Tak Nak Anak Cacat Jangan Skip Makan Asid Folik Semasa 3 Bulan Pertama Kandungan


Asid folik telah diketahui ramai berupaya membantu mengurangkan sehingga 70% masalah neural tube defect (NTD) di kalangan bayi baru lahir. Dos sebetulnya yang patut diambil setiap hari ialah 400mcg. Di pasaran, pil asid folik yang bersaiz 400mcg dan 5mg adalah sama besar. Walau bagaimanapun, ibu hamil sepatutnya mengambil pil asid folik 400mcg bagi memenuhi keperluan seharian.
Artikel Menarik: [Jangan Rushing Nak Hamil Selepas Gugur. Rehatkan Rahim Sepenuhnya Sebelum ‘Bawa’ Bayi Semula]
Keperluan mengambil pil asid folik bersaiz 400mcg adalah penting kerana ia tidak boleh disimpan di dalam tubuh. Ia akan keluar melalui air kencing. Bagi ibu hamil, ia sangat diperlukan kerana dapat membantu dalam proses tumbesaran sel dan perkembangan bayi. Disebabkan itulah penekanan pengambilan asid folik dilakukan demi mengurangkan risiko NTD pada bayi dalam kandungan.

Untuk pengetahuan tambahan, semasa di awal kehamilan, terdapat struktur kecil yang leper seperti reben. Selepas 28 hari atau satu bulan, struktur ini akan berubah menjadi tiub yang dipanggil neural tube. Ia akhirnya akan menjadi otak dan saraf tunjang. Jika pembentukannya terganggu, ia akan menyebabkan NTD pada bayi.
Artikel Menarik: [Suami Kata Isteri Complicated Waktu ‘Period’, Senanglah Cakap Sebab Tak Rasa Sakit Sengggugut]
Suatu ketika dahulu, semasa tiada kewujudan asid folik, masalah NTD adalah biasa. Namun, ia berkurangan apabila wujudnya kesedaran untuk mengambilnya. Umumnya, risiko berlaku NTD ialah satu dalam 1000 kehamilan. Bila asid folik diambil, ia dapat kurangkan risiko sehingga 70%.
Oleh sebab itulah, sangat penting untuk anda tahu bila sepatutnya asid folik mula dimakan kerana lazimnya, semasa datang ke klinik atau hospital untuk membuat pemeriksaan, anda sudah disahkan hamil.  Jadi sudah terlewat jika pada waktu itu anda belum mengambil asid folik.

Idealnya satu bulan sebelum merancang hamil atau sebaik-baiknya tiga bulan sebelum itu anda sudahpun mengambil asid folik. Hal ini penting kerana anda tidak tahu bila akan mengandung bukan? Amalan mengambilnya setiap masa sangat bagus. Dalam pada itu, anda perlu meneruskan pengambilan asid folik sepanjang tiga bulan pertama kehamilan.
Artikel Menarik: [Nak Mengandung Anak Pertama Mudah, Tapi Anak Kedua Bertahun Cuba Susah Pula Nak ‘Lekat’]
Lebih daripada itu, semua sel dalam tubuh badan memerlukan asid folik. Pengambilan yang berterusan sepanjang tempoh kehamilan baik kerana ia digunakan untuk pembentukan sel darah, mengelakkan kelahiran pramatang, keguguran, praeklampsia, bibir dan lelangit sumbing.
Jika kurang mengambil asid folik, anda sendiri pun boleh mengalami anemia. Oleh itu, anda disarankan untuk terus ambik asid folik selepas kehamilan berusia 12 minggu sehingga bersalin disebabkan manfaat lain yang ada pada asid folik.
Beza folat dan asid folik
Folat boleh diperoleh daripada sumber semula jadi seperti sayur-sayuran berdaun hijau. Antaranya bayam, brokoli dan kale. Buah-buahan yang ada folat pula adalah seperti seperti buah sitrus iaitu oren dan lemon, pisang dan avokado. Asid folik pula adalah buatan manusia. Ini termasuklah pil asid folik. Malah makanan yang diperkaya dengan asid folik termasuk dalam kategori yang sama.
Keberkesanan pil asid folik ialah 80% hingga 100% manakala folat cuma 50%.
Hal ini kerana sayur yang dimasak belum tentu memberikan khasiat sepenuhnya kepada anda. Lagipun ia mudah diserap air. Apabila dicuci dan dimasak lama, ia boleh menghilangkan kebaikan khasiatnya. Oleh sebab itulah, anda digalakkan untuk makan sayur yang menggunakan kaedah memasak secara kukus atau dimasukkan ke dalam ketuhar gelombang mikro untuk tempoh yang sekejap. Dibimbangi khasiat folat hilang bila dimasak dengan kaedah lain atau terlalu lama.

Had pengambilan asid folik
Isu ini menimbulkan kontroversi. Kajian mengatakan 1000mcg asid folik asid diperlukan dalam sehari. Kalau lebih akan memudaratkan. Ada kajian menunjukkan terlalu lebih asid folik boleh menyebabkan ia selindung penyakit kekurangan vitamin B12. Mana-mana bayi yang ada masalah kekurangan B12 boleh mengalami masalah neurologikal, saraf dan lumpuh.
Sementara itu, ada juga individu hamil yang perlu ambil lebih daripada 5mg. Ia melibatkan orang yang mana ibu atau ayah ada NTD; ibu atau ayah ada genetik NTD; ibu pernah melahirkan bayi NTD dan ibu mengalami masalah obesiti, diabetes sebelum atau semasamengandung. Jika ibu mengalami epilepsi dan masih dalam rawatan terutamanya ubat sodium valproate, maka perlu ambil lebih asid folik kerana ubat ini mengurangkan folat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/tak-nak-anak-cacat-jangan-skip-makan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Nak Makan Nasi Kalau Tak Ada Telur Jangan Bagi Telur Saja Sorokkan Sayur Bagi Anak Lebih Zat

Tak Nak Makan Nasi Kalau Tak Ada Telur Jangan Bagi Telur Saja Sorokkan Sayur Bagi Anak Lebih Zat

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 1032 hits
Tanyalah mana mana ibu sekalipun pasti berdepan dengan masalah ini Anak terlebih suka makan telur goreng Senang bagi ibu tidak perlulah memasak makanan yang lebih berat untuk anak Namun jangan dibiarkan anak makan telur sahaja tambahkan sed...
Kerap Bagi Gajet Anak Lambat Bercakap Nak Bagi Boleh Tapi Jangan Jadi Rutin

Kerap Bagi Gajet Anak Lambat Bercakap Nak Bagi Boleh Tapi Jangan Jadi Rutin

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 510 hits
Penggunaan gajet amat meluas dalam masyarakat kita Malahan sesetengah ibu bapa menggunakan gajet untuk membantu mereka mengawal anak yang lasak dan selalu mengamuk Sesekali jika berikan anak untuk menggunakan gajet menonton kartun atau bela...
Jangan Dimarah Anak Yang Lasak Suruh Dia Susun Manik Di Getah Confirm Duduk Diam Nak Siapkan

Jangan Dimarah Anak Yang Lasak Suruh Dia Susun Manik Di Getah Confirm Duduk Diam Nak Siapkan

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 336 hits
Menangani karenah anak yang lasak memang ada masanya boleh buat kita pening kepala Naik angin dibuatnya Tapi sebenarnya itu tanda mereka anak yang bijak dan peka dengan persekitaran Yalah mana tidaknya Nampak kita susun bunga dalam pasu dia...
Chicken Pie Terlajak Comel Kecil Je Tapi Punyalah Sedap Anak Senang Nak Makan

Chicken Pie Terlajak Comel Kecil Je Tapi Punyalah Sedap Anak Senang Nak Makan

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 542 hits
Ibu bekerja sememangnya tidak mempunyai masa untuk menyiapkan menu buat anak kecil setiap hari Namun jika disiapkan lebih awal atau dijadikan sejuk beku pasti anak akan dapat menikmati air tangan ibu setiap hari Pun begitu menu janganlah as...
Anak Jemu Makan Bubur Buat Bergedil Cheese Versi Baby Sesuai 8 Bulan Ke Atas

Anak Jemu Makan Bubur Buat Bergedil Cheese Versi Baby Sesuai 8 Bulan Ke Atas

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 445 hits
Dalam keadaan ibu sediakan makanan untuk bayi bawah setahun kadang kadang boleh buntu apa nak masak Asyik asyik menu tu je Betul tak Anak pun cebek mulut bila tengok asyik asyik menu yang sama Haa Apa kata buat kelainan sikit kali ni Buat b...
Anak Pun Nak Makan Sedap Macam Kita Ayam Masak Lemak Versi Baby Terangkat Habis

Anak Pun Nak Makan Sedap Macam Kita Ayam Masak Lemak Versi Baby Terangkat Habis

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 458 hits
Nak sediakan makanan buat anak sebenarnya tidaklah sesukar mana Hanya perlu gantikan beberapa bahan menjadi lebih sihat dan lebihkan sayur sayuran untuk tambahkan khasiat dan zat pada anak Paling penting elakkan penambahan garam dan gula se...
Ambil Asid Folik Ketika Datang Bulan Makin Bertambah Subur Doktor Beri Pencerahan

Ambil Asid Folik Ketika Datang Bulan Makin Bertambah Subur Doktor Beri Pencerahan

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 295 hits
Kebanyakkan pil dilarang diambil ketika wanita sedang dalam haid Keraguan inilah yang sering menghantui wanita lebih lebih lagi pengambilan pil asid folik yang membantu wanita untuk hamil Namun selamatkah pil yang satu ini diambil ketika wa...
Tumbesaran Anak Berbeza Beza Menyusu Badan Berat Naik Sikit Jangan Pula Bagi Susu Formula

Tumbesaran Anak Berbeza Beza Menyusu Badan Berat Naik Sikit Jangan Pula Bagi Susu Formula

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 313 hits
Sebaik sahaja bayi mencecah usia enam bulan dia sudah mula diperkenalkan dengan makanan Selain susu ibu atau susu formula ibu sudah boleh memperkenalkan puri buah atau sayur mahupun bubur kosong untuk melatih deria rasanya Ketika bayi sudah...
Shandy Aulia Bagikan Potret Calon Buah Hati Di Usia Kandungan 5 Bulan Mirip Ibunya

Shandy Aulia Bagikan Potret Calon Buah Hati Di Usia Kandungan 5 Bulan Mirip Ibunya

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 280 hits
Aktris Shandy Aulia sedang menikmati masa kehamilan pertamanya Tak terasa usia kehamilan Shandy Aulia sudah menginjak 5 bulan
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024