Tak Perlu Beg Berat Jadual Padat Biar Anak Enjoy Nikmati Masa Sekolah Mereka


Melihat anak menggalas beg yang besar dan berat saban hari membuatkan kita kasihan melihat anak kecil kita. Namun apakan daya, semuanya demi segenggam ilmu yang dicari demi menjadi orang yang lebih berguna di masa hadapan.
Isu beg berat anak-anak yang dibawa setiap hari ke sekolah sebenarnya banyak membuka mata banyak pihak. Pembelajaran anak-anak kita berbeza. Perbezaan inilah yang dikongsikan oleh Dietition, Pn Fizah Sobri dengan sistem pembelajaran kita di sini.

Berdasarkan pengalaman sendiri, bukan cerita anak, menantu, sepupu makcik kiah. Ye beza sangat belajar dekat luar negara dan belajar di Malaysia dan sad to say memang lebih rasa tertekan.
Saya dapat rezeki belajar 3 tahun di USA (ikut ayah kerja) antara darjah 1-3, fasa awal perkembangan kanak kanak. Memang waktu ni waktu kritikal dalam development personaliti seorang kanak kanak.
Di sana
Waktu belajar bermula 8pg-3pm, takde pergi sekolah gelap gelap dan 1 jam waktu rehat. Sini waktu belajar bermula 7.30pg- 1 tengahari, waktu rehat 20min-30min. Kadang-kadang baru nak duduk makan dah dengar loceng.
Di sana
Kelas kecil dalam 20 orang, sini kelas anak saya dulu cecah 38 orang. Saya hadap anak saya 2 orang saja boleh stress macam mana cikgu boleh hadap sampai 40 orang sekaligus. Memang sangat tabik.

Di sana
Kita pergi ke kelas kelas di tempat berbeza, muzik lain, geography lain, history lain, bukan cikgu yang datang ke kita. Saya ingat lagi paling seronok kelas science. Dengan solar system dekat siling, ada lifesize skeleton, ada mini taman, ada pets (hamster, ant farm). Kita yang masuk kelas sangat excited nak belajar.
Sini, cikgu yang bergerak masuk dari kelas ke kelas. Adalah kelas macam lab dan komputer memang kena pergi tempat lain tapi the environment takde yang buat rasa wow what is that.
Di sana
Serious beg tak berat, tak perlu bawak buku, bawak personal items macam colour pencil gitu, recorder. Sini memang kesian tengok anak anak yang perlu bawa beg berat berat sampai 1 subjek 4 buku latihan pun ada.

Di sana
School bus ikut zone. Zone A satu driver zone B satu driver, so driver sana hanya focus satu kawasan dan sangat kenal dengan passenger mereka sebab memang duduk di komuniti sana.
Sini semua tempat kejar nak amik anak anak, kejar nak customer, ada yang haram, ada yang padatkan sampai anak anak nak duduk kena atas riba kawan. Saya pernah ada pengalaman Aliyah kena tinggal dekat sekolah oleh van (mau tak lemah jantung).
Di sana
Waktu rehat sangat teratur dan menggunakan meal card. Ni macam ala ala touch n go card yang dah diisi nilai oleh parents siap siap disimpan dalam sistem. Sampai kantin terus beratur amik tray dan pilih 1 main menu, 1 fruit, 1 dessert dan 1 air.
Turun pun kelas kelas kecik turun awal 5 minit macam tu, tak perlu bazir masa bagi wang, dan berebut makan, bagitahu nama saja.

Sini memang kadang kadang tak sempat nak makan, nak turun kelas dah 5 minit, beli beratur dah 10 min, yang pelajar kecik kena tolak himpit dengan pelajar besar.
Dah 24 tahun tinggal suasana belajar di sana dan ini je yang saya ingat, tapi cukup nak cakap best dekat sana. Memang rindu zaman belajar dekat sana.
Walaupun 3 tahun saja cara belajar memang buat kita wonder, imagine, discuss, have fun, ask.
Normal untuk kanak kanak bertanya macam macam, bukan duduk diam tengok gadget. Normal untuk kanak kanak bercerita potpet, kalau diam lagi tidak bermakna.
Please let them enjoy school time, seriously itulah masa yang kita akan ingat.
Menarik: Sesi Pembelajaran Interaktif, Anak Lebih Yakin Dengan Kelas Bahasa Inggeris di Novakid!
Nak bawa anak dekati alam dan jalan hujung minggu, jom ke Farm In The City.

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa.
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/

Mama jom rileks jap, klik link NI!

Jom daftar sebagai Moms To Be VIP Member kerana mama hamil akan mendapat pelbagai keistimewaan termasuk Pa&Ma E-Workshop PERCUMA. TAWARAN ISTIMEWA MINGGU INI bagi yang sign up sebagai Moms To Be VIP member akan dapat voucher membeli belah 9 Months. Klik https://toko.ideaktiv.com/product/moms-to-be-vip-member/ untuk join.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Tak Perlu Beg Berat, Jadual Padat, Biar Anak Enjoy & Nikmati Masa Sekolah Mereka! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-beg-berat-jadual-padat-biar-anak-enjoy-nikmati-masa-sekolah-mereka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Beg Sekolah Berat I Guru Syor Kpm Manfaatkan E Buku Teks

Isu Beg Sekolah Berat I Guru Syor Kpm Manfaatkan E Buku Teks

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 271 hits
Kemudahan pembelajaran abad 21 perlu ditingkatkan BANGI Baru baru ini tular isu bebanan beg sekolah terutama membabitkan pelajar sekolah rendah Pendedahan seorang aktivis dilaporkan mendapat respon daripada netizen yang turut sama berkongsi...
Dr Kongsi Mudarat Galas Beg Sekolah Terlalu Berat Boleh Sakit Belakang Usia Muda

Dr Kongsi Mudarat Galas Beg Sekolah Terlalu Berat Boleh Sakit Belakang Usia Muda

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 279 hits
Beg sekolah anak anak kita semakin lama semakin berat Ibu bapa perlu beli beg sekolah yang betul untuk elakkan kemudaratan pada anak anak Pemilihan beg yang salah boleh menyebabkan sakit tengkuk sakit belakang serta masalah masalah tulang b...
Persiapan Untuk Anak Di Masa Depan Kot Pengantin Nerv0us Tersasul Sebut Peralatan Sekolah Sebagai Mas Kahwin

Persiapan Untuk Anak Di Masa Depan Kot Pengantin Nerv0us Tersasul Sebut Peralatan Sekolah Sebagai Mas Kahwin

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 320 hits
Perasaan nerv0us atau gementar mungkin merupakan antara perasaan yang tak asing bagi mana mana pasangan yang akan mendirikan rumah tangga Macam macam benda nak kena fikir lepas tu kalau boleh nak pastikan semua benda perfect lagi Fuhhh Lain...
Anak Menteri Sekolah Dan Universiti Luar Negara Penyokong Motong Getah Ikut Cuaca Hari Hari Makan Pun Susah

Anak Menteri Sekolah Dan Universiti Luar Negara Penyokong Motong Getah Ikut Cuaca Hari Hari Makan Pun Susah

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 191 hits
NORSHIDAH MOHD DAUDHoi Melayu bodoh Anak beranak pemimpin kesayangan korang anto anak anak dia study kat overseaAbis abis cikai pun yang study dalam Msia masuk sekolah InternationalAde diorang tau masalah pembelajaran pelajar guru kat Melay...
Simpan Emas Lagi Berbaloi Dari Simpan Wang Ada Tabungan Masa Depan Anak Anak

Simpan Emas Lagi Berbaloi Dari Simpan Wang Ada Tabungan Masa Depan Anak Anak

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 205 hits
Ada diantara kita yang gemar menyimpan di wang berbentuk pelaburan namun anak juga yang selesa menyimpan emas dalam bentuk barang kemas simpanan emas dan sebagainya Semuanya punya cara dan selera masing masing dalam menyimpan Namun simpanan...
Bila Anak Masuk 6 Bulan Dia Mula Jarang Terjaga Malam Inilah Masa Terbaik Nak Latih Anak Tidur Sendiri

Bila Anak Masuk 6 Bulan Dia Mula Jarang Terjaga Malam Inilah Masa Terbaik Nak Latih Anak Tidur Sendiri

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 235 hits
Sedang merancang untuk melatih anak tidur sendiri Tetapi tidak pasti batas usia anak yang sesuai untuk memulakannya Umumnya masa yang sesuai untuk setiap anak adalah berbeza Pun begitu berikut beberapa cadangan yang mungkin boleh dijadikan ...
Hiburan Elfira Loy Pertahankan Pendirian Hantar Anak 2 Tahun Ke Sekolah

Hiburan Elfira Loy Pertahankan Pendirian Hantar Anak 2 Tahun Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 254 hits
Tampil mempertahankan tindakan dirinya menghantar anak sulung Muhamad Rayyan Khalaf yang baru berusia 2 tahun ke sekolah pelakon menegaskan yang semua itu terpulang kepada kehendak masing masing sebagai ibu bapa 4 minggu laluTak Risau Hamil...
Terkini Mama Hiiang Satu2nya Anak Peiajar Tingktan 5 Temui Ajai Ktika Puiang Dari Sekolah

Terkini Mama Hiiang Satu2nya Anak Peiajar Tingktan 5 Temui Ajai Ktika Puiang Dari Sekolah

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 318 hits
Seri Menanti Seorang pelajar lelaki ma ut seIepas motosikal ditun ggangi mermpuh sebuah kereta di Kilometer 24 Jalan Kampung Gedang Terachi dekat sini tengah hari tadi
Anak Otak Kiri Suka Kira Kira Banyak Tanya Pandai Gilap Cerah Masa Depan

Anak Otak Kiri Suka Kira Kira Banyak Tanya Pandai Gilap Cerah Masa Depan

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 160 hits
Anak anak kita semua bijak Tak perlulah nak dibandingkan pencapaiannya dengan anak orang lain Apa yang penting didikan yang sempurna daripada ibu ayah penentu kejayaan anak Cuma perasan tak keistimewaan anak kita antara adik beradiknya berb...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Tak Cukup Tangan Caprice Terkejut Terima Lebih 900 Aduan Baru

Benci Kesalahan Jangan Benci Orang Yang Salah Ig Ibu Lesap Aisyah Aziz Kongsi Quote Nasihat

Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024