Tambaklaut Jas Nafi Kelulusan Laporan Eia Psr Dua Hari


Jabatan Alam Sekitar (JAS) hari ini menolak proses penilaian kesan alam sekitar (EIA) Projek Tebus Guna Tanah Selatan Pulau Pinang (PSR) diluluskan dalam masa dua hari seperti didakwa oleh kumpulan pendesak, Penang Forum.

Menyifatkan dakwaan itu tidak berasas, JAS dalam kenyataannya hari ini berkata, laporan EIA bagi projek tersebut telah melalui prosedur pemprosesan yang ditetapkan jabatan berkenaan, termasuk kelulusan TOR, pemprosesan EIA dan prosedur pameran awam dari tahun 2016 hingga 2019.

“Prosedur pameran awam telah diadakan mulai 29 April hingga 28 Mei 2019 di 11 lokasi iaitu Perpustakaan Negara Malaysia, perpustakaan Jabatan Alam Sekitar Malaysia, Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Pulau Pinang, kompleks pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang, Balai Polis Teluk Kumbar, Pusat Perkhidmatan Setempat Nelayan (PPSN), Jabatan Alam Sekitar Pulau Pinang, JAS cawangan Bayan Lepas, Majlis Perbandaran Seberang Perai, Penang Town Hall serta Pejabat Daerah dan Tanah Seberang Perai Selatan,” katanya.


JAS juga berkata, mesyuarat Jawatankuasa Semakan Teknikal EIA (EIATRC) bagi mengkaji dan membincangkan laporan itu diadakan pada 10 dan 29 Mei 2019 dan dihadiri oleh setiausaha kerajaan negeri, agensi teknikal berkaitan di peringkat negeri dan persekutuan, serta individu dilantik dan perunding EIA.


Penang Forum sebelum ini mempertahankan dakwaan seorang pakar alam sekitar bahawa JAS hanya mengambil masa dua hari untuk meluluskan laporan EIA projek PSR.

Ia juga menolak penjelasan Ketua Menteri Chow Kon Yeow sebelum itu bahawa kerajaan negeri menunggu selama dua tahun bagi mendapatkan kelulusan tersebut.

“Penyerahan laporan dan menunggu kelulusan adalah dua perkara berlainan. Proses penyerahan laporan EIA tidak sama dengan “menunggu kelulusan”, kata anggota jawatankuasa pemandu Penang Forum, Khoo Salma Nasution kepada FMT sebelum ini.

Khoo yang merujuk dakwaan penyelidik alam sekitar Evelyn Teh dilaporkan berkata, perkara itu boleh dilihat daripada penyerahan laporan EIA PSR terdahulu pada 28 Apr 2017 yang ditolak pada Ogos tahun lepas kerana tidak memenuhi syarat tertentu.

Semalam Khoo mempersoalkan sama ada tarikh kelulusan projek PSR pada 25 Jun “berkebetulan” dengan hari terakhir bekerja Ketua Pengarah JAS Ahmad Kamarul Najuib Che Ibrahim sebelum persaraan beliau.

“Tarikh kelulusan itu sama meragukan dengan tempoh dua hari kelulusan EIA PSR,” katanya.

JAS dalam kenyataan sama berkata, laporan “revised EIA” yang mengambil kira semua input mesyuarat terbabit serta ulasan awam telah dikemukakan pada 21 Jun tahun ini.

“JAS mendapati laporan EIA yang dikemukakan memenuhi kehendak 34A(3) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974. Dengan itu laporan EIA tersebut diluluskan dengan 72 syarat kelulusan,” katanya.

“Kesimpulannya laporan EIA bertajuk ‘The Proposed Reclamation and Dredging Works for Penang South Reclamation (PSR), Penang’, telah melalui prosedur ditetapkan oleh perundangan dan garis panduan pemprosesan EIA,” katanya.

PSR adalah inisiatif kerajaan negeri bagi membiayai Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) bernilai RM46 bilion melalui tebus guna tiga buah pulau seluas 4,000 ekar di pesisir Permatang Damar Laut.

Projek berkenaan mendapat bantahan banyak pihak, termasuk kumpulan alam sekitar atas kebimbangan kesannya ke atas alam, selain tentangan daripada nelayan di kawasan terbabit yang menganggapnya mengancam mata pencarian mereka.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/10/tambaklaut-jas-nafi-kelulusan-laporan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr M Nafi Laporan Sokongan Ph Merosot

Dr M Nafi Laporan Sokongan Ph Merosot

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 168 hits
SHAH ALAM Dr Mahathir Mohamad menyifatkan penemuan sebuah badan pemikir yang mendakwa populariti Pakatan Harapan merosot daripada 80 peratus kepada 35 peratus tidak tepat Pengerusi PH itu berkata sokongan rakyat kepada gabungan parti pemeri...
Selepas Dua Hari Terbabas Dalam Parit Lori Tangki Bawa 20 000 Liter Bahan Kimia Berjaya Diangkat

Selepas Dua Hari Terbabas Dalam Parit Lori Tangki Bawa 20 000 Liter Bahan Kimia Berjaya Diangkat

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 419 hits
Bagan Serai 27 Sept Selepas dua hari akhirnya lori tangki membawa 20 000 liter bahan kimia acetone yang terbalik ke dalam parit di Kampung Parit Mentara 3 di sini berjaya diangkat dan dialihkan Menurut Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jab...
Dua Hari Lagi Flight Ke Labuan

Dua Hari Lagi Flight Ke Labuan

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 197 hits
Lagi dua hari aku dan anak akan balik Labuan Kali ni zauji tak ikut sekali Rasa berdebar ja Tiba tiba rasa down Masih berharap segalanya under control Nampak gayanya aku perlu bergantung pada ubat Tadi aku nangis sendiri Nak faham diri send...
Kembali Meringkuk Selepas Lari Dari Penjara Dua Hari Sebelum Dibebaskan

Kembali Meringkuk Selepas Lari Dari Penjara Dua Hari Sebelum Dibebaskan

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 375 hits
MELAKA Berbaki dua hari sebelum dibebaskan seorang pemuda terpaksa kembali meringkuk di tirai besi setahun lagi selepas bertindak cuba melarikan diri diri dari penjara Julai lalu Keputusan itu dibuat oleh majistret Muhammad Nazrin Ali Rahim...
Buat Laporan Polis Dr Che Hafiz Nafi Tuduhan Lufya Omar

Buat Laporan Polis Dr Che Hafiz Nafi Tuduhan Lufya Omar

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 416 hits
Hiburan Susulan pelbagai tuduhan yang dianggap keterlaluan Dr Che Muhammad Hafiz Che Baharum tampil membuat laporan polis terhadap isterinya penyanyi dan pelakon Lufya Omar Bapa kepada seorang cahaya mata ini turut menegaskan kes berkenaan ...
Berawal Dipinjami Jas Almet Saat Demo Dua Mahasiswa Ini Jadi Dekat Duh Lucu Banget Kayak Ftv

Berawal Dipinjami Jas Almet Saat Demo Dua Mahasiswa Ini Jadi Dekat Duh Lucu Banget Kayak Ftv

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 376 hits
Mungkin yang masih jomlo bisa belajar dari sini Kemageranmu adalah faktor penghambat atas pertemuan cintamu
Ada Demo Buruh Jalan Sekitar Dpr Hari Ini Kembali Ditutup

Ada Demo Buruh Jalan Sekitar Dpr Hari Ini Kembali Ditutup

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 151 hits
Ada Demo Buruh Jalan Sekitar DPR Hari Ini Kembali Ditutup Kabid Humas Polda Metro Jaya Kombes Raden Prabowo Argo Yuwono menambahkan ribuan personel gabungan dikerahkan guna mengamankan aksi ini
Koleksi Ucapan Hari Jadi Lawak Untuk Ibu Islamik Etc

Koleksi Ucapan Hari Jadi Lawak Untuk Ibu Islamik Etc

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 496 hits
Ucapan Hari Jadi lawak You are gradually getting to the top of the hill It s better than being buried under it No one will stop tonight from eating your favorite items I wish you a happiest birthday ever So it s another birthday with you St...
Hadiri Perayaan Hari Batik Di Solo Presiden Jokowi Membatik Bersama 500 Warga

Hadiri Perayaan Hari Batik Di Solo Presiden Jokowi Membatik Bersama 500 Warga

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 180 hits
Jokowi yang mengenakan batik lengan panjang coklat membubuhkan batik cap dengan motif Sekar Jagad di atas lembaran kain putih
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban

Si Tomy Sesekali Selalu Akhirnya Menetap

Makan Sup Pahlawan Nasi Goreng Mega Di Rumah Makan Sup Abang Ijam