Tarikh Lihat Anak Bulan Syawal 2024 Di Malaysia Jakim


Tarikh Lihat Anak Bulan Syawal 2024 & SIARAN LANGSUNG Pengisytiharan Hari Raya Aidilfitri 1445H
Tarikh melihat anak bulan Syawal bagi tahun ini ditetapkan pada petang Selasa, 9 April 2024 bersamaan 29 Ramadan 1445 Hijrah dan pengisytiharan tarikh Hari Raya Puasa akan diumumkan pada malam berkenaan.
Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia dalam satu kenyataan memaklumkan, Majlis Raja-Raja telah mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh Hari Raya Puasa adalah berdasarkan rukyah dan hisab.
“Bagi menyempurnakan titah perintah Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenankan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, mengisytiharkan tarikh tersebut.
“Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja akan mengisytiharkan pada malam itu juga tarikh Hari Raya Puasa yang ditetapkan melalui radio dan televisyen,” katanya pada Sabtu.
Menurut kenyataan itu, jawatankuasa-jawatankuasa yang berkenaan telah diperkenankan melihat anak bulan Syawal pada petang Selasa di 29 lokasi seluruh negara.
“Ia adalah Pontian Kecil, Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Kampung Balik Batu, Tanjung Bidara, Melaka; Kompleks Baitul Hilal Telok Kemang, Port Dickson, Negeri Sembilan; Bukit Melawati, Kuala Selangor; Bukit Jugra, Banting, Kuala Langat; Balai Cerap Selangor, Sabak Bernam, Selangor; Pantai Pasir Panjang, Mukim Pengkalan Baru, Daerah Manjong, Perak dan Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh, Pulau Pinang.
“Lokasi lain Kampung Pulau Sayak, Kuala Muda; Pemandangan Indah, Pulau Langkawi; Menara Alor Setar, Alor Setar, Kedah; Bukit Besar, Kuala Terengganu; Bukit Geliga, Kemaman; Pulau Perhentian, Besut; Balai Cerap KUSZA, Mukim Merang, Setiu, Terengganu; Bukit Peraksi, Pasir Puteh; Bukit Kampong Tembeling, Mukim Manjur, Daerah Olak Jeram, Kuala Krai dan Menara Bangunan SEDC, Jalan Tengku Putra Semerak, Kota Bharu, Kelantan.
“Selain itu, termasuk juga Pusat Falak Miri; Teluk Bandung, Kuching; Tanjung Batu, Bintulu, Sarawak; Balai Cerap Al-Biruni, Tanjung Dumpil, Putatan, Sabah; Bukit Tanjong Batu, Nenasi; Gunung Berincang, Cameron Highlands; Bukit Pelindong, Kuantan, Pahang; Tingkat 13, Menara Universiti Malaysia Sabah, Kampus Antarabangsa Labuan; Menara Kuala Lumpur, Kuala Lumpur; Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, Putrajaya dan Menara Pandang Masjid Al-Hussain, Kuala Perlis,” ujarnya.
Tarikh Lihat Anak Bulan Syawal & Pengumuman Hari Raya Aidil Fitri 2024 Tarikh melihat anak bulan Syawal bagi tahun 2024 ditetapkan pada petang Selasa, 9 April 2024 bersamaan 29 Ramadan 1445 Hijrah dan pengisytiharan tarikh Hari Raya Puasa akan diumumkan pada malam berkenaan.
Penetapan tarikh Hari Raya Aidilfitri adalah berdasarkan Rukyah dan Hisab dan pengisytiharaannya akan dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja melalui saluran radio dan televisyen pada malam tersebut.
Pengumuman tarikh 1 Syawal boleh ditonton melalui siaran berita utama TV1, TV3, BERNAMA, Astro Awani dan saluran-saluran media live streaming pada jam 8.00 malam, pada tarikh yang akan diumumkan kelak.
RTM TV1 live : https://rtmklik.rtm.gov.my/live/tv1 Astro Awani Live Streaming : https://www.astroawani.com/video-terkini Tarikh Jangkaan Hari Raya Aidilfitri 2024 Berikut dikongsikan tarikh jangkaan sambutan Hari Raya Aidilfitri bagi tahun 2024 melalui kalendar Tarikh-Tarikh Penting Dalam Islam Tahun 2024 / 1445-1446H Di Malaysia yang diterbitkan oleh pihak JAKIM.
Baca juga: Hari Raya Aidilfitri 2024 – Tarikh Cuti Umum & Sekolah KPM
TAHUNTARIKHHARICUTINEGERI202410 APRILRABUHARI RAYA AIDIL FITRISEMUA NEGERI202411 APRILKHAMISHARI RAYA KE-2SEMUA NEGERITarikh Hari Raya Puasa 2024 Sumber: JAKIM https://www.e-solat.gov.my/.
KAEDAH PENENTUAN HARI RAYA DI MALAYSIA Penentuan awal Ramadan dan hari raya di Malaysia serta sebahagian negara di rantau Asia Tenggara dan beberapa negara Islam yang lain adalah menggunakan keadah pencerapan dan pengiraan atau lebih dikenali sebagai rukyah dan hisab.
Antara kandungan resolusi daripada Persidangan Hilal Negara-Negara Islam di Istanbul pada tahun 1978 menyebut ‘hukum asal adalah dengan melihat anak bulan, sama ada dengan mata fizikal atau menggunakan instrument moden; menggunakan pengiraan astronomi bagi menentukan awal bulan dengan syarat hilal berada di atas ufuk dan boleh kelihatan selepas waktu matahari terbenam’.
Bagi menentukan kemungkinan penampakan hilal (Imkanur Rukyah) beberapa kreteria telah ditetapkan.
Melalui kaedah penyelarasan rukyah dan hisab ini, tarikh mencerap hilal ditetapkan pada hari ke-29 bulan Hijrah.
Pengumuman mengenai tarikh mencerap hilal akan dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Majlis Raja-Raja bersama senarai tempat melihat hilal yang rasmi.
Pada tarikh tersebut perwakilan rasmi yang akan diketuai oleh SS Mufti Negeri bersama jawatankuasanya akan melakukan cerapan hilal di lokasi yang telah ditetapkan.
Sama ada hilal kelihatan dengan jelas atau tidak kelihatan, hilal akan dianggap kelihatan dari segi hisab jika ia memenuhi kreteria Imkanur Rukyah.
Pengumuman mengenai tarikh berpuasa dan berhari raya akan diumumkan melalui media massa oleh Penyimpan Mohor Besar Majlis Raja-Raja sebaik sahaja menerima laporan dari seluruh Negara.
Sebahagian negara lain, pihak berkuasa mereka menetapkan kaedah rukyah semata-mata pada penentuan awal Ramadan dan hari raya. Bermaksud, jika pada hari cerapan hilal tidak dapat dilihat, maka pada keesokan harinya menjadi hari ke 30hb.
Maka tidak hairanlah, ada perbezaan permulaan Ramadan dan hari raya antara negara-negara oleh sebab berbeza kaedah penetapan.
Sebagai rakyat yang menetap disesebuah negara, wajib ikut dan patuh pada penetapan yang telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa negara(Ulul Amri).
Untuk bacaan lanjut: https://maktabahalbakri.com/penentuan-awal-bulan-syawal-di-malaysia/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/tarikh-lihat-anak-bulan-syawal-2024/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tarikh-lihat-anak-bulan-syawal-2024

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ppim Mahu Jakim Perjelas Penarikan Semula Status Halal Rempah Alagappa S Malaysia Gazette 26 03 2024

Ppim Mahu Jakim Perjelas Penarikan Semula Status Halal Rempah Alagappa S Malaysia Gazette 26 03 2024

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 111 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menuntut Jabatan Kemajuan Islam Malaysia memberi penjelasan lanjut berhubung tindakannya menarik balik status halal syarikat pengeluar rempah Alagappa s minggu lalu Ini kerana tindakan tersebut...
Tak Nampak Anak Bulan Dengan Mata Kasar Ramai Pilih Berpuasa Hari Ini

Tak Nampak Anak Bulan Dengan Mata Kasar Ramai Pilih Berpuasa Hari Ini

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 157 hits
kosmo com myOleh KOSMO 10 April 2024Gambar hiasanPETALING JAYA Segelintir umat Islam di negara ini memilih untuk meneruskan ibadah puasa hari ini apabila mendakwa mereka tidak melihat hilal melalui mata kasar semalam Tinjauan Kosmo di Faceb...
Pelancaran Tecno Pova 6 Pro Di Malaysia Pada 2 April 2024 Dijual Pada Harga Rm999

Pelancaran Tecno Pova 6 Pro Di Malaysia Pada 2 April 2024 Dijual Pada Harga Rm999

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 122 hits
Tecno secara rasmi mengumumkan bahawa telefon pintar terbarunya Pova 6 Pro 5G akan dilancarkan di Malaysia pada 2 April 2024 Mengikut teaser jenama tersebut di Facebook peranti tersebut dijangka dijual dengan harga RM999 untuk pasaran tempa...
Ukays Feat Penyanyi No 1 Malaysia Chu Kuca Raya 2024 Chord

Ukays Feat Penyanyi No 1 Malaysia Chu Kuca Raya 2024 Chord

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 151 hits
Gm Gm D D D D D D Gm Gm Gm Chu Kucu Kuca Selamat Hari Raya D Chu Kucu Kuca Mana Duit Raya D Chu Kucu Kuca Selamat Hari Raya Gm Chu Kucu Kuca Mahu Duit Raya Cm Ampun Maaf Ku Pinta A Lupakan Sengketa F Hai Selamat Hari Raya Gm Pada semua Gm F...
Fadhli Shas Persediaan Sri Pahang Fc Lebih Mantap Harungi Liga Malaysia Musim 2024 2025

Fadhli Shas Persediaan Sri Pahang Fc Lebih Mantap Harungi Liga Malaysia Musim 2024 2025

papar berkaitan - pada 7/4/2024 - jumlah : 61 hits
KUANTAN Pemain pertahanan Sri Pahang FC Fadhli Shas percaya skuad itu mampu mempamerkan prestasi lebih baik dalam mengharungi saingan Liga Malaysia musim 2024 2025 Katanya kemasukan pemain baharu berpengalaman termasuk kehadiran pemain impo...
Jakim Asked To Explain Halal Certification Process After Express Service For Alagappa New Straits Times 03 04 2024

Jakim Asked To Explain Halal Certification Process After Express Service For Alagappa New Straits Times 03 04 2024

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 98 hits
KUALA LUMPUR The Malaysian Muslim Consumers Association wants an explanation from the Islamic Development Department on how companies are given halal certification PPIM chief activist Datuk Nadzim Johan said Alagappa Flour Mills Sdn Bhd rec...
Kalendar Kuda 2024 Cuti Umum Cuti Perayaan Malaysia

Kalendar Kuda 2024 Cuti Umum Cuti Perayaan Malaysia

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 126 hits
Orang ramai boleh dapatkan Kalendar Kuda 2024 disini bagi mengetahui tarikh tarikh penting untuk cuti umum cuti hari raya cuti sekolah cuti deepavali beserta takwim cuti sekolah dan banyak lagi sepanjang tahun ini Di Malaysia kita semua sud...
Saat Sang Anak Dan Ayah Menjadi Kuasa Hukum Di Sengketa Pilpres 2024

Saat Sang Anak Dan Ayah Menjadi Kuasa Hukum Di Sengketa Pilpres 2024

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 47 hits
Otto menjadi kuasa hukum Jessica Wongso yang merupakan terpidana atas perkara tersebut
Tilawah Al Quran 2024 Akan Diadakan Pada Bulan Mei 2024 Di Pahang

Tilawah Al Quran 2024 Akan Diadakan Pada Bulan Mei 2024 Di Pahang

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 102 hits
Tilawah al Quran 2024 akan diadakan pada bulan Mei 2024 di Pahang Kepada yang rasa baru perasan tilawah tidak lagi dianjurkan itu diminta bertenang dan berhenti menyebarkan kegusaran terhadap umat Islam Sepuluh malam terakhir Ramadan ini cu...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Hadiah Hari Guru

Igaming Games Vendor United Kingdom Adapting To The Evolving Digital Landscape

Pengampunan Najib Mencetus Krisis Perlembagaan

Deep Bowl Glass Pipes A Versatile Choice For Smoking Concentrates

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buy Romance Novels Online In Malaysia Exploring Touching Love Stories

Invest More In Unit Trusts In Malaysia With Hong Leong Bank

How To Choose The Perfect Dining Table If You Like Entertaining

Rrd 03 House By Paulo Henrique Paranhos In Brazil

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak