Tak Perlu Pakai Sarung Tangan Bayi Lama Lama Usia 4 6 Minggu Dah Boleh Buka Jari Bayi Dirangsang


Bimbang bayi mencakar mukanya dengan kuku, ada mak ayah yang memakaikan sarung tangan atau mitten pada tempoh yang lama sehingga berbulan-bulan.
Tidaklah menjadi satu kesalahan namun membuka mitten comel ini lebih awal membolehkan jari-jari halus bayi kita dirangsang lebih awal.

Tak perlu seawal dua minggu usianya, namun cukup sehingga usia bayi mencapai usia sebulan hingga enam minggu. Ini yang dikongsikan oleh Occupational Therapist, Pn Siti Aisyah Rozalli.
Baby masuk umur antara 4 – 6 minggu, dah boleh berhenti pakaikan mittens atau sarung tangan. Baby Hajar ni, kami stopkan pakai mittens bila dia genap 25 hari.
Sebab? Dah boleh trim kuku dia hellok-hellok. Ada yang stop masa umur 2 minggu. Tapi, saya tak berani. Sebab kuku baby masa ni sangat halus dan susah nak trim.
Ada yang kata tak pe je kalau baby tercakar muka sikit-sikit. Pengalaman kami, anak sulung ada eczema. Cakar sikit tu, boleh buat risiko infeksi pula. Sis tak mau ambil risiko.

Jadi, by nak dekat masuk 4 minggu, bila saya dah boleh trim kuku baby sampai insya-Allah tak t’chaka dan t’challa, baru lah saya akan off mittens.
Untuk mak-ayah yang runsing nak off mittens awal-awal sebab takut baby terluka, takpe. Ambil masa antara 4 – 6 minggu tu.
Praktis & try trim kuku baby perlahan-lahan, sampai kita yakin kuku dia memang takkan cedera kan muka dia, baru kita off mittens. Takpe. Jangan rasa terlambat or anything. Laju-laju nak pergi mana?
Cumanya, by 6 minggu atau sebulan setengah tu, kalau boleh dah try untuk off mittens totally. Sebab kita nak baby kita mula tersentuh sana-sini dengan jari dia. Nak bagi tactile input pada fine motor atau motor halus dia.

Tapi, umur ni fine motor skills baby memang belum develop well tau. Baby masih bergantung kepada palmar grasp reflex atau pergerakan automatik yang menyebabkan baby genggam bila ada objek diletakkan di tapak tangannya. Cuma, kita dah boleh mula bagi tactile stimulation lebih sikit dengan off kan mittens.
Nanti baby masuk umur lebih kurang 4-5 bulan, baru baby akan mula boleh gunakan motor halus dia secara voluntary, dan dah bukan automatik.
So, relax. Tenang-tenang je besarkan baby ni. Yang penting, kita tahu cut off age untuk trigger certain milestone perkembangan tu.
P/S: Milestones tu maksudnya tanda aras apa yang kita perlu dedahkan pada anak, dan apa yang patutnya anak boleh belajar bila capai umur tertentu.
Menarik: Kena Marah Dengan Daddy Conteng Pintu Bilik Air, Ramai Terhibur Dengan Jawapan Fatima!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

Biasa dah kita dengar orang memburu malam Lailatulqadar bila akhir bulan Ramadan ini kan? Tetapi kali ini nak kena dengar juga cerita keindahan malam Lailatulqadar yang di kongsikan oleh Mama Irma Hasmie dan adik-adik Bintang Kecil ni.
Apa sebenarnya malam Lailatulqadar dan apa perlu kita buat untuk 10 malam terakhir? Kenalah saksikan sampai habis 1001 Malam Istimewa diserikan oleh KARIHOME.
The post Tak Perlu Pakai Sarung Tangan Bayi Lama-Lama, Usia 4-6 Minggu Dah Boleh Buka, Jari Bayi Dirangsang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-pakai-sarung-tangan-bayi-lama-lama-usia-4-6-minggu-dah-boleh-buka-jari-bayi-dirangsang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Naim Daniel Nyaris Hilang Jari Gara Gara Mercun Bola Meletup Di Tangan

Naim Daniel Nyaris Hilang Jari Gara Gara Mercun Bola Meletup Di Tangan

papar berkaitan - pada 28/4/2023 - jumlah : 210 hits
PETALING JAYA Penyanyi Naim Daniel nyaris hilang jari apabila mercun bola yang dipegangnya dipercayai meletup sebelum sempat dicampak Akibat letupan itu penyanyi yang juga komposer itu mengalami cedera ringan di tangan dan dahi Berdasarkan ...
Bantuan E Tunai Rahmah Rm200 One Off Boleh Ditebus Tidak Lama Lagi

Bantuan E Tunai Rahmah Rm200 One Off Boleh Ditebus Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 158 hits
Bantuan E Tunai Rahmah RM200 one off boleh ditebus tidak lama lagi Kerajaan telah memperkenalkan pelbagai jenis bantuan kewangan untuk membantu mereka yang memerlukan Bantuan bantuan ini diperkenalkan melalui pelbagai Kementerian dan Jabata...
Kadang Down Emosi Tak Tentu Sebelah Tangan Je Boleh Guna Rita Rudaini Dedah Punca Anak Patah Tangan

Kadang Down Emosi Tak Tentu Sebelah Tangan Je Boleh Guna Rita Rudaini Dedah Punca Anak Patah Tangan

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 260 hits
Setelah beberapa hari memuat naik update terkini keadaan anaknya menerima r watan akhirnya pelakon Rita Rudaini berkongsi punca anak sulungnya Airit Rayyan mengalami kecederaan Dalam perkongsiannya di laman Instagram Rita berkata tangan kan...
Tular Video Wanita Misteri Naik Motor Bantu Buka Jalan Ambulans Bawa Bayi Kritikal

Tular Video Wanita Misteri Naik Motor Bantu Buka Jalan Ambulans Bawa Bayi Kritikal

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 141 hits
Aksi berani seorang wanita misteri di Sukabumi Jawa Barat Indonesia mengiringi ambulans di tengah tengah kesesakan lalu lintas dengan menaiki motosikal menarik perhatian masyarakat di negara tersebut Video tular itu dirakam daripada ambulan...
Pelik Macam Mana Boleh Tempuh 3 Simpang 1 Lampu Isyarat

Pelik Macam Mana Boleh Tempuh 3 Simpang 1 Lampu Isyarat

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 199 hits
Hamzah Osmanam hmetro com myLangkawi Penduduk kampung dan jiran keluarga kanak kanak berusia enam tahun yang memandu kereta sehingga terbabas kelmarin masih tertanya tanya dan buntu memikirkan bagaimana kejadian itu berlaku Difahamkan dalam...
Korban Di Tanah Suci Boleh Percaya Ke

Korban Di Tanah Suci Boleh Percaya Ke

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 159 hits
hai assalammualaikumKorban Di Tanah Suci Boleh Percaya Ke Korban atau qurban dalam konteks ajaran Islam merujuk kepada perlakuan menyembelih binatang tertentu pada Hari Raya Aidiladha atau hari tasyriq dengan tujuan untuk mendampingkan diri...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai

Makanan Kucing Terbaik Kenapa Kucing Perlukannya

Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston