Tak Payah Beli Lagi Ini Cara Buat Nutella Homemade Yang Sedap Jimat



“Budak-budak ni sekali hadap Nutella tu boleh habis sebotol. Aku nak makan tengok-tengok dah habis je. Kalau pandai buat sendiri kan bagus. Dapat juga adjust bagi kurang manis sikit. Mau rosak gigi budak-budak tu nanti.”
Chocolate spread atau Nutella, iaitu jenama sapuan coklat yang paling biasa dibeli ini memang digemari ramai. Tak kiralah yang dewasa, remaja atau lebih-lebih lagi kanak-kanak. Makan biskut, roti atau apa saja akan terasa lebih sedap bila ada coklat kan.
Harga Nutella ni boleh tahan juga mahalnya. Maklumlah barang import. Bagi yang anak ramai, boleh pening kepala bila asyik nak kena beli seminggu sekali.
Apa kata anda cuba buat sendiri chocolate spread ala Nutella ini di rumah. Boleh guna blender biasa dan bahannya pun mudah saja. Jom ikuti resepi yang disumbangkan oleh Puan Syahid Syuhada.
RESEPI NUTELLA HOMEMADE YANG MUDAH, SEDAP & JIMATBerikut adalah bahan-bahannya.
BAHAN-BAHAN1 cawan kacang tanah (kalau ada bajet boleh guna kacang lain seperti hazelnut, almond atau lain-lain jenis kacang ikut suka. Semua kekacang sedap dan ada rasa tersendiri.)2 sudu makan serbuk kokoSetengah cawan gula (kurangkan kalau tak nak manis)Secubit garamEsen vanila (untuk bagi wangi saja, kalau tak ada pun tak apa.)Setengah cawan minyak (boleh pilih apa-apa minyak terbaik yang ada di rumah. Saya guna VCO + minyak masak).*Sukatan bahan ini untuk isian separuh balang macam dalam gambar (bekas balang mayonis).
CARA-CARA1. SANGAI / GORENG KACANGMula-mula, gorengkan kacang hingga masak. Kalau tak nak kulit kacang, sebaiknya goreng tanpa minyak supaya kulitnya mudah dibuang. (Saya ok je sebab kulit kacang pun ada khasiatnya juga.) Bagi yang guna kacang almond atau hazelnut yang sedia untuk dimakan, tak perlu goreng lagi. Boleh blender terus.

2. KISAR KACANGMasukkan kacang dalam blender dan kisar kasar dulu. Tak perlu tunggu kacang terlalu halus sebab ia akan keluar minyak dan nanti adunan tak boleh gerak dah. Jangan risau, boleh guna sudu untuk adukkan dia bila dah offkan blender nanti.

3. MASUKKAN SERBUK KOKO, GULA & GARAMSekarang masukkan serbuk koko, gula dan garam ke dalam blender. Tekan butang ‘on’ sampailah adunan kacang tak bergerak. Jangan risau, adukkan guna dulu dan tolakkan adunan ke tengah.
4. TAMBAHKAN MINYAK & ESEN VANILAKemudian, boleh dah letak esen vanila. Tambahkan minyak sedikit demi sedikit, jangan terus tuangkan semua. Kalau blender dan adunan kacang dikisar elok je pusingannya, tandanya minyak dah cukup dan tak perlu tambah lagi tau.

5. SIMPAN DALAM BEKASBila tengok kelikatannya pun cantik, maksudnya dah siap! Bolehlah disimpan ke dalam bekas kedap udara. Macam saya, recycle botol mayonis saja ni. Nota: Kalau nak buat lebih banyak, sebaiknya kacang dan gula blender asing guna blender 2 mata (blender kering) dulu. Lepas tu campur semua bahan guna blender 4 mata.

MUDAHNYA, TAK PAYAH BELI LAGI!Bila dah siap, inilah hasilnya. Suka hati nak oles kat roti atau biskut dan lain-lain. Memang mudah dan jimat kalau buat sendiri chocolate spread ala Nutella ni. Maklumlah, anak-anak suka, cepat je habis. Kalau buat sendiri pun bolehlah kita adjust ikut citarasa sendiri – sama ada nak kurang manis atau nak guna kacang favourite kita. Berbaloi dapat makan puas-puas!
Oh ya, ada lebihan coklat dalam blender tadi jangan dibuang. Boleh buat air coklat yang sedap. Tambahkan susu segar atau air saja dan blend sampai tak ada lagi coklat yang tersisa. Lazatnya! Selamat mencuba dan selamat menjamu ikut selera.

*Cara buat homemade Nutella ini disumbangkan oleh Puan Syahid Syuhada. Ia telah disunting dan diterbitkan semula dengan kebenaran.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel
Jualan Baju Raya Dah Bermula!!!

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/02/tak-payah-beli-lagi-ini-cara-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Bebola Ayam Homemade Sedap Digoreng Buat Sup

Cara Buat Bebola Ayam Homemade Sedap Digoreng Buat Sup

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 669 hits
Budak budak ni suka betul makan bebola ayam tu Kalau sekali goreng atau buat sup kejap je licin Tapi asyik makan bebola frozen tu je tak elok pulak kan Agaknya susah tak nak buat resepi bebola ayam sendiri dekat rumah Bukan anak anak saja m...
Inilah Cara Mudah Buat Pearl Bubble Homemade Yang Penting Ianya Sedap Sangat Dan Halal

Inilah Cara Mudah Buat Pearl Bubble Homemade Yang Penting Ianya Sedap Sangat Dan Halal

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 514 hits
Kami pasti ramai antara kita yang suka sangat minum air teh yang ada pearl buble ini bukan Tapi nak beli kat kedai risau dengan status halal Jangan risau lagi anda kini boleh buatnya sendiri dirumah Puan Fara Bakri dengan bermurah hati pert...
Cara Buat Daging Burger Homemade Sedap Tiada Lemak Tanpa Msg

Cara Buat Daging Burger Homemade Sedap Tiada Lemak Tanpa Msg

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 1199 hits
Makanan segera sejuk beku seperti nuget ayam daging burger sosej dan sebagainya memang tak sihat Kalau diambil selalu boleh mendatangkan masalah kesihatan Malah kandungan lemak yang terkandung juga boleh menyebabkan berat badan anda naik TI...
Cara Cara Masak Dadih Secara Homemade Pencuci Mulut Yang Mudah Sedap

Cara Cara Masak Dadih Secara Homemade Pencuci Mulut Yang Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 461 hits
Protein dadih susu mempunyai nilai biologi yang tinggi iaitu sama dengan telur susu dan daging Protein juga boleh didapati daripada sumber tumbuhan seperti kekacang bijirin dan legum Bagaimanapun secara amnya protein protein ini adalah tida...
Cara Buat Kek Dan Pengat Dari Kurma Sedap Berkhasiat

Cara Buat Kek Dan Pengat Dari Kurma Sedap Berkhasiat

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 507 hits
Bila bercerita pasal kurma ramai yang menjadikan amalan memakannya di bulan Ramadan sahaja Tapi bukankah rugi buah kurma yang banyak khasiat dan kebaikan ini dimakan masa bulan puasa sahaja Apa yang pasti bagi anda yang sedang mencari alter...
Beli Barang Dapur Sebulan Terus Asingkan Lauk Untuk Masak Jimat Masa Dan Tenaga Mama

Beli Barang Dapur Sebulan Terus Asingkan Lauk Untuk Masak Jimat Masa Dan Tenaga Mama

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 1128 hits
Leceh betul bila nak masak ada bahan yang tak cukup Sebagai mak mak dan isteri bila bahan masakan cukup lengkap terasa bahagia dan cepat untuk memasak Kurang rasa penat Puan Naeamah berkongsi tip penyimpanan bahan basah untuk sebulan Tips M...
4 Cara Masakan Thai Gerenti Sedap Resipi Hebat Restoran Jemari

4 Cara Masakan Thai Gerenti Sedap Resipi Hebat Restoran Jemari

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 646 hits
Sajian Thai memang cukup popular di benua Asia dan seluruh dunia Kalau asyik makan juadah yang sama pun boring gak Jom kita try lauk Thai pula Tak payah pergi jauh di Restoran Jemari macam macam menu Thai ada Campuran rempah dan pelbagai he...
Cara Buat Ayam Goreng Berempah Yang Confirm Sedap Senang Je

Cara Buat Ayam Goreng Berempah Yang Confirm Sedap Senang Je

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 778 hits
Ayam goreng adalah antara makanan yang paling mudah nak dibuat Orang ramai pun suka Tapi macam mana nak buat ayam goreng yang sedap Lagi lagi ayam berempah Nah kami kongsikan resipinya AYAM GORENG BEREMPAHBahan bahan1 2 ekor ayam Bahan kisa...
D I Y Dapur Mainan Tak Lebih Rm100 Kalau Beli Di Kedai Rm300 Ibu Ini Kongsi Cara Buat Dapur Mainan Mudah Untuk Anak

D I Y Dapur Mainan Tak Lebih Rm100 Kalau Beli Di Kedai Rm300 Ibu Ini Kongsi Cara Buat Dapur Mainan Mudah Untuk Anak

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 1102 hits
Mama nak dapur mainannnnn alahaiii berat je rasa bila anak mula meminta barang mainan yang harganya beratus ratus Bukan tak mampu nak belikan tapi rasa tak berbaloi pulak kan Mama papa jangan pening pening fikirkan kehendak anak Mama papa b...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment