Tepisan Tun Dr Mahathir Terhadap Asakan Asakan Dap


(1) “Manifesto Pakatan Harapan tidak menyatakan secara jelas apakah jawatan-jawatan yang diklasifikasikan sebagai Jawatan Utama Perkhidmatan Awam”.
(2) “Tiada jawatan yang dilantik terus oleh YAB Perdana Menteri kerana pelantikan dibuat oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong”.
(3) “YAB Perdana Menteri juga tidak terikat untuk merujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen kerana mekanisme yang sesuai pada masa ini masih dihalusi”.
(4) “Jawatankuasa ini sedang mengenalpasti jawatan-jawatan yang diklasifikasikan sebagai Jawatan-jawatan Utama Perkhidmatan Awam serta mengkaji mekanisme terbaik bagi ia menjalankan fungsinya”.
(5) “Sehingga mekanisme dan kerangka undang-undang yang baru dibuat, prosedur sedia ada akan terus digunapakai bagi memastikan urusan Kerajaan tidak terjejas”.
(6) “Cadangan membentuk jawatankuasa di peringkat Parlimen untuk mengesahkan pelantikan jawatan-jawatan utama dalam perkhidmatan awam atau negara memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan”.
PERTANYAAN: LISAN
TARIKH: 04 JULAI 2019 (KHAMIS)
DARIPADA: TUAN FONG KUI LUN [BUKIT BINTANG]
SOALAN:
Minta PERDANA MENTERI menyatakan berapakah bilangan jawatan utama perkhidmatan awam yang telah dilantik terus oleh Perdana Menteri sejak Kerajaan Pakatan Harapan mentadbir tanpa merujuk Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen untuk melantik Jawatan Utama Perkhidmatan Awam dan bilakah Perdana Menteri merancang untuk menyerahkan tugas lantikan kepada jawatankuasa tersebut.
JAWAPAN:
1. Izinkan saya menjawab pertanyaan berkaitan isu pelantikan Jawatan Utama Perkhidmatan Awam ini, secara bersekali dengan soalan yang diutarakan oleh Ahli Yang Berhormat berikut:
i. YB [Ketereh] untuk dijawab pada 4 Julai 2019;
ii. YB [Marang] untuk dijawab pada 10 Julai 2019;
iii. YB [Beluran] untuk dijawab pada 16 Julai 2019; dan
iv. YB [Bukit Gelugor] untuk dijawab pada 16 Julai 2019.
2. Sebagaimana Ahli Yang Berhormat sedia maklum, Buku Harapan iaitu manifesto Pakatan Harapan di bawah Janji 16: Mengembalikan Wibawa Institusi Parlimen tidak menyatakan secara jelas apakah jawatan-jawatan yang diklasifikasikan sebagai Jawatan Utama Perkhidmatan Awam. Malah terma yang digunakan di dalam Buku Harapan berkenaan ialah Jawatan-jawatan penting dalam negara seperti pelantikan ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia, Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman Malaysia.
3. Dalam konteks ini, bagi menjawab soalan Ahli Yang Berhormat, tiada jawatan yang dilantik terus oleh YAB Perdana Menteri kerana bagi jawatan Pengerusi dan ahli-ahli atau Ketua Pesuruhjaya keempat-empat Suruhanjaya yang dinyatakan tersebut, pelantikan dibuat oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong berdasarkan peruntukan Perlembagaan dan Akta masing-masing. YAB Perdana Menteri juga dalam memberi nasihat kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong (yang mana berkenaan) tidak terikat untuk merujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen kerana mekanisme yang sesuai pada masa ini masih dihalusi untuk memberikan peranan semak dan imbang kepada Jawatankuasa Pilihan Khas peringkat Parlimen terhadap pemilihan penyandang jawatan-jawatan penting berkenaan.
4. Sebagai langkah permulaan, seperti mana Ahli Yang Berhormat sedia maklum, sebanyak enam (6) Jawatankuasa Pilihan Khas (Special Select Committee) termasuk Jawatankuasa Pilihan Khas Untuk Melantik Jawatan-Jawatan Utama Perkhidmatan Awam telah ditubuhkan sebagai perintis berdasarkan kepentingan dan hala tuju Negara yang telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat pada Khamis, 16 Ogos 2018 semasa Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Keempat Belas.
5. Jawatankuasa ini mendapati bahawa proses pelantikan jawatan-jawatan utama dalam perkhidmatan awam ini adalah unik dan berbeza bagi setiap jawatan. Sehubungan itu, Jawatankuasa ini sedang mengenalpasti jawatan-jawatan yang diklasifikasikan sebagai Jawatan-jawatan Utama Perkhidmatan Awam serta mengkaji mekanisme terbaik bagi ia menjalankan fungsinya dan memainkan peranan yang jelas dalam proses pelantikan jawatan-jawatan utama tersebut yang mana dijangka memerlukan pindaan Perlembagaan dan Akta-akta berkaitan. Sehingga mekanisme dan kerangka undang-undang yang baru dibuat, prosedur sedia ada akan terus digunapakai bagi memastikan urusan Kerajaan tidak terjejas.
Sekian, terima kasih.
PERTANYAAN : LISAN
TARIKH: 4 JULAI 2019 (KHAMIS)
DARIPADA: TUAN SU KEONG SIONG [Kampar]
SOALAN:
Minta PERDANA MENTERI menyatakan langkah-langkah yang telah diambil dan/atau dicadangkan untuk memperkasakan dan meletakkan SPRM, SPR dan SUHAKAM di bawah Parlimen dalam usaha menyeluruh penstrukturan semula Jabatan Perdana Menteri.
JAWAPAN:
Yang di-Pertua,
1. Antara usaha Kerajaan bagi memperkasakan SPRM, SPR dan SUHAKAM adalah berkaitan pelantikan jawatan-jawatan utama yang mestilah disahkan oleh jawatankuasa yang bersesuaian di Parlimen dalam usaha mengembalikan kewibawaan institusi tersebut. Perkara ini juga selaras dengan salah satu cadangan penambahbaikan oleh Institutional Reforms Committee (IRC) iaitu dicadangkan supaya Public Appointment Bill digubal untuk urusan pelantikan dilaksanakan melalui prinsip akauntabiliti dan transparensi.
2. Pihak SPRM telah membentangkan inisiatif memperkasa SPRM semasa Mesyuarat JKKMAR Siri 3 Bilangan 3 Tahun 2018 yang telah diadakan pada 13 Ogos 2018 termasuklah supaya pelantikan Ketua Pesuruhjaya SPRM hendaklah atas pertimbangan Parliamentary Select Committee (PSC). Mesyuarat bersetuju supaya Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), SPRM dan Kementerian Kewangan menyusul semua syor serta pandangan ahli mesyuarat bagi mengkaji implikasinya sebelum diluluskan.
3. Pihak Parlimen juga dalam Mesyuarat JKKMAR Siri 3 Bilangan 3 Tahun 2018 yang sama telah membentangkan perkara berkaitan Manifesto Kerajaan iaitu Janji 16: Mengembalikan Wibawa Institusi Parlimen. Antara perkara yang dibangkitkan adalah bahawa cadangan membentuk jawatankuasa di peringkat Parlimen untuk mengesahkan pelantikan jawatan-jawatan utama dalam perkhidmatan awam atau negara memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan (PP). Sebagai contoh, Perkara 144 (1) PP memperuntukkan SPR hendaklah dilantik oleh SPB Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja.
4. Oleh yang demikian, mesyuarat bersetuju supaya kajian lanjut perlu dibuat oleh Parlimen secara terperinci bersama Jabatan Peguam Negara terhadap semua cadangan Janji 16 tersebut termasuklah yang berkaitan pelantikan jawatan-jawatan utama perkhidmatan awam ini.
5. Sehingga kini, terdapat 6 Jawatankuasa Pilihan Khas yang telah diluluskan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat pada 16 Ogos 2018 dan ditubuhkan di Parlimen seperti berikut:
a) JPK Hubungan Antara Negeri-negeri dan Persekutuan
b) JPK Untuk Melantik Jawatan-jawatan Utama Perkhidmatan Awam
c) JPK Menimbang Rang Undang-undang
d) JPK Bajet
e) JPK Pertahanan dan Hal Ehwal Dalam Negeri
f) JPK Hak Asasi dan Kesaksamaan Gender
Sekian, terima kasih.
Dr. Kamarul Yusoff


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/06/tepisan-tun-dr-mahathir-terhadap-asakan-asakan-dap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Serah Jawatan Dalam Tiga Tahun Hanya Andaian

Tun Mahathir Serah Jawatan Dalam Tiga Tahun Hanya Andaian

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 255 hits
Itu hanya andaian Demikian reaksi ringkas Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kenyataan Tun Mahathir Mohamad mengenai berhubung peralihan jawatan perdana menteri JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com chan...
Christine Lagarde Lakukan Kunjungan Hormat Terhadap Tun M

Christine Lagarde Lakukan Kunjungan Hormat Terhadap Tun M

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 200 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Tidak Akan Pegang Jawatan Pm Lebih Tiga Tahun Tun Dr Mahathir

Tidak Akan Pegang Jawatan Pm Lebih Tiga Tahun Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 328 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sekali lagi menegaskan pendiriannya akan menyerahkan jawatannya kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam tempoh tiga tahun Tegasnya beliau telah berjanji akan berundur dan Anwar akan menggantikan be...
Jangan Salahkan Tun Mahathir Jika Ros Haramkan Umno

Jangan Salahkan Tun Mahathir Jika Ros Haramkan Umno

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 363 hits
Semua pihak yang berkepentingan diminta tidak menyalahkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad jika UMNO terpaksa diharamkan oleh Pendaftar Pertubuhan Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Melayu Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata situasinya aka...
Tun Dr Mahathir Met Tun Lim Kit Siang For 45 Minutes

Tun Dr Mahathir Met Tun Lim Kit Siang For 45 Minutes

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 462 hits
The above picture was viralled by Raja Petra and reached one Whass App group For the benefit of the Malaysian cabinet it is a social media platform where a group of people could share with each other information in the form of text image vi...
Lim Guan Eng Bertindak Balas Dengan Pelawaan Tun Mahathir

Lim Guan Eng Bertindak Balas Dengan Pelawaan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 337 hits
Baru sahaja sebentar tadi kami menaikkan satu artikel berhubung pelawaan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir untuk menarik parti melayu bergabung bersama Parti Peribumi Bersatu Malaysia Kini kita telah dapat melihat respon pertama dari Setiausa...
Tun Mahathir Harus Henti Sekat Polis Tangkap Azmin Ali

Tun Mahathir Harus Henti Sekat Polis Tangkap Azmin Ali

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 333 hits
TERBONGKAR VIDEO AZMIN DAN HAZIQ MASUK BILIK YANG SAMA DI HOTEL FOUR POINTS SANDAKAN Video dibawah jelas membuktikan bahawa Azmin dan Haziq benar benar telah memasuki bilik hotel yang sama di Hotel Four Points Sandakan Ini jelas membuktikan...
Kajian Khusus Perlu Untuk Pindahkan Penempatan Haram Bukit Malut Tun Dr Mahathir

Kajian Khusus Perlu Untuk Pindahkan Penempatan Haram Bukit Malut Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 198 hits
KUALA LUMPUR 24 Jun Tun Dr Mahathir Mohamad berkata satu kajian khusus perlu dilakukan sebelum pemindahan warga asing yang mendiami secara haram di kawasan Bukit Malut Langkawi boleh dilaksanakan Perdana Menteri berkata ini kerana segala ko...
Tun Dr Mahathir Adakan Mesyuarat Dua Hala Bersama Pm Thailand

Tun Dr Mahathir Adakan Mesyuarat Dua Hala Bersama Pm Thailand

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 277 hits
JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMASA MELAYARI DI JOHORTIMES MY DI TELEFON BIMBIT ANDA TERIMA KASIH Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Faceboo...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Panduan Pemula Untuk Iklan Bisnes Perkhidmatan Anda Di Google Ads

Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap