Terbukti Raja Petra Kamarudin Tidak Fitnah Lim Guan Eng



(Bernama) – Mahkamah Sesyen di sini hari ini diberitahu bahawa Mesyuarat Majlis Kerajaan (MMK) Negeri Pulau Pinang meluluskan pemberimilikan tanah lot kepada syarikat Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd (CZBUCG) sebagai ‘balasan’ kerja-kerja yang dilakukan berkaitan projek pembinaan jalan utama dan terowong di negeri itu.
Bekas Exco Pulau Pinang Datuk Lim Hock Seng, 73, berkata mesyuarat itu yang dipengerusikan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pada 11 Dis 2014, telah meluluskan pemberimilikan lot 702 di Bandar Tanjung Pinang, Daerah Timur Laut di negeri itu kepada syarikat berkenaan.
Hock Seng berkata CZBUCG kemudian menamakan lot berkenaan kepada sebuah syarikat bernama Ewein Zenith Sdn Bhd yang dimiliki individu bernama Datuk Ewe dan lot itu dibangunkan dengan projek mega dikenali City of Dreams.
Hock Seng berkata berdasarkan perjanjian awal dimeterai antara Kerajaan Negeri dan CZBUCG, syarikat itun berhak untuk menamakan Ewein Zenith sebagai pihak yang akan menjadi pemilik tanah sebagai balasan kerja-kerja yang dilaksanakan CZBUCG.
Saksi pendakwaan ketiga itu berkata demikian ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin pada hari keempat perbicaraan kes rasuah Lim yang berdepan empat pertuduhan membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama di negeri itu.
Wan Shaharuddin: Datuk, ada dengar tak City of Dreams, Penang? Adakah bangunan itu dibina di atas lot 702?
Hock Seng: Ya. Betul
Ketika ditanya mengenai bangunan itu, Hock Seng berkata beliau tidak tahu mengenai ketinggian bangunan itu tetapi beliau tahu ia adalah blok berkembar.
Wan Shaharuddin: Datuk, lot 702 itu reclamation land (tanah tebus guna) ke?
Hock Seng: Ya.
Mengenai kos RM75,000 yang dibayar kepada Firma Lee Hishamuddin Allen & Glendhill untuk penyediaan perjanjian awal antara Kerajaan Negeri dengan CZBUCG, saksi itu berkata pihaknya tidak menggunakan Penasihat Undang-Undang Negeri kerana Kerajaan Negeri memerlukan perjanjian awal itu didraf secepat mungkin.
Wan Shaharuddin: Sekiranya, Penasihat Undang-Undang Negeri terlibat dalam penyediaan perjanjian awal, Kerajaan Negeri dapat menjimatkan wang sejumlah RM75,000 ?
Hock Seng: Ya, betul ia akan menjimatkan, tetapi ia akan ambil masa yang agak lama untuk menyediakan perjanjian awal berkenaan.
Mengikut pertuduhan pindaan pertama, Lim, 60, didakwa sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan wang berjumlah RM3.3 juta dengan membantu syarikat milik Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli dilantik bagi melaksanakan Projek Pembinaan Jalan-Jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang bernilai RM6,341,383,702.
Lim didakwa melakukan perbuatan itu antara Januari 2011 dan Ogos 2017 di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.
Bagi pertuduhan pindaan kedua, Lim didakwa meminta suapan 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperoleh daripada Zarul sebagai upah bagi membantu syarikat milik ahli perniagaan itu dilantik untuk projek sama.
Lim didakwa melakukan perbuatan itu berhampiran Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City di sini antara pukul 12.30 tengah malam dan pukul 2 pagi pada Mac 2011.
Ahli Parlimen Bagan itu juga berdepan dua pertuduhan menyebabkan dua lot tanah milik Kerajaan Negeri Pulau Pinang bernilai RM208.8 juta dilupuskan kepada syarikat pemaju berkaitan projek terowong dasar laut di negeri itu yang didakwa dilakukan di Pejabat Tanah dan Galian Negeri Pulau Pinang, Komtar pada 17 Feb 2015 dan 22 Mac 2017.
Lim diwakili peguam Gobind Singh Deo.
Perbicaraan di hadapan Hakim Azura Alwi bersambung 16 Ogos ini.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/07/16/terbukti-raja-petra-kamarudin-tidak-fitnah-lim-guan-eng/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perbicaraan Lim Guan Eng Bermula Tegang

Perbicaraan Lim Guan Eng Bermula Tegang

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 248 hits
Perbicaraan Lim Guan Eng bermula tegang Perbicaraan hari pertama bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang didakwa atas empat tuduhan rasuah bermula tegang apabila pihak pembelaan mempertikaikan kaitan beberapa keping gambar yang d...
Tidak Logik Pulau Pinang Tidak Dibenar Beralih Ke Fasa 2 Ppn Lim Guan Eng

Tidak Logik Pulau Pinang Tidak Dibenar Beralih Ke Fasa 2 Ppn Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 307 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng tidak berpuas hati dengan keputusan kerajaan yang mengecualikan Pulau Pinang untuk beralih ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara menjelang 5 Julai ini Beliau dalam satu kenyataan di Twitter pada Ahad menyifatkan...
Ex Exco Member Reveals Guan Eng Wanted Him To Deal With Bucg On Tunnel Project

Ex Exco Member Reveals Guan Eng Wanted Him To Deal With Bucg On Tunnel Project

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 165 hits
A former Penang state executive councillor today exposed how he had been instructed by Lim Guan Eng to work with the Beijing Urban Construction Group from day one even though the Penang undersea tunnel project was supposed to be awarded thr...
Guan Eng S Corruption Trial Begins As Secret Meetings Delayed Investigations Among First Day Revelations

Guan Eng S Corruption Trial Begins As Secret Meetings Delayed Investigations Among First Day Revelations

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 177 hits
Former Penang chief minister Lim Guan Eng visited businessman Datuk G Gnanaraja at his home in Petaling Jaya for an impromptu meeting in the wee hours of the morning back in 2017 together with Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli the person he i...
Guan Eng Urges Govt To Clarify Concerns Over Sinovac Efficacy After Int L Studies

Guan Eng Urges Govt To Clarify Concerns Over Sinovac Efficacy After Int L Studies

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 182 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng has urged the Perikatan Nasional government to clarify concerns raised over the efficacy of the Sinovac Covid 19 vaccine due to studies done in Hong Kong and Chile recently He stressed that an explanation ...
Ag S Silence In Syed Saddiq S Case Proves Arm Twisting By Pn Says Guan Eng

Ag S Silence In Syed Saddiq S Case Proves Arm Twisting By Pn Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 211 hits
Lim Guan Eng has criticised what he sees as the use of government machinery to go after political foes through corruption investigations and persecution PETALING JAYA The silence over the delay in charging Muar MP Syed Saddiq Syed Abdul Rah...
Memang Logik Jika Guan Eng Support Muhyiddin

Memang Logik Jika Guan Eng Support Muhyiddin

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 298 hits
Ia logik sepertimana Najib dan Zahid sokong Muhyiddin di peringkat awal Tetapi tidak sekarang kenapa Demi rakyat Lim Guan Eng Hari ini mantan CM mantan MOF bukan lim Guan Eng zaman rahim tamby chick Baca fakta sebenar lim Guan Eng dipenjara...
Tengku Zafrul Says Tapped Dr Mahathir Guan Eng Others In Opposition For Views On Malaysia S Covid 19 Recovery

Tengku Zafrul Says Tapped Dr Mahathir Guan Eng Others In Opposition For Views On Malaysia S Covid 19 Recovery

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 199 hits
Finance Minister Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz said it is important that the government take an inclusive and consultative stance by working with the Opposition as well as other societal stakeholders in overcoming the Covid 19 pandemi...
Kes Rasuah Guan Eng 2 Lot Tanah Dibayar Kepada Kontraktor

Kes Rasuah Guan Eng 2 Lot Tanah Dibayar Kepada Kontraktor

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 216 hits
Lim Hock Seng bekas exco Pulau PinangKuala Lumpur Bayaran bagi kos kajian kebolehlaksanaan tiga jalan utama di Pulau Pinang dibuat menerusi pindahan dua lot tanah milik kerajaan Pulau Pinang Perkara itu dimaklumkan bekas Exco Kerja
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened