Dua Harapan Sederhana Rakyat Jelata Kepada Raja Raja


 
Kalau ikutkan suara-suara rakyat yang kedengaran di media sosial dan di merata-mata tempat yang lain, hanya satu kesimpulan tentang harapan mereka terhadap Perbincangan Khas Raja-Raja Melayu yang akan berlangsung pada 2.30 petang hari ini di Istana Negara.
Harapan dan keinginan itu tidak lain agar tiada lagi Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri dan tiada juga PN sebagai kerajaan selepas ini.
Sejak 15 bulan yang telah berlalu, PN dan Mahiaddin dianggap hanya “menghabiskan beras” semata-mata selama ini.
Dengan kegagalan yang bertompok-tompok dan semakin menghitam hari demi hari, kerajaan dan Perdana Menteri yang gagal ini dirasakan sudah tidak diperlukan lagi ada di negara ini.
Apatah lagi, dengan Agong sendiri mengambil inisiatif memanggil menghadap ketua-ketua parti bagi mendapatkan pandangan mereka berkenaan situasi semasa tentang keadaan negara, tanpa keraguan ia adalah pengesahan paling muktamad tentang kegagalan PN dan Mahiddin itu.
Maka itu, mengenepkan PN serta Mahiaddin dan mengambil gabungan lain beserta pemimpin baharu sebagai kerajaan dan Perdana Menteri adalah keinginan, harapan dan jalan keluar yang paling dinanti-nantikan.
Hanya kerajaan dan Perdana Menteri baharu yang diyakini mampu menyelesaikan pelbagai masalah dan kekalutan dalam negara ini, sekaligus membawa keluar negara daripada segala kecelaruan dan bergerak ke hadapan, manakala mengekalkan lagi PN dan Mahiaddin tidak ubah seperti menambah-panjangkan lagi sengsara dan derita yang akan ditanggung rakyat.
Begitu pun, dengan memahami kebarangkalian bahawa Agong dan Raja-Raja sendiri mungkin terikat dengan peraturan dan perkara-perkara tertentu dalam Perlembagaan, selain tidak dinafikan pihak Istana boleh jadi mempunyai kebijaksanaan dan pertimbangan yang lain, mengharapkan perubahan secara drastik menukar kerajaan dan Perdana Menteri tentu saja dilihat agak keterlaluan.
Tetapi realitinya, itulah harapan dan keinginan rakyat di mana dengan kegagalan kerajaan selama ini, tiada apa-apa lagi dirasakan mampu memperbaiki keadaan, melainkan dengan merubah kerajaan dan kepimpinannya.
Sebagai harapan paling sederhana, kiranya menukar kerajaan dan Perdana Menteri bukan merupakan pilihan yang bakal diambil oleh Majlis Raja-Raja pada petang ini, sekurang-kurangnya dua perkara diharapkan dapat menjadi pertimbangan.
Pertama, memohon Agong dan Majlis Raja-Raja agar menitahkan proklamasi darurat ditamatkan serta-merta.
Ternyata selama ini, darurat yang digembar-gemburkan sebagai keperluan untuk menangani Covid19 telah diselewengkan tujuannya semata-mata untuk melindungi kuasa Perdana Menteri serta membolehkan kerajaan bebas membelanjakan wang negara tanpa keperluan membentangkannya ke Parlimen.
Sebaliknya, makin lama darurat dikuatkuasakan, angka kes Covid19 semakin meninggi sehingga akhirnya kerajaan perlu kembali kepada pendekatan PKP atau total lockdown untuk mengatasinya.
Kedua, bersekali dengan penamatan darurat itu, dipohon juga kepada Agong dan Majlis Raja-Raja dengan bersandarkan kuasa darurat yang ada, agar menitahkan Parlimen dibuka serta-merta dengan tiada halangan untuk dibawa sama ada usul percaya atau usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri.
Masalah utama Mahiaddin, selain keabsahan dan majoriti sokongannya diragui, beliau juga takut berdepan realiti undi di Parlimen dengan bertindak menangguh-nangguh sidang Parlimen, tidak membenarkan sebarang usul dibentangkan berkaitan kedudukannya dan terakhir sekali, menggantung terus Parlimen bagi membungkan sebarang cubaan mencabar kesahihannya.
Semua ini benar-benar menidakkan proses demokrasi itu dan lantaran itu, kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri terus dipertikai dan diragui oleh segenap penjuru suara.
Membuka Parlimen dan membenarkan usul percaya atau tidak tidak percaya akan membolehkan seseorang Perdana Menteri itu tidak lagi dipertikaikan, tidak kira sama selepas ini Mahiddin berjaya mengekalkan kedudukannya atau pemimpin lain dipilih sebagai pengganti.
Dengan keabsahan Perdana Menteri tidak lagi dipertikaikan, selain rakyat lebih yakin kepada kerajaan, mendapatkan sokongan dan kerjasama bagi kepentingan negara juga akan lebih mudah untuk diperolehi.
Dengan yang demikian, siapa pun yang akan menjadi kerajaan dan Perdana Menteri, laluan untuk mentadbir negara tidak sesukar seperti kerajaan sekarang yang nampaknya berakal pendek kerana senang-senang membenam proses demokrasi sebagai pilihan untuk menyelamatkan diri.
Kepada Agong dan Raja-Raja Melayu – Ampuan Tuanku – rasa-rasanya dua permintaan di atas cukup sederhana untuk dipenuhi, bahkan tidak pun sampai mencecah sempadan derhaka rakyat jelata terhadap “Payung Negara”, meski ternampak macam meminta-minta. 


(ShahbudinHusin 16/06/2021)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/dua-harapan-sederhana-rakyat-jelata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majlis Raja Raja Tiada Keperluan Lanjut Darurat Penting Kerajaan Stabil Dan Punyai Sokongan Majoriti Rakyat

Majlis Raja Raja Tiada Keperluan Lanjut Darurat Penting Kerajaan Stabil Dan Punyai Sokongan Majoriti Rakyat

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 178 hits
June 16 2021PETALING JAYA Raja Raja Melayu berpandangan tidak ada keperluan untuk darurat dilanjutkan selepas 1 Ogos Majlis Raja Raja Melayu juga bersetuju bahawa suhu politik yang semakin panas perlu diredakan dan pentingnya sebuah kerajaa...
Raja Dan Rakyat Berpisah Tiada

Raja Dan Rakyat Berpisah Tiada

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 283 hits
POLITIK datang dan pergi Yang kekal di situ institusi raja Rakyat Duli Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Agong berjuta jumlahnya yang tidak berkiblatkan kepada kuasa pimpinan politik hari ini Meskipun ada parti tertentu mempunyai sejuta ahli ...
Kongres Tahunan Pkr Kenyataan Ydp Agong Majlis Raja Raja Kemuncak Suara Rakyat

Kongres Tahunan Pkr Kenyataan Ydp Agong Majlis Raja Raja Kemuncak Suara Rakyat

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 149 hits
Kenyataan Yang di Pertuan Agong dan Majlis Raja Raja baru baru ini berhubung keadaan semasa dalam negara disifatkan sebagai kemuncak kepada suara rakyat SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro A...
Harapan Rakyat Berkecai Bila Ph Gagal Bawa Apa Gagasan Yang Bagus Untuk Rakyat

Harapan Rakyat Berkecai Bila Ph Gagal Bawa Apa Gagasan Yang Bagus Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 203 hits
Rakyat mengharapkan PH BAWA satu gagasan dan wawasan yang jauh lebih baik kepada Agong berbanding dengan pihak lain APA yang mereka BAWA Tin kosong Sembang kari yang sama Parlimen dibuka bukan satu penyelesaian jika MASIH dikawal oleh alasa...
Pakatan Harapan Ph Cadang Lima Bantuan Kepada Rakyat

Pakatan Harapan Ph Cadang Lima Bantuan Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 123 hits
Jawatankuasa Kos Sara Hidup Pakatan Harapan hari ini mengambil pendirian menyokong keputusan kerajaan melanjutkan Perintah Kawalan Pergerakan fasa kedua sehingga 28 Jun depan Menerusi satu kenyataan media yang dikeluarkan pada Ahad Jawatank...
Biadap Dua Individu Ini Ingatkan Agong Dan Raja Jangan Masuk Perangkap

Biadap Dua Individu Ini Ingatkan Agong Dan Raja Jangan Masuk Perangkap

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 162 hits
June 21 2021 Yang di Pertuan Agong dan Raja raja Melayu perlu berwaspada daripada memasuki perangkap pihak yang tidak berpuas hati dengan tindakan Putrajaya kata seorang bekas ketua hakim negara dan pakar undang undang Abdul Hamid Mohamad d...
Mca Bantah Arak Inilah Wakil Rakyat Kawasan Muslim Pembuat Polisi Negara

Mca Bantah Arak Inilah Wakil Rakyat Kawasan Muslim Pembuat Polisi Negara

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 281 hits
Pengerusi Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam Haji Aminuddin Yahaya pelik dengan tindakan parti berasaskan perkauman MCA yang bersungguh sungguh mempertahankan penjualan minuman keras Saya sangat hairan mengapakah MCA beriya iya mempertahan...
Hiburan Selagi Tak Salah Buat Apa Nak Dengar Orang Cakap Apa Zara Zya Minta Rakyat Buka Fikiran Lebih Luas

Hiburan Selagi Tak Salah Buat Apa Nak Dengar Orang Cakap Apa Zara Zya Minta Rakyat Buka Fikiran Lebih Luas

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 262 hits
Susulan kritikan peminat terhadap Zara Zya yang dikatakan tidak sensitif memilih iklan untuk dibuat ulasan produk di Instagram pelakon wanita itu tampil memberikan respon Ujar Zara dia berharap rakyat Malaysia lebih berfikiran terbuka terha...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor