Tenangnya Najib Berbanding Tun M Anwar



ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY
SEJURUS didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi semalam atas 3 pertuduhan utama salah guna kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang haram dan dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta, bekas Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Tun Razak dengan tenang berkata beliau kecewa dengan keputusan kehakiman, namun akan terus berusaha membersihkan namanya melalui proses rayuan seterusnya.
Kita mendoakan semoga beliau berjaya dalam proses rayuannya.
Semalam selepas menerima keputusan mahkamah beliau tidak melenting, tidak menyerang sistem kehakiman atau mana-mana pihak lain sebaliknya laksana seorang ‘statesman’ dan ‘gentleman’ beliau menegaskan akan melalui proses undang-undang seterusnya dengan merayu ke Mahkamah Rayuan.
Ini berlainan sama sekali dengan sikap dan pendirian bekas PM Tun Dr Mahathir yang sebelum ini pernah menuduh bahawa kerajaan pimpinan PM Tan Sri Muhyiddin yang kononnya kerana perlukan sokongan Ahli-ahli Parlimen tertentu akan memastikan Najib bebas dari pertuduhan yang dihadapinya di mahkamah.
Kononnya menurut Tun, Muhyiddin akan campurtangan, beliau menulis dalam blognya 13 Jun 2020: “Sebab itu Muhyiddin akan tentukan enam orang wakil rakyat akan didapati tidak salah. (salah seorang dari 6 yang beliau senaraikan adalah Najib).”
Berdasarkan keputusan mahkamah semalam, ternyata spekulasi dan tuduhan Tun tidak berasas dan satu pembohongan.
Selain itu Tun sendiri semasa PM sentiasa bermusuh dengan pihak kehakiman, ‘Hari Hitam Kehakiman Malaysia’ berlaku semasa beliau PM sehingga terpecatnya Ketua Hakim Negara dan kemudiannya beberapa Hakim Mahkamah Agung ketika itu semuanya kerana Tun tidak berpuas-hati dengan keputusan-keputusan mereka sedangkan mengikut rekod mereka-mereka ini antaranya Tun Salleh Abas, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdoolcader dan Datuk George Edward Seah merupakan barisan hakim negara yang paling baik dalam sejarah.
Sikap Najib semalam juga jauh berbeza dengan sikap bekas Timbalan PM Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa didapati bersalah oleh beberapa mahkamah sepanjang beberapa tahun atas beberapa kesalahan jenayah termasuk salah guna kuasa dan liwat.
Pada bulan April 1999 setelah didapati bersalah Anwar mempertikaikan kebebasan institusi kehakiman dan mendakwa kerajaan berkonspirasi dengan badan kehakiman.
Beliau mendakwa:
“Saya telah diberikan keputusan yang paling buruk (a judgment that stinks to high heaven). Dan keputusan ini sangat memalukan.”
Pada bulan Februari 2015 pula apabila Mahkamah Persekutuan menolak rayuan beliau Anwar melenting memarahi panel hakim sehingga panel hakim berkenaan keluar dari kamar kerana melihatkan beliau terlalu beremosi.
Anwar mendakwa:
“Anda semua (menuju ke panel hakim) bersekongkol dalam membunuh integriti badan kehakiman. Anda bersekongkol dengan tangan-tangan gelap”
Anehnya semasa PH menjadi kerajaan tiada pun siasatan dilakukan terhadap mana-mana hakim yang Anwar sebelum ini tuduh berkonspirasi terhadap beliau.
Demikianlah bezanya Najib berbanding Tun Dr Mahathir dan Anwar. Semoga Najib diberikan kekuatan untuk menempuh ujian besar ini dan terbit berjaya insya-Allah.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/07/29/tenangnya-najib-berbanding-tun-m-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Which One Is Zahid And Najib Tun

Which One Is Zahid And Najib Tun

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 251 hits
I DON T usually enjoy scribbling about Tun Dr Mahathir As an UMNO member I still look up at him as for his contribution to the country as the fourth prime minister and obviously not the seventh I always pray for his good health as I had pra...
Najib Punca Bersatu Berpecah Tun Mahathir

Najib Punca Bersatu Berpecah Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 471 hits
Gambar TWITTER SAIFULAMBARPERPECAHAN yang berlaku dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia kepada kumpulan tertentu dipercayai berpunca daripada Datuk Seri Najib Tun Razak Perkara itu dimaklumkan apabila Bersatu berpecah kepada dua kumpulan iai...
Lim Guan Eng And Tony Pua Again Demonstrate Why Dap Is Unfit To Be In Government Najib Tun Razak

Lim Guan Eng And Tony Pua Again Demonstrate Why Dap Is Unfit To Be In Government Najib Tun Razak

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 302 hits
Najib Tun Razak They ask the government to seize the US 688 million yacht Topaz but they do not dare tell you who they want the government to seize it from or who the DOJ had alleged to have misappropriated 1MDB money to pay for the yacht T...
Najib Gelak Sakan Anwar Baru Sedar Ditipu Mahathir

Najib Gelak Sakan Anwar Baru Sedar Ditipu Mahathir

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 302 hits
Nuar akhirnya memberitahu bahawa dia baru sedar dia telah ditipu Mahathir sekali lagi Nuar juga kata bahawa Mahathir dah lama tahu tentang rancangan PPBM keluar dari PH dan tidak pernah menghalangnya Walaupun ditipu berkali kali oleh Mahath...
Tun Dr Mahathir Tak Akan Bekerjasama Lagi Dengan Datuk Seri Anwar Dan Akan Usir Tan Sri Muhyiddin Keluar Dari Bersatu

Tun Dr Mahathir Tak Akan Bekerjasama Lagi Dengan Datuk Seri Anwar Dan Akan Usir Tan Sri Muhyiddin Keluar Dari Bersatu

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 2537 hits
Berikut disiarkan sesi soal jawab antara hadirin dan Tun Dr Mahathir di TH Hotel malam tadi seperti dicatatkan oleh seorang rakan yang hadir Soalan hadirin 1 Apakah Tun Dr Mahathir akan menubuhkan parti baru Jawapan Tun Dr Mahathir Bergantu...
Fakta Bukan Auta Antara Najib Dan Anwar

Fakta Bukan Auta Antara Najib Dan Anwar

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 231 hits
Fakta bukan auta Walaupun didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi KL atas pertuduhan pertuduhan membabitkan SRC Najib sedikit pun tidak melenting dan menengking dan meninggikan suara kepada YA Hakim yang mendengar kes ini Tidak menuduh Hakim...
Guan Eng Anwar Got Time Off Why Pick On Me Says Najib

Guan Eng Anwar Got Time Off Why Pick On Me Says Najib

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 277 hits
Najib Razak s court hearing was shortened last Thursday giving rise to criticism from opposition MPs PETALING JAYA Najib Razak this evening questioned the apparent double standard used by opposition MPs who criticised a shortened hearing of...
Tak Sama Kunjungan Fadzil Noor Kepada Anwar Hadi Jumpa Najib

Tak Sama Kunjungan Fadzil Noor Kepada Anwar Hadi Jumpa Najib

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 229 hits
Anak bekas Presiden Pas Almarhum Datuk Fadzil Noor menggesa Setiausaha Agung menarik balik kenyataan bahawa kunjungan pimpinan Pas ke rumah Datuk Seri Najib Razak sejurus selepas beliau didapati bersalah sama dengan kunjungan Ustaz Fadzil k...
Dap Terima Shafie Jadi Pm Hanya Versi Tun M Anwar

Dap Terima Shafie Jadi Pm Hanya Versi Tun M Anwar

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 188 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata Setiauasaha Agung DAP terima Shafie Apdal jadi perdana menteri hanyalah versi Tun Mahathir Beliau berkata demikian dalam temu bual dengan Sin Chew Daily Itu versi Mahathir Saya percaya Lim kata Anwar Terda...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban