Tanda Kolesterol Tinggi Dalam Darah


Korang tau, kolesterol ni adalah sejenis lemak yang dikenali sebagai lipid. Kolesterol ni diperlukan oleh badan kita untuk bekerja dengan baik. Badan kita boleh menghasilkan kolesterol, namun ada jugak yang mendapatkannya daripada sumber makanan. Ada 2 jenis kolesterol iaitu, kolesterol ‘baik’ dan ‘buruk’.
Kolestrol baik atau High density lipoproteins (HDL)  menjalankan fungsi mengeluarkan kolesterol dari pembuluh darah dan membawanya kembali ke hati. HDL jugak membantu mencegah pembentukan plak kolesterol dalam pembuluh darah. Macam mana nak tingkatan tahap HDL? Dengan bersukan atau bersenam secara teratur serta mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat. 

Kolesterol buruk atau Low Density Lipoproteins  (LDL) atau kolesterol buruk  pulak mempunyai kecenderungan untuk melekat di dinding arteri. So, ini akan menyebabkan pembentukan bahan tebal dan keras dipanggil plak kolesterol.  Menurunkan paras kolesterol LDL akan mengurangkan risiko daripada penyakit jantung.

Apakah tanda kolesterol dalam darah meningkat? Jom baca ni. 


1. Rasa berat kat tengkuk sampai menjalar ke bahu. Rasa sengal je. Namun, sebahagian besar orang rasa berat di kepala dan lenguh-lenguh. Gejala ini jadi disebabkan oleh kekurangan oksigen. Gejala kolesterol tinggi yang biasa ialah berat di kepala tapi rasa sakitnya tak sharp la, hanya rasa berat kepala je.
2. Cepat mengantuk, nak nak pulak bila kadar kolesterolnya sudah terlalu tinggi. Contoh, trigliserida yang normal adalah di bawah 200 mg atau 150 mg. Rasa cepat mengantuk ini biasanya disebabkan kurangnya pengambilan oksigen ke otak akibat pembuluh darah yang sempit akibat dari timbunan lemak akibat kolesterol.
3. Sering merasa 'semut-semut'. Namun,  kesemutan jugak boleh terjadi sebab darahnya agak pekat. So, kadar kolesterol tinggi boleh sebabkan aliran darah jadi pekat sampai oksigen pun jadi low.
4. Terjadi timbunan lemak kat atas kelopak mata. Biasa timbunan ini mengandungi kadar trigliserida iaitu molekul asam lemak yang tinggi. Namun, tak semua orang bergejala camni, hanya sebahagian kecil je.
5. Mudah merasa letih, sebab masa plak terbentuk di dinding arteri, ini boleh mencetuskan keadaan seperti atherosclerosis, penyakit jantung koronari dan penyakit mikrovaskuler koroner atau coronary microvascular disease (CMD). Keadaan-keadaan camnilah yang menyebabkan badan mudah rasa letih.
6. Sering sakit kepala, sebab kolesterol yang tinggi dalam darah to da max dan terjadinya penimbunan plak-plak di pembuluh darah arteri. Maka, terjadinya artherosclerosis. Keadaan ini akan buat arteri kadi sempit dan aliran darah ke kepala serta otak berkurang, sampai menyebabkan rasa sakit pada kepala.
7. Kaki bengkak, disebabkan oleh masa  pembuluh darah jadi sempit dan aliran oksigen berkurang, so yang paling sikit dapat ' bekalan' darah adalah kaki. Kaki menjadi bengkak. Keadaan ini hampir sama dengan situasinya kalau korang duduk terlalu lama dalam sesuatu perjalanan.
Kalau ada tanda-tanda atau gejala macam yang di list kan  kat atas tu, cepat cepatlah pi jumpa doktor naa. Jangan bior sebab diri korang mungkin terdedah pada risiko penyakit yang serius.  
Moga bermanfaat. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ciklapunyabelog.blogspot.com/2023/10/tanda-kolesterol-tinggi-dalam-darah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pujian Tinggi Filem Pagari Bulan Tetapi Kutipan Teruk Pengarah

Pujian Tinggi Filem Pagari Bulan Tetapi Kutipan Teruk Pengarah

papar berkaitan - pada 10/10/2023 - jumlah : 120 hits
Raja Mukhriz Raja Ahmad meluahkan rasa kecewa apabila filem terbaru arahannya Pagari Bulan tidak dapat mendapat sambutan yang memberansangkan dari segi kutipan walaupun mendapat ulasan positif dari penonton yang sudah pun menonton Menurut l...
Sprm Jangan Risikokan Reputasi Dengan Berdiam Diri Tentang Kes Profil Tinggi

Sprm Jangan Risikokan Reputasi Dengan Berdiam Diri Tentang Kes Profil Tinggi

papar berkaitan - pada 9/10/2023 - jumlah : 102 hits
Imran AriffPETALING JAYA Seorang bekas Ahli Parlimen menuntut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bersikap telus sepenuhnya dalam mengendalikan kes berprofil tinggi susulan serbuan ke atas pejabat peguam yang mewakili bekas perdana mente...
Abdullah Sani Pemimpin Yang Tinggi Komitmennya Kepada Parti

Abdullah Sani Pemimpin Yang Tinggi Komitmennya Kepada Parti

papar berkaitan - pada 11/10/2023 - jumlah : 90 hits
Dalam sekian banyak lantikan menerajui agensi kerajaan dan GLC setakat ini meskipun banyak lagi belum diisi peratusan memberi jawatan kepada orang politik di bawah kepimpinan Anwar Ibrahim bolehlah dikata agak membanggakan Sebagai perbandin...
Perak Terima 5 Projek Pembanggunan Ekonomi Impak Tinggi

Perak Terima 5 Projek Pembanggunan Ekonomi Impak Tinggi

papar berkaitan - pada 16/10/2023 - jumlah : 118 hits
5 Projek Pembangunan Ekonomi Impak Tinggi Di Perak1 Perlombongan REE di Hulu Perak2 Pembangunan Zon Industri di Bagan Serai Parit Buntar untuk syarikat multinasional di Penang meluaskan operasi3 Bandar Perindustriam Maritim Lumut4 Lembah Au...
Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 311 hits
Nak tahu cara jual emas untuk dapat harga tinggi Dulu ada masa harga emas semasa melambung tinggi sejak kesan BREXIT pada akhir bulan Jun 2016 Pada 17 9 2016 harga emas terendah telah dikesan pada awal bulan September serendah RM182 00 g Pa...
Video Nada Tinggi Menteri Bahlil Jawab Anies Soal Proyek Strategis Nasional Titipan

Video Nada Tinggi Menteri Bahlil Jawab Anies Soal Proyek Strategis Nasional Titipan

papar berkaitan - pada 9/10/2023 - jumlah : 124 hits
Calon Presiden Anies Baswedan menilai Proyek Strategis Nasional rentan titipan kanan kiri Dengan tegas Menteri Investasi Kepala BKPM Bahlil membantah
Ajal Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Tak Sempat Sampai Rumah

Ajal Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Tak Sempat Sampai Rumah

papar berkaitan - pada 8/10/2023 - jumlah : 161 hits
Buletintv3DUNGUN Seorang lelaki dalam perjalanan dari Ajil Hulu Terengganu untuk pulang ke rumahnya maut selepas motosikal berkuasa tinggi yang ditungganginya terbabas dalam kejadian di Kilometer 372 1 Lebuh Raya Pantai Timur Dua dekat Hent...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Dark Brown For Today S Look

Cinematic Undiscovered Cilento

Makan Di Restoran Abu Co

Cara Membedakan Daging Sapi Dan Daging Kambing Enggak Cuma Bau Aja

9 Ucapan Hari Raya Waisak Yang Menyentuh Dan Penuh Pesan Kedamaian

Deretan Presiden Di Dunia Yang Tewas Dalam Kecelakaan Udara Ini Daftarnya