Tak Wajar Cadang Tutup Tabung Haji


Sinar HarianApril 19, 2019 07:14 MYT

TH merupakan institusi contoh kepada negara Islam lain dari sudut pengurusan jemaah haji dan kewangan

SHAH ALAM: Cadangan supaya Tabung Haji (TH) ditutup disebabkan kelemahan pengurusan adalah tidak wajar kerana pertimbangan tersebut hanyalah berdasarkan kepada kebimbangan terhadap kualiti manusia yang menjalankan tugas.

Pengerusi Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia, Datuk Dr Mohd Daud Bakar berkata, mengambil contoh permulaan Transit Aliran Ringan (LRT), ia berdepan masalah dan kerajaan membantu dengan memberikan suntikan dana kerana wujud kelemahan penilaian dalam soal penjualan tiket serta jumlah kos projek.

"Namun, projek tersebut pada hari ini memberikan pulangan selain menyediakan perkhidmatan awam yang dinikmati rakyat," katanya dalam Wacana Sinar Harian bersama Profesor Ekonomi Universiti Kebangsaan Malaysia, Tan Sri Prof Dr Noor Azlan Ghazali; Profesor dan mantan Dekan Fakulti Perniagaan dan Perakaunan Universiti Malaya, Prof Dr Mohd Nazari Ismail dan Ketua Pegawai Eksekutif Arba Foundation, Azlan Shah Nabees Khan selaku moderator.

Berikut ulasan penuh beliau dalam siri wacana yang berlangsung semalam:-

"Ini isu yang berlaku dalam semua industri termasuklah TH. Ia juga adalah perkara pada pandangan saya mempunyai hubungan dengan pasaran yang mengancam. Selain itu mungkin timbul kecuaian dalam isu pengurusan TH yang sepatutnya boleh dibaiki. Sepatutnya, apabila berlaku sesuatu masalah kita tidak boleh ketepikan TH. Sebagai manusia, Nabi Adam turut diberikan peluang kedua.

Dalam konteks TH, pimpinan baharu telah merangka pelan pemulihan dengan salah satu caranya adalah akan melaksanakan kaedah pelaburan sama seperti syarikat-syarikat tersenarai di Bursa Saham Malaysia.

Mereka akan sediakan laporan bagi setiap bulan untuk melihat liabiliti aset TH dengan kata lain kita sebagai manusia boleh menjangkakan apakah hibah yang diperoleh lebih awal tanpa perlu menunggu sehingga setahun.

Ada langkah-langkah pemulihan yang dijalankan oleh TH bagi menutup lompong-lompong yang dilakukan oleh manusia lepas.

Kalau TH selama ini telah lakukan satu kesilapan teknikal iaitu banyak melabur dalam pasaran saham seperti 70 peratus dalam aset berisiko tinggi dan 30 peratus dalam pelaburan simpanan tetap.

Kalau kita lihat Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), mereka lakukan sebaliknya, di mana pelaburan dalam simpanan tetap adalah 70 peratus.

TH bukan sama seperti syarikat-syarikat yang tersenarai dalam pasaran saham yang perlu tingkatkan nilai saham mereka.

Pada saya selaku penganalisis ekonomi, TH yang lepas tidak menghormati satu mantera pengurusan aset yang baik dan berhemah tinggi.

Kalau selama ini mereka letakkan 70 peratus pelaburan dalam simpanan tetap dan jika pasaran saham teruk, TH tidak akan berdepan dengan situasi seteruk ini. Berdasarkan laporan yang saya baca tiga hari lepas, pulangan saham di Malaysia pada 2018 hanya dua peratus sahaja.

Malah banyak tabung-tabung berasaskan ekuiti pulangan mereka lebih rendah berbanding dengan simpanan tetap di bank.

Hari ini pasaran saham di negara kita, pulangannya adalah negatif berbanding negara-negara Indonesia, Thailand dan sebagainya.

Cadangan saya, kalau boleh kerajaan kena bantu lagi dengan beri kupon bernilai satu atau dua peratus untuk simpanan.

Suntikan dalam bentuk sukuk itu tidak mampu membantu TH untuk masa hadapan bagi membina keuntungan untuk memberi hibah paling kurang tiga hingga empat peratus supaya pendeposit rasa selesa dengan pulangan simpanan mereka," katanya.

Mengulas mengenai peranan TH bermula 1969, Mohd Daud mengakui ia adalah institusi contoh kepada negara-negara Islam lain dari sudut pengurusan jemaah haji dan kewangan.

"Kalau kita lihat apa yang berlaku sebelum itu, datuk dan nenek kita terpaksa mengerjakan haji secara sendiri kerana tidak ada satu organisasi cekap menguruskan penempatan, pengangkutan, insuran, makan, minum dan sebagainya di Makkah.

"Selain itu, ia menjadi satu keperluan menabung kepada bakal-bakal jemaah haji untuk mereka menyiapkan simpanan mereka.

"TH datang tepat pada masanya untuk menguruskan dua perkara iaitu pengurusan urusan haji di Tanah Arab dan penabungan yang ada konsep hibah.

"Hibah adalah subsidi haji di mana pelaburan yang dibuat oleh TH ada keuntungan dan dapat diberikan kepada mereka yang tidak mampu.

"Dari segi kontrak syariahnya, pada pandangan saya pada 1969 mungkin tidak ada konsep yang jelas mengenai penabung dengan TH. Konsep ketika itu adalah menerima wang sebagai amanah untuk dilaburkan secara patuh syariah.

"Ia boleh disebutkan bahawa TH pada tahun tersebut seperti Bank Islam cuma mereka tidak boleh beri pinjaman sahaja. TH terkeluar daripada Akta Bank iaitu Akta Institusi Kewangan Islam.

"Apa yang menarik tentang TH adalah tidak terikat dengan Akta Syarikat tetapi boleh mengambil wang dan Akta Pasaran Modal 2007.

"Ia ada akta tersendiri seperti badan berkanun sama seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tetapi melaburkan wang pendeposit dengan tidak ada syarat untuk beri hibah tetapi mengikut budi bicara TH," katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/04/tak-wajar-cadang-tutup-tabung-haji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tutup T Haji Tak Wajar Kata Pengrusi Mpsbnm K Jaan Kena Bantu

Tutup T Haji Tak Wajar Kata Pengrusi Mpsbnm K Jaan Kena Bantu

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 203 hits
TH merupakan institusi contoh kepada negara Islam lain dari sudut pengurusan jemaah haji dan kewangan Tak wajar cadang tutup Tabung HajiSHAH ALAM Cadangan supaya Tabung Haji ditutup disebabkan kelemahan pengurusan adalah tidak wajar kerana ...
Fuziah Pengurusan Baru Tabung Haji Kini Di Landasan Tepat

Fuziah Pengurusan Baru Tabung Haji Kini Di Landasan Tepat

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 210 hits
KUALA LUMPUR Lembaga Tabung Haji kini berada di landasan yang tepat berikutan diterajui oleh barisan Lembaga Pengarah serta pasukan pengurusan baharu yang benar benar memahami Akta TH Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salle...
Pengkhianatan Terhadap Tabung Haji Sudah Cukup Buat Pas Tinggalkan Umno

Pengkhianatan Terhadap Tabung Haji Sudah Cukup Buat Pas Tinggalkan Umno

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 264 hits
Terang lagi bersuluh Satu demi satu kerajaan PH tunjukkan bukti dan fakta betapa Tabung Haji ini sebenarnya berada di dalam kerugian sejak bertahun yang lalu sehingga Bank Negara pernah menegur tata urus Tabung Haji waktu itu Sdr Rafizi Ram...
Hinanya Tabung Haji Hari Ini

Hinanya Tabung Haji Hari Ini

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 307 hits
oleh Ab Jalil Backer CEO TH Datuk Seri Zukri Samad menulis merungut orang kaya menabung dalam TH untuk raih untung besar berbanding simpanan tetap bank Kata beliau dengan penurunan Hibah TH orang kaya akan keluarkan simpanan mereka dan tida...
Tabung Haji Nafi Cawangan Bachok Tiada Wang Tunai

Tabung Haji Nafi Cawangan Bachok Tiada Wang Tunai

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 287 hits
Tabung Haji nafi cawangan Bachok tiada wang tunai Dikemas kini 41 minit yang lalu Diterbitkan pada 7 Apr 2019 8 21PM
Tingkat Prestasi Tabung Haji

Tingkat Prestasi Tabung Haji

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 353 hits
SALMAH MAT HUSAINKOTA BHARU Kerajaan perlu mempertingkatkan prestasi Tabung Haji sebagai usaha mengembalikan kepercayaan rakyat kepada institusi kewangan terbesar umat Islam itu Naib Presiden PAS Dato Mohd Amar Abdullah berkata hibah sebany...
Cabaran 40 Hari Kesan Pengumuman Hibah Tahunan Tabung Haji 2018

Cabaran 40 Hari Kesan Pengumuman Hibah Tahunan Tabung Haji 2018

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 589 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Baru baru ini negara digemparkan dengan pengumuman Hibah Tahunan Tabung Haji 2018 dengan kadar hibah 1 25 Sumber Hibah Tahunan Tabung Haji 2018 merupakan kadar paling rendah dalam sejarah Tabung Haji dala...
Tabung Haji Went Red Long Ago Azmin Tells Umno Youth

Tabung Haji Went Red Long Ago Azmin Tells Umno Youth

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 242 hits
PKR deputy president Mohamed Azmin Ali with Pakatan Harapan s Rantau candidate Dr Streram Sinnasamy and PKR vice president Tian Chua SEREMBAN PKR deputy president Mohamed Azmin Ali has reminded Barisan Nasional leaders demanding a royal com...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things