Taraf Wanita Diangkat Dalam Bajet 2022



BAJET 2022 bertemakan Keluarga Malaysia, Makmur Sejahtera yang dibentangkan Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz di Dewan Rakyat pada Jumaat dijangka berupaya memulihkan ekonomi negara.
Bernilai RM332.1 bilion, Bajet 2022 merupakan yang terbesar dalam sejarah dan tiga peratus lebih tinggi berbanding Bajet 2021 yang bernilai RM322.5 bilion.
Dengan membawa tiga paksi utama iaitu memperkukuh pemulihan, membina daya tahan dan memacu pembaharuan, bantuan bajet kali ini lebih menumpukan pemulihan kehidupan rakyat setelah hampir dua tahun dihimpit pandemik Covid-19.
Antaranya Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) bermula Januari 2022 serta peruntukan RM25 juta kepada Yayasan Keluarga Malaysia untuk melindungi kebajikan, pendidikan dan masa depan anak-anak yatim Covid-19.
Menariknya, selain fokus kepada fasa pemulihan rakyat dan negara dalam meneruskan kehidupan bersama-sama Covid-19, pembentangan bajet turut memperincikan beberapa inisiatif memperkasa golongan wanita.
Selain itu, kerajaan juga menyediakan RM5 juta kepada Yayasan Kepimpinan Wanita bagi merancakkan penyertaan wanita dalam sektor ekonomi antaranya latihan kepimpinan muda dan program keusahawanan.
Serta beberapa lagi inisiatif lain yang memberi kelebihan kepada wanita, sudah pasti ia satu perkara yang baik namun adakah ia seperti mahu ‘membeli jiwa’ wanita?
Pensyarah Kanan, Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Mohd Faisol Ibrahim berpandangan, semua inisiatif tersebut adalah keperluan semasa pihak kerajaan bagi memastikan wujudnya timbang tara antara lelaki dan wanita.
“Ia juga mengetengahkan keupayaan wanita yang mempunyai daya saing tinggi serta hebat agar turut bersama-sama dengan kerajaan memacu ekonomi negara,” katanya kepada Sinar Harian.
Penganalisis Ekonomi Universiti Kuala Lumpur (UniKL) Business School, Profesor Madya Dr Aimi Zulhazmi Abdul Rashid berkata, inti pati dalam Bajet 2022 mengenai wanita menunjukkan kematangan kerajaan untuk mengimbangkan lagi jurang jantina terutama melibatkan lebih ramai lagi wanita sebagai pentadbir, pemimpin korporat dan pelbagai lagi.
“Tidak dinafikan kita mempunyai ramai wanita yang berkeupayaan, mempunyai nilai yang setanding dengan lelaki malah di sesetengah sektor mereka telah terbukti berjaya,” tegasnya sambil menyimpulkan bajet kali ini menunjukkan komitmen kerajaan kepada kebajikan rakyat, kesinambungan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) demi memulihkan ekonomi, terutamanya ekonomi domestik.
Bagi Pensyarah Kanan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM) Seremban, Dr Nor Azira Ayob, inisiatif memperkasa wanita dalam Bajet 2022 menunjukkan golongan itu sebenarnya mampu untuk menerajui dan menjadi pemimpin.
“Peluang yang diberikan kepada golongan wanita adalah sangat baik kerana ia memberi impak besar kepada ekonomi keluarga, malah turut memberi kesan baik kepada perkembangan ekonomi negara.
“Selain itu, penglibatan wanita sebagai pengusaha dan usahawan juga dititikberatkan dalam bajet kali ini. Ini sangat bertepatan apabila kerajaan umumkan untuk memperkukuhkan latihan kepimpinan muda dan program keusahawanan melalui yayasan kepimpinan wanita,” katanya.
Tambah Nor Azira lagi, kerajaan cuba memastikan tiada golongan yang terjejas atau tercicir dan tetap mendapat faedah daripada pembentangan Bajet 2022 seperti pelepasan cukai pendapatan, cukai individu dan syarikat.
“Untuk golongan bujang, mungkin tidak spesifik diberikan atau ditujukan, tetapi ada bantuan pendidikan, pengurangan bayaran Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), tablet untuk pelajar IPT (B40), membuka peluang pekerjaan dan lain,” katanya.
Sementara itu, ada juga keluh kesah mengatakan bajet kali ini sekali lagi hanya memberi kelebihan kepada golongan berpendapatan rendah (B40) namun tidak kepada golongan berpendapatan sederhana (M40).
Mengulas perkara itu, Mohd Faisol berkata, jika golongan B40 diabaikan atau disama ratakan dengan golongan lain, ini akan menyebabkan golongan itu akan jauh terkebelakang malah mungkin tidak mampu menghadapi cabaran-cabaran di musim pandemik
Taraf wanita diangkat dalam Bajet 2022
Baca Artikel Menarik:
Bajet 2022: Mana rancangan kembalikan semula simpanan KWSP – Tok Mat PAS Berlagak Seperti Wanita Tercantik Di Melaka Wagyu Tomahawk Bersalut Emas Berharga RM6,888 Raih Perhatian Netizen PRN Melaka: BN Bawa Kemakmuran, Pemimpin Berkaliber Dan Pengalaman Meta nama baru Facebook Islam boleh menang – Khabib Almy Nadia tak rela anak jadi ‘bahan ujikaji’ Umno jangan masuk lubang biawak kali kedua – Puad Asyraf jawab kritikan Mokhtar Senik Pelanggan Maybank dakwa duit dalam bank hilang ‘1980-an dulu satu episod RM800, sekarang RM250, kenapa kejam!’ Dewan Ulama PAS bidas Muhyiddin, lambang pilihan raya dasar parti Resepi asam pedas ikan kembung pekat Shopee 11.11 : Jualan Hebat kembali Sajat dikecam pakai bikini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
PRN Melaka: MKT Umno beri PM mandat berunding, elak parti dalam kerajaan bertembung

The post Taraf wanita diangkat dalam Bajet 2022 appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/31/taraf-wanita-diangkat-dalam-bajet-2022/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Wanita Dap Puji Bajet Besar Untuk Polis Tangani Keganasan Seksual

Ketua Wanita Dap Puji Bajet Besar Untuk Polis Tangani Keganasan Seksual

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 167 hits
Sayap wanita DAP memuji langkah kerajaan menambah peruntukan bagi memperkasakan Bahagian Siasatan jenayah Seksual Wanita dan Kanak Kanak dalam menangani jenayah seksual Dalam satu kenyataan hari ini ketua wanita DAP Chong Eng berkata jumlah...
Kaum Cina India Dan Orang Asli Terima Manfaat Bajet 2022

Kaum Cina India Dan Orang Asli Terima Manfaat Bajet 2022

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 200 hits
Bernama29 10 2021Kuala Lumpur Inisiatif menyeluruh buat segenap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa agama usia jantina dan wilayah dilaksana melalui Strategi Membangun Sebuah Keluarga Malaysia dalam Bajet 2022 Menteri Kewangan Tengku Da...
Awani Ringkas Menjelang Bajet 2022 Prn Melaka Arahan Dap

Awani Ringkas Menjelang Bajet 2022 Prn Melaka Arahan Dap

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 342 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S
Bajet 2022 Doktor Kontrak Ancam Mogok Kedua Tak Puas Hati Pengumuman Kerajaan

Bajet 2022 Doktor Kontrak Ancam Mogok Kedua Tak Puas Hati Pengumuman Kerajaan

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 235 hits
November 2 2021 Jurucakap Hartal Doktor Kontrak Dr Mustapha Kamal berkata mendakwa dipergunakan kerajaan ketika pandemik PETALING JAYA Kerajaan diberi tempoh sebulan untuk menangani isu berbangkit berhubung pelantikan ke jawatan tetap memba...
Bajet 2022 Manfaat Untuk Semua

Bajet 2022 Manfaat Untuk Semua

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 176 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR PAS menyuarakan keyakinan terhadap pembentangan Bajet 2022 hari ini yang memfokuskan ke arah rakyat berkebajikan serta tumpuan kepada pemulihan pembangunan negara ekoran penularan pandemik Covid 19 Timbalan Presid...
Bajet 2022 Apa Cerita Sarawak Dapat Rm4 6b Zaman Ph Dapat Rm32b

Bajet 2022 Apa Cerita Sarawak Dapat Rm4 6b Zaman Ph Dapat Rm32b

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 316 hits
Belanjawan 2022 gagal mengagihkan peruntukan yang adil dan saksama kepada ke semua negeri terutama di Malaysia Timur Menurut kenyataan Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Sarawak ketidakseimbangan jelas terlihat apabila peruntukan yang diterima...
Bajet 2022 Senarai Bantuan Belanjawan

Bajet 2022 Senarai Bantuan Belanjawan

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 388 hits
Jumaat 29 Oktober 2021 tarikh Pembentangan Belanjawan Bajet 2022 dibentangkan bermula jam 4 00 petang tadi oleh YB Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Aziz Menteri Kewangan Malaysia Matlamat Bajet 2022Kerajaan lebih fokus bajet 2022 mengikut 3M ...
Program Subsidi Upah Perlu Rm1 Bilion Sebulan Bajet 2022

Program Subsidi Upah Perlu Rm1 Bilion Sebulan Bajet 2022

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 248 hits
Program subsidi upah yang berakhir pada Disember 2021 perlu diteruskan dan diberi peruntukan lebih besar dalam Belanjawan 2022 Pembantu Jurucakap Pekerja dan Hak Pekerja KEADILAN Hassan Abdul Karim berkata program berkenaan dilihat amat mem...
Bajet 2022 Usahawan Muda Perlu Sokongan Pemasaran Digital

Bajet 2022 Usahawan Muda Perlu Sokongan Pemasaran Digital

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 176 hits
Usahawan muda yang berniaga dalam talian di Kelantan berharap Belanjawan 2022 dapat membantu mereka dari segi sokongan pemasaran digital Walaupun ramai anak muda yang terlibat dalam Industri Kecil dan Sederhana sudah lama bertapak lama di p...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte