Tentunya Gerombolan Chauvinist Akan Tersenyum Lebar


Tak habis berpolitik, mahu bawa Malaysia ke arah negara republik?
BANGI – “Adakah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu membawa Malaysia ke arah negara republik?”

Demikian persoalan dibangkitkan Ahli Jawatankuasa Pusat Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Haji Omar Kassim berhubung tindakan Presiden PKR itu yang mahu mencabar langkah pengisytiharan darurat yang dibuat kerajaan di mahkamah.

Sebelum ini Anwar mendakwa, proklamasi darurat sebagai langkah terdesak dan melulu, tanpa sebarang asas kukuh, sehingga melebarkan jurang antara rakyat dan kerajaan.

“Sudah saya umumkan baru-baru ini tentang usaha kami dalam merayu kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mempertahankan Perlembagaan serta rakyat dari salahguna kuasa.

“Pasukan peguam sudah ditugaskan untuk menyiapkan permohonan mencabar langkah pengisytiharan darurat yang dibuat kerajaan (Tan Sri) Muhyiddin (Yasin),” dakwanya.

Difahamkan, langkah itu menyusul selepas Anwar menghantar surat kepada semua Ahli Parlimen dalam usaha merayu Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, membatalkan pengisytiharan darurat dan sidang Parlimen diadakan sebelum 31 Januari ini.

Mengulas perkara itu, Ustaz Omar mengingatkan bahawa tindakan sedemikian seolah-olah mencabar kewibawaan Yang di-Pertuan Agong.

“Masih tidak habis lagi berpolitik, mencabar keputusan di mahkamah bermakna mencabar wibawa YDPA, nak membawa Malaysia ke arah republikkah?,” soalnya.

Bercakap kepada Ismaweb.net hari ini, beliau menggesa ahli politik fokus dalam membantu kerajaan menangani pandemik COVID-19 serta meminimakan kesan ekonomi yang terbeban oleh rakyat.

“Menyemak perbelanjaan yang dilakukan kerajaan supaya selari dengan dua matlamat ini, menangani COVID dan memulihkan ekonomi,” katanya.

Sebelum ini, Yang di-Pertuan Agong telah memberi perkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan di seluruh negara sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak COVID-19.

Seri Paduka Baginda turut memberi perkenan untuk tempoh pelaksanaan darurat ini sehingga 1 Ogos, 2021 atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif COVID-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.

Perkenan tersebut diberikan selepas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyembah maklum keputusan Mesyuarat Jemaah Kabinet dan mengambil kira rundingan Seri Paduka Baginda dengan Raja-Raja Melayu.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, perkenan darurat itu mengambil kira keselamatan diri rakyat dan kepentingan negara. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/01/tentunya-gerombolan-chauvinist-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kesaksian Aa Gym Saat Melayat Demi Allah Wajahnya Bersih Dan Tersenyum

Kesaksian Aa Gym Saat Melayat Demi Allah Wajahnya Bersih Dan Tersenyum

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 226 hits
Syekh Ali Jaber meninggal dunia Aa Gym turut melayat Saat melihat jenazah Syekh Ali Jaber Aa Gym begitu takjub Ia menyatakan Ali Jaber tersenyum dan bersih Alhamdulillah Aa jadi saksi beliau wajahnya bersih dan tersenyum Sungguh hanya beda ...
Awak Buat Saya Tersenyum Agnez Mo Bercinta Dengan Ariel Noah

Awak Buat Saya Tersenyum Agnez Mo Bercinta Dengan Ariel Noah

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 75 hits
Sejak kebelakangan ini selebriti popular Indonesia Agnez Monica dan Ariel Noah dikatakan sedang hangat menjalin hubungan cinta Menurut laporan media Detik Hot mereka dikhabarkan menjalin cinta sejak dipanggil menjadi juri untuk sebuah progr...
Chinese Chauvinist Faction In Dap Veteran Weighs In

Chinese Chauvinist Faction In Dap Veteran Weighs In

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 117 hits
INTERVIEW Since the 13th general election DAP has been attempting to make inroads with the Malay electorate and to shed its Chinese dominated party image This led to a clash within the party dubbed as the Blue Ocean vs Red Ocean During the ...
Polisi Bekuk Gerombolan Pemuda Perusak Sepeda Motor Di Warnet Kota Yogyakarta

Polisi Bekuk Gerombolan Pemuda Perusak Sepeda Motor Di Warnet Kota Yogyakarta

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 171 hits
Segerombolan pemuda dibekuk oleh jajaran petugas Polsek Umbulharjo Kota Yogyakarta karena berbuat onar di daerah Muja muju Umbulharjo pada 27 Desember 2020 lalu
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11