Tarik Sokongan Selaras Ketetapan Pau2020 Ismail Sabri Dan Menteri2 Umno Memang Wajar Diambil Tindakan Disiplin




Disedari atau tidak atau mungkin ada yang cuba buat-buat lupa, keputusan MT UMNO membuat keputusan menarik sokongan terhadap kerajaan PN sebagaimana diumumkan Ahmad Zahid Hamidi pada 3 Ogos baru-baru ini adalah selaras dengan ketetapan PAU2020.

PAU2020 Mac lalu telah sebulat suara membuat keputusan memutuskan hubungan dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang serta memberi mandat kepada Presiden dan MT menentukan masa yang sesuai untuk menarik diri daripada kerajaan PN.

Jika ketetapan itu diputuskan, dipersetujui bahawa semua menteri, timbalan menteri dan penerima lantikan menerajui GLC daripada UMNO hendaklah meletakkan jawatan daripada kerajaan secara serta-merta.

Dengan demikian, apabila MT UMNO pada 3 Ogos lalu membuat keputusan menarik diri terhadap kerajaan PN, ia sepatutnya diikuti dengan semua pemegang jawatan mengambil tindakan meninggalkan kerajaan tanpa banyak soal lagi.

Enggan berbuat demikian, berdalih dengan pelbagai alasan atau berdiam diri, bermakna mereka ingkar dengan ketetapan parti serta selayaknya diambil tindakan disiplin.

Lebih ingkar ialah jika ada di kalangan ahli MT yang setuju dalam mesyuarat dengan keputusan menarik sokongan itu, tetapi masih enggan meletakkan jawatan sehingga sekarang.

Mereka yang berbuat demikian bermakna tidak lagi setia kepada UMNO, sebaliknya lebih setia kepada Presiden Bersatu, Mahiaddin Md Yasin dan jawatan masing-masing.

Yang benar-benar setia kepada parti dan berjiwa UMNO hanyalah mereka yang setuju menandatangani surat akuan menarik sokongan yang kini nama-nama mereka sudah pun dihantar kepada Istana Negara.

Sebagaimana semalam Presiden UMNO, Zahid Hamidi memberi bayangan bahawa tindakan disiplin bakal dikenakan terhadap Timbalan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob kerana masih berdiri bersama Perdana Menteri dalam perutusan khasnya Rabu lalu, ia adalah tindakan paling tepat dan wajar sekali.

Bukan saja Ismail Sabri, malah semua menteri dan timbalan menteri daripada UMNO yang masih enggan meletakkan jawatan seharusnya dihadapkan dengan tindakan disiplin yang sama.

Apa pun alasan yang cuba diwajarkan oleh golongan pelahap jawatan itu untuk mereka terus kekal dalam kerajaan, baik bersandarkan untuk memerangi Covid19, mengelakkan mudarat lebih besar atau apa saja alasannya, ia tetap merupakan pelanggaran kepada ketetapan PAU2020.

Alasan yang cuba diberikan juga lebih bersifat kepentingan peribadi semata-mata dan dengan itu, mereka harus diambil tindakan disiplin kerana tiada lagi kepatuhan kepada UMNO yang selama ini memberi ruang dan peluang kepada mereka menjadi pemimpin, seterusnya menikmati pelbagai kesenangan dalam kehidupan.

Lebih tepat juga, mereka itu tidak layak lagi berada di dalam UMNO yang mana atas nama parti jugalah mereka selama ini dipilih menjadi Ahli Parlimen.

Dengan itu, selain harus sedia berdepan tindakan disiplin, pilihan lain yang boleh diambil oleh mereka yang terbabit jika lebih sayangkan jawatan dan kedudukan ialah harus segera keluar UMNO dan menyertai Bersatu.

Jiwa pelahap jawatan yang ada dalam diri mereka itu lebih sesuai dengan Bersatu kerana di dalam parti itu, itulah teras kepentingan dan keutamaannya.

Kedudukan mereka sebagai calon dalam PRU akan datang, dengan itu boleh diisi oleh pemimpin-pemimpin baru UMNO yang jauh lebih berwibawa, ada harga diri dan tidak mudah menjual nilai perjuangan demi semata-mata kerana jawatan.

Dalam hal ini, Zahid Hamidi sepatutnya turut tidak berlengah menetapkan tempoh tertentu untuk Ahli-Ahli Parlimen UMNO meletakkan jawatan dan dengan langkah itu dapat pula mempercepatkan proses tindakan disiplin dan pembersihan dalam parti.

Tiada lagi mereka terbabit dalam parti, UMNO pasti jadi lebih baik kerana selama ini pun, karenah sebahagian besar mereka itulah yang menjadikan UMNO huru-hara dan tidak tentu hala. (ShahbudinHusin 06/08/2021)

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/tarik-sokongan-selaras-ketetapan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarik Sokongan Daripada Pn Muhyiddin Ismail Sabri Dedah Zahid Tiada Hala Tuju Yang Jelas

Tarik Sokongan Daripada Pn Muhyiddin Ismail Sabri Dedah Zahid Tiada Hala Tuju Yang Jelas

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 262 hits
SHAH ALAM Tiada hala tuju yang jelas ketika membuat keputusan menarik sokongan daripada kerajaaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin punca ahli Parlimen UMNO tidak menyokong saranan Presiden UMNO Datuk Seri Dr A...
Panas Ismail Sabri Bakal Dihadap Ke Jawatankuasa Disiplin Umno

Panas Ismail Sabri Bakal Dihadap Ke Jawatankuasa Disiplin Umno

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 157 hits
Panas Ismail Sabri bakal dihadap ke Jawatankuasa Disiplin Umno August 5 2021 Zahid berkata akan ada akibat bagi naib presiden parti itu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob atas sokongan jelasnya terhadap Muhyiddin dengan menemaninya ketika siara...
Majlis Kerja Tertinggi Umno Tarik Sokongan Mahu Muhyiddin Letak Jawatan Sebagai Pm

Majlis Kerja Tertinggi Umno Tarik Sokongan Mahu Muhyiddin Letak Jawatan Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 437 hits
KUALA LUMPUR Majlis Kerja Tertinggi UMNO memutuskan untuk berpihak kepada Yang di Pertuan Agong dan tidak akan mempertahankan Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid...
Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 283 hits
The ReporterUnited Malays National Organisation hari ini mengumumkan penarikan balik sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini selepas mengadakan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMN...
Umno Bera Sebulat Suara Sokong Ismail Sabri Untuk Kekal Dalam Kerajaan Pn Sebagai Tpm

Umno Bera Sebulat Suara Sokong Ismail Sabri Untuk Kekal Dalam Kerajaan Pn Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 236 hits
BERA UMNO Bahagian Bera sebulat suara menyokong keputusan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk kekal dalam kerajaan sebagai Timbalan Perdana Menteri bagi meneruskan usaha menangani pandemik Covid 19 Dalam kenyataannya UMNO Bahagian Bera ber...
Umno Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Apa Seterusnya

Umno Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Apa Seterusnya

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 249 hits
suaramerdeka com4 8 2021SELEPAS UMNO melalui presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan penarikan semula sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional pelbagai persoalan timbul Antaranya apakah kerajaan hari ini tumbang Kerajaan ha...
Terkini Kerajaan Pn Tumbang Umno Serah Surat Tarik Sokongan Pada Agong

Terkini Kerajaan Pn Tumbang Umno Serah Surat Tarik Sokongan Pada Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 202 hits
August 3 2021 Umno telah menyerahkan surat akuan yang mencukupi bagi menzahirkan penarikan sokongan terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri Presidennya Ahmad Zahid Hamidi berkata ia sekali gus menunjukkan kepimpinan Muhyiddin suda...
Umno Tarik Sokongan Bukan Mahu Anwar Jadi Pm Mereka Mahu Kuasa

Umno Tarik Sokongan Bukan Mahu Anwar Jadi Pm Mereka Mahu Kuasa

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 186 hits
Langkah Umno menarik sokongan dari kerajaan Perikatan Nasional seperti dijangka hanya mahu memastikan parti itu kembali berkuasa dan menjadi Perdana Menteri Pengarah Komunikasi AMANAH Nasional Khalid Samad berkata mustahil Umno mahu menyoko...
Umno Kekal Pendirian Tarik Sokongan Terhadap Muhyiddin

Umno Kekal Pendirian Tarik Sokongan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 317 hits
Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menegaskan pendirian parti itu menarik sokongan terhadap Muhyiddin Yassin kekal walaupun Proklamasi Darurat tidak disambung selepas 1 Ogos ini kata laporan Ahmad Zahid dipetik Utusan Online berkat...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord