Tak Payah Perfect Sangat Anak Tak Mahu Ibu Sempurna Tiap Masa Mahu Ibu Gembira


Siapa yang tidak mahu menjadi ibu yang terbaik buat anak-anak. Sebolehnya apa sahaja keperluan dan kehendak anak cuba dipenuhi sebaiknya oleh ibu. Pun begitu ada waktunya kita tidak mampu mencapaikan kesempurnaan bila mana tubuh jadi begitu penat dan keletihan melayan anak setiap masa.
Masa untuk diri sendiri sememangnya tidak pernah sempat. Apa ibu nak buat? Jangan terlalu jadi ibu sempurna dan ‘perfect’ setiap masa. Kita jadi letih. Hakikatnya, anak-anak juga tidak mahu ibu sempurna, mereka mahukan ibu yang gembira dan penuh kasih sayang.
Perkongsian Pn Insyirah Soleha ini memang ‘deep’. Ya, tak perlu jadi sentiasa sempurna. Adalah lebih baik kita menggembirakan anak-anak. Sudah memadai!

Bila housemate tak ada, jadi ibu dan ayah dalam masa yang sama jadi supir untuk anak-anak ke sekolah.
Beberapa kali yang penat sangat emosi dan fizikal, anak-anak jadi lebih cranky dan emosi bila bapa tiada. Nak bangunkan ke sekolah pun banyak drama, kemudian bergelut kejar masa nak hantar ke sekolah sambil redah kesesakan jalan. Belum lagi ada drama tertinggal barang pula.
Biasanya singgah beli nasi lemak tepi jalan singgit dua. Kalau lapar memang susah nak bincang, menggigil dan berpeluh sampai basah lencun.
Petang, ambil anak-anak di sekolah dan sambung rutin selanjutnya. Kemudian, saya mula jadi sangat penat. Selepas muhasabah, anak-anak tak perlu ibu yang sempurna mereka mahu ibu yang gembira. Saya mula rutin yang baru.

Pagi, selepas anak-anak ke sekolah saya berjalan kaki di taman sambil gendong bayi. Brisk walk sahaja. Tak perlu jogging. Pakai ergonomic baby carrier. InsyaAllah bantu ibu tak sakit belakang, baby pun selesa.
Baby boleh tidur dalam carrier. Kalau baby tak tidur, kami berbual. Tunjuk pokok, burung, daun-daun. Nampak ikan di tasik, berbual fasal ikan. Kalau baby tidur, saya baca saja zikir-zikir untuk kami.
Balik dari taman, singgah beli makanan yang heavy macam nasi lemak. Bila dah kenyang,, boleh urus dan layan anak dengan gembira.
Selesai urusan anak dan rumah, siap untuk ambil abang-abang bersekolah. Singgah juga ke taman beri mereka main buaian, berlari di padang, main papan gelongsor. Lepaskan tenaga dan emosi yang ada di taman permainan, dengan harapan badan dah penat nanti malam mereka mudah tidur.
Ada masa, saya sambung brisk walk waktu petang masa anak-anak main di taman. Kadang saya join mereka main sekali.
Selepas Maghrib, (berjemaah diwajibkan di rumah) sambung mengaji dan kemaskan keperluan sekolah untuk esok hari.

Pernah rasa penat sangat sebab berhari kurang tidur, panjang lebar mesej pada housemate yang berada jauh beribu batu. Pendek sahaja balasannya. “Terima kasih tolong jaga anak-anak.”
Ya Allah, terus menangis. Bukan anak-anak je perlukan pelukan, ibu juga memerlukan pelukan dari anak-anak. Si kecil datang peluk, dan redakan gelora emosi.
Kadang, kita nampak perkataan “tolong” dan “terima kasih” tu biasa sahaja. Bukan tak ikhlas atau tidak redha atau tidak syukur cuma emosi sahaja yang tidak stabil.
Bila dah tahu badan penat senang nak tidur, saya berlama-lama brisk walk dengan anak. Bila dah penat, rebahkan badan terus switch off. Dapat deep sleep 2-3 jam pun cukup bermakna untuk meneruskan perjuangan hari baru. Sekarang, baru faham.
Ibu tak gembira, emosi roller coaster kerana kurang self care. Berjalan sehari 10,000 langkah boleh bantu untuk gembira. – baca dar tulisan Dr Rizal.

Kalau dah mula rasa serabut, sesuatu yang aneh dengan diri sendiri, mulakan langkah pertama sehingga 10k langkah akhir. Kita namakan ia langkah kegembiraan, rasai sendiri perbezaan emosi.
Kurang minuman manis atau terus berhenti. Minuman manis buat emosi huru hara. Badan dah peluh, topup dengan air kosong. Kulit pun makin glowing.
“Cantiklah awak sekarang, pakai skincare apa?”
“Saya brisk walk dan gembira, stop minuman manis. Dapat vitamin D dari matahari setiap pagi.” 😬
Kalau ada bajet lebih boleh cari basikal biasa 2nd hand anggaran RM150. Letak baby seat boleh la mengayuh dengan anak. Seronok budak bila disapa angin sepoi-sepoi dan rasa selamat sebab ibu ada sekali. Nampak budak-budak ketawa naik basikal dengan ibu ayah di taman. Seronok semuanya. Be happy.
Buat sesuatu yang menggembirakan dan menyihatkan. Untuk emosi dan fizikal. Kalau merajuk nak aiskrim, nak mekdi, nak kepci, nak boba… nanti makin celaru emosi. Sesekali okay, mungkin selepas berjaya berjalan 100km.

Kalau setiap hari berjalan 10km, hari ke-11 kalau merajuk baru boleh makan aiskrim. Kalau tak merajuk, minum air kosong saja. 😌
Ibu,
Anak-anak tak perlu ibu sempurna mereka perlukan ibu yang gembira.
Love yourself. Tengok cermin, proud of yourself.
Semua ibu penat, tak perlu beritahu pun semua dah tahu. Tapi ibu selalu lupa they are doing great job! ⚘
Ummu Amir,
Semoga lelah menjadi LILLAH.
Menarik: Ayash Senyum Dekat Siapa Tu, Majlis Tahnik & Cukup Jambul Ayash Affan Serba Putih
Nak dapatkan barangan dan kelengkapan sekolah anak, jom shopping di Hari-Hari.

Teruja nak dapat baby, tapi masih banyak persiapan yang perlu dibuat. Mental dan fizikal pun kena mantap sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang cara-cara menguruskan bayi baharu lahir?
Jom sertai E-Workshop Pa&Ma : A-Z Uruskan Newborn Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/urus-newborn-baby-a-z/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post “Tak Payah Perfect Sangat” Anak Tak Mahu Ibu Sempurna Tiap Masa, Mahu Ibu Gembira! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-payah-perfect-sangat-anak-tak-mahu-ibu-sempurna-tiap-masa-mahu-ibu-gembira/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 467 hits
Bila anak nak masuk Tahun Satu kebanyakan ibu bapa akan mula fokus bab membaca Sama ada lancar membaca buku Bahasa Melayu dan dan Bahasa Inggeris dua dua penting Tambah lagi dalam keadaan sekarang yang memerlukan penguasaan pembacaan yang b...
Vide0 Belum Ada Rezeki Cahaya Mata Wanita Tumpang Gembira Ibu Hamil Anak Ke 8 Bagi Kakak Jaga Baby Ni

Vide0 Belum Ada Rezeki Cahaya Mata Wanita Tumpang Gembira Ibu Hamil Anak Ke 8 Bagi Kakak Jaga Baby Ni

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 314 hits
Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga sudah pasti mengimpikan mempunyai cahaya mata dan ingin membesarkan amanah yang diberikan sebaik mungkin Namun tidak semua pasangan diberikan rezeki untuk mempunyai cahaya mata sejurus mereka ber...
Kisah Ibu Menderita Anak Hisap Dadah

Kisah Ibu Menderita Anak Hisap Dadah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 171 hits
KISAH minggu ini memang berlainan sekali ia tentang luahan hati seorang kakak juga ibu mengenai masalah adik dan anaknya yang terlibat dengan dadah Hanya mereka yang senasib boleh memahami masalah yang dipikulnya selama ini Itu cerita Salin...
Marah Anak Buang Air Besar Dalam Seluar Ibu Dilapor Tergamak Pukul Anak 4 Tahun Hingga Mati

Marah Anak Buang Air Besar Dalam Seluar Ibu Dilapor Tergamak Pukul Anak 4 Tahun Hingga Mati

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 217 hits
Seorang ibu di Surabaya dilaporkan tergamak mendera anak kandungnya yang berusia 4 tahun sehingga mati kerana berang mangsa membuang air besar dalam seluar Memetik laporan Detik News suspek mengaku mendera anaknya dengan memukul dan menolak...
Ibu Risau Anak Tak Selesa Sebab Kembung Perut Jom Cuba Urutan I Love You

Ibu Risau Anak Tak Selesa Sebab Kembung Perut Jom Cuba Urutan I Love You

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 176 hits
IBU RISAU ANAK TAK SELESA SEBAB KEMBUNG PERUT JOM CUBA URUTAN I LOVE YOU Letihnya berjaga malam anak asyik menagis je Apa kata kita try urut anak baru selesa anak tu Yelah kesian tengok anak menangis je kan pasti kita susah hati dan stress ...
Kisah Inspirasi Kekuatan Seorang Ibu Yang Begitu Cekal Membesarkan Tiga Anak Istimewa

Kisah Inspirasi Kekuatan Seorang Ibu Yang Begitu Cekal Membesarkan Tiga Anak Istimewa

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 159 hits
Hebatnya seorang ibu yang mampu membesarkan anak istimewa dengan penuh kecekalan dan kesabaran Lebih hebat ujian yang dihadapi seorang ibu ini bersama suaminya apabila kesemua anak anaknya disahkan insan istimewa yang memerlukan pemerhatian...
Ibu Dan Anak Diberkas Polis Sedang Hisap Dadah Bersama

Ibu Dan Anak Diberkas Polis Sedang Hisap Dadah Bersama

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 257 hits
Apa hendak jadi dengan seorang ibu dan anak perempuannya yang ditahan sepasukan anggota polis dalam serbuan di Felda Palong 15 dekat sini 27 Mac lalu Sudahlah tidak tahu malu dengan perbuatan menagih dadah kehadiran mereka berdua di lokasi ...
Sedih Anak Suka Sorok Hp Bila Tanya Rupanya Nak Ibu Tengok Dia Bukan Hp

Sedih Anak Suka Sorok Hp Bila Tanya Rupanya Nak Ibu Tengok Dia Bukan Hp

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 149 hits
Bukan kita nak tapi kadang kadang keadaan memaksa Kerja yang memerlukan komitmen untuk menghadap komputer atau telefon memang tak boleh nak elak Kalau tak tengok macam mana nak siapkan kerja kan Rasa bersalah memang ada sebab kita lebih uta...
Mama Kata Bawalah Calon Menantu Dating Paling Sweet Seumur Hidup Anak Puas Hati Candle Light Dinner Pertama Dengan Ibu

Mama Kata Bawalah Calon Menantu Dating Paling Sweet Seumur Hidup Anak Puas Hati Candle Light Dinner Pertama Dengan Ibu

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 393 hits
SEBUT sahaja candle light dinner pasti terbayangkan makan malam romantis bersama pasangan sama ada kekasih suami atau isteri Bagi seorang pemuda momen istimewa itu diluangkan bersama ibu tersayang Makan malam turut diserikan dengan lagu har...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan