Tak Mustahil Pas Tuntut Jawatan Mb Selangor Jika Pn Menang Kata Penganalisis


 
Iklim dan suasana politik serta pemikiran rakyat di Selangor agak sesuai dengan pendekatan Bersatu berbanding PAS, kata penganalisis. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Pemerhati politik berpandangan tidak mustahil PAS akan menuntut jawatan menteri besar Selangor sekiranya Perikatan Nasional (PN) menawan negeri itu pada PRN kelak, walaupun Bersatu menegaskan tampuk kerajaan negeri ‘milik’ mereka.
Azmi Hassan dari Akademi Nusantara tidak menolak kemungkinan itu sekiranya PAS memenangi lebih banyak kerusi berbanding Bersatu, bahkan parti itu boleh mewajarkan tuntutan dengan alasan pengaruh lebih besar dan pernah mentadbir bersama Pakatan Rakyat.
“Sememangnya akan jadi masalah sekiranya PAS dapat kerusi terbanyak dalam satu-satu negeri berbanding Bersatu,” katanya kepada FMT. “Sudah pasti PAS akan mendakwa orang dia yang sepatutnya jadi menteri besar walaupun sebelum ini Bersatu telah mengesyorkan ‘poster boy’ daripada mereka.”
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin yang juga pengerusi PN pada Mac berkata jawatan menteri besar Selangor dan Negeri Sembilan akan diberi kepada Bersatu sekiranya PN menang PRN akan datang.
“Jika PAS menang lebih banyak kerusi adakah mereka akan menuntut jawatan menteri besar? Itu satu kemungkinan tetapi mereka boleh berunding,” kata Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM).
“Walaupun peranan PAS tidak sebagai menteri besar, mungkin PAS akan diberi jawatan timbalan menteri besar di Negeri Sembilan dan Selangor. Itu sebagai langkah kompromi sekiranya dua pihak berkeras menuntut jawatan menteri besar.”
Beliau percaya jawatan nombor satu itu wajar diberikan kepada Bersatu walaupun kemungkinan besar PAS menang lebih banyak kerusi, kerana Selangor perlukan pentadbir yang berfikiran dinamik.
“PAS agak ‘kurang’ di situ,” katanya. “Iklim dan suasana politik serta pemikiran rakyat di Selangor agak sesuai dengan pendekatan Bersatu.”
Azmi berkata Muhyiddin mungkin merasakan bahawa meletakkan PAS sebagai ‘watak utama’ di Selangor akan menawarkan hati pengundi Melayu di negeri itu, yang berbeza dengan pengundi di Kedah, Kelantan, dan Terengganu dari segi tingkah laku dan citarasa.
“Jika mereka melihat contoh (kepimpinan) MB dari PAS mentadbir negeri, ia boleh menimbulkan persepsi negatif; jadi sebab itu Muhyiddin terlebih dahulu menyatakan menteri besar datang dari Bersatu,” katanya.
Sebelum ini, Muhyiddin berkata hasil rundingan dengan PAS menyimpulkan Kedah, Kelantan, dan Terengganu milik PAS sementara Pulau Pinang akan ditentukan menerusi bilangan kerusi yang dimenangi oleh parti-parti komponen PN.
PN juga dilaporkan mahu menamakan bekas menteri besar, Azmin Ali, sebagai “poster boy” di Selangor namun ditentang akar umbi PAS. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/06/tak-mustahil-pas-tuntut-jawatan-mb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azmin Not The Only Poster Boy For Pn In Selangor Says Pas Man

Azmin Not The Only Poster Boy For Pn In Selangor Says Pas Man

papar berkaitan - pada 20/6/2023 - jumlah : 272 hits
Azmin Ali served as Selangor menteri besar from September 2014 to May 2018 PETALING JAYA Azmin Ali is not the only candidate who is qualified to be Perikatan Nasional s poster boy for the upcoming state elections says PAS Selangor PAS secre...
Report Perikatan To Name Azmin As Poster Boy In Selangor Poll But Faces Resistance From Pas

Report Perikatan To Name Azmin As Poster Boy In Selangor Poll But Faces Resistance From Pas

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 199 hits
Utusan Malaysia quoted an unnamed senior aide to Azmin saying the coalition wishes to have Azmin as its menteri besar candidate but is facing opposition from its component PAS Perikatan Nasional is attempting to name former menteri besar Da...
Pas Perikatan Can Take Over Selangor Negeri Sembilan If Khairy And Noh Join Us

Pas Perikatan Can Take Over Selangor Negeri Sembilan If Khairy And Noh Join Us

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 105 hits
PAS Datuk Hashim Jasin reportedly said that Perikatan Nasional can take over Negeri Sembilan and Selangor from Pakatan Harapan in the upcoming state elections if ousted Umno members Khairy Jamaluddin and Tan Sri Noh Omar join them In a repo...
Pas May Demand Mb Post If Pn Wins Selangor Says Analyst

Pas May Demand Mb Post If Pn Wins Selangor Says Analyst

papar berkaitan - pada 23/6/2023 - jumlah : 144 hits
An internal problem is likely to arise within PN if PAS outperforms Bersatu in Selangor as the Islamic party would then claim it holds greater influence and support than its counterpart A win for Perikatan Nasional at the Selangor state pol...
Peluang Kita Menang Di Terengganu Kedah Ada Kata Mat Hasan

Peluang Kita Menang Di Terengganu Kedah Ada Kata Mat Hasan

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 154 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 13 2023 11 06 AMTimbalan Presiden Umno Mohamad Hasan yakin BN mampu membuat kejutan dan menawan semula Kedah dan Terengganu menjelang pilihan raya negeri Bagaimanapun timbalan pengerusi BN itu memberi peringa...
Bebas Najib Hanya Untuk Reda Penyokong Bekas Pm Kata Penganalisis

Bebas Najib Hanya Untuk Reda Penyokong Bekas Pm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 18/6/2023 - jumlah : 131 hits
freemalaysiatoday com18 Jun 2023Hisommudin Bakar berkata Umno mahu menoktahkan sebarang perpecahan dalaman dan memusatkan kekuatan jentera Penganalisis berkata lebih mudah memujuk penyokong Umno bekerjasama dengan DAP daripada meyakinkan pe...
Rentasan 1386 Panas Kini Pas Bersatu Tiada Peluang Rampas Selangor

Rentasan 1386 Panas Kini Pas Bersatu Tiada Peluang Rampas Selangor

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 154 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1386 1 DENGUNG PN KALAHKAN IDGHAM MA AL GHUNNAH 2 BILA SANG BADUT BERSUARA NAMPAK TIDAK CERDIK 3 UMNO LEBIH BAIK BERSAMA PAKATAN HARAPAN 4 JUAL AIR BUKANNYA JUAL AGAMA
Straight Fight Between Ph And Pn In Sungai Bakap By Election On July 6

Perodua Ev Anggaran Harga Rm50 Rm100 Ribu

The Etiquette Of Tipping A Guide For Pelican Weed Delivery Customers

Backbencher Urges Speaker To Respect Federal Constitution In The Case Of Six Ex Bersatu Mps

Bila Takdir Melarang Cinta

Rendang Ayam Aidil Adha Yang Sedap

Academic Qualifications Important Asset For Candidates Fahmi

Batal Permit Institut Memandu Terlibat Sindiket Lesen Terbang



Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale


Prk Sungai Bakap Ph Menang Petrol Mungkin Naik

Oday Kharoub Bantu Kdn Fc Meraih Kemenangan Sulung

Kereta Api Peluru Bandung Tarik Pelancong Malaysia

Datuk Red Standby Jika 2 Bekas Isteri Ajak Rujuk Reda Kalau Mereka Kahwin Lain

Blogger Add Show Hide Faq Style Toggle Contents

Cara Menjaga Kesehatan Tubuh Agar Tetap Bugar Dan Energik