Terbukti Drama Demi Tuhan Aku Bersaksi Difitnah Oleh Umat Islam Yang Fobia Tak Tentu Pasal


Kupasan dibawah membetulkan fitnah terhadap krew produksi Demi Tuhan Aku Bersaksi. 

Lepas neh agaknya apa lagi alasan mereka yang tergamak melakukan tuduhan dan fitnah meskipun tak pernah menonton drama tersebut di kaca tv..

Oleh : Kamilin Jamilin - Seni Hadith

DEMI TUHAN AKU BERSAKSI…

1. Sebentar tadi (9 Ogos 2019) baru sahaja berkesempatan dipertontonkan telemovie kontroversi ini bersama SS Dato’ Seri Dr. Zulkifli al-Bakri (Mufti WP), PU Hafiz (Pengerusi Institusi Tahfiz Selangor), Ustaz Ahmad Shukri (CEO PPZ MAIWP) dan ustaz Dailami (Pengerusi Persatuan Institusi Tahfiz Kebangsaan) yang disertai wakil dari produksi dan RTM.



2. Barangkali akan timbul suara yang menganggap Mufti tidak perlu menyibukkan diri dengan menonton drama atau filem sebegini sebagaimana pada isu Polis Evo 2 sebelum ini.

Suka saya nyatakan, inilah realiti masyarakat kini yang tidak dapat dipisah dari televisyen, dan inilah sebahagian isu-isu semasa (nawazil) yang perlu kita hadapi dan rungkaikan.
Bukan bererti kita menyokong industri hiburan yang sering melekakan, namun ini sebahagian usaha ‘meluruskan’ dan mengurangkan mudaratnya pada tahap minimum.

Setidak-tidaknya pandangan institusi Mufti masih dihormati untuk dijadikan panduan dan rujukan.

Bak sabda seorang Nabi yang difirmankan Allah:

إِنۡ أُرِيدُ إِلَّا ٱلۡإِصۡلَـٰحَ مَا ٱسۡتَطَعۡتُ‌ۚ

“Aku hanya bertujuan memperbaiki sedaya upayaku” [Hud: 88].

3. Saya juga seorang pengusaha tahfiz, dan saya juga bekas pelajar tahfiz yang pernah berpindah randah 4 buah institusi tahfiz sebelum ini. Justeru jangan kata saya tiada sensitiviti. Alhamdulillah saya memiliki pengalaman suka duka yang agak lama dalam dunia tahfiz.  Namun kami sengaja tidak mengulasnya tatkala isu ini sedang ‘panas’ baru-baru ini, kerana bukan sikap kami untuk tergesa-gesa menghukum sebelum menyelidik, atau menghukum dengan persepsi semata.

4. Berkenaan ulasan terhadap telemovie tersebut, berikut merupakan pandangan peribadi saya:

Rumusan kisah :

a. Cerita ini mengisahkan tentang seorang mak nyah (Hamid) yang berusaha bertaubat dan mencari jalan hidayah. Hamid direkemen sahabatnya untuk belajar di sebuah pondok di kampungnya setelah dihalau oleh ayahnya sendiri yang tidak dapat menerima kenyataan anaknya merupakan seorang mak nyah.

b. Hamid berusaha mengubah dirinya dengan mencuba nasib belajar di pondok tersebut. Namun kehadirannya tidak disenangi 3 pelajar di situ yang diketuai Latif yang sering memerlinya dan bersikap sedikit samseng. Hamid menjadi mangsa buli Latif dan rakan-rakannya, kemudian difitnah sehingga menyebabkannya dihalau oleh ustaznya. Sahabat baiknya Airil yang sering mempertahankannya juga turut menjadi mangsa fitnah tersebut dan pulang ke rumahnya mencari pekerjaan sebelum diberitakan meninggal ketika sedang solat.

c. Ketika Hamid hampir-hampir kecewa sehingga hampir mengambil keputusan untuk kembali ke Kuala Lumpur bertemu komunitinya menjadi mak nyah semula, beliau dinasihatkan seseorang untuk cuba bertemu Kiyai Mustafa (ustaz kepada ustaz yang menghalaunya). Beliau berusaha mendapatkan peluang kedua. Di rumah Kiyai tersebut, Hamid dibimbing dengan penuh ikhlas oleh Kiyai sehingga akhirnya beliau mampu konsisten walaupun lenggak lenggok masih kelihatan lembut.  Kiyai kemudian menasihatkan Hamid untuk pulang bertemu ayahnya yang lumpuh akibat strok.

d. Babak seterusnya agak sedih melihat ayahnya sangat menyesal kerana membuang Hamid dahulu dan hanya mampu menangis teresak-esak mendengar Hamid yang sudah pandai mengaji membacakan al-Quran di sisinya sehingga tiba-tiba ayah Hamid nazak dan menemui ajalnya, namun sempat diajar bersyahadah oleh Hamid sendiri.

Hamid diperli orang kampungnya dan abang kandungnya sendiri yang menjauhinya serta menggelarnya “pondan” sehingga mengganggu emosi dirinya.

e. Hamid dengan bantuan Kiyai kemudiannya didatangi ustaz yang menghalaunya dahulu yang sedar akan kesilapannya lalu meminta maaf bersungguh-sungguh.

Namun ketika menziarahi pondok lamanya, beliau diganggu semula oleh Latif yang mendakwa kehadiran Hamid telah mengganggu dirinya untuk berubah. Rupanya Latif sememangnya berkecenderungan gay yang juga sedang berusaha mengubah dirinya di pondok tersebut, namun hampir kecundang kerana kehadiran lelaki lembut seperti Hamid. Sebelum sempat Latif melakukan apa-apa, Kiyai dan ustaz tiba lalu menamparnya. Hamid cuba membelanya dan memberikan peluang untuk Latif berubah. Akhirnya Latif benar-benar insaf dan berterima kasih pada Hamid yang sentiasa memaafkannya dan memberi galakan pada dirinya untuk berubah.

------

5. Saya mendapati pada telemovie tersebut tiada elemen mengangkat LGBT, bahkan tiada aksi liwat seperti yang disangka ramai pihak. 

Yang wujud cuma perjuangan anak muda yang berkecenderungan songsang untuk berubah di sebalik gelojak dalaman dan cabaran luaran yang begitu dahsyat.
 
Gambar yang disangka seolah-olah Hamid cuba diliwat oleh Latif itu sebenarnya hanya babak buli di mana Latif menyakat Hamid yang mandi berkemban seperti perempuan. Tiada aksi buli melampau yang kelihatan.

Hanya sekali di akhir cerita yang Latif hampir kecundang cuba menerkam Hamid, namun digagalkan oleh ustaz yang tiba-tiba datang.

6. Dua sahaja watak wanita dalam cerita ini, iaitu ibu Hamid dan sahabatnya. Itupun sangat minimum. Keduanya tidak mendedahkan aurat dan tiada babak cinta atau pergaulan bebas seperti kebiasaan cerita.

7. Mengapa perlu ditonjolkan unsur negatif pada instusi tahfiz? Bagi saya yang telah menonton cerita ini, saya tidak merasakan sentimen tersebut, kerana nilai pengajaran yang jauh lebih dominan. Babak Hamid berada di pondok tahfiznya hanya pada awal cerita ketika menggambarkan situasi Hamid yang berusaha mencari ruang buat dirinya bertaubat. 

Saya tidak melihat ada unsur ‘serangan’ pada institusi tahfiz. Buli memang wujud pada mana-mana tempat yang masih ‘melekat’ budaya ‘raging’ pelajar baru.
Saya kira ramai bersepsi sedemikian kerana gambar berserban seperti kes Polis Evo 2 sebelum ini.

8. Cerita ini sebenarnya memiliki banyak nilai positif (sama seperti drama-drama berunsurkan pengajaran lain), antaranya:

a. Penekanan menjaga hubungan sesama manusia selain hubungan dengan Allah. Iaitu ramai yang fokus untuk mempertingkatkan ilmu dan ibadah sedangkan pada masa yang sama sering menyakiti manusia lain.

b. Bahana fitnah dan tergesa-gesa menghukum sebelum ber’tabayyun’. Iaitu pada babak ustaz yang mudah bersangka buruk kerana perangkap sebuah gambar yang disalah fahami, lalu bertindak menghalau Hamid dan sahabatnya Airil.

c. Kepentingan berlaku adil dengan memberi ruang pihak tertuduh membela diri. Iaitu Hamid menjadi mangsa perangkap namun tidak diberi peluang bercakap kerana persepsi seorang bekas mak nyah sepertinya masih ‘kotor’.

d. Ilmu tanpa amal banyak mendatangkan mudarat.
Iaitu Latif dan rakan-rakannya yang telah bertahun belajar, namun masih tidak mampu membendung hasad, dan sikap buruknya menyakiti orang lain.

e. Orang yang belajar agama pun boleh melakukan kesilapan. Iaitu melalui kesilapan ustaz yang tersilap menghukum Hamid hanya kerana dakwaan dan persepsi.

f. Sikap terpuji mengaku kesilapan diri dan pemaaf.
Iaitu pada babak ustaz tersebut dan juga Latif yang insaf dan memohon kemaafan, lalu dimaafkan Hamid dengan tangan terbuka.

g. Berbakti pada kedua ibu-bapa yang bukan mudah dilakukan.

Iaitu Hamid yang cuba menggembirakan ibu ayahnya dengan usahanya mengubah diri mencari jalan hidayah. Beliau perlu berperang dengan nalurinya untuk berubah sehingga akhirnya berjaya menggembirakan ayahnya di hujung usia.

h. Hindari penyakit masyarakat yang gemar mengata dan menjauhi sehingga membantutkan hasrat mangsa kemelut untuk berubah ke arah yang positif.

9. Terdapat 2 pengajaran paling besar yang saya rasakan dalam cerita ini;

Pertama : Jangan sesekali mengalah untuk berubah. Ia bukan mudah kerana perlu melawan naluri, emosi, nafsu diri yang sering membuat manusia rebah.

Kedua : Golongan agamawan jangan sesekali mengabaikan golongan sebegini yang sedang berusaha mencari jalan hidayah. Barangkali kerana sikap dan lisan kita, mereka menjauhkan diri kekal dalam kegelapan.

Fahami kemelut dahsyat yang mereka sedang hadapi, dan insyaAllah melalui bimbingan yang baik, mereka akan berjaya mengatasinya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/08/terbukti-drama-demi-tuhan-aku-bersaksi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5150 Ngo Islam Desak Rtm Tangguh Penayangan Demi Tuhan Aku Bersaksi Malaysia Gazette 05 08 2019

5150 Ngo Islam Desak Rtm Tangguh Penayangan Demi Tuhan Aku Bersaksi Malaysia Gazette 05 08 2019

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 524 hits
KUALA LUMPUR Jawatan Bertindak NGO Pendidikan Islam meminta Radio dan Televisyen Malaysia menangguhkan penayangan telemovie Demi Tuhan Aku Bersaksi sehingga kata sepakat dengan pihak berkepentingan diperolehi Jurucakapnya Manolito Mohd Dahl...
Benarkah Drama Demi Tuhan Aku Bersaksi Burukkan Institusi Tahfiz

Benarkah Drama Demi Tuhan Aku Bersaksi Burukkan Institusi Tahfiz

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 403 hits
Minggu ini hangat diperkatakan tentang isu telefilem Tahfiz Gay yang dikhabarkan mengangkat tema LGBT Ramai yang mengecam pihak produksi Prokuya Studios dan individu yang meluluskan telefilem Demi Tuhan Aku Bersaksi untuk ditayangkan di per...
Sinopsis Demi Tuhan Aku Bersaksi

Sinopsis Demi Tuhan Aku Bersaksi

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 1908 hits
SINOPSIS DEMI TUHAN AKU BERSAKSI Mungkin telefilem ini akan menjadi isu tapi dalam telemovie ini akan buka mata masyarakat tentang isu yang memang terjadi disekeliling kita tanpa kita sedar JUDUL DEMI TUHAN AKU BERSAKSISLOT TV1 PENGARAH Eyr...
Hiburan Kerana Telefilem Demi Tuhan Aku Bersaksi Seluruh Ahli Keluarga Yana Samsudin Dihukum Masuk Neraka

Hiburan Kerana Telefilem Demi Tuhan Aku Bersaksi Seluruh Ahli Keluarga Yana Samsudin Dihukum Masuk Neraka

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 225 hits
Walaupun belum ditayangkan telefilem Demi Tuhan Aku Bersaksi yang diterbitkan oleh suami Yana Samsudin iaitu Fadzil Zahari telah dikritik dan dikecam dengan teruk sekali oleh netizen Telefilem yang menampilkan Syafie Naswip sebagai seorang ...
Membeli Kek Dari Gereja Yang Dijual Oleh Orang Susah Boleh Kah Umat Islam Memakannya

Membeli Kek Dari Gereja Yang Dijual Oleh Orang Susah Boleh Kah Umat Islam Memakannya

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 438 hits
Apakah orang islam dilarang atau tidak boleh memakan makanan yang diperbuat dari gereja atau rumah agama bukan islam Sumber info dari pemilik facebook Tadi masa keluar makan malam dengan suami ada sorang lelaki hulurkan sekeping kertas yang...
Demi Tuhan Aku Bersaksi Ini Penjelasan Rtm

Demi Tuhan Aku Bersaksi Ini Penjelasan Rtm

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 222 hits
KONTROVERSI membabitkan drama Demi Tuhan Aku Bersaksi yang didakwa seolah olah menyindir dan memperlekeh institusi sekolah tahfiz hangat diperdebatkan sejak minggu lalu Biarpun drama arahan Eyra Rahman itu masih belum ditayangkan namun bany...
Demi Tuhan Aku Bersaksi Bukan Burukkan Tahfiz Tapi Kisah Maknyah Kembali Ke Pangkal Jalan Part 2

Demi Tuhan Aku Bersaksi Bukan Burukkan Tahfiz Tapi Kisah Maknyah Kembali Ke Pangkal Jalan Part 2

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 720 hits
SOSMED Episode kedua Semalam tular kritikan terhadap drama Demi Tuhan Aku Bersaksi yang ditulis oleh Rohidzir Rais menerusi Facebooknya Rohidzir mendakwa drama yang belum ditayangkan itu seolahnya mahu memburukkan institusi tahfiz Penulisan...
Hanya Umat Islam Munafik Setuju Halau Zakir Naik Nik Abduh

Hanya Umat Islam Munafik Setuju Halau Zakir Naik Nik Abduh

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 273 hits
News Diterbitkan Hari ini 4 47 petangAnggota Jawatankuasa Pusat PAS Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menyifatkan hanya umat Islam yang munafik sahaja yang bersetuju menghalau pendakwah Islam tersohor Dr Zakir Naik dari MalaysiaManakala kata...
Dr Zakir Naik Demi Islam Kita Mesti Pertahankannya

Dr Zakir Naik Demi Islam Kita Mesti Pertahankannya

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 265 hits
SETELAH meneliti kenyataan penuh Dr Zakir Naik terhadap isu pengusiran tetamu lama saya berpendapat kenyataan Dr Zakir Naik tidak sepenuhnya memberi erti bahawa beliau bermaksud seperti yang di fahami oleh banyak pihak daripada hasil lapora...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan