Tangguhkan Segera Projek Pembinaan Jalan Dari Kampung Mat Daling Ke Kampung Pasir Raja Kepentingan Rakyat Atau Pembalak


 

TEMERLOH - Projek Jalan Luar Bandar sepanjang 52.55 kilometer dari Kampung Mat Daling, Jerantut, Pahang ke Kampung Pasir Raja, Dungun, Terengganu asalnya dicadangkan oleh seorang 'pembalak tegar' pada zaman kleptokrat. 
Ia diluluskan beberapa tahun lalu dengan peruntukan lebih RM500 juta menerusi Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB). 
Demikian kenyataan terbaharu aktivis alam sekitar, Mohd Khaidir Ahmad di laman facebooknya hari ini. 
(https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10208184910578644&id=1778074021) 
Menurut aktivis yang popular dengan gelaran Wartawan Tua itu, dari peringkat awal cadangannya lagi, projek ini mendapat bantahan ramai kerana ia akan memberi impak negatif yang besar kepada kelestarian alam semulajadi khususnya kawasan Hulu Sungai Tembeling yang mengalir ke Sungai Pahang hingga ke Bandar Diraja Pekan. 
"Jalan berkenaan akan merentasi kawasan Hutan Dara dan Hutan Tadahan Air Semulajadi Hulu Sungai Tembeling yang menjadi habitat hidupan liar serta kaya dengan pelbagai flora dan fauna ternasuk spesis kayu balak berharga dan bersaiz luarbiasa termasuk kayu Chengal di sempadan Pahang dan Terengganu. 
"Ia adalah Hutan Dara Tanah Kerajaan Negeri di kawasan Lembangan Sungai terakhir, yang belum diusik dengan kegiatan pembalakan di Pahang  (di luar Taman Negara)," dakwa Khaidir. 
Justeru, beliau mendesak pelaksanaan projek pembinaan jalan berkenaan seperti yang dinyatakan oleh Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail beberapa hari lalu... ditangguhkan segera berdasarkan fakta. 
"Keadaan ekonomi negara yang tenat sekarang disebabkan Pandemik Covid-19 memerlukan peruntukan bagi pembinaan jalan berkenaan disalur dan digunakan dahulu untuk tujuan yang lebih mendesak terutama untuk kepentingan rakyat dan negara. 
"Pembinaan jalan berkenaan bukanlah sesuatu yang penting dan mendesak bagi kegunaan dan kemudahan rakyat tempatan buat masa sekarang, kecuali bagi kegunaan dan kemudahan pengeluatan balak brfsaiz luar biasa dari Hutan Dara di kawasan sepanjang laluan lebih 50 kilometer atau berpuluh ribu hektar itu," katanya. 
Malah menurut Khaidir lagi, Desakan itu bukan bermakna beliau 'anti establishment' atau 'anti kemajuan' keran tujuan pembinaan jalan sebelum ini dari Kuala Tahan ke Kampung Mat Daling yang juga kononnya untuk membangunkan kawasan sepanjang jajaran dan membawa kemajuan kepada penduduk di Hulu Tembeling MASIH belum mencapai matlamatnya. 
Khaidir turut mendakwa telah terbukti Jalan Kuala Tahan-Mat Daling yang membabitkan peruntukan besar Kerajaan dengan jaraknya juga lebih kurang 50 kilometer, lebih banyak digunakan bagi tujuan pembalakan berbanding kegunaan rakyat tempatan sehingga menyebabkan ia kini rosak teruk dan tidak diselenggara dengan baik. 
"Kita tidak mahu tragedi penggondolan dan kemusnahan teruk  Hutan Tadahan Air Semulajdi seperti yang berlaku di lembangan Sungai Pengau dan Sungai Kembir hingga ke kaki Gunung Dulang ketika pembinaan Jalan Kuala Tahan-Mat Daling, berulang semula apabila projek pembinaan Jalan Mat Daling ke Kampung Pasir Raja dilaksanakan nanti.
"Lagipun, orang Pahang termasuk dari Jerantut sudah ada kemudahan Lebuhraya Pantai Timur Kedua (LPT2) yang sangat selesa jika ada keperluan yang sangat jarang-jarang sekali untuk ke Kg Pasir Raja, Dungun, Terengganu. Jadi sudah tidak ada keperluan langsung sebenarnya untuk Kerajaan tergesa-tergesa membazirkan peruntukan pada saat semakin ramai rakyat membunuh diri akibat himpitan ekonomi ketika ini, membina jalan baharu dari Kg Mat Daling ke Kg Pasir Raja dengan alasan kepentingan rakyat kecuali ada kepentingan atau agenda lain yang tersembunyi di dalam saku," kata kenyataan beliau lagi. 
Beliau turut mendakwa cuma meminta penangguhan tetapi tidak meminta projek Jalan Mat Daling-Kampung Pasir Raja dibatalkan kerana kita sedar projek jalan ini mungkin ada keperluannya pada masa depan apabila pembangunan di Hulu Tembeling sudah mencapai tahap kemajuan pesat dalam tempoh mungkin 20 tahun akan datang. 
Jika diteruskan sekalipun ketika itu nanti, kita berharap projek jalan berkenaan dilaksanankan dengan kawalan ketat dan berhati-hati serta mengambilkira sensitivi ekologi atau biosphera alam semulajadi di sepanjang laluannya, kata beliau lagi. #PahangDaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/06/tangguhkan-segera-projek-pembinaan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Projek Jalan Luar Bandar Kampung Mat Daling Jerantut Ke Pasir Raja Dungun Bakal Di Bina

Projek Jalan Luar Bandar Kampung Mat Daling Jerantut Ke Pasir Raja Dungun Bakal Di Bina

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 384 hits
KUANTAN Projek pembinaan jalan luar bandar dari Kampung Mat Daling Jerantut hingga Kampung Pasir Raja Dungun dijangka dibina di bawah perancangan Kementerian Pembangunan Luar Bandar tidak lama lagi Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy ...
Segera Tu Bulan 9 Atau 10 Gitu Patut La Lembab Kerajaan Nih

Segera Tu Bulan 9 Atau 10 Gitu Patut La Lembab Kerajaan Nih

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 145 hits
SAYA dah kata dah Takde tarikh bukan Lebai akan kata apa TAICHI Ikut Fasa September Oktober Kah kah diaorang lah selagi boleh sebelum mampoih Oh ye SEGERA bermaksud 2 atau 3 bulan lagi baru kini ku tahu Wallahualam Zus Din 16 June 2021
Jaga Perut Rakyat Atau Jaga Perut Kayangan

Jaga Perut Rakyat Atau Jaga Perut Kayangan

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 226 hits
Hari ini PM mengumumkan PKP yang sepatutnya tamat esok akan diteruskan sehingga kes jangkitan kurang 4 000 sehari PM juga berkata akan mengumumkan bantuan kepada semua kumpulan sasar esok atau lusa Teruslah sambung PKP jika itu baik untuk r...
Majlis Raja Raja Tiada Keperluan Lanjut Darurat Penting Kerajaan Stabil Dan Punyai Sokongan Majoriti Rakyat

Majlis Raja Raja Tiada Keperluan Lanjut Darurat Penting Kerajaan Stabil Dan Punyai Sokongan Majoriti Rakyat

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 180 hits
June 16 2021PETALING JAYA Raja Raja Melayu berpandangan tidak ada keperluan untuk darurat dilanjutkan selepas 1 Ogos Majlis Raja Raja Melayu juga bersetuju bahawa suhu politik yang semakin panas perlu diredakan dan pentingnya sebuah kerajaa...
Buka Parlimen Segera Atau Pm Undur Diri Ph

Buka Parlimen Segera Atau Pm Undur Diri Ph

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 170 hits
Malaysiakini Perdana Menteri Muhyiddin Yassin perlu meletakkan jawatan jika gagal menasihati Yang di Pertuan Agong untuk membuka semula parlimen secepat mungkin kata Majlis Presiden Pakatan Harapan Dalam satu kenyataan pagi ini Majlis Presi...
Raja Raja Bertitah Parlimen Segera Bersidang

Raja Raja Bertitah Parlimen Segera Bersidang

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 166 hits
Tidak mungkin Yang di Pertuan Agong secara tidak sengaja tercicir penghargaan kepada kerajaan melainkan ianya adalah sengaja tidak disebut kata Zulqarnain Menurut beliau titah Yang di Pertuan Agong dan Raja Raja itu masih menghormati kedudu...
Pkpd Di Kampung Raja

Pkpd Di Kampung Raja

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 297 hits
KAMPUNG RAJA 15 JUN 2021 Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan dikuatkuasakan bermula hari Isnin selama dua minggu Ia melibatkan beberapa kawasan di Kampung Raja iaitu Sungai Ikan Blue Valley Taman Matahari Cerah Taman Desa Corina dan K...
Raja Dan Rakyat Berpisah Tiada

Raja Dan Rakyat Berpisah Tiada

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 295 hits
POLITIK datang dan pergi Yang kekal di situ institusi raja Rakyat Duli Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Agong berjuta jumlahnya yang tidak berkiblatkan kepada kuasa pimpinan politik hari ini Meskipun ada parti tertentu mempunyai sejuta ahli ...
Dua Harapan Sederhana Rakyat Jelata Kepada Raja Raja

Dua Harapan Sederhana Rakyat Jelata Kepada Raja Raja

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 141 hits
Kalau ikutkan suara suara rakyat yang kedengaran di media sosial dan di merata mata tempat yang lain hanya satu kesimpulan tentang harapan mereka terhadap Perbincangan Khas Raja Raja Melayu yang akan berlangsung pada 2 30 petang hari ini di...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord

Jasman A Darawi Ketua Muhammadiyah Selatpanjang

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Makan Malam Di Restoran Abang Seafood Ikan Bakar Telok Panglima Garang