Teknik Power Pumping Jadi Pilihan Bila Susu Makin Kurang Berkesankah Doktor Kongsikan Tipnya


Selalu kita mendengar istilah power pumping, lebih-lebih lagi bila mana susu makin berkurang. Power pumping turut disarankan untuk meningkatkan semula kuantiti susu yang semakin berkurang sebagai pilihan untuk ibu. Adakah power pumping ini benar-benar berkesan?
Menurut kaunselor laktasi, Dr Nurhaya Yacob dari Prexious Lactation Centre, memilih untuk melakukan power pumping adalah pilihan untuk ibu itu sendiri. Samada berkesan atau tidak, ikuti perkongsian beliau.

Soalan: kenapa bila susu drop ramai kawan-kawan saya nasihat untuk buat power pumping?
Kerapkan kita dengar usulan ini. Malah bukan susu drop sahaja di suruh buat power pumping, yang baru lahir dan susunya yang di katakan sedikit itu juga di suruh buat bawa power pumping juga. Yang ini betul-betul cari masalah.
Betul ke power pumping dapat meningkatkan produksi susu? Bagaimana nak lakukan power pumping ni?
Pertama sekali saya kongsikan tentang power pumping. Power pumping ini kerap di perlukan oleh ibu yang ekslusif pumping (EP). Dalam erti kata yang lain, ibu yang tidak direct feeding anaknya sama sekali.
Ini kerana, EP mom ini tiada fasa growth purt atau pecutan pertumbuhan yang di alami secara alami melalui proses direct feeding.

Anak yang tiba-tiba menghisap kerap, untuk beberapa hari sehingga goyang ibu dan berasa “mungkinkah aku tak cukup susu” akan terjadi kepada ibu yang direct feeding secara berkala. Walhal EP mom tidak begitu.
Mereka fix dengan jadual pam yang entah 3 jam sekali atau 4 jam sekali itu. Ini juga boleh jadi penyebab sukar untuk EP mom mengekalkan produksi susu seperti ibu yang direct feeding.
Maka mulalah pengamalan power pumping di kalangan ibu-ibu menyusu. Sehingga ia boleh mejadi suatu tekanan apabila perlu kerap buat power pumping padahal beliau mungkin sahaja ibu tersebut tidak perlu pun melakukan hal tersebut.
Power pumping = cluster feeding.

Selain dari fasa growth spurt, anak juga ada tempoh yang kerap menyusu namun sekejap-sekejap. Ini kerap di lihat pada waktu petang atau awal pagi di setengah-setengah bayi.
Ya betul power pumping adalah teknik tiruan yang memimik cluster feeding secara alami. Dan ia bertujuan meningkatkan produksi susu. Namun perlukah semua ibu melakukannya?
Sekiranya ia di lakukan dengan keadaan tertekan, kurang rehat kerana bangun di tengah malam semata-mata untuk power pumping sehinggakan istirahatnya terganggu pun kurang membantu juga.
STRESS IS THE BIGGEST MILK KILLER.
Maka tepuk dada tanya selera. Adakah perlu di lakukan? Sekiranya perlu, tetapkan masa yang sesuai, seperti sebelum tidur, atau awal pagi sebelum solat ke, atau bila free?
Hari apa yang sesuai dan tidak terlalu terkejar-kejar? Perlulah di buat untuk tempoh menghadapi masa-masa kritikal seperti haid untuk setengah-setengah ibu?
Ibu tentukan, bukan rakan ibu, bukan pasangan ibu, kerana ibu sahaja yang tahu keperluan demand anaknya.

Bagaimana nak buat?
Sekiranya menggunakan double breast pump:
Pump 20 minit
Rehat 10 minit
Pump 10 minit
Rehat 10 minit
Pump 10 minit
Atau
Pump 10 minit
Rehat 10 minit
Pump 10 minit
Rehat 10 minit
Pump 10 minit
Rehat 10 minit.
Ikutlah mana yang ibu nak, tak de yang salah.
Singgle pump:
Kiri 10 minit
Kanan 10 minit
Kiri 10 minit
Kanan 10 minit
Kiri 10 minit
Kanan 10 minit.

 
Sekiranya perlu buat power pumping:
✔️ buat secara bersederhana
✔️ tentukan berapa masa yang sesuai
✔️ buat apabila perlu dan berhenti apabila sudah dapat desire amount.
✔️ DONT OVER DO IT!
Apabila melakukan power pumping ini, janganlah pula berharap bahawa hasil pump ketika power pumping itu yang akan banyak kerana tujuannya adalah mimik cluster feeding. Maka susu ibu akan meningkat untuk cycle berikutnya dan kemudian-kemudiannya.
Namun power pumping yang di buat dengan saiz corong yang salah dan dalam keadaan stress baik stress mental mahupun fizikal, kurang memberi impak.
Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.
Dr Nurhaya Yacob
Power pumping yang paling powerful mestilah cluster feeding dari bayi. So baby yang kerap menyusu itu jangan di komplen, tapi nikmati❤️.
Menarik: Sakit-Sakit Badan Belakang Waktu Menyusu Bukan Petanda Tulang Rapuh, Ini Saranan Pakar Laktasi

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah.
Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

Mama jom rileks jap, klik link NI!

Sertai Pa&Ma E-Workshop, Lindungi Ibu, Lindungi Penyusuan yang dianjurkan Pa&Ma. Perkongsian ilmu mengenai penyusuan yang begitu bermanfaat untuk semua. Jom cepat-cepat sertai kami di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Teknik Power Pumping Jadi Pilihan Bila Susu Makin Kurang, Berkesankah? Doktor Kongsikan Tipnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/teknik-power-pumping-jadi-pilihan-bila-susu-makin-kurang-berkesankah-doktor-kongsikan-tipnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 282 hits
Biarpun disahkan hamil anak kedua keinginan untuk terus menyusukan anak sulung yang masih kecil pastinya ada Malah langsung tidak terfikir untuk memberhentikan anak dari terus menyusu Biarpun hal ini tidak menjadi masalah bagi ibu hamil nam...
Tersalah Ukur Bacaan Boleh Jadi Tak Tepat Doktor Kongsikan Cara Betul Guna Pulse Oximeter

Tersalah Ukur Bacaan Boleh Jadi Tak Tepat Doktor Kongsikan Cara Betul Guna Pulse Oximeter

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 409 hits
Di saat kita sedang berdepan dengan pandemik yang mengancam semua dan kes Covid 19 yang semakin menampakkan kebimbangan ada baiknya kita mempersiapkan diri dengan menyediakan beberapa jenis ubat ubatan dan peralatan yang wajib disimpan di r...
Resipi Puding Kastard Bergedik Susu Lebih Lagi Sedap Rasa Lagi Power

Resipi Puding Kastard Bergedik Susu Lebih Lagi Sedap Rasa Lagi Power

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 312 hits
Petang hari terasa tak lengkap tanpa menikmati kuih muih yang enak bersama anak anak dan suami Puding antara salah satu hidangan yang paling senang nak disediakan Puding dengan gabungan susu sememangnya cukup sedap dan baik untuk kesihatan ...
Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 279 hits
Semasa tahun pertama kehidupan kanak kanak mengalami tumbesaran fizikal sosial dan emosi yang pesat Tabiat pemakanan mereka juga berkembang ketika tempoh ini Ketika tempoh ini juga berlakunya peralihan daripada susu ibu ke pelbagai jenis ma...
Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 497 hits
Ibu ibu yang ada bayi berusia 6 bulan ke atas dan mula makan situasi anak susah makan atau kurang minum susu sentiasa buatkan ibu risau Bukan apa risau berat akan turun mendadak lagi lagi anak dalam fasa aktif meneroka Namun menurut Dietiti...
Dah Boleh Bergerak Berjalan Sendiri Elly Mazlein Syukur Makin Pulih

Dah Boleh Bergerak Berjalan Sendiri Elly Mazlein Syukur Makin Pulih

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 330 hits
Penyanyi dan pelakon Elly Mazlein memanjatkan rasa syukur apabila keadaan kesihatannya kini sudah beransur pulih Elly memaklumkan perkara itu menerusi satu hantaran di akaun Instagramnya Menurut Elly dia kini sudah boleh berjalan walaupun s...
Penat Uruskan Anak Seharian Ibu Perlu Usaha Dapatkan Deep Sleep Baru Makin Bertenaga

Penat Uruskan Anak Seharian Ibu Perlu Usaha Dapatkan Deep Sleep Baru Makin Bertenaga

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 230 hits
Bila sudah beranak kecil sebahagian masa seorang ibu akan dihabiskan dengan pelbagai urusan berkaitan anak Masa rehat untuk diri sememangnya akan semakin berkurang Bagi mengelakkan stress terlampau ibu kenalah bijak mengawalnya Tanpa rehat ...
Kes Makin Meningkat Sesi Persekolahan September Ini Wajar Ditangguh Iguru

Kes Makin Meningkat Sesi Persekolahan September Ini Wajar Ditangguh Iguru

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 111 hits
Rangka pelan dan agenda jelas jika PdPR dilanjutkan ke hujung tahun BANGI Ikatan Guru Guru Muslim Malaysia menggesa Kementerian Pendidikan mengkaji semula pembukaan sesi persekolahan secara bersemuka pada 1 September ini Gesaan itu dibuat e...
Kes Makin Meningkat Nak Dibuka Juga Ke Sekolah Tu

Kes Makin Meningkat Nak Dibuka Juga Ke Sekolah Tu

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 255 hits
MALAYSIA sekali lagi hari ini merekodkan angka jangkitan baharu Covid 19 paling tinggi dengan 21 668 kes dilaporkan dalam tempoh 24 jam lalu Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata kes terbaru itu menjadikan jumlah kumulati...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit