Tak Suka Nombor 4 Tak Suka Hadiah Jam Gadis Kongsi 10 Pantang Larang Kaum Cina




Di dalam sesebuah masyarakat atau bangsa, seringkali kita mendengar pantang larang. Pantang larang ini kebiasaannya dinasihati oleh nenek moyang agar perjalanan hidup lebih mudah di kemudian hari. Di dalam kepelbagaian bangsa di Malaysia, masyarakat Cina terkenal dengan pantang larang yang ketat sehingga generasi terkini pun masih terikut dengan pantang larang tersebut.
Kita mungkin tertanya-tanya tentang pantang larang yang tidak diketahui secara lebih meluas. Wanita yang berasal dari Kemaman, Terengganu ini merungkai beberapa persoalan tersebut melalui ciapan di Twitter.
MUNGKIN ada kawan-kawan yang tertanya-tanya atau nak tahu dengan pantang larang Chinese (beragama Buddha). Ya, betul, bagi Chinese, kami mempunyai banyak pantang larang juga. 
Antaranya:
Tak suka nombor 4Tak boleh buang sampah atau sapu lantai pada hari Pertama CNYTak boleh hadiahkan jam tangan, jam dan kasut kat kawan Chinese untuk hadiah Birthday dorangTak boleh buka payung dalam rumahPantang menghidu bau makanan sebelum makanTak boleh beli kasut time CNYKalau nak pilih bilik, biasa Chinese takkan pilih bilik paling hujungJangan pakai baju warna putih / hitam (especially hitam) semasa CNYKalau seseorang Chinese telah meninggal dunia biasa akan letak kat rumah selama 3 hari, minimum 1 hari, maksimum 5 hariSebelum masuk ke bilik hotel, akan ketuk pintu dulu, waktu malam kasut tak boleh susun cantikKenapa tak boleh hadiahkn jam tangan / jam ke kawan kalau birthday?
Sebab jam tangan atau jam bermakna kami harap diorang ni mati awal sikit. Kami tengah kira berapa lama lagi baru diorang akan hilang kat dunia ni. So jangan terasa kalau bagi hadiah jam, pastu muka kawan Chinese berubah jadi muka masam.


Tak boleh buka payung dekat rumah. Especially payung macam ni. Seram dooo. Sebab payung macam ni kami letak time seseorang tu meninggal je. Time majlis kematian, and orang dulu kata mereka risau tersimpan 'mende kotor' dalam payung, sebab tu tak boleh buka payung dalam rumah. Chinese yang belum kahwin tak boleh bagi angpau ke orang lain. Mereka hanya boleh terima sahaja angpau dari orang yang dah kahwin. Sebab org tua kata nanti sampai bila bila kami takkan dapat kahwin kalau bagi angpau sebelum kami kahwin. Tapi masyarakat Melayu boleh bagi kn? Walaupun belum kahwin.
Kami jaga pantang kaki tu duk goyang-goyang atau tak boleh berhenti (i tak tahu macam mana nak describe) sambil makan. Sebab orang tua cakap nanti akan jadi miskin. Sebab segala rezeki atau duit kita tu akan digoyang sampai habis jadi kosong. Sebab tu parents akan pukul atau cubit kaki kalau duk goncang kaki time makan.
Sorry banyak yang tertinggal. One more thing, berkaitan dengan Feng Shui. Kalau katil kat rumah Chinese, memang pantang menghadap ke pintu. Time tidur, kaki tak boleh hadap ke pintu. Kena terbalikkan. Kepala hadap ke pintu takpe. Sebab tu ada kawan masuk bilik Jiun kat Kolej, dia pelik.
Sorry lupa bagitau. Chinese pun pantang tulis nama dengan Pen Merah. Sebab tu kat kubur Cina, banyak nama mendiang yang ditulis dengan warna merah. Sebab tulah kami pantang. Ia bermakna mati.
Lupa nk kabo, kalau Chinese ada ahli keluarga meninggal, dalam 100 hari anak, cucu tak boleh  pergi rumah orang, sebab tak nak bawak bad luck ke orang lain. And tak boleh potong kuku gunting rambut. Tapi tulah, tak ramai yang tahu. Dulu masa mendiang nenek Jiun meninggal, cikgu disiplin kat sekolah denda sebab kuku panjang.
Bagi bilik pulak, kami takkan pilih bilik paling hujung atau bilik kat corner. Sebab Feng Shui tak ong.
Untuk part susun kasut dlm hotel pula, kami takkan susun cantik-cantik. Kasut memang takkan tersusun cntik. And ada Chinese (termasuk Jiun sndiri) sebab orang dulu kata ia bagi peluang ke 'makhluk lain' untuk pakai waktu malam. Sebab tu ia tergolong dlm pantang larang kami
Ok bagi Hotel pula, yes agama Islam akan bagi salam dlu. Kalau Chinese, kami ketuk pintu dulu. Pastu ada yang akan cakap 'bagi tumpang dua malam je ye'. I think you guys tahu apa maksud dia dah kan?
Kalau makanan dah dihidangkan depan kami, dulu masa kecil kalau Jiun hidu dulu bau makanan tu, nenek jiun terus slap muka. Sebab hantu je yang buat mcm tu. Hidu bau makanan sebab hantu tak boleh makan. Hanya dapat menghidu je. Tapi generasi muda ambik gambar dulu simpan dlm gallery baru makan. Baguslah, daripada menghidu.
Kasut sama jugak. Membawa bad luck dalam hidup dia. And time CNY kalau nak beli kasut, beli sebelum CNY sepanjang CNY(15 hari tu) tak boleh beli kasut walaupun banyak offer. It means dalam setahun ni i buat apa-apa pun takkan jadi, tak Ong.
Hari pertama jarang Chinese nak buat open house, sebab kami tak boleh sapu lantai dan buang smpah ke luar rumah. Ini bermakna kami tak nak terima rezeki tu. Kami sapu rezeki tu dan buang ke luar rumah. Nanti dalam satu tahun ni tak Ong lah. Kalau lantai kotor, tak boleh mop, lap atau kutip dengan tisu je.
Bagi CNY pula, kami tak digalakkan pakai baju hitam dan putih. Sebab CNY ni merupakan satu perayaan yang sangat ceria dan meriah. Kena pakai baju warna merah, kuning, apa-apa pun boleh tapi bukan hitam. Tapi generasi muda sekarang tak ramai dah yang ikut adat ni. Semua buat derkk je, tak dengar nasihat orang-orang tua dah.
Ok, bakpe Chinese tak suka number 4? Sebab nombor 4 membawa maksud bad luck / mati. Sebab bunyi pronouns nombor 4 dalam Mandarin dan Cantonese adalah sama dengan perkataan 'mati'. Kalau nombor 74 membawa maksud 'pergi mati.'
So nombor apa yang Chinese suka? Haha jawapannya nombor 8. Sebab nombor 8 membawa maksud Ong, bawa luck. Sebab tu Chinese kalau pilih nombor tak kira lah nombor plate kete ke, alamat rumah ke atau susunan meja dalam kelas, kami akan pilih nombor 8. Kadang-kadang wedding pun, menu makanan pun akan ada 8 hidangan.
Sumber: Jiun Er


source https://www.thereporter.my/2020/08/di-dalamsesebuah-masyarakat-atau-bangsa.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2020/08/tak-suka-nombor-4-tak-suka-hadiah-jam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Netizen Kongsi Pantang Larang Tahun 1918 Ketika Dunia Diserang Dengan Wabak

Netizen Kongsi Pantang Larang Tahun 1918 Ketika Dunia Diserang Dengan Wabak

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 268 hits
Sejarah cenderung untuk berulang walaupun COVID 19 masih berada dalam keadaan terkawal kita sebagai masyarakat seperti perkara yang sama seperti yang dilakukan pada tahun 1918 semasa wabak selesema Sepanyol Satu keratan surat khabar lama te...
Hampir 24 Jam Terjebak Reruntuhan Ledakan Beirut Gadis Ini Selamat

Hampir 24 Jam Terjebak Reruntuhan Ledakan Beirut Gadis Ini Selamat

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 229 hits
Tim penyelamat serta para warga masih mencari kerabat keluarga dan orang hilang setelah ledakan besar di pelabuhan laut Ibu Kota Lebanon Beirut Kabar terbaru ada keajaiban bahwa seorang gadis ditemukan dalam keadaan hidup setelah hampir 24 ...
Dr Noor Hisham Kongsi Laporan Media Berbahasa Cina Malaysia Di Tangga Kedua Terbaik Anti Pandemik

Dr Noor Hisham Kongsi Laporan Media Berbahasa Cina Malaysia Di Tangga Kedua Terbaik Anti Pandemik

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 308 hits
Kecekepan negara kita menangani pandemik COVID 19 ketika ini memang diakui dan sering sahaja menjadi tumpuan dunia Pengiktirafan itu sudah pastinya tidak datang dengan mudah dan semestinya mengambil kira pelbagai aspek dan pendekatan menang...
Baru 2 Minggu Menyewa Lelaki Ini Dihalau Pemilik Rumah Kerana Mahu Penyewa Kaum Cina

Baru 2 Minggu Menyewa Lelaki Ini Dihalau Pemilik Rumah Kerana Mahu Penyewa Kaum Cina

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 353 hits
Tidak semua orang mampu untuk miliki rumah sendiri terutama sekali yang baru sahaja bekerja Oleh itu rata rata memilih untuk menyewa bilik berkongsi dengan orang lain Isu perkauman seharusnya sudah tidak lagi wujud dalam negara kita tetapi ...
Nak Bahagia 6 Pantang Larang Rumah Tangga Ni Ustaz Kazim Nasihat Jangan Buat

Nak Bahagia 6 Pantang Larang Rumah Tangga Ni Ustaz Kazim Nasihat Jangan Buat

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 228 hits
Cabaran berumah tangga sememangnya mematangkan kita Kematangan dan cara kita berdepan dengan masalah serta bagaimana rasionalnya kita menghadapinya adalah kunci mengekalkan rumah tangga bahagia Golongan muda yang membuat keputusan untuk mel...
Pemuda Cina Ini Dedahkan Realiti Masyarakat Cina Yang Tidaklah Lebih Sempurna Berbanding Kaum Lain

Pemuda Cina Ini Dedahkan Realiti Masyarakat Cina Yang Tidaklah Lebih Sempurna Berbanding Kaum Lain

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 456 hits
Tangkapan Layar FacebookSu Han Wen Shu Mungkin ada yang kata kenapa takde kes lelaki Cina atau India curang atau kahwin dua Kenapa semua lelaki Melayu sahaja yang miang Kenapa orang Cina kalau berniaga takde kes saling dengki atau santau Ak...
Musim Panas Ni Anak Mudah Selesema Doktor Kongsi Tip Rawatan Di Rumah Selain Makan Ubat

Musim Panas Ni Anak Mudah Selesema Doktor Kongsi Tip Rawatan Di Rumah Selain Makan Ubat

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 402 hits
Bila bulan lepas anak dah selesema lepas tu kena semula ibu ibu pun dah buntu Kalau nak bergantung dengan ubat pun tak elok juga untuk anak kecil Jadi ada baiknya ibu cuba buat beberapa langkah untuk mengurangkan selesema di rumah Apa yang ...
Respect Semua Ibu Dalam Dunia Rasa Nak Nangis Bila Penat Kaka Azraff Kongsi Pengalaman Jadi Ibu

Respect Semua Ibu Dalam Dunia Rasa Nak Nangis Bila Penat Kaka Azraff Kongsi Pengalaman Jadi Ibu

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 401 hits
Bergelar seorang ibu ternyata bukan satu tugas yang mudah Ia memerlukan pengorbanan dari setiap sudut dalam membesarkan si kecil tersayang Perkara tersebut diakui oleh pelakon dan penyanyi Kaka Azraff tentang kehidupannya kini yang mempunya...
Guru Kongsi Kisah Perit Ada Rm2 Je Dalam Poket Siap Hutang Makan Di Kantin Sekolah Tanya Diri Cukupkah Usaha Selama Ini

Guru Kongsi Kisah Perit Ada Rm2 Je Dalam Poket Siap Hutang Makan Di Kantin Sekolah Tanya Diri Cukupkah Usaha Selama Ini

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 590 hits
Guru kongsi kisah perit ada RM2 je dalam poket siap hutang makan di kantin sekolah Tanya diri cukupkah usaha selama ini Cikgu Mohd Fadli mengimbau keperitan hidup yang pernah dialami suatu ketika dahulu di mana dia pernah bekerja di gerai d...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen