Tanda Awal Kerosakan Radiator



Radiator ataupun tangki air memainkan peranan yang amat penting dalam operasi enjin kereta. Walaupun ia merupakan satu masalah yang biasa, radiator yang bocor akan membuatkan perjalanan anda tergendala jika enjin anda mengalami kepanasan yang melampau akibat kegagalan sistem sejukan.
Mengetahui tanda-tanda kebocoran radiator akan membantu anda melindungi pelaburan dan pada masa yang sama memastikan anda dan penumpang dalam keadaan selamat. Ambil langkah bijak dengan memastikan anda melengkapkan diri anda dengan sedikit sebanyak maklumat tentang perjagaan kereta.
1. TITISAN CECAIR PENYEJUK (COOLANT)
Cecair penyejuk ataupun coolant direka khusus untuk membantu mengawal suhu enjin kereta anda. Radiator kereta menggunakan coolant berbentuk cecair untuk menyejukkan enjin. Jadi, cara yang paling mudah untuk mengesan kebocoran ialah dengan memerhatikan jika ada titisan air berwarna di atas lantai garaj anda.
Coolant biasanya dihasilkan dalam pelbagai warna dan ini merupakan salah satu punca kenapa ia mempunyai warna. Ia akan membantu mengesan kawasan yang bocor dengan lebih mudah.
Ada juga coolant yang mempunyai baunya yang tersendiri. Ingat, coolant tidak hanya berada di satu tempat tetapi sentiasa bergerak di dalam enjin kereta.
Sebaiknya enjin kereta dibersihkan terlebih dahulu sebelum mencari punca kebocoran kerana ia mungkin berpunca daripada pam air, hos ataupun perumah thermostat. Jika enjin masih panas, kemungkinan radiator yang bocor akan mengeluarkan wap stim dari bahagian yang bocor.
Ingat, cecair coolant sangat beracun dan mempunyai toksik yang cukup untuk membahayakan manusia dan juga binatang. Jika terkena kulit segera bersihkan dengan air yang banyak.
2. PARAS AIR BERKURANGAN
Jika terdapat kekurangan yang ketara dalam tangki air simpanan radiator, anda harus bertindak segera kerana ia juga merupakan petanda radiator anda sudah bocor.
Sebenarnya, paras cecair penyejuk sentiasa berbeza mengikut suhu enjin kereta. Ia akan sentiasa naik dan turun tetapi dalam kadar yang agak tetap. Penurunan ataupun kekurangan cecair penyejuk yang drastik bermakna, kereta anda mengalami kebocoran radiator (atau lebih parah, kebocoran pada kelapa selinder)
Anda boleh mengesahkannya dengan menambah cecair penyejuk ke dalam radiator sebelum memeriksanya kembali selepas beberapa hari untuk melihat parasnya. Jika ia berkurangan pada kadar yang luar biasa, ia bermaksud ada kebocoran di mana-mana bahagian enjin – beri perhatian pada tangki air ataupun radiator.
3. PERIKSA SEMUA SAMBUNGAN DAN HOSKarat ataupun perubahan warna pada beberapa komponen enjin mungkin juga bermaksud radiator anda sedang mengalami masalah kebocoran.
Hos-hos radiator dan bahagian lain juga berkemungkinan mengalami kehausan dalam tempoh masa yang agak lama. Ia mesti selalu dibersihkan dan diperiksa untuk mengesan lokasi kebocoran ataupun rekahan.
4. ENJIN KERETA OVERHEAT
Jika enjin kereta overheat meskipun dalam keadaan pemanduan biasa, ia merupakan petanda ada kerosakan serius berlaku pada radiator kereta anda. Radiator merupakan satu-satunya komponen dalam kenderaan yang berperanan penting dalam memastikan enjin kekal sejuk – jika enjin terlalu panas, ia boleh mendatangkan risiko kerosakan lain. Enjin kereta pada asasnya merangkumi pelbagai komponen bergerak lain yang memastikan prestasi kereta kekal berada dalam keadaan baik.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://blogtipsauto.blogspot.com/2023/10/tanda-awal-kerosakan-radiator.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanda Tanda Hamil Kenali Tanda Awal Kehamilan Yang Biasa Dan Yang Jarang Di Alami

Tanda Tanda Hamil Kenali Tanda Awal Kehamilan Yang Biasa Dan Yang Jarang Di Alami

papar berkaitan - pada 11/10/2023 - jumlah : 191 hits
Teringat waktu di awal perkahwinan dulu memang umi noob sangat pasal tanda tanda hamil ni Mana taknya tak pernah hadapi morning sickness dan untuk 6 kali kehamilan hanya evening sickness tidak la melepek sangat cuma muntah dan loya lepas wa...
Bayaran Insentif Awal Penjawat Awam Rm2000

Bayaran Insentif Awal Penjawat Awam Rm2000

papar berkaitan - pada 14/10/2023 - jumlah : 234 hits
Belanjawan 2024 Bayaran Insentif Awal Penjawat Awam RM2000 Antara pengumuman yang ditunggu tunggu dalam Belanjawan 2024 hari ini tentunya adalah berkaitan kenaikan gaji untuk penjawat awam Ini kerana sebelum ini media telah melaporkan bahaw...
Bayaran Insentif Awal Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam Dalam Bajet 2024

Bayaran Insentif Awal Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam Dalam Bajet 2024

papar berkaitan - pada 15/10/2023 - jumlah : 304 hits
Dalam Belanjawan 2024 Malaysia Madani kerajaan ada mewar warkan Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam kepada semua kakitangan awam di seluruh negara Semoga segala penambahbaikan yang kerajaan beri dapat dimanfaatkan oleh hampir lebih 2 jut...
Video Fakta Fakta Ribut Simpatisan Pdip Vs Ppp Di Muntilan Begini Awal Mulanya

Video Fakta Fakta Ribut Simpatisan Pdip Vs Ppp Di Muntilan Begini Awal Mulanya

papar berkaitan - pada 16/10/2023 - jumlah : 110 hits
Kabid Humas Polda Jawa Tengah Kombes Stefanus Satake Bayu Setiono menuturkan peristiwa bermula dari gesekan di Batikan Pabelan
Bantuan Awal Persekolahan 2024 One Off Rm150 Disalurkan Bermula Januari Tahun Hadapan

Bantuan Awal Persekolahan 2024 One Off Rm150 Disalurkan Bermula Januari Tahun Hadapan

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 274 hits
Dalam Belanjawan 2024 Kementerian Kewangan telah memperuntukkan bantuan awal persekolahan 2024 lebih daripada RM788 juta berbanding RM450 juta pada tahun sebelumnya Dalam anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2024 yang dikeluarkan oleh Kementer...
Video Kejutan Prabowo Curhat Momen Awal Awal Menjabat Menteri Pertahanan

Video Kejutan Prabowo Curhat Momen Awal Awal Menjabat Menteri Pertahanan

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 121 hits
Menteri Pertahanan Prabowo Subianto memberikan arahan pada acara Malam Keakraban Kadet Mahasiswa S1 mahasiswa S2 dan S3 UNHAN RI serta Kadet Mahasiswa D 3
Insentif Awal Rm2 000 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah

Insentif Awal Rm2 000 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah

papar berkaitan - pada 13/10/2023 - jumlah : 178 hits
Kerajaan ketika ini sedang menyiapkan Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam PETALING JAYA Penjawat awam akan menikmati bayaran insentif awal kajian sistem saraan perkhidmatan awam sebanyak RM2 000 kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim Beliau ...
Pelbagai Isu Sejak Awal Siaran Produksi The Escape Of The 7 Umum Pengarah Undur Diri

Pelbagai Isu Sejak Awal Siaran Produksi The Escape Of The 7 Umum Pengarah Undur Diri

papar berkaitan - pada 13/10/2023 - jumlah : 132 hits
Tak semena mena drama The Escape Of The Seven mengalami isu tak disangka kini ARTIKEL BERKAITAN Menurut laporan eksklusif drama itu mengesahkan bahawa pengarah utama musim pertama Joo Dong min akan meninggalkan rancangan ini bermula dari mu...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia