Teknik Power Ajar Anak 2 Tahun Tak Kedekut Dan Marah Bila Orang Ambil Mainan


Memang biasa anak umur 2 tahun bersifat kedekut. Tapi ibu ayah kena tahu cara ajar mereka supaya tak kedekut lagi.
Ini saya punya!” Anak anda berusia dua tahun mula menjerit, merampas mainan dari tangan kawannya yang datang ke rumah.
“Jangan!” Sekali lagi suara jeritan nyaring melarang tetamu mengambil mainan dari dalam kotaknya. Si kecil mula menjadi tamak, kedekut dan mementingkan diri sendiri. Padahal selama ini mainan tersebut tak pernah dihiraukan.
Hati ibu begitu meronta-ronta mahu menegur sikap si kecil yang agak keterlaluan di hadapan tetamu. “Geramnya dengan Ayra ni!” hanya tercetus dalam hati sahaja.
Ibu, cuba bertenang dan jangan terus menengking dan memarahi sikap si kecil dua tahun itu. Anak anda hanyalah bertindak mengikut akal pemikiran anak usianya sahaja di mana segala barang kepunyaannya tidak boleh diambil oleh orang lain.
Anak umur dua tahun juga mula faham tentang tak boleh berkongsi barang miliknya, dan mereka bimbang orang lain mengambil barang kepunyaannya, sehingga menjadikan dua perkataan iaitu “saya punya” dan “jangan” adalah perkataan kegemarannya.
Bagaimanapun ada juga kanak-kanak usia ini yang boleh berkongsi tetapi kebanyakan mereka tidak mahu berkongsi. Hakikatnya, pada peringkat perkembangan usia ini ramai kanak-kanak tidak bersedia untuk berkongsi. Ya, mereka boleh bermain bersama jika anda terus memerhatikan mereka, tetapi jangkakan beberapa perkara yang tak konsisten dalam bab bertolak-ansur.

Berkongsi adalah aktiviti yang perlu dipelajari dan memerlukan masa untuk menguasainya. Sudah tiba masanya anda mengajar si kecil pentingnya berkongsi. Ini caranya yang anda boleh buat untuk membantu mereka belajar berkongsi.
1. Berlatih ambil giliran
Bila bermain dengan anak, ajar dia ambil giliran untuk buat sesuatu aktiviti. Misalnya bila baca buku cerita, bergilir-gilir buka muka surat buku, atau kalau bina blog lego, anda boleh ajak dia susun secara bergilir. Boleh juga buat giliran peluk dan cium teddy bearnya ketika bermain. Mula-mula giliran anak lepas tu anda dan seterusnya. Dari sini dia boleh belajar iaitu berkongsi dan mengambil giliran ketika bermain juga sesuatu yang menyeronokkan. Memberi orang lain berkongsi mainan bukan bermakna dia tak akan dapat semula mainannya.
2. Jangan hukum sikap kedekutnya
Kalau anda selalu cakap anak pentingkan diri sendiri, kedekut dan akan denda kalau dia tak nak berkongsi atau memaksanya menyerahkan barang yang disayangi, anda hanya akan menggalakkan kemarahan daripada kemurahan hati. Untuk menggalakkan dia berkongsi, gunakan cara yang positif berbanding kekerasan. Sentiasa ingat yang anak anda masih kecil dan belum betul-betul faham erti berkongsi. Semakin besar dia akan lebih faham seronoknya berkongsi mainan bersama kawan-kawan dengan syarat anda tak jemu mengajarnya untuk berkongsi.
3. Jangan jemu berpesan
Orang kata kalau nak mengajar anak kecil jangan pernah jemu berpesan perkara yang sama walaupun terpaksa cakap beribu kali. Lebih efektif sekiranya anda boleh berpesan kepadanya semasa situasi sebenar sedang berlaku. Misalnya jika kawannya cuba memegang barang kepunyaannya anda boleh cakap “Maryam nak tengok teddy bear Ayra. Dia nak peluk sekejap je. Boleh kan?” Berikan dia pujian sekiranya si kecil tidak merampas barang itu daripada tangan kawannya.
4. Puji jika dia tak kedekut
Kanak-kanak dua tahun kadangkala akan menunjukkan sikap memiliki tetapi membenarkan kawan untuk menyentuh mainannya tanpa melepaskan dari genggamannya. Berikan sedikit pujian kepadanya yang menunjukkan mainan tersebut kepada kawan. Akhirnya dengan pujian anda, dia berasa selamat untuk melepaskkan cengkaman pada mainan tersebut untuk dikongsi.
5. Hormat barang miliknya
Jika anda tak suka orang ambil barang milik anda tanpa kebenaran begitulah yang dirasakan oleh si kecil. Jadi, minta kebenaran darinya sebelum meminjam barang mainannya. Pastikan adik-beradik lain yang lebih besar menghormati juga barang milik si kecil. Jangan terus rampas atau ambil barangnnya kerana dia akan marah dan menjadi kedekut.
6. Tunjukkan contoh
Cara terbaik bagi anak kecil belajar sikap murah hati iaitu dengan melihat sendiri contoh. Anda sendiri perlu memainkan peranan penting mengajar anak untuk berkongsi. Anda boleh berkongsi makan aiskrim dengan si kecil atau meminjamkan barang anda jika dia memintanya. Gunakan perkataan “kongsi” untuk menggambarkan apa yang anda lakukan. Apa yang penting, biarkan dia melihat anda bersikap tolak-ansur, berkompromi dan berkongsi dengan orang lain. Barulah dia akan mengikut sikap tersebut.
Mengajar si kecil memerlukan kesabaran dan pengulangan pesanan yang sama berulang kali. Jangan jemu mengajar mereka. Si kecil dua tahun masih terlalu mentah untuk memahami tentang dunia ini. Mereka baru sahaja melepasi fasa bayi dan memerlukan banyak tunjuk ajar untuk membesar!
The post Teknik Power Ajar Anak 2 Tahun Tak Kedekut Dan Marah Bila Orang Ambil Mainan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/teknik-power-ajar-anak-2-tahun-tak-kedekut-dan-marah-bila-orang-ambil-mainan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Cepat Marah Pada Anak 2 Tahun Amal 10 Tip Ini Bila Membesarkan Mereka

Jangan Cepat Marah Pada Anak 2 Tahun Amal 10 Tip Ini Bila Membesarkan Mereka

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 583 hits
Siapa ada anak umur 2 tahun tentu mengalami perasaan rasa nak cepat marah pada mereka Kadang kadang kita pun tak faham dengan perangai anak umur 2 tahun Suka hati dia sahaja nak meraung atau mengamuk kalau ada sesuatu yang tak kena di hatin...
Nak Tunjuk Sayang Pada Anak Bawah Dua Tahun Bukan Beli Mainan Ye 3 Cara Ini Yang Sebaiknya

Nak Tunjuk Sayang Pada Anak Bawah Dua Tahun Bukan Beli Mainan Ye 3 Cara Ini Yang Sebaiknya

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 430 hits
Cara nak tunjuk kasih sayang kita pada anak bawah 2 tahun bukan dengan membeli mainan berbakul bakul atau membeli barangan bayi berjenama Sebab anak tak tahu pun harga atau jenama yang kita beli untuk mereka Kita cakap I love you masa ini a...
Kalau Betul Anak Salah Terus Ajar Minta Maaf Risau Anak Ego Sebab Selalu Back Up

Kalau Betul Anak Salah Terus Ajar Minta Maaf Risau Anak Ego Sebab Selalu Back Up

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 328 hits
Maaf antara perkataan wajib yang perlu di ajar pada anak jika buat salah selain perkataan tolong dan terima kasih Cuma nak ajar anak mengungkapkan perkataan maaf tidak semudah yang disangka apatah lagi jika anda sudah terlewat mengajarnya K...
Anak Saja Cari Pasal Nak Perhatian Tapi Kena Marah Dengan Kita

Anak Saja Cari Pasal Nak Perhatian Tapi Kena Marah Dengan Kita

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 359 hits
Letih dan tertekan dengan perkara yang berlaku di sekeliling membuatkan kita ada masanya terlepas marah pada anak anak Bukanlah tidak rasa bersalah tetapi sara stres mengatasi segalanya pada waktu itu Kesannya anak yang menjadi mangsa Anak ...
Anak Lembik Keluar Darah Tercekik Mainan Baca Kisah Ibu Ini Yang Sangka Anaknya Mati

Anak Lembik Keluar Darah Tercekik Mainan Baca Kisah Ibu Ini Yang Sangka Anaknya Mati

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 498 hits
Alat permainan merupakan benda yang sememangnya berkait dengan kanak kanak yang bukan sahaja sebagai peneman malah baik untuk perkembangan mereka Namun hakikatnya ada bahaya mainan buat bayi terutamanya jika ia tidak bersuaian dengan usia s...
Mainan Ikonik Mcdonald S Muncul Kembali Sempena Sambutan Ulang Tahun Ke 40 Happy Meal

Mainan Ikonik Mcdonald S Muncul Kembali Sempena Sambutan Ulang Tahun Ke 40 Happy Meal

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 447 hits
sidebar push Mainan Ikonik McDonald s Muncul Kembali Sempena Sambutan Ulang Tahun Ke 40 Happy Meal Surprise Happy Meal boleh didapati di restoran McDonald s seluruh negara mulai 28 November KUALA LUMPUR 20 November 2019 Selama 40 tahun Happ...
Selepas 19 Tahun Lelaki Ini Tetap Tak Makan Nasi Meskipun Sudah Berkahwin Dan Mempunyai Anak

Selepas 19 Tahun Lelaki Ini Tetap Tak Makan Nasi Meskipun Sudah Berkahwin Dan Mempunyai Anak

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 342 hits
Selepas 19 Tahun Lelaki Ini Tetap Tak Makan Nasi Meskipun Sudah Berkahwin Dan Mempunyai Anak Selepas 19 Tahun Lelaki Ini Tetap Tak Makan Nasi Meskipun Sudah Berkahwin Dan Mempunyai Anak
5 Tips Kesuburan Bagi Wanita Untuk Memiliki Anak Setelah Usia 40 Tahun

5 Tips Kesuburan Bagi Wanita Untuk Memiliki Anak Setelah Usia 40 Tahun

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 247 hits
Kehamilan di usia 40 tahun ini sudah tergolong pada usia lanjut Pada usia ini terdapat berbagai kondisi yang bisa mempengaruhi kesehatan wanita bahkan kesuburan mereka
2 Anak Teruna Berkhatan Serentak Awal Cuti Sekolah Hujung Tahun 2019

2 Anak Teruna Berkhatan Serentak Awal Cuti Sekolah Hujung Tahun 2019

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 328 hits
Alhamdulillah Lega sudah satu hal ni 2 orang anak teruna berkhatan serentak Seorang umur 6 tahun dan adiknya masuk 4 tahun Siap doktor servis datang rumah lagi Teringat macam ibu bersalin di This is a content summary only Visit my website f...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu