Kisah Ibu Menderita Anak Hisap Dadah




KISAH minggu ini memang berlainan sekali, ia tentang luahan hati seorang kakak juga ibu mengenai masalah adik dan anaknya yang terlibat dengan dadah. Hanya mereka yang senasib boleh memahami masalah yang dipikulnya selama ini. Itu cerita Salina dalam e-melnya dan ketika kami berbual panjang di telefon.

''Apabila adik jadi penagih dadah, bukan setakat ibu bapa saya sahaja menderita, malah kami enam beradik turut sama menghadapi tekanan.

''Puas kami berusaha membantu tetapi baiknya cuma sekejap lepas tu dia buat balik. Kami dah tak tahu bagaimana mahu membantunya lagi. Masalahnya tambah teruk bila dia nak kahwin. Kami nasihatkan fikir dulu, sebab dia penagih tak ada kerja, mana nak tanggung isteri, tetapi dia degil. Akhirnya kami kahwinkan dia.

''Seperti diduga, perkahwinannya tak kekal, tapi dia kahwin lagi kali kedua, dapat dua anak bercerai, lepas tu kahwin lagi kali ketiga. Bila berkahwin, tentulah tambah beban yang kami terpaksa tanggung, makan minum mereka anak beranak kerana dia tak ada kerja. Lampin pakai buang pun kami tanggung sedangkan kami ada keluarga sendiri. Lama kelamaan seorang demi seorang adik-beradik tarik diri. Disebabkan saya tinggal dekat maka sayalah jadi tempat dia meminta bantuan.

''Masalahnya kalau kami tak beri duit dia akan mencuri, tak kiralah rumah jiran, saudara mara bahkan rumah emak sendiri. Pernah satu masa emak telefon saya suruh segera balik sebab adik dah pegang pisau di jalan keluar masuk rumah. Kebetulan saya tinggalkan anak dengan emak kerana berkursus. Fikirkan keselamatan anak, emak dan ayah, saya segera balik dan terpaksa bawa dia ke bandar untuk beli dadah.

''Emak memang takut tinggal di rumah kalau adik ada, sebab dia sentiasa hendakkan duit. Itu belum masuk bab malu dengan jiran tetangga datang mengadu barang-barang mereka hilang, rumah kena pecah dan sebagainya. Semua mereka tuduh adik yang curi.

''Pendek kata satu kampung tahu cerita adik penagih dadah dan pencuri. Bila emak ikut saya pindah, apa lagi semua barang dalam rumah emak habis dijualnya untuk beli dadah. Pada saya biarlah barang itu hilang asalkan jangan nyawa melayang. Kini walaupun pindah jauh di kampung isterinya tapi dia masih cari saya minta duit.

''Oleh kerana adik-adik tinggal jauh, ada di luar negara, ada di utara dan di selatan tanah air, sayalah tempat dia minta bantuan. Adik-adik lain ada membantu tetapi mereka tidak lihat betapa susahnya kami berhadapan dengan adik yang menagih.

''Saya fikirkan dengan pelbagai bantuan yang saya curahkan bantu adik, tak kira wang ringgit dan tenaga, tentulah saya tidak menghadapi nasib seperti emak lalui. Tetapi kehendak Allah yang maha kuasa, siapa sangka saya juga hadapi masalah sama bila anak saya terlibat dengan dadah. Ini membuatkan saya rasa cukup kecewa.

''Seawal umur 15 tahun Nan dah jadi penagih. Kami suami isteri amat sayangkan dia, tapi malangnya dia lebih sayangkan kawan-kawannya. Dengan pujukan kawan dia hilang pedo man, bukan setakat menagih malah mencuri, pecah rumah untuk dapatkan duit beli benda jahanam itu.

''Masalah duit kami anak beranak hilang dah jadi benda biasa, malah dia boleh keluarkan duit saya di Tabung Haji sebanyak RM9,000 melalui kad Bank Rakyat. Ketika hendak berurusan dengan Tabung Haji, saya diberitahu duit dah habis dikeluarkan. Saya hanya mampu menangis.

''Bila anak menagih, saya bukan saja susah hati kerana tabiat buruknya bahkan kerenah jiran tetangga. Asal ada benda berharga di rumah mereka hilang, Nan kena tuduh.

''Apakan daya untuk menasihati Nan, dia tak makan nasihat, malah rumah kami juga jadi mangsanya. Saya amat sedih, kami suami isteri berjawatan dan lulusan tinggi, sedangkan anak sulung kami Nan sijil SPM pun tak ada, sebab dia tak pernah ambil SPM.

''Pelbagai cara kami usahakan untuk memulihkannya tetapi baiknya sementara, lepas itu dia buat balik. Tau dia tak ada sijil kami keluar modal supaya dia berniaga kecil-kecilan, malangnya orang buka kedai pagi tapi dia buka kedai pukul 5 petang, lebih teruk belakang kedai tempat kawan-kawann yang lepak menagih. Akhirnya tutup terus.

''Ketika saya sambung belajar di utara tanah air, saya bawa dia tinggal bersama supaya jauh dari kawasan rumah kami. Bila jauh dia mahu berubah tetapi bila balik ke rumah dia menagih semula.

''Sebagai ibu tidak sepatutnya saya rasa bosan mendidik anak seperti ini tetapi sebagai manusia biasa, saya tidak terdaya menahan derita yang terpaksa saya tanggung dari muda hinggalah usia seperti ini, bermula dari adik hinggalah anak sendiri.

''Mungkin saya ibu yang kejam kerana pernah minta pihak berkuasa menangkap dan masukkan Nan ke pusat pemulihan, malangnya bila pengarah bertukar peraturan pun bertukar, anak saya yang muda ini dikeluarkan dan dimasukkan penagih tegar. Bila keluar pastilah anak saya kembali kepada tabiat lamanya.

''Saya pernah hantar dia ke pusat pemulihan swasta di Rawang, yang ceritanya pernah dipaparkan di TV dan akhbar tetapi anak saya dan beberapa kawannya lari sebab tak tahan diseksa, dipukul dan dirantai kaki, sementara diberi makan tidak secukupnya.

''Saya rasa itu zalim, sepatutnya anak-anak ini dilatih, dibimbing dan dinasihati supaya mereka insaf bukan dirantai, lagi pun mereka bukan duduk percuma, saya bayar RM1,000 sebulan dengan harapan anak saya dapat latihan, bukannya diseksa begitu.

''Kerana terlalu terseksa dan tidak tertanggung dengan penderitaan demi penderitaan, saya pernah terfikir melepaskan stering kereta ketika memandu ke lurah bukit supaya saya tidak lagi tanggung derita ini. Tetapi setelah fikirkan ini ujian Allah, saya terpaksa sabar.

''Saya harap ada ibu bapa lain yang senasib mahu berkongsi masalah. Kalau pesakit kanser, diabetes atau ibu tunggal ada persatuan mereka, mengapa ibu bapa seperti kita tak ada persatuan. Mungkin dengan berbincang akan ada cara kita boleh bantu pulihkan masalah anak-anak ini.'' Itu harapan Salina


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pemadamwangsamaju.blogspot.com/2012/04/kisah-ibu-menderita-anak-hisap-dadah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Dan Anak Diberkas Polis Sedang Hisap Dadah Bersama

Ibu Dan Anak Diberkas Polis Sedang Hisap Dadah Bersama

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 35 hits
Apa hendak jadi dengan seorang ibu dan anak perempuannya yang ditahan sepasukan anggota polis dalam serbuan di Felda Palong 15 dekat sini 27 Mac lalu Sudahlah tidak tahu malu dengan perbuatan menagih dadah kehadiran mereka berdua di lokasi ...
Ibu Beranak 7 Pun Hisap Dadah

Ibu Beranak 7 Pun Hisap Dadah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 37 hits
Gambar ContohMELAKA 26 Okt Seorang ibu kepada dua anak antara tujuh ditahan kerana positif dadah dalam Operasi Bersepadu Jabatan Pengangkutan Jalan negeri bersama tujuh agensi lain di Lebuh AMJ berhampiran Hotel Straits Meridian dan Simpang...
Satu Keluarga Anak Beranak Ditahan Hisap Dadah

Satu Keluarga Anak Beranak Ditahan Hisap Dadah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 33 hits
Gambar ContohTiga sekeluarga yang kononnya mengusahakan sebuah tapak semaian di Batu 9 Cheras Jalan Hulu Langat dekat sini ditahan polis kerana menjadikan lokasi pekerjaan mereka itu sebagai stor menyimpan dadah jenis heroin sejak beberapa ...
Hiburan Suka Tutup Telinga Walaupun Tak Bising Dr Say Minta Ibu Bapa Peka Tanda Anak Autisme

Hiburan Suka Tutup Telinga Walaupun Tak Bising Dr Say Minta Ibu Bapa Peka Tanda Anak Autisme

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 91 hits
Doktor selebriti popular memohon ibu bapa peka dengan perkembangan anak anak 2 minggu laluNetizen Dakwa Habis Duit Buktikan Diri Lelaki Sejati Label Anak OKU Dr Say TerkilanAdvertisementMenurut Dr Say atau nama lengkapnya Shazril Shaharuddi...
Patutlah Ace Suka Tutup Telinga Guna Mulut Buka Penutup Botol Aut1sm Dr Say Mohon Ibu Bapa Peka Perkembangan Anak

Patutlah Ace Suka Tutup Telinga Guna Mulut Buka Penutup Botol Aut1sm Dr Say Mohon Ibu Bapa Peka Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 108 hits
Doktor dan pengacara Dr Say Shazril memohon ibu bapa peka dengan perkembangan anak anak Menurut Dr Say sebelum anak sulungnya disahkan mengalami g4ngguan perkembangan neuro atau aut1sm tahap sederhana Ace telah menunjukkan beberapa tanda Bi...
Hiburan Anak Alami Ruam Teruk Pada Badan Meghan Trainor Rasa Gagal Jadi Ibu Yang Baik

Hiburan Anak Alami Ruam Teruk Pada Badan Meghan Trainor Rasa Gagal Jadi Ibu Yang Baik

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 92 hits
Penyanyi popular luar negara Meghan Trainor yang baru sahaja bergelar sebagai seorang ibu pada 8 Februari yang lalu mengakui bahawa dirinya gagal untuk menjadi ibu yang baik Menurut penyanyi yang terkenal dengan lagu All About That Bass itu...
Rupanya Caprice Sunting Ibu Tunggal Anak 1 Kecantikan Isterinya Jadi Tumpuan

Rupanya Caprice Sunting Ibu Tunggal Anak 1 Kecantikan Isterinya Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 83 hits
Caprice nama yang tidak asing lagi dalam industri muzik tanah air Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli merupakan Penyanyi komposer dan bergelar usahawan Sebelum ini tular nama caprice apabila dikaitkan dengan pended4han beliau yang perna...
Maafkan Ibu Mujur Cepat Sedar Kesan Cahaya Hp Mata Anak Berkedip Kedip

Maafkan Ibu Mujur Cepat Sedar Kesan Cahaya Hp Mata Anak Berkedip Kedip

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 138 hits
Dalam keadaan sekarang gajet dan anak tak boleh dipisahkan Seawal anak setahun pun dah pandai mengamuk jika tak dapat gajet apatah lagi anak yang dah besar Dalam hal ini anak tak salah tetapi cara ibu bapa yang perlu bertegas dalam hal ini ...
Sedih Anak Suka Sorok Hp Bila Tanya Rupanya Nak Ibu Tengok Dia Bukan Hp

Sedih Anak Suka Sorok Hp Bila Tanya Rupanya Nak Ibu Tengok Dia Bukan Hp

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 31 hits
Bukan kita nak tapi kadang kadang keadaan memaksa Kerja yang memerlukan komitmen untuk menghadap komputer atau telefon memang tak boleh nak elak Kalau tak tengok macam mana nak siapkan kerja kan Rasa bersalah memang ada sebab kita lebih uta...
Harga Makanan Kpim Rangka Pelan Tindakan Atasi Kenaikan Harga

Statistik Jenayah Kes Jenayah 2020 Catat Penurunan

Afieq Shazwan Layu Di Hujung Mekar Chord

Siapa Pm Malaysia

Leher Bvdak Kurang Siuman Dicekak Oleh 2 Beranak Shg Mavt Krn Dituduh Cvri Speaker

Tawaran Hebat Lulu Super Friday Potongan Sehingga 70

Barang Mekap Murah Di Sogo

How To Adopt The Softness Of The Linen Color In Your Interior



Kenapa Orang Kaya Terus Kaya Yang Miskin Kekal Miskin

Individu Pertama Dianggap Seksi Oleh Hollywood Kintaro Hayakawa

Bagaimana Perubatan Tradisional Cina Boleh Popular Sekitar 1970an

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kisah Cinta Kita Slot Akasia TV3

China Kini Menjadi Negara Paling Kaya Di Dunia


Telemovie Kerana Setitik Susu Lakonan Azlee Khairi Izara Aishah

Internet Mudah Alih Malaysia Tercorot Di Dunia

Lirik Lepaskan Aku Mandala Band

Updates To Youtube S Terms Of Service

Thermos Vacuum Flask Dari Blogger Fieza Sani

Yoo Ahin Ahn Eunjin Dilapor Bakal Terajui Siri Netflix The Fool At The End Of The World