Taubat Seorang Mak Nyah Doa Di Mekah Akhirnya Mengubah Saya Syukur Ya Allah


KUALA LUMPUR: Berkat doa di depan Kaabah pada awal penghijrahannya, hasrat bekas mak nyah untuk bertemu dengan ayah yang terpisah selama 26 tahun, akhirnya termakbul.
Dia yang dulunya dikenali sebagai Yana, kini kembali kepada fitrah asal sebagai Harry Zulkifli, 27, bersyukur kerana pertemuan Julai tahun lalu itu berlaku dalam keadaan dirinya tidak lagi berpenampilan wanita.
Kini Harry merasai nikmat kasih sayang seorang ayah selepas puas mencari bapa yang meninggalkannya sejak berusia setahun.

Malah, tiada yang lebih membahagiakan buat seorang ibu apabila anak dikandungnya kembali kepada fitrah sebagai lelaki selepas bergelumang dengan dunia kemaksiatan dan kecelaruan identiti.
Harry berkata, doa seorang ibu nyata tiada hijab apabila dia akhirnya membuat keputusan untuk berubah dan kembali ke fitrah asal.
“Saya membesar sepenuhnya dengan ibu dan ketika kecil tidak kenal siapa ayah kandung. Sepanjang menjadi mak nyah, saya akui banyak buat benda tidak patut termasuk terjebak homoseksual dan alkohol kerana terlampau mengikut jiwa muda.
“Akibat terlalu melayan nafsu selepas tingkatan lima, saya mula makan pil perancang untuk menjadi seorang wanita,” katanya.
Yana bersama Safie Ilyas Akuinya, apa yang mendorongnya menjadi mak nyah berpunca daripada kerana terlampau mengikutkan nafsu sendiri.
“Ketika masih kecil saya dibesarkan oleh dua wanita iaitu ibu dan kakak. Ayah saya bercerai ketika saya berumur setahun. Malah, saya akui faktor rakan sebaya juga menguatkan lagi nafsu untuk menjadi wanita terutama apabila hidup jauh daripada keluarga yang menjadikan saya makin hanyut.
“Apa yang paling menyedihkan, ketika menjadi mak nyah, saya sudah lama tidak solat Jumaat. Saya tidak tahu macam mana mahu pergi solat dalam keadaan rambut panjang, berpakaian wanita dan buat benda Allah larang.
“Malah, solat lima waktu juga terabai. Saya lupa baca tahiyat akhir dan bila dapat gaji saya tidak hantar duit kepada ibu di kampung sedangkan penyakitnya sudah di tahap akhir apabila dua buah pinggangnya rosak,” katanya yang berasal dari Kuching, Sarawak.
KISAH MULA CENDERUNG MENJADI PEREMPUAN
Menurutnya, ibunya mula perasan perwatakannya yang lembut sejak kecil dan melarangnya memakai pakaian perempuan dan bermekap.
“Namun, kecil-kecil dulu saya bijak juga, bila nak keluar rumah saya pakai pakaian lelaki. Selepas keluar saya transform jadi wanita, tapi benda macam ini tidak boleh sembunyi sebab bentuk badan saya mula nampak.
“Ibu sudah tegur dan lama-lama dia pun berhenti beri nasihat, mungkin kerana sudah penat, cuma pesannya jangan sampai saya hilang kerja,” katanya yang dulu bekerja sebagai pembantu perubatan di hospital kerajaan.
Katanya, dia mula berhijrah pada 2016 selepas mengikut seorang rakannya keluar tabligh selama tiga hari.
“Namun saya masih tidak bersungguh-sungguh kerana belum bersedia. Namun ketika itu sudah terdetik untuk berubah kerana melihat layanan baik mereka selama tiga hari kami bersama. Mereka sedikitpun tidak cerita keburukan diri saya dan terima saya seadanya. Saya cuba berubah dengan memotong rambut sedikit pendek dan berhenti makan pil perancang.
HIDAYAH ALLAH DI MEKAH MUKARRAMAH
“Bagaimanapun, peristiwa yang berlaku di Makkah ketika menemani ibu menunaikan umrah benar-benar menukar sifat saya. Saya didatangi remaja berusia lingkungan 17 tahun. Rambut saya ketika itu masih panjang dan remaja berkenaan mengatakan jangan hairan dan usah berkecil hati kalau orang di Tanah Haram pandang saya sebab di sini susah nak cari orang seperti saya.
“Tapi saya masih ingat kata-katanya ‘jika awak datang ke Makkah dan Madinah untuk mencari Allah, awak salah. Allah tiada di Makkah, Madinah dan juga Kaabah. Kalau awak betul-betul nak cari Allah, cari dalam hati.’ Kata-katanya itu membuatkan saya termenung,” katanya.
Menurutnya, dia kemudian memohon kepada Allah di depan Kaabah, meminta supaya dipertemukan dengan ayah yang terpisah sejak sekian lama.
“Saya berdoa jika Allah tidak bagi saya jumpa ayah, sekurang-kurangnya bagi gambaran sedikit muka ayah untuk dikenang,” katanya.
Harry berkata, sebaik pulang daripada mengerjakan umrah, dia mula berubah sedikit demi sedikit dan berasa gembira dengan hadiah paling besar yang Allah berikan – kehadiran ayahnya.

“Buat pertama kali, selama 26 tahun saya akhirnya bertemu seorang lelaki bergelar ayah. Doa saya ketika berada di depan Kaabah nyata dimakbulkan.
“Rancangan Allah selalunya tepat. Kalau Allah bagi saya jumpa ayah sebelum berhijrah dan tengok kehidupan lama, pasti dia sedih.
“Saya peluk ayah kuat-kuat dan minta maaf. Di sebalik penghijrahan ini saya juga bertemu 11 adik-beradik lain dan hubungan kami sangat baik,” katanya.
Mengimbas cabaran untuk berhijrah, Harry berkata, dia perlu mengakui hijrah itu sangat sakit apabila seorang manusia betul-betul istiqamah.
“Saya sebenarnya takut hilang kawan. Balik Makkah saya tengok cermin dan mula potong rambut sedikit demi sedikit. Saya tertekan dan keliru, tapi saya sedar kalau betul nak berubah, saya kena jaga solat.

“Saya kemudian mengurung diri. Emak telefon pun saya tak angkat, saya pernah ambil keputusan nak bunuh diri dan bercakap dengan dinding.
“Parut di badan saya ini bukti betapa hijrah saya itu menyakitkan. Saya takut orang tak nak hijrah kalau dia orang tengok parut di badan saya, tapi inilah hakikat yang perlu dibayar,” katanya.
The post TAUBAT SEORANG MAK NYAH : “…Doa di Mekah akhirnya mengubah saya.Syukur Ya Allah…” appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/taubat-seorang-mak-nyah-doa-di-mekah-akhirnya-mengubah-saya-syukur-ya-allah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Janji Allah Makcik Redha Ibu Abdul Bari Luah Rasa Syukur Mayat Pok Rok Akhirnya Ditemui

Ini Janji Allah Makcik Redha Ibu Abdul Bari Luah Rasa Syukur Mayat Pok Rok Akhirnya Ditemui

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 605 hits
Ini janji Allah Makcik reda dan bersyukur Allah mendengar doa kami supaya Abdul Bari ditemukan kata Masitah Awang 60 ibu kepada mangsa lemas Abdul Bari Asyraf Mohd 31 Masitah berkata walaupun sedih kehilangan anak ketiga daripada lapan bera...
Tak Nak Cium Hajarul Aswad Kotor Sebab Ramai Cium Balik Dari Mekah Rahim Dia Penuh Bernanah Dan Akhirnya Kena Buang

Tak Nak Cium Hajarul Aswad Kotor Sebab Ramai Cium Balik Dari Mekah Rahim Dia Penuh Bernanah Dan Akhirnya Kena Buang

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 488 hits
The ReporterSelalu orang pesan jika sudah mendapat panggilan mengerjakan umrah atau haji di Mekah jagalah pertuturan sebaik baiknya kerana dibimbangi apa yang diucapkan itu nanti kelak akan memakan diri Sama ada cepat atau lambat sahaja Sep...
Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan

Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 489 hits
Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan Kekuatan doa memang semua maklum cukup luar biasa Ia ibarat senjata buat perisai jiwa agar tidak kenal erti putus asa Lantas kita sebagai isteri seharusnya jangan pernah terl...
Wanita Bahagia Jatuh Cinta Dengan Gay Partner Bekas Bf Melahirkan Anak Mak Nyah Ini

Wanita Bahagia Jatuh Cinta Dengan Gay Partner Bekas Bf Melahirkan Anak Mak Nyah Ini

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 767 hits
Siapa sangka hikmah bila dapat tahu pasangan curang itu sebenarnya adalah pembina masjid hubungan Kisahnya apabila ada seorang wanita ini tak sangka jatuh cinta dengan partner baru bekas teman lelakinya dan kini mempunyai anak hasil hubunga...
Moga Allah Berikan Kesihatan Sherry Al Hadad Lawat Wartawan Hos Terkenal Mazidul Akmal Sidek Peminat Titip Doa

Moga Allah Berikan Kesihatan Sherry Al Hadad Lawat Wartawan Hos Terkenal Mazidul Akmal Sidek Peminat Titip Doa

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 638 hits
Moga Allah Berikan Kesihatan Sherry Al Hadad Lawat Wartawan Hos Terkenal Mazidul Akmal Sidek Peminat Titip Doa Pengacara dan pelakon Sherry Al Hadad telah memuat naik beberapa keping gambar di akaun Instagram miliknya Gambar tersebut memapa...
Subhanallah Seorang Wira Ceritakan Kejadian Sebenar Malam Itu Dan Inilah Doa Dibaca Ketika Usaha Menyelamat

Subhanallah Seorang Wira Ceritakan Kejadian Sebenar Malam Itu Dan Inilah Doa Dibaca Ketika Usaha Menyelamat

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 1435 hits
Kami akan kenang Allahyarham sebagai sahabat walaupun tidak pernah mengenali antara satu sama lain kata Mohd Amiro Hafizol Zukafli yang ditemui ketika menziarahi pusara Allahyarham Abdul Bari Asyraf Mohd Bari di Tanah Perkuburan Islam Kampu...
Doa Agar Dapat Membayar Hu Tang Dengan Izin Allah Insyaallah Rileks Media

Doa Agar Dapat Membayar Hu Tang Dengan Izin Allah Insyaallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 366 hits
Di masa kini ramai diantara kita dihimpit oleh pelbagai masalah yang meresahkan kehidupan Diantaranya adalah masalah hu tang Kita sebagai orang orang Islam adalah diwajibkan membayar hutang kerana ianya urusan kita dan manusia lain Sekirany...
Ya Allah Patutlah Doa Aku Tak Di Makbulkan Baru Sedar Sebenarnya Aku Buat Silap

Ya Allah Patutlah Doa Aku Tak Di Makbulkan Baru Sedar Sebenarnya Aku Buat Silap

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 239 hits
Artikel yang pernah dikongsi sebanyak 18 500 kali ini memang boleh menginsafkan kita Semoga ianya juga akan menjadi titik tolak kepada perubahan dalam diri kita Aamin Bacalah Hari ini sama seperti hari sebelumnya Alarm telefonku berbunyi me...
Video Kalau Lambat Satu Saat Alhamdulillah Syukur Allah Bantu Kami Hari Ini

Video Kalau Lambat Satu Saat Alhamdulillah Syukur Allah Bantu Kami Hari Ini

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 343 hits
Video Kalau Lambat Satu Saat Alhamdulillah syukur Allah bantu kami hari ini Seorang lelaki nyaris ditetak penyamun yang datang mengejarnya sehingga ke depan pintu rumah Dalam kejadian kira kira jam 4 28 petang tadi di Bukit Kuchai Puchong H...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Filem Tentang Sisi Gelap Suatu Entiti Bakal Melambak

Lasserhaus Where Contemporary Art Meets Hospitality By Vudafieri Saverino Partners In South Tyrol

10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Police To Meet Ag On Further Action Against 10 Sosma Detainees Linked To Israeli Man Says Kl Top Cop

Don T Use Mosques Suraus For Political Activities Reminds Jais