Beli Barang Dapur Sebulan Terus Asingkan Lauk Untuk Masak Jimat Masa Dan Tenaga Mama


Leceh betul bila nak masak ada bahan yang tak cukup. Sebagai mak-mak dan isteri, bila bahan masakan cukup lengkap, terasa bahagia dan cepat untuk memasak. Kurang rasa penat. Puan Naeamah berkongsi tip penyimpanan bahan basah untuk sebulan.
Tips Mudah Memasak Untuk Sebulan, Korang boleh start buat mula januari 2019 nie. Alhamdulillah..Stok lauk keluarga untuk sebulan dah selesai. Bajet untuk 3 minggu, agak2 sehingga gaji la. Ok, dah setel kemas semua…berjam2 duk kat dapur jer, takper penat masa ni, manis selepas ini.

Masak setiap hari…bawak bekal ke opis dan masak untuk anak sekali sebelum ke sekolah…balik kerja masak lagi untuk makan malam…buat mcm ni mudahkan kerja kita…mcm biasa kalau malas boleh amik kuali ketuk atas kepala
Rutin berbelanja barang dapur adalah setiap hujung bulan selepas gaji, pepagi hari pasaraya bukak jer pintu kita dah sampai. Ikan, udang, sotong beli kat pasaraya CS. Ayam beli kat pasar malam
pstt: petua nak tahu ayam tu segar tengok kaki ayam tu..pilih yang kaki tegak ke atas .. Ayam lama kaki jatuh…tp kalau peniaga masukkan kaki kat dalam perut ayam..takleh nak cakap apa daa..jangan ditarik kaki ayam tu keluar lak.

Mcm biasa..siap asingkan lauk dlm bekas untuk sekali masak….tp kalau nak masak lebih…akan amik 2 bekas..contoh mcm udang…kalau nak letak dlm goreng sayur atau tomyam ke amik jer sebekas…kalau nak buat sambal udang, kena amik 2 bekas.
Simpan lauk cara saya 
Masukkan lauk dalam satu bekas (saya hanya guna tipuware) untuk sekali masak. Masukkan air sampai menutupi lauk tadi. Simpan kat tempat beku, letak air untuk apa? Untuk kekalkan kesegaran lauk td, anggap lah mcm ikan2 kat kutub sana dilitupi air batu..bila ais cair, ikan tu tetap segar kan…hahaha…orang sains jangan kecam lak…saya buat contoh jer…senang nak fhm..untuk orang yang ckp manis udang akan hilang bila letak air…simpan lama..terpulang…kita raikan pendapat berlainan….pandangan masing2..tp bagi saya…saya tetap rasa sama jer dengan masa saya baru beli terus masak dengan saya simpan letak air bekukan.
**Lauk yang saya letak air – Udang + sotong + ikan + ayam…semua bersihkan siap2…simpan lauk yang dah bersih

** Daging + tulang – simpan mcm biasa…jangan letak air bila nak masak…keluarkan…alirkan bawah air paip…kalau udang + sotong sekejap jer cair…kalau ayam amik masa sikit…kalau ikut saya..memang bila nak masak baru bawak keluar…kenapa? Sebab saya tak rancang nak masak apa…bangun pagi baru pikir nak masak apa…mcm gak balik keje…sampai rumah…buka peti baru pikir nak masak apa…hahahha takder masalah nak cairkan ais tu…uolss kalau nak masak pagi esok..malam tu boleh letak kat chiller…ramai orang buat mcm tu kan.

Simpan sayur cara saya
– Halia + lengkuas + serai letak dalam bekas dan masukkan air sampai menutupi sayuran tersebut.

– cili hijau + limau + bawang putih + bawang merah + daun sup + kacang panjang + cili merah + carrot + timun + petai + kobis + sawi jepun + bunga kobis + brokoli….letak tisu kat bahagian bawah untuk serap air yang akan menitis kat dlm bekas tersebut…sayur tersebut akan tahan lama…insyaallah…cuma sawi jepun + kobis tak tahan lama…seminggu ok lagi…selepas tu sawi akan lembik dan kobis akan hitam dekat tepi…
Sebab tu lah sayur berdaun saya tak beli banyak sekaligus..cukup untuk seminggu.

Saya letakkan sekali bajet untuk bulan ni sebab nanti ada yang tanya berapa bajet untuk lauk2 ni:
Bajet lauk kat pasaraya cs :-
Udang biasa – Rm 40.94
Sotong – Rm 37.63
Ikan Siakap – Rm 17.98 (2 ekor)
Lala – Rm6.40
Tulang Lembu – Rm 8.35
Ikan Cencaru – Rm8.64
Telur – Rm 8.60
Bajet lauk kat Pasar Malam :-
Ayam (3 ekor ) – Rm 62.00
Jumlah = Rm190.54 (Lauk)
= Rm 47.00 (sayur – limau kasturi + cili merah + cili hijau + cili api merah + ubi kentang + brokoli + kobis bulat + labu air + serai + tomato + kacang panjang + kangkung + celeri + daun kesum + halia + carrot + sawi jepun + cili benggala + timun jepun )
Bajet bergantung kepada keperluan individu…saya bertiga…Adakalanya akan lebih juga sikit bajet tu..contoh kalau saya nak buat nasi ayam..saya akan beli ayam lain..sbb ayam yang ada tak sesuai untuk buat nasi ayam..ayam dipotong kecik2.. saya bukan nak tunjuk bajet saya….saya nak tunjuk cara saya simpan lauk untuk mudahkan untuk kita mak2 ni masak…dan juga cara simpan sayur2 untuk tahan lama terutama mak2 bekerjaya keluar pepagi hari dan hampir nak malam baru balik mcm saya.
Jangan ckp peti besar boleh la buat mcm ni…saya dah kahwin 14 tahun….baru kawin dulu peti kecik jer…tp saya buat mcm ni jugak..saya letak dlm plastik…cuma tak letak air la bila letak dlm plastik…cuma rasa kering sikit lauk tu berbanding yang letak air mcm sekarang…tp ok sangat lagi dari tak buat apa2 kan. Update jawapan, saya takdan nak jawab satu2 pertanyaan dan persoalan ibu2 semua;
Bekas pink saya isi lauk dan sayur ni…bukan tupperware yer …ni tipuware jer…beli kat Mr Diy…tak perlu bekas mahal2 …yang ni pun tahan lama…kat kedai eco rm2 pun ok. Kenapa letak air…jawapan saya dah letak awal2 kat atas sana. Bajet untuk berapa lama..jawapan ada kat atas juga, dengan kata lain semua persoalan yang banyak ditanya kat komen…jawapan dah ada kat post. Mintak maaf kalau komen tak sempat saya balas…dan terlepas pandang Berbeza pendapat dan pandangan…saya raikan…saya terima Semoga perkongsian ni menjadi ilmu yang manfaat…terima kasih pada yang mendoakan yang baik2 untuk saya Kredit: Naeamah Balqis
The post Beli Barang Dapur Sebulan Terus! Asingkan Lauk Untuk Masak, Jimat Masa Dan Tenaga Mama appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/beli-barang-dapur-sebulan-terus-asingkan-lauk-untuk-masak-jimat-masa-dan-tenaga-mama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pes Belacan Serba Guna Mudahkan Kerja Memasak Di Dapur Jimat Masa

Pes Belacan Serba Guna Mudahkan Kerja Memasak Di Dapur Jimat Masa

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 170 hits
Apabila berada di dapur antara benda paling renyah nak buat adalah menyiapkan bahan bahan atau orang panggil sebagai ramuan Apa kata kita buat siap siap bahan perencah untuk dijadian ramuan dalam makanan yang bersesuaian Pes begini sebenarn...
Cara Nak Masak Agar Agar Pandan Noxxa Cepat Dan Jimat Masa

Cara Nak Masak Agar Agar Pandan Noxxa Cepat Dan Jimat Masa

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 330 hits
Cara Nak Masak Agar Agar Pandan Noxxa Cepat Dan Jimat Masa Salam semua Selamat bercuti dan selamat balik kampung Untuk entri lepas ada kongsi cara nak buat ekstrak pandan secara homemade kan Kali ini nak berkongsi cara nak masak agar agar p...
Video Tesco Semenyih Sesak Teruk Gara Gara Najib Datang Beli Barang Dapur

Video Tesco Semenyih Sesak Teruk Gara Gara Najib Datang Beli Barang Dapur

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 570 hits
KUALA LUMPUR Kawasan sekitar dan dalam Pasaraya Tesco Semenyih sesak teruk dengan orang ramai berhimpit himpit mahu bertemu dengan Datuk Seri Najib Tun Razak setelah menyedari kehadiran bekas Perdana Menteri itu di pusat membeli belah berke...
Lulus Kuliah Keperawatan Kebidanan Itu Tak Mudah Eh Masa Gajinya Rp 50 Ribu Sebulan

Lulus Kuliah Keperawatan Kebidanan Itu Tak Mudah Eh Masa Gajinya Rp 50 Ribu Sebulan

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 346 hits
Senyumperawat com Setelah dihebohkan dengan adanya statement gaji dokter yang di bawah tukang parkir Banyak pihak mulai menginvestigasi tentang statement ini IDI melalui ketua umumnya yakni dr Daeng M Faqih S H M H telah mengklarifikasi bah...
Beli Barang Baby Secara Online Dengan Babydash

Beli Barang Baby Secara Online Dengan Babydash

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 156 hits
Babydash store terletak di Petaling Jaya di buka oleh dua ibu hebat Lavi dan Shan untuk memenuhi kehendak ibu bapa bagi mendapatkan keperluan bayi seperti pampers dan susu dengan mudah secara atas talian Peluang sekali datang hntuk melihat ...
Dapur Fiezasani Sotong Masak Kicap Pedas

Dapur Fiezasani Sotong Masak Kicap Pedas

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 395 hits
K fiezz pernah share resipi yang sama sebelum ni kat sini tapi resipi sotong masak kicap pedas yang kat entry ni k fiezz dapat dari Instagram pulak hehe advance sikit skrg kan semua IG kebetulan ternampak ada someone sharing resipi ni terta...
Bps Daya Beli Masyarakat Naik Karena Ibu Ibu Malas Masak

Bps Daya Beli Masyarakat Naik Karena Ibu Ibu Malas Masak

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 126 hits
Deputi Bidang Neraca dan Analisis Statistik BPS Sri Soelistyowati mengatakan pertumbuhan ekonomi pada 2018 tidak terlepas dari daya beli masyarakat yang mulai tumbuh Tercatat pada periode tersebut konsumsi rumah tangga pada 2018 mencapai 5 ...
Lembu Pun Nak Beli Barang

Lembu Pun Nak Beli Barang

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 83 hits
Pengguna dan penduduk yang tinggal berdekatan sebuah pasar raya di Taman Sentosa terkejut dengan kehadiran dua ekor lembu jantan yang memasuki premis itu pada Jumaat lalu Kedua dua haiwan itu dipercayai memasuki pasar raya berkenaan kerana ...
Tiga Bulan Terlantar Di Icu Akibat Jantung Terhenti Masa Bersalin Mama Kena Kuat Demi Syahmi

Tiga Bulan Terlantar Di Icu Akibat Jantung Terhenti Masa Bersalin Mama Kena Kuat Demi Syahmi

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 498 hits
Sejak dilahirkan hingga usia 3 bulan Muhammad Syahmi belum merasai pelukan mamanya seperti bayi lain Ini berikutan mamanya Nor Fadilla Che Par 28 terus koma dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi akibat komplikasi dan jantungnya terhenti seca...
Cara Buat Pewangi Tandas

Satu Lagi Laporan Polis Terhadap Dai Syed

6 Laporan Polis Dibuat Berkaitan Kes Seksual Melibatkan Pendakwah Muda

Kenapa Najib Suka Meludah Ke Langit

Bunker Hari Kiamat Ini Mampu Menampung 75 Orang Dalam Masa 5 Tahun Berharga Usd3 Juta

Buat Apa Bising Kan Dah Setuju Mati Melutut

Dari Penyimpan Ke Usahawan Emas

Rezeki



8 Perkataan Inggeris Yang Mampu Membawa Gaduh Apabila Disalahertikan

7 Teknologi Yang Diinspirasikan Daripada Haiwan

Biodata Adam Malek Pelakon Drama Biar Mereka Cemburu

Senarai Lagu Tugasan Konsert Gegar Vaganza 7 2020 Minggu 9 Separuh Akhir

Keputusan Markah Peserta Konsert Gegar Vaganza 7 2020 Minggu 8


Cara Betul Tanam Ubi Kayu

Whitekish Magic Charcoal Memelihara Kesihatan Mulut Dan Memutihkan Gigi

Minum Air Coklat Setiap Hari Pun Boleh Kurus

Cara Apply I Sinar Kwsp

Kim Seonho Nafi Khabar Angin Bakal Undur Diri Daripada 2 Days 1 Night Selepas Kecapi Populariti

Ini Adalah Tahun Mereka Sudah Lama Berlakon 4 Pelakon Ini Mula Tempa Nama Dalam 2020