pengharaman pawagam di negeri dengan alasan tiada rakyatnya meminta untuk berbuat demikian...
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Life Begin At 40

Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior

App Inarah

Aktiviti Majlis Mesra Aidilfitri Tnb Peringkat Korporat Ppim 30 04 2024

Majlis Watikah Pelantikan Pengawas Pemimpin Muda