Tengoklah Kesan Daripada Ahli Politik Guna Kempen Bersifat Perkauman Agama Telah Lakukan Pada Anak Muda Kita Netizen





Sewaktu para pemimpin sebuah gabungan politik berbangga dengan pencapaiannya yang mendapat sambutan luar biasa di PRU15, di media sosial terutamanya TikTok pula sedang tular video-video yang dimuat naik oleh golongan muda yang dipercayai terpengaruh dengan dakwaan pemimpin berkenaan dalam satu siri ceramah politiknya. 

Baca: (Video) Ada kumpulan Yahudi, Kristian rancang ambil alih Malaysia melalui PH - Muhyiddin didakwa pergunakan agama untuk takutkan pengundi Melayu


Di ceramah itu, ketua gabungan politik itu berkata, Di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya, kalau ada gereja hari Ahad, ada juga orang-orang Melayu pergi sana. Rupanya dah masuk Kristian. 


"Itu saya tak fikir berkembang dengan pesat sebab sebahagian besar kita adalah orang Islam. Tetapi agenda puak-puak dan kaum-kaum seperti ini adalah niat mereka untuk mengambil alih Malaysia satu daripada koloni dia," katanya.


Kenyataan itu dipercayai telah menyebabkan golongan belia khusus pengundi baharu terpengaruh dan mula memuat naik video 'kempen' secara tidak langsung mempergunakan agama bagi tujuan meraih undi. 













Bukan itu sahaja, malah pengguna TikTok di bawah umur juga dikesan sudah mula terpengaruh dengan kenyataan tersebut, berdasarkan perkongsian ibu bapa mereka di media sosial. 





Difahamkan, video sedemikian mula memenuhi platform media sosial sejak sehari sebelum hari pembuangan undi yang dipercayai dimuat naik dan menyasarkan golongan pengundi Melayu untuk meraih undi mereka kepada gabungan politik berkenaan.

This is dangerous.

Several posts warning about a possible repeat of the deadly May 13, 1969 race riots were found on #TikTok 48 hours after #Malaysia's polling day on Satur which accumulated over several hundred thousand viewshttps://t.co/1xQHflNCCI
— Amy Chew (@1AmyChew) November 21, 2022

Menyedari perkara itu mula tular, Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani memberi amaran kepada semua pihak untuk tidak memuat naik kandungan yang menyentuh sentimen perkauman, keagamaan dan menghina institusi diraja di media sosial. 


"PDRM memberi peringatan dan penegasan kepada pengguna-pengguna media sosial agar mengekang diri daripada menyalahgunakan platform tersebut untuk menyebar kandungan bersifat provokasi yang boleh mengakibatkan kegusaran awam. 


"Tindakan tegas di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Hasutan serta Kanun Keseksaan akan diambil terhadap mana-mana pihak yang cuba menimbulkan situasi mengancam keselamatan dan ketenteraman awam," tegas beliau. 





Sementara itu, orang awam yang prihatin turut menggesa pemimpin gabungan tersebut tampil bertanggungjawab kerana telah menimbulkan kebencian antara kaum dan menyebarkan idealogi yang salah sehingga menyebabkan golongan terbabit salah faham dan cuba mencetuskan sesuatu yang tidak wajar berulang kembali. 
Selain itu, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dituntut memainkan peranannya untuk mengekang kejadian yang tidak diingini dari terus menular dan menjejaskan keharmonian negara. 


Pemimpin dan ahli politik PN perlu bertanggungjawab dalam pertambahan kes penyokong mereka yang timbulkan kebencian antara kaum dan sebarkan ideologi salah tentang insiden berdarah di TikTok. Mereka bawa nama parti kalian. Setidaknya ingatkan mereka untuk tidak melampaui batas.
— Ikhwan (@JatIkhwan) November 22, 2022TikTok juga perlu bertanggungjawab kerana membenarkan video sebegitu berada di pentas mereka. TikTok mempunyai akses dan hak untuk melarang mana-mana pengguna yang telah menyalahgunakan aplikasi itu untuk menyebarkan informasi jahat yang membawa kepada kekacauan antara kaum.
— Ikhwan (@JatIkhwan) November 22, 2022

Sumber: PDRM, Tiktok, Facebook netizen


source https://www.thereporter.my/2022/11/tengoklah-kesan-daripada-ahli-politik.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2022/11/tengoklah-kesan-daripada-ahli-politik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sokongan Anak Muda Selamatkan Maruah Agama Bangsa Tanah Air

Sokongan Anak Muda Selamatkan Maruah Agama Bangsa Tanah Air

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 110 hits
agendaily com18 11 2022Bekas Perdana Menteri yang juga Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin disifatkan tokoh paling dipercayai dalam kalangan 13 pemimpin politik negara Sokongan besar besaran anak muda kepada Perikatan Nasi...
Ph Buat Laporan Polis Kempen Perkauman Agama Pagi Ini

Ph Buat Laporan Polis Kempen Perkauman Agama Pagi Ini

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 104 hits
Pakatan Harapan akan membuat laporan polis di seluruh negara jam 11 30 pagi hari ini ekoran isu perkauman dan agama yang digunakan secara agresif semasa kempen pilihan raya umum ke 15 baru baru ini Menurut kenyataan Biro Mobilisasi PH lapor...
Anak Muda Gegor Bera Carnival Expected To Draw 2 000 Youths

Anak Muda Gegor Bera Carnival Expected To Draw 2 000 Youths

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 121 hits
The national e sports team Team Haq Esports Club which emerged as the champion of the Season 10 MY Mobile Legend Professional League will also attend this youth carnival in Bera on Saturday BERA The KeluargaMalaysia Anak Muda Gegor Bera car...
Pengundi Muda Ubah Landskap Politik Negara

Pengundi Muda Ubah Landskap Politik Negara

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 231 hits
agendaily com10 11 2022Dianggarkan terdapat seramai 4 8 juta pengundi baharu yang telah didaftarkan secara automatik sehingga kini tetapi daripada jumlah tersebut kurang daripada 30 peratus dijangkakan keluar mengundi pada PRU 15 kelak Gamb...
Hiburan Artis Tak Payah La Main Politik Achey Muat Naik Video Perli Parti Politik Netizen Suruh Diam Saja

Hiburan Artis Tak Payah La Main Politik Achey Muat Naik Video Perli Parti Politik Netizen Suruh Diam Saja

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 186 hits
Baru baru ini pelawak dan juga pelakon ada memuat naik satu video di TikTok yang memaparkan dia seolah olah menyindir parti politik sehingga mencuri perhatian netizen Dalam hantaran tersebut Achey menegur satu kenderaan pemilik parti yang d...
Poster Kempen Pilihanraya Kreatif Tak Direct Selling Pamer Poster Boy Ini Dipuji Netizen

Poster Kempen Pilihanraya Kreatif Tak Direct Selling Pamer Poster Boy Ini Dipuji Netizen

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 141 hits
Rakyat dah lah marah dgn ahli politik lepas tu ramai pula yang tepek muka tersenyum pada poster kempen pilihanraya masing masing Kempen promo poster yang memaparkan ahli politik dah terlalu biasa jadi apa kata Next PRU bykkan kempen macam n...
Basuh Tapi Jangan Spin Nak Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Jimat Masa

Basuh Tapi Jangan Spin Nak Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Jimat Masa

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 142 hits
Mainan anak tak dinafikan memang banyak habuk dan bila anak kita yang kecil pegang sudah semestinya dia akan masukkan ke dalam mulut Banyak sangat bakteria terkumpul Selain rendam dalam baldi dan kemudian dibasuh bersih idea ibu ini yang me...
Tak Guna Marah Anak Ketika Dia Mengamuk Tantrum Biarkan Dia Tenang Dahulu

Tak Guna Marah Anak Ketika Dia Mengamuk Tantrum Biarkan Dia Tenang Dahulu

papar berkaitan - pada 27/11/2022 - jumlah : 156 hits
Anak saya berusia 2 tahun setengah Sejak kebelakangan ini dia kerap sangat mengamuk Dia kerap menangis dan menjerit jerit apabila kehendaknya tidak dipenuhi Ini kerap berlaku terutamanya di tempat awam dan saya tidak tahu bagaimana hendak m...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally