Tak Perlu Malu Jika Indikator Baru Menunjukkan Tahap Kemiskinan Malaysia Semakin Tinggi Penasihat Ekonomi Pm




Penasihat PM: Akui kita miskin
Indikator yang digunakan oleh Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA) untuk mengukur kadar kemiskinan di Malaysia sudah lapuk, kata Penasihat Ekonomi Perdana Menteri, Muhammed Abdul Khalid.
“Kita tidak perlu malu jika indikator baru menunjukkan tahap kemiskinan yang tinggi. Itu adalah fakta, dan untuk menyelesaikan masalah, adalah lebih baik untuk kita menerima kenyataan.
Barulah dengan pantas jalan penyelesaian dapat dicari,” katanya dalam satu artikel yang diterbitkan di Sinar Harian hari ini.
Bekas pengarah Institut Penyelidikan Khazanah itu berkata walaupun pendapatan garisan kemiskinan (PLI) telah berkurangan daripada 50 peratus sejak tahun 1957, ukuran mutlak kemiskinan tidak lagi boleh digunakan.
Muhammed berkata penggunaan PLI oleh MEA – apabila isi rumah ditakrif sebagai miskin apabila pendapatan isi rumah tersebut adalah kurang daripada RM980 sebulan untuk di Semenanjung Malaysia, RM1,180 untuk di Sabah manakala RM1,020 untuk Sarawak – adalah tidak realistik.
“Kadar ini amatlah rendah. Untuk perbandingan, Palestin dan Zimbabwe, negara yang GDP per kapita hanyalah lebih kurang 1/10 dari Malaysia, mempunyai PLI yang lebih tinggi,” katanya.
Menurut Muhammed, data MEA juga mencadangkan terdapat lima negeri (Johor, Melaka, Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya) di Malaysia dengan kemiskinan sifar peratus adalah tidak benar.
“Kajian UNICEF dan DM Analytics tahun lepas yang menggunakan konsep yang sama menunjukkan hampir kesemua kanak-kanak yang tinggal di flat kos rendah di Kuala Lumpur hidup di bawah tahap kemiskinan.
“Ini jauh sekali berbeza dengan konsep kemiskinan mutlak yang menunjukkan kadar kemiskinan di Kuala Lumpur adalah kosong peratus!” katanya.
Beliau berkata, kemiskinan juga haruslah dilihat daripada pelbagai sudut, seperti dari segi kesihatan.
“Kajian yang sama daripada UNICEF dan DM Analytics juga menunjukkan hampir satu daripada lima kanak-kanak di Malaysia terbantut. Malah, peratusan kanak-kanak terbantut di pantai timur sudah melepasi tahap kritikal di mana satu daripada tiga kanak-kanak di situ terbantut,” katanya.
Beliau berkata, sekiranya Malaysia mengunakan unjuran atau pendekatan negara-negara maju – sekiranya isi rumah itu mempunyai pendapatan kurang daripada 50 peratus pendapatan median, isi rumah tersebut dikira miskin.
“Jika inilah ukuran kita, kadar kemiskinan di Malaysia akan melonjak kepada 16 peratus pada 2016, naik sedikit berbanding tahun 2014 (15.6 peratus), walaupun ekonomi negara berkembang pada tempoh yang sama,” katanya.
Muhammed mengulas dakwaan Menteri Ekonomi Azmin Ali yang mengkritik kenyataan Pelapor Khas Kemiskinan dan Hak Asasi Manusia PBB, Philip Alston yanmg menyifatkan kadar kemiskinan negara 0.4 peratus pada 2016 adalah tidak realistik kerana meletakkan penanda aras yang rendah.
Katanya, Malaysia mengguna pakai standard berdasarkan Canberra Group Handbook on Household Income Statistic, Edisi Kedua (2011) yang diterbitkan oleh PBB untuk mengukur kadar kemiskinan di negara ini.
Garisan Pendapatan Kemiskinan (PLI) yang digunakan pula ditetapkan pada kadar RM980 bagi peringkat kebangsaan dan dikira berdasarkan keperluan asas isi rumah untuk hidup dalam keadaan sihat dan aktif.
MKini



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/08/27/tak-perlu-malu-jika-indikator-baru-menunjukkan-tahap-kemiskinan-malaysia-semakin-tinggi-penasihat-ekonomi-pm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pbb Dakwa Kemiskinan Di Malaysia Lebih Tinggi Dari Data Rasmi Kerajaan Kaji Semula Kaedah Ukur

Pbb Dakwa Kemiskinan Di Malaysia Lebih Tinggi Dari Data Rasmi Kerajaan Kaji Semula Kaedah Ukur

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 356 hits
PETALING JAYA 23 Ogos Kerajaan akan mengkaji semula dakwaan pelapor khas Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu yang menyatakan kadar kemiskinan di Malaysia melebihi kadar dikeluarkan data rasmi kata Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Moham...
Pasangan Mata Wang Eur Usd Menghampiri Ke Tahap Tinggi Ogos

Pasangan Mata Wang Eur Usd Menghampiri Ke Tahap Tinggi Ogos

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 235 hits
Pasaran diterbalikkan pada Jumaat lepas tetapi aliran menaik menghadapi rintangan oleh Line Super Trend Daily yang membawa kepada pembetulan menurun semasa yang belum selesai Sebelum ini pasangan mata wang ini belum mencapai 6 8 Murrey Math...
Apa Barunya Malaysia Baru Yb

Apa Barunya Malaysia Baru Yb

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 222 hits
Saya membaca keluhan dan kekecewaan YB Lim Kit Siang seperti berita yang tersiar di Malaysiakini bertarikh 28 Ogos lalu bertajuk Patutkah saya lupakan Malaysia Baru dan berundur soal Kit Siang Saya rasa terpanggil untuk memberikan pandangan...
Embah Jid Mahu Memberi Nafas Baru Di Dalam Irama Malaysia Pada Era 2020

Embah Jid Mahu Memberi Nafas Baru Di Dalam Irama Malaysia Pada Era 2020

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 315 hits
Assalamualaikum Dan Selamat Pagi Hai reader semua Bonde memang minat lagu lagu irama Malaysia tak heranlah Bonde boleh layan konsert Noraniza Idris hari tu dengan suami berdua pergi konsert ha ha ha Bonde dengan suami beza umur hanya setahu...
Malaysia Baharu Versi Ph Istimewa Berjaya Buat Pasaran Saham Semakin Merudum Najib

Malaysia Baharu Versi Ph Istimewa Berjaya Buat Pasaran Saham Semakin Merudum Najib

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 246 hits
Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak menyindir kerajaan Pakatan Harapan yang berbangga dengan Malaysia Baharu nya kononnya mempunyai keistimewaan tersendiri Merujuk kepada pasaran saham yang mempunyai turun naik Najib dalam Facebook kecewa...
Ekonomi Malaysia Tertinggal Jika Bergelut Isu Perkauman

Ekonomi Malaysia Tertinggal Jika Bergelut Isu Perkauman

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 287 hits
Ekonomi Malaysia tertinggal jika bergelut isu perkaumanOleh August 28 2019Penganalisis ekonomi memberi amaran bahawa masa hadapan Malaysia akan menjadi tidak menentu sekiranya terus bergelut dan berantakan dengan isu perkauman Menurut penga...
Beautea Produk Baru Dari Safi Malaysia

Beautea Produk Baru Dari Safi Malaysia

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 697 hits
Assalamualaikum dan Hai Berita baik untuk pengguna tegar produk penjagaan kulit Safi Malaysia Safi Malaysia telah melancarkan satu produk pembersih wajah baru iaitu BeauTea Produk pembersih wajah yang berasaskan campuran bahan semulajadi ya...
Han Byul Bawa Sinar Baru K Pop Di Malaysia

Han Byul Bawa Sinar Baru K Pop Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 590 hits
Bukan mudah untuk menjadi bintang K POP apatah lagi untuk bangkit semula selepas kumpulan yang disertainya berkubur EH KOREA BUZZ BY HYUNMIN A sempat menyelami isi hati yang tersurat dilubuk hati Han Byul yang menjadi figura Korea Buzz bula...
Kerjasama Umno Pas Sejarah Baru Politik Malaysia Kata Annuar Musa

Kerjasama Umno Pas Sejarah Baru Politik Malaysia Kata Annuar Musa

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 349 hits
Kerjasama Umno PAS sejarah baru politik Malaysia kata Annuar Musa Dikemas kini 4 minit yang lalu Diterbitkan pada 31 Aug 201
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon

Menjala Di Rumah Makan Di Kedai

Hiburan Sarah Yasmine Harap You Enjoy This 5 Minutes Fame Tidur Lena Goodbye Aliff Aziz

Cepat Selamatkan Industri Lakonan Terbukti Dirindui Pengikut Ig Seo Yeji Naik Mendadak