Tanah Dekat Cameron Highlands Merekah Terbelah


BEBERAPA rumah di Kampung Pawong, Pos Raya di Jalan Simpang Pulai-Jalan Cameron Highlands, Ipoh mengalami keretakan selepas dipercayai berlakunya pergerakan tanah di kampung berkenaan, semalam.


Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak berkata, pihaknya menerima maklumat kejadian pada 3.03 petang sebelum sepasukan anggota diarahkan ke lokasi kejadian bagi memantau keadaan di kampung berkenaan.

Katanya, bomba mendapati memang benar berlaku pergerakan tanah sehingga menyebabkan beberapa rumah mengalami keretakan kecil dan pemantauan lanjut dijalankan.

Menurutnya, tiada mangsa terbabit dalam kejadian itu dan pihaknya akan memaklumkan perkembangan kes itu selepas pemantauan dijalankan.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) Perak dan Kedah, Hairulnizam Abd Rahman, ketika dihubungi berkata pihaknya dimaklumkan mengenai kejadian itu dan mengarahkan semua penduduk yang kediaman mereka terjejas akibat pergerakan tanah itu supaya berpindah ke lokasi lebih selamat.

“Setakat saya dimaklumkan, semua penghuni terbabit kini menumpang di kediaman sanak saudara di kampung berkenaan buat sementara waktu sehingga mendapat arahan selanjutnya daripada pihak berkuasa.

“Saya masih berhubung dengan pihak Ibu Pejabat JAKOA Putrajaya bagi mendapatkan arahan selanjutnya berhubung insiden itu terutama daripada aspek bantuan serta keperluan mangsa terjejas.

“Ia termasuk memikirkan kaedah menempatkan atau membina semula kediaman mangsa yang terjejas berpandukan laporan akan diterima daripada pihak berwajib terutama bomba.

“Jika tanah tidak lagi sesuai untuk diduduki atau kejadian itu dikategorikan sebagai bencana, kita kena cari tapak yang baharu dan bersesuaian untuk pembinaan kediaman baharu,” katanya ketika dihubungi NSTP.

Hairulnizam berkata, setakat ini pihaknya masih belum mendapat maklumat penuh berhubung kejadian dan pegawainya akan berhubung dengan Tok Batin Kampung Pawong, Pos Raya bagi mendapatkan maklumat penuh seterusnya membolehkan bantuan susulan dihulurkan secepat mungkin.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Mineral dan Geosains Perak, Datuk Ahmad Zukni Ahmad Khalil, berkata JMG Perak menerima laporan berhubung kejadian itu pada 3 petang dan sudah menghantar pegawai untuk menjalankan siasatan di lapangan bagi mencari punca kejadian.

“Saya masih menunggu laporan daripada pegawai di lapangan dan akan memaklumkan hasil dapatan sebaik ia diperoleh,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sotongkicap.blogspot.com/2018/10/tanah-dekat-cameron-highlands-merekah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanah Runtuh Di Laluan Jalan Kuala Terla Cameron Highlands

Tanah Runtuh Di Laluan Jalan Kuala Terla Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 771 hits
KUANTAN Jalan Kuala Terla dekat Kampung Raja Batu 51 Cameron Highlands ditutup satu arah bermula pukul 8 malam tadi sejurus berlaku tanah runtuh di laluan berkenaan lewat petang hari ini Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malays...
Pencerobohan Tanah Haram Di Cameron Highlands

Pencerobohan Tanah Haram Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 745 hits
saya suka membaca apa sahaja berkaitan dengan Cameron Highlands dan info serta fakta yang dikongsikan selalunya menjadi rujukan saya Antaranya dari YB Adun Tanah rata ini Q A about the Issue of Illegal Land Grabbing in Cameron Highlands Dis...
Dua Maut Seorang Hilang Tanah Runtuh Di Cameron Highlands

Dua Maut Seorang Hilang Tanah Runtuh Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 850 hits
CAMERON HIGHLANDS Dua individu dikhuatiri maut manakala seorang lagi hilang dalam kejadian tanah runtuh di Batu 49 Kampung Tiga Kuala Terla di sini hari ini Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Cameron Highlands Mohd Hilmi Kashfi Mat Zali berka...
Bff Trip Bercuti Di Cameron Highlands Naik Bas Dan Duduk Hotel Murah Jer

Bff Trip Bercuti Di Cameron Highlands Naik Bas Dan Duduk Hotel Murah Jer

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 581 hits
Salam dears Beberapa minggu lepas Mama dan kawan baik Mama buat kerja gila sikit Tiba tiba je dapat idea ehh jom pergi bercuti berdua kita backpacking ja pergi naik bas ke Cameron Highlands dan duduk hotel murah murah ja kat sana Bincang bi...
Holiday Cameron Highlands Kea Farm Market Kea Garden Guest House

Holiday Cameron Highlands Kea Farm Market Kea Garden Guest House

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 392 hits
assalamualaikum korang semua moga hari ni apa jua yg kita laksanakan berjaya dan sempurna ye Khamis dah ni 1 more day hingga mentari Sabtu menyergah kita yes tak sabar nak abiskan update tentang Cameron Highlands ni merupakan entry yg panja...
Perkampungan Orang Asli Terbelah Dua Akibat Pergerakan Tanah

Perkampungan Orang Asli Terbelah Dua Akibat Pergerakan Tanah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 655 hits
PERAK Beberapa buah rumah di Kampung Pawong Pos Raya di Jalan Simpang Pulai Jalan Cameron Highlands Ipoh mengalami keretakan selepas dipercayai berlakunya pergerakan tanah di kampung berkenaan semalam Kg PawongJurucakap Jabatan Bomba dan Pe...
Lesen Pendudukan Sementara Di Cameron Highlands

Lesen Pendudukan Sementara Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 316 hits
KENYATAANMEDIA YAB MENTERI BESAR PAHANGPengeluaran Lesen Pendudukan Sementara baharu untuk Cameron Highlands dibekukan sejak 2008 lagi kata Menteri Besar Menteri Besar Dato Sri Wan Rosdy Wan Ismail hari ini berkata Kerajaan Negeri telah mem...
Jangan Cakap Aku Tidak Tinggal Di Tepi Laut Buat Onar Gunung Dan Tanah Daratan Pun Boleh Terbelah Allahu Akbar 8448

Jangan Cakap Aku Tidak Tinggal Di Tepi Laut Buat Onar Gunung Dan Tanah Daratan Pun Boleh Terbelah Allahu Akbar 8448

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 461 hits
Sesungguhnya Musibah Longsor Gempa Banjir dan Tsunami itu akan menghancurkan semua tidak saja pelaku maksiatnya orang2 yang baik anak2 kecil makhluk hidup melata lainnya juga akan menjadi korbannya L G B T Marilah kita renungkan Salam santu...
Penginapan Bajet Murah Di Tanah Tinggi Cameron

Penginapan Bajet Murah Di Tanah Tinggi Cameron

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 1144 hits
Cameron Highlands atau Tanah Tinggi Cameron merupakan sebuah daerah dan pusat peranginan tanah tinggi di Pahang Malaysia Cameron Highland terletak setinggi 1 829 meter dari aras laut dan bersuhu antara 10 C hingga 20 C Cameron Highlands mul...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang