Tak Salah Ph Teruskan Projek Diilhamkan Kerajaan Bn Kata Profesor Ekonomi


KUALA LUMPUR – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak perlu malu atau rasa bersalah kerana membuat keputusan untuk meneruskan beberapa projek ilham Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang jelas memberikan impak kepada rakyat dan negara.
Profesor Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Tan Sri Prof Dr Noor Azlan Ghazali berkata, banyak perancangan-perancangan yang telah dibuat sebelum ini sudah mempunyai penilaian dari segi keberkesanan dan limpahan ekonomi.
“Sudah saya perkatakan sebelum ini bahawa kerajaan tidak perlu batal semua projek tetapi nilai semula yang mana Kerajaan PH sudah pun melihat dari segi design (rekabentuk) dan need (keperluan) projek.
“Design yang saya maksudkan ialah dari sudut kos, pembiayaan, struktur dan komposisi pembiayaan. Ini telah pun dilakukan menerusi Projek ECRL (Laluan Kereta Api Pantai Timur).
“Dari segi keperluan pula sudah tentu Projek Bandar Malaysia ini memang mempunyai impak besar kepada negara dan disambut dengan cukup baik,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.
Kelmarin, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan kerajaan akan meneruskan semula projek Bandar Malaysia dengan anggaran nilai pembangunan kasar RM140 bilion selepas ia diberhentikan secara tiba-tiba pada Mei 2017.
Keputusan itu dibuat selepas perbincangan semasa mesyuarat Kabinet pada 17 April dan IWH-CREC Sdn Bhd, konsortium Malaysia-China, pemaju induk bagi projek itu akan meneruskan kerja-kerja di Bandar Malaysia.

Rancangan asal projek tersebut juga telah diubah dengan memasukkan pembinaan sebuah taman rakyat, 10,000 unit rumah mampu milik, penyertaan Bumiputera, dan memberi keutamaan kepada penggunaan kandungan tempatan dalam proses pembinaan.
Dalam pada itu, Noor Azlan berkata, pengumuman projek itu dilihat tepat pada masanya kerana dalam keadaan kemelesetan ekonomi yang sedang melanda dunia dan turut dirasai di negara ini maka ia dapat membantu untuk merangsang ekonomi.
“Data ekonomi menunjukkan sektor pembinaan jatuh sebanyak 42 peratus jadi dengan pengumuman ini maka ia memberi satu harapan baharu yang memberi impak positif kepada ekonomi,” ujarnya.
Bagaimanapun, beliau menjelaskan, masih banyak yang perlu dilakukan terutama mengumumkan kerangka ekonomi Malaysia yang baharu yang lebih jelas dan menyeluruh.
“Dengan model baharu ini, kita semua dapat pegang dan main peranan masing-masing supaya dapat bersama-sama membantu negara menjadi sebuah ekonomi yang kukuh dan stabil,” katanya.


Sumber: cempedakcheese.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/04/tak-salah-ph-teruskan-projek-diilhamkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pahang Gembira Projek Ecrl Akhirnya Di Teruskan

Kerajaan Pahang Gembira Projek Ecrl Akhirnya Di Teruskan

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 371 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang gembira dengan keputusan Kerajaan Persekutuan untuk meneruskan projek Laluan Rel Pantai Timur kata Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail Beliau berkata ini kerana di Pahang kemajuan kerja projek terseb...
Kerajaan Perlu Enam Bulan Lagi Pulihkan Negara Kata Daim

Kerajaan Perlu Enam Bulan Lagi Pulihkan Negara Kata Daim

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 272 hits
Kerajaan perlu enam bulan lagi pulihkan negara kata Daim Dikemas kini 25 minit yang lalu Diterbitkan pada 14 Apr 2019 9 37PM
Selepas Rantau Pas Akan Teruskan Kerjasama Politik Hingga Pru15 Kata Takiyuddin

Selepas Rantau Pas Akan Teruskan Kerjasama Politik Hingga Pru15 Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 386 hits
Datuk Takiyuddin Hassan ketika mengucapkan tahniah kepada kemenangan calon BN Datuk Seri Mohamad Hasan pada PRK Rantau semalam Selepas kemenangan Barisan Nasional di Rantau Pas akan meneruskan kerjasama politik dengan Umno pada pilihan raya...
Hadi Kata Kerajaan Ph Pak Pandir Kerana Salahkan Bn

Hadi Kata Kerajaan Ph Pak Pandir Kerana Salahkan Bn

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 318 hits
Hadi Awang membantu calon Barisan Nasional Mohamad Hasan selepas 4 hari keluar dari Institut Jantung Negara dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Rantau Kerajaan PH diibaratkan seperti Pak Pandir apabila sering menyalahkan k...
Ph Gagal Uruskan Ekonomi Asyik Guna Skrip Blame Game Kerajaan Lalu

Ph Gagal Uruskan Ekonomi Asyik Guna Skrip Blame Game Kerajaan Lalu

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 289 hits
Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahamd Maslan berpandangan kerajaan hari ini dilihat gagal dalam menguruskan ekonomi negara yang menyebabkan suasana dan keadaan yang tidak menentu malah mereka pula hanya sekadar berpegang kepada skrip blame...
Prabowo Ekonomi Indonesia Salah Arah Menyimpang Dari Cita Cita Pendiri Bangsa

Prabowo Ekonomi Indonesia Salah Arah Menyimpang Dari Cita Cita Pendiri Bangsa

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 191 hits
Prabowo berpandangan bahwa ekonomi Indonesia sekarang ini dan sudah berjalan lama berada dalam arah yang salah Kata Prabowo arah ini kalau diteruskan tidak akan memungkinkan membawa kesejahteraan yang sebenarnya bagi bangsa indonesia
Najib Tembak Kerajaan Ph Habis Habisan Susulan Ekonomi Teruk

Najib Tembak Kerajaan Ph Habis Habisan Susulan Ekonomi Teruk

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 373 hits
ISMA WEB Mat Sabu atau Teresa pun boleh beri kenyataan jika Guan Eng sibuk BANGI Datuk Seri Najib Razak bertubi tubi menyerang kerajaan Malaysia di bawah pentadbiran Pakatan Harapan susulan kejatuhan indeks Bursa Malaysia kelemahan ringgit ...
Prabowo Nilai Bukan Jokowi Salah Membangun Ekonomi Tapi Para Presiden Terdahulu

Prabowo Nilai Bukan Jokowi Salah Membangun Ekonomi Tapi Para Presiden Terdahulu

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 347 hits
Capres Nomor Urut 02 Prabowo Subianto menilai pembangunan ekonomi Indonesia salah arah sejak lama Namun Prabowo tak menyalahkan Jokowi Dia menilai kesalahan ini adalah salah para presiden terdahulu
Tarif Air Naik Tidak Akan Bebankan Rakyat Bawahan Kata Kerajaan Ph Viralhancing

Tarif Air Naik Tidak Akan Bebankan Rakyat Bawahan Kata Kerajaan Ph Viralhancing

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 346 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Air Tanah Dan Sumber Asli beri jaminan bahawa kenaikan tarif air secara berperingkat tahun ini tidak akan membebankan golongan isi rumah berpendapatan rendah Setiausaha Bahagian Perkhidmatan Air Dan Pembentungan Dr ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik