Tatkala Terjatuh Jangan Putus Asa


Sebut sahaja sesiapa sahaja di dalam dunia ini tidak pernah merasai berputus asa apa yang berlaku pada diri kita. Hatta diri Naim sendiri berada di zon sangat-sangat yang tidak mampu di cerita di dalam artikel kali ini. Apa maksud sebenar berputus asa ini? Berputus asa bermaksud sesuatu yang kita lakukan atau kita hajati tidak dapat di penuhi sekelip mata. Dan apa kita mahukan tidak mampu kita miliki sama ada kehendak atau keperluan seharian kita.

Dengan keadaan kehidupan kita sekarang sama ada di bandar atau di luar bandar kita akan berada keadaan dua zon yang berbeza. Yang pertama Zon selesa , selesa bukan bermakna kita sentiasa mendapat apa kita hajati akan tetapi zon selesa kita berada satu tahap yang mana kita boleh berfikir secara waras dan boleh menyusun strategi yang mampu membina diri dan kehidupan yang sempurna dan lebih baik. Manakala yang kedua Zon Tidak Selesa, jiwa kita akan menjadi gelisah dan tidak tenteram . Macam akan  berlaku sesuatu perkara yang tidak baik akan menimpa kepada diri kita. Asbab itu kita kena keluar di zon Selesa dan Zon tidak selesa ini.Bukan bermakna kita menyendiri. Tak sama sekali!.




Hendak menjaga hati dan perasaan daripada terjebak kepada putus asa ialah jagan terlalu memikirkan sesuatu sehinggan menjadi stress . Jika stress, badan kita akan menjadi lesu dan tidak bermaya. Otak ligat berkerja akan kelamaan nya ia akan menjadi mata menjadi layu dan cepat mengantuk. Oleh itu, mari kita muasabah diri kembali apa perlu kita lakukan untuk tidak terlalu berputus asa di dalam kehidupan seharian kita.

Ubatnya ialah :-



Selaku seorang MUSLIM, kita kena kembali kepada ajaran agama kita iaitu Agama Islam. Berlarilah saudara-saudari kepada ajaran agama kita. Dengan agama kita dapat membaiki diri. Sentiasa berfikir positif pabila di hadapi dengan ujian yang mendatang kepada diri kita. Dengan itu, hati kita akan menjadi tenang apabila otak kita telah di setkan sebagai perkara yang POSITIF.




Jagalah hati dengan bersangka baik kepada Allah. Setiap ujian yang datang daripada Allah adalah terbaik di dalam hidup kita, sentiasa lidah basah mengingati Allah dengan cara berzikir kepada Allah dan berselawat kepada Nabi Muhammad SAW. Kerana dua perkara ini sentiasa di lakukan setiap hari . kita akan terhindar satu penyakit berputus asa dan tidak yakin kepada Qada dan Qadar daripada Allah S.W.T.


Wallahualam.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pemudattbc.blogspot.com/2019/11/tatkala-terjatuh-jangan-putus-asa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+KeArahMencariRedhanya+(Ke+Arah+mencari+redhaNYA)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelan Peralihan Pm Dah Ada Pas Umno Jangan Menyibuk Rayer

Pelan Peralihan Pm Dah Ada Pas Umno Jangan Menyibuk Rayer

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 295 hits
Ahli Parlimen Jelutong mewakili DAP RSN Rayer hari ini membidas ahli Parlimen PAS dan Umno yang menyuarakan sokongan supaya Dr Mahathir Mohamad menyempurnakan tempoh lima tahun jawatan beliau sebagai perdana menteri dengan berkata kemungkin...
Chef Arnold Omeli Pengguna Twitter Yang Minta Resep Makanan Warganet Jangan Julid

Chef Arnold Omeli Pengguna Twitter Yang Minta Resep Makanan Warganet Jangan Julid

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 274 hits
Julidnya Chef Arnold tersebut semata mata cuma mau bikin mental warganet kuat kok Hmm udah kayak Masterchef aja nih
Erick Thohir Jangan Sampai Transaksi Pertamina Saudi Aramco Rugikan Negara

Erick Thohir Jangan Sampai Transaksi Pertamina Saudi Aramco Rugikan Negara

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 146 hits
Erick mengatakan dalam sebuah negosiasi bisnis proses tawar menawar merupakan hal lumrah dia hanya mewanti wanti jangan sampai negosiasi Saudi Amraco dan Pertamina ini dianggap transaksi yang merugikan negara
Amaran Kepada 16 Mp Pas Yg Sokong Mahathir Pm Jangan Datang Tanjung Piai Utk Berkempen

Amaran Kepada 16 Mp Pas Yg Sokong Mahathir Pm Jangan Datang Tanjung Piai Utk Berkempen

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 330 hits
dalam keadaan sekarang kalau khaled dan zahid takut pada bayang sendiri bukanlah pelik Kecundang kerusi parlimen dan dun menunjukan khaled ditolak 100 naib presiden dalam ketika jawatan parti bukan lagi rebutan bukanlah satu prestasi tinggi...
Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu

Gear Up With The New Bike Exif Merch Store